Dålig FPS i både 1080p och 1440p med 3080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

3600 CL18 är bra, likvärdig med 3200 CL16 men snäppet under 3600 CL16. Borde vara en bra upgrade för dig hur som helst. Du kan söka på Youtube "Ryzen memory tuning", finns flera bra videos som förklarar hur du får ner timings och squeezar lite extra prestanda

Sitter på en Ryzen 5 3600 och RTX 3080.

3700X är en riktigt bra processor, men Ryzen 3000 har lite problem med latensen (processorn är egentligen som 2 4-kärniga CPUs, det blir en liten delay där när kärnorna från olika chiplets ska kommunicera med varandra). Ryzen 5000 har "fixat" detta så att spel som är väldigt känsliga för latens kommer få en ordentligt boost (Warzone är perfekt exempel).

Andra spel som till exempel Doom Eternal bryr sig inte alls lika mycket om processor så prestandan blir nästintill identisk.

Men egentligen får du se över vad du använder datorn till. Om du enbart spelar tycker jag inte det hade varit dumt att sälja 3700X och köpa en 5600X istället. De extra kärnorna iaf just nu används enbart i andra applikationer och har minimal påverkan i spel

Kan det verkligen vara så att min cpu flaskhalsar här? Jag har nämligen hög latens i just warzone, går upp till ca 13ms? Har en 3900xt, du skriver att 3000 serien har problem med just detta. Är det något man kan göra åt det här? Elr är det hårdvaruproblem... det är katastrof för mig i just warzone, ligger på ca 100fps o går ner till 90 ibland 85.. gpu usage på 40% ibland. Funderar nästan på att sälja min cpu o försöka köpa en 5600x isåfall. Hade ingen aning om detta bär jah köpte min tyvärr :/. (Sry for hijacking thread)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Gigabyte X570 AORUS ELITE |
EVGA GeForce RTX 2080 Ti | G.Skill 16GB DDR4 3400MHz CL14

Permalänk
Skrivet av kalleteodor:

Testade en runda warzone med mitt 3070 + 5600x. kör allt på low i 1080p. Ligger mellan 170-190fps konstant.

Vad har du för RAM-minne och Mhz?

Permalänk
Skrivet av stegdoza:

Kan det verkligen vara så att min cpu flaskhalsar här? Jag har nämligen hög latens i just warzone, går upp till ca 13ms? Har en 3900xt, du skriver att 3000 serien har problem med just detta. Är det något man kan göra åt det här? Elr är det hårdvaruproblem... det är katastrof för mig i just warzone, ligger på ca 100fps o går ner till 90 ibland 85.. gpu usage på 40% ibland. Funderar nästan på att sälja min cpu o försöka köpa en 5600x isåfall. Hade ingen aning om detta bär jah köpte min tyvärr :/. (Sry for hijacking thread)

Haha vi sitter i samma båt och det är fan deppigt hur dåligt optimerat WZ är. Det sjuka är väl ändå det att folk med samma setup som jag, dvs 3080 + 3700x ryzen sitter på skyhög FPS jämfört med mig

Permalänk
Skrivet av filipsrbin96:

Vad har du för RAM-minne och Mhz?

2x16gb g.skill trident z neo 3600mhz cl16

Permalänk
Medlem
Skrivet av stegdoza:

Kan det verkligen vara så att min cpu flaskhalsar här? Jag har nämligen hög latens i just warzone, går upp till ca 13ms? Har en 3900xt, du skriver att 3000 serien har problem med just detta. Är det något man kan göra åt det här? Elr är det hårdvaruproblem... det är katastrof för mig i just warzone, ligger på ca 100fps o går ner till 90 ibland 85.. gpu usage på 40% ibland. Funderar nästan på att sälja min cpu o försöka köpa en 5600x isåfall. Hade ingen aning om detta bär jah köpte min tyvärr :/. (Sry for hijacking thread)

Nah så låga FPS borde inte du få med en 3900X. Den har bättre enkeltrådad prestanda än min 3600 och jag får ändå alltid minst 110 FPS, som sagt, oftast mellan 130 och 160 på de flesta ställen.

Men aa om du verkligen inte behöver 12 kärnor är det lite dumt med just en 3900X