Coil whine från helvetet med 3080 TUF OC

Permalänk
Medlem

Coil whine från helvetet med 3080 TUF OC

Har endast haft kortet i några dagar och övriga komponenter minus PSU är nya. Är det sannolikt att ett byte av PSU hjälper problemet eller kan det, som någon skrev i en annan tråd, vara moderkortet som är problemet? Finns det isåfall någon med kombon Asus B550-F (WiFi) och TUF 3080 OC som INTE har coil whine? Nästa steg är väl att prova annan PSU, i nuläget har jag ett mycket bra EVGA Supernova G2 750W men jag skulle kunna byta upp mig och köpa ett nyare, typ Dark Power 11 850W men det är en dyr process som kanske resulterar i att problemet kvarstår.

Att byta moderkort är en knivigare process men jag är just nu i skedet att göra detta oavsett då mitt moderkort är defekt. Men moderkortet jag byter till är ett precis likadant. Det kanske vore lönsamt att prova ett annat? Isåfall har jag funderat på att kliva ur ”budgetklassen” och ta ett X570 men fläktlösa varianter är dyra. Finns det något (helst Asus) som inte kostar skjortan vara mobofläkt är 100% tyst? Inte nästan tyst utan helt och hållet ljudlös.

Vad har ni för erfarenheter här? Det är så pass högt ljud att jag inte tror att jag stå ut med det i längden. Och det skiftar även när man roterar kameran i spel vilket gör det obeskrivligt mycket mer irriterande.

Steg 1 hade varit RMA på GPU och prova ett annat om det inte var så att det var flera månaders kö...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Ha detta x570 moderkort https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5102533.

Låter inget alls trots fläkt, vet inte ens om fläkten ha snurrat sen jag köpte det med min amd 3900x cpu. Enda jag hör är fläktarna från min 360 AIO radiator från fractal design.

Men hoppas det löser sig med coilwhine. drygt att behöva köpa nya prylar bara för coilwhine

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Hittar mängder med trådar och poster om hur högljudd fläkten är på Asus x570 moderkorten om det inte är något de ändrat i senare versioner. Med tanke på att temperaturen i chassit är så hög att det går att steka ägg på det nästan när 3080 samt 5900x blir belastade så lär det bli likadant i mitt chassi.

Men de kanske har fixat det i nyare BIOS? Hur många RPM snurrar din chipsetfläkt i idle? Är den semipassiv?

Annars får jag nog titta på MSI moderkort...

Jag kör med https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5102536 , vet inte vad han där som satt dåligt betyg på det pratar om, min fläkt står mest stilla.

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5200994
Funkar klockrent, hör inte fläkten alls och då har jag ändå ett rätt högljutt chassi.

Permalänk
Medlem

Det lär inte vara moderkortet, har ett B550-F med 3900X och 2070 Super. Inget coilwhine alls, och det med ett äldre 550W agg. Har inte heller sett någon på forum som klagat över det.

Däremot skriver Guru3D.com i mer eller mindre varenda RTX30-recension att det är hörbart coilwhine från grafikkortet.

Jag tror att det är grafikkortet och varken byte av agg eller moderkort bör göra någon som helst skillnad, tyvärr.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Då kanske de har justerat fläktkurvan i en nyare BIOS update?

Om du har ett rätt högljutt chassi är det väl inte så konstigt att du inte hör fläkten? Tänker mig att dina andra fläktar överöstar den.

"Problemet" för min del är att jag har nästan helt passiv kylning i idle, men då är chassitempen rätt hög. Chipset-fläkten skulle kunna varva igång pga det och göra att det blir det enda jag hör. Känslig för ljud.

Nästan så att man vill köpa ett ROG Dark Hero 6 för att vara på säkra sidan, men det kostar på tok för mycket. :/

Nej alltså mitt chassi är inte känt för att vara ljudisolerat så att säga.
Det enda jag hör från min dator är mina mekaniska diskar (sitter på en custom loop) så tystare än så blir det nog inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Det är ju också väldigt många som skriver att de _inte_ har coil whine från sina 3080. Däremot verkar 3090 vara i stort sett samtliga.

Vad drar du den slutsatsen från?

Jag har MSI 3090 Ventus x3 och har absolut NOLL Coil Whine. Och ut av de 100 tals jag har sett i trådarna som har köpt 3090 serien så har jag bara sett 3 tills nu som har klagat över Coil Whine, det var 2 ägare av dom första versionerna av TRIO korten, och en enstaka Ventus ägare, annars har jag inte spottat några 3090 med coil Whine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Vad drar du den slutsatsen från?

Jag har MSI 3090 Ventus x3 och har absolut NOLL Coil Whine. Och ut av de 100 tals jag har sett i trådarna som har köpt 3090 serien så har jag bara sett 3 tills nu som har klagat över Coil Whine, det var 2 ägare av dom första versionerna av TRIO korten, och en enstaka Ventus ägare, annars har jag inte spottat några 3090 med coil Whine.

Drar slutsatsen av det jag läst här på SweClockers i ”3090 coil whine” tråden och de enstaka som poppat upp på andra ställen. Men antar att de som inte har problem helt enkelt inte säger så mycket eller att det var främst FE korten som var drabbade. Eller övriga komponenter typ PSU som är underdimensionerade hos många.

But I stand corrected. Helt enkelt sett fler 3090 än 3080-ägare klaga.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Det är ju också väldigt många som skriver att de _inte_ har coil whine från sina 3080. Däremot verkar 3090 vara i stort sett samtliga.

Ska dra till en polare som har en annan PSU (dock ganska dåligt, äldre xfx 850w 80 plus bronze) för att se om karaktären av ljudet ändras. Han har dessvärre exakt samma moderkort, så det kanske inte gör någon skillnad alls.

Egentligen vill jag som nämnt reklamera grafikkortet för att prova ett annat exemplar men omständigheterna gör att det blir omöjligt om jag inte vill vänta tills typ i sommar. Men jag ska ta den diskussionen med Webbis.

Du har snöat in på moderkortet, jag säger att det inte är moderkortet. Om det skulle vara något annat än grafikkortet är isåfall nätagget i kombination med grafikkortet mycket mer troligt, men du gör som du vill.

Jag tror nog mer på Guru3D:s publicerade tester än "väldigt många som säger"

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Håller för övrig med att chansen att det är moderkortet som bidrar till coilwhine är minimal.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karate Taco:

Har endast haft kortet i några dagar och övriga komponenter minus PSU är nya. Är det sannolikt att ett byte av PSU hjälper problemet eller kan det, som någon skrev i en annan tråd, vara moderkortet som är problemet? Finns det isåfall någon med kombon Asus B550-F (WiFi) och TUF 3080 OC som INTE har coil whine? Nästa steg är väl att prova annan PSU, i nuläget har jag ett mycket bra EVGA Supernova G2 750W men jag skulle kunna byta upp mig och köpa ett nyare, typ Dark Power 11 850W men det är en dyr process som kanske resulterar i att problemet kvarstår.

Att byta moderkort är en knivigare process men jag är just nu i skedet att göra detta oavsett då mitt moderkort är defekt. Men moderkortet jag byter till är ett precis likadant. Det kanske vore lönsamt att prova ett annat? Isåfall har jag funderat på att kliva ur ”budgetklassen” och ta ett X570 men fläktlösa varianter är dyra. Finns det något (helst Asus) som inte kostar skjortan vara mobofläkt är 100% tyst? Inte nästan tyst utan helt och hållet ljudlös.

Vad har ni för erfarenheter här? Det är så pass högt ljud att jag inte tror att jag stå ut med det i längden. Och det skiftar även när man roterar kameran i spel vilket gör det obeskrivligt mycket mer irriterande.

Steg 1 hade varit RMA på GPU och prova ett annat om det inte var så att det var flera månaders kö...

Om du hör coil whine ändra karaktär när du flyttar kameran i spelat så ska du byta kortet direkt. Då är det för mycket.
coil whine är där alltid lite av. Ökar om du går in i menyer eller tex karta.
Men som jag brukar säga. Spela in en film och lägga en länk här så vi får höra.

Du kan hålla på byta saker och det är kvar en då. Eller blir värre.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Inaktiv

Har ett RTX 3090 FE som lider av det värsta coin whine jag någonsin hört. Det går inte spela utan hörlurar.
Men det verkar vara ett allmänt problem med kretsen och strömmatningen. Det försvinner mer eller mindre helt om jag backar ner till 90% i power limit, så tänkte ge mig på en undervolt vid tillfälle.

Jag hade ett jäkla coin whine med mitt Titan Xp i början men det försvann efter något år. Vet inte om det beror på optimeringar eller om helt enkelt kortet har "fixat" sig.

Att göra en RMA i dagsläget innebär väl mer eller mindre att du står utan kort i ett kvartal (minst) framöver.
Så jag hade kikat på att sänka lite för att bli av med problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Du har snöat in på moderkortet, jag säger att det inte är moderkortet. Om det skulle vara något annat än grafikkortet är isåfall nätagget i kombination med grafikkortet mycket mer troligt, men du gör som du vill.

Jag tror nog mer på Guru3D:s publicerade tester än "väldigt många som säger"

Skrivet av Actually_Jonas:

Håller för övrig med att chansen att det är moderkortet som bidrar till coilwhine är minimal.

Hm, jo, ni har rätt att jag snöat in en del på moderkortet, men eftersom jag ändå kommer att byta moderkort så tänkte jag att det var lika bra att ta en annan modell än en precis likadan. Men förvisso är jag väldigt nöjd med B550-F i övrigt, så egentligen är det lite ur desperation... Men jag har personligen heller aldrig varit med om att det skulle vara en bidragande orsak. PSU:er däremot...

Skrivet av Paul50:

Om du hör coil whine ändra karaktär när du flyttar kameran i spelat så ska du byta kortet direkt. Då är det för mycket.
coil whine är där alltid lite av. Ökar om du går in i menyer eller tex karta.
Men som jag brukar säga. Spela in en film och lägga en länk här så vi får höra.

Du kan hålla på byta saker och det är kvar en då. Eller blir värre.

Här är en video. Jag roterar kameran i ett spel och i slutet så trycker jag alt+f4 när ljudet upphör. Ni får ursäkta den fult dragna andra PCIe strömkabeln, har inte haft tid att snygga till den
https://www.youtube.com/watch?v=h-_c84m-sU8

I typ Cyberpunk med allt på fullt och med RT är det ännu värre, där belastas också GPU:n hårdare så det är logiskt. Detta var i RE3 som jag provade lite snabbt.

Edit: Märker att min telefon inte representerar verkligheten särskilt bra. Nu fick jag höja volymen för att höra det i videon, men i själva verket är det betydligt högre och hörs tydligt genom chassiplåten även när den är på.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Jag har testat mitt 3090 Strix på två helt olika system, ett äldre Intel samt sprillans AMD, samma whine från kortet. Nog kan det i vissa fall hjälpa att byta nätagg eller moderkort, men i mitt fall så är det inte så, möjligen för att det whinar i ett så stort spann redan. Ändring av power limit gav endast effekt ner mot 70% och då låg frekvensen < 1500MHz, så det är inget alternativ. Undervolt, v-sync och allt man kan göra via mjukvara hjälpte inte alls.

Nu ska jag se vad Webhallen säger, men jag räknar med att nästa kort kommer att ha minst lika mycket whine. Största chansen att få ett tyst kort är nog att utföra några ingrepp, så som nagellack eller vattenkylning där blocken trycker på komponenterna.

Det är verkligen kanon för de som fått tysta kort, riktigt avundsjuk på er.

3930k + Rampage IV Extreme + AX1200i + Strix 3090 = whine
5950x + Dark Hero + AX1200i + Strix 3090 = whine
5950x + Dark Hero + AX1600i + Strix 3090 = whine

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag har testat mitt 3090 Strix på två helt olika system, ett äldre Intel samt sprillans AMD, samma whine från kortet. Nog kan det i vissa fall hjälpa att byta nätagg eller moderkort, men i mitt fall så är det inte så, möjligen för att det whinar i ett så stort spann redan. Ändring av power limit gav endast effekt ner mot 70% och då låg frekvensen < 1500MHz, så det är inget alternativ. Undervolt, v-sync och allt man kan göra via mjukvara hjälpte inte alls.

Nu ska jag se vad Webhallen säger, men jag räknar med att nästa kort kommer att ha minst lika mycket whine. Största chansen att få ett tyst kort är nog att utföra några ingrepp, så som nagellack eller vattenkylning där blocken trycker på komponenterna.

Det är verkligen kanon för de som fått tysta kort, riktigt avundsjuk på er.

3930k + Rampage IV Extreme + AX1200i + Strix 3090 = whine
5950x + Dark Hero + AX1200i + Strix 3090 = whine
5950x + Dark Hero + AX1600i + Strix 3090 = whine

Förhoppningsvis är det något som kan skilja sig mellan olika exemplar. Jag är inte beredd att utföra ingrepp som voidar garantin på ett så nytt och dyrt kort. Inte heller sugen på att byta kort till annan modell och lägga mellanskillnaden nu när intropriset höjts med ~1500 kr.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Förhoppningsvis är det något som kan skilja sig mellan olika exemplar. Jag är inte beredd att utföra ingrepp som voidar garantin på ett så nytt och dyrt kort. Inte heller sugen på att byta kort till annan modell och lägga mellanskillnaden nu när intropriset höjts med ~1500 kr.

Nä du har helt rätt, löses det inte så får man försöka lämna tillbaka och ev vänta till 4090. Har haft problem med kort många gånger tidigare där flera kort ur samma serie hade samma problem, upp till 4st efter varandra.

I vilket fall så håller jag tummarna för oss två, samt alla andra som har kort som lider av whine. Det är ett riktigt helvete att stå ut med och själv har jag tappat intresset att använda min nya burk. Trist om man ska behöva vänta till sommaren på grejer som fungerar...

Permalänk
Medlem

Mitt 3080 Tuf non oc har också en hel del coilwhine. specifikt när fpsn skjuter up i nästan 4 siffrigt, eller när den ligger över 320w+

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört fläkten på min x570 mammabräda, däremot lider mitt 2080 Ti av marginellt med coilwhine men inget störande alls eftersom jag brukar lyssna på musik, ha igång ljudet in-game i spelet eller kolla på youtube / film vid datorn.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Mitt EVGA RTX3070 har inget coilwhine alls, inte ens i menyer med 1500fps, så det verkar finnas tysta AIB designer

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Dags att lägga upp lite bevis (ni som har coilwhine, får gärna bevisa det, med videos och ljud), här är mitt MSI 3090 Ventus x3 OC in action med Cyberpunk 2077 på MAX settings i 4K.

https://www.youtube.com/watch?v=ir4e0scqupU

Ursäktar den skakiga video, men det är svårt att hålla kamera + mus + tagentbord + kropp halvvägs nere på golvet, och rikta in på PC och 75" tv... Men microfonen är i topp - så man kan även höra mina mus clicks

Jag hör inte nån coil, whine när kamera flyttas (i cyperpunk), och det är vid 58-63 fps. 4K

Permalänk
Medlem

Kanske inte riktigt Coil Whine, men hade också problem med grafikkortsfläktens ljud med ett B550-F. Kört samma grafikkort(EVGA 980Ti SC2+) med 2 andra moderkort utan problem. Det blev helt enkelt så att grafikkortet och moderkortets kylflänsar länkade samman och det ledde till att när man väl började belasta grafikkortet överhuvudtaget så var flänsen redan varm vilket ledde till att grafikkortsfläkten var tvungen att jobba ihjäl sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karate Taco:

Hm, jo, ni har rätt att jag snöat in en del på moderkortet, men eftersom jag ändå kommer att byta moderkort så tänkte jag att det var lika bra att ta en annan modell än en precis likadan. Men förvisso är jag väldigt nöjd med B550-F i övrigt, så egentligen är det lite ur desperation... Men jag har personligen heller aldrig varit med om att det skulle vara en bidragande orsak. PSU:er däremot...

Här är en video. Jag roterar kameran i ett spel och i slutet så trycker jag alt+f4 när ljudet upphör. Ni får ursäkta den fult dragna andra PCIe strömkabeln, har inte haft tid att snygga till den
https://www.youtube.com/watch?v=h-_c84m-sU8

I typ Cyberpunk med allt på fullt och med RT är det ännu värre, där belastas också GPU:n hårdare så det är logiskt. Detta var i RE3 som jag provade lite snabbt.

Edit: Märker att min telefon inte representerar verkligheten särskilt bra. Nu fick jag höja volymen för att höra det i videon, men i själva verket är det betydligt högre och hörs tydligt genom chassiplåten även när den är på.

Det jag hör är inte så farligt högt. Här är mer att man ska inte sitta och tänka på ljudet. För då blir man mer irriterade. Det du har är nog stor risk att du får samma på det du bytar till eller värre. Det som är tråkigt att man ska få ett kort som kostar så mycket med detta problem. Sen aldrig får man någon bra förklaring från tillverkarna. Jag är inne på mitt andra kort nu med Coil whine. Jag bara suckar och hoppas att det inte går sönder. För jag är sådan. En spole vibrerar. Då rörlig. Rörliga saker går sönder. CORSAIR tekniker har uttalat sig att om man har dessa spolar hårdare lindade. Så uppstår inte detta. Men i dag så ska de sätta i massa billigt skit. Så då uppstår detta. Jag skulle lätt betala mer för slippa detta.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Men i dag så ska de sätta i massa billigt skit. Så då uppstår detta. Jag skulle lätt betala mer för slippa detta.

Jag med, dock känns det som jag redan har pungat ut för det, 20 papp för ett 3090 Strix OC som skyltar med bra komponenter låter värre än något tidigare kort :(.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Det jag hör är inte så farligt högt. Här är mer att man ska inte sitta och tänka på ljudet. För då blir man mer irriterade. Det du har är nog stor risk att du får samma på det du bytar till eller värre. Det som är tråkigt att man ska få ett kort som kostar så mycket med detta problem. Sen aldrig får man någon bra förklaring från tillverkarna. Jag är inne på mitt andra kort nu med Coil whine. Jag bara suckar och hoppas att det inte går sönder. För jag är sådan. En spole vibrerar. Då rörlig. Rörliga saker går sönder. CORSAIR tekniker har uttalat sig att om man har dessa spolar hårdare lindade. Så uppstår inte detta. Men i dag så ska de sätta i massa billigt skit. Så då uppstår detta. Jag skulle lätt betala mer för slippa detta.

Som nämnt är ljudet mycket, mycket högre i verkligheten. Telefonmicen fångar inte den frekvensen så bra av någon anledning.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karate Taco:

@Asus.David, vad tror du om detta?

Moderkort, PSU eller helt enkelt GPU:n?

3080 TUF OC, postar länken igen till videon jag postade ovan. https://www.youtube.com/watch?v=h-_c84m-sU8

Oj, sorry jag hade bara gissat. Gissar PSU alt GPU men ser gärna om några mer kunniga har bättre teori.
Hade ju vart perfekt om kan prova i annan dator för att utesluta.

Permalänk
Avstängd

coil whine

coil whine Finns överallt.
Från för när det fanns tjock tv. Man bruka sätta lite lim över så minska coil whine. Till och med försvann.
Om du sänker ljusstyrkan på visa Datorskärmar så hör du att där är litet ljud där med. Jag har ett sorts coil whine på mitt moderkort när jag stänger datorn. Har bara ström på moderkortet. Den display jag har. När den visar olika saker som tex temp eller Reklam ASUS logan. Då uppstår där coil whine var gång. så håller den på. sjukt.

Jag tycker nvidia ska utveckla någon annan teknik. Någon sorts digital styrning eller något.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karate Taco:

Samtliga tidigare fall där en komponent jag ägt har lidit av coil whine har butik eller åf utan att ifrågasätta bytt ut den och det har i samtliga fall slutat i att jag till slut fått en tjutfri produkt. Detta inkluderar såklart grafikkort från både AMD och Nvidia, dock har jag aldrig haft problem med coil whine från just grafikkortet som INTE berodde på PSUn tidigare. Så det verkar snarare röra sig om variation i exemplaren i fallet 3080 än ett övergripande problem. Även om coil whine är något som finns så är det inte något som finns *alltid*. Gamla switchande nätdelar är ju notoriska för att orsaka ett coil whine när de får ett par år på nacken men då handlar det om slitage. Pratar vi fabriksnya produkter och speciellt då sådant som ska sitta i en dator och användas dag in och dag ut är det fullkomligt oacceptabelt och än så länge har jag inte stött på en enda återförsäljare som ansett att mina RMAs av tjutande produkter varit orimliga eller någon tillverkare som ansett att det ligger utanför garantin.

Lämna in den och se vad de gör. Inte roligt att ha det om man tycker det är förmycket.
Skulle jag ha mer på mitt grafikkort så skulle jag med sänt tillbaka det.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk

Hade ganska grovt coil whine på mitt TUF 3070 OC, undervoltade det lite och vips var det borta. Körde lite efterforskning innan för att se om det var ett vanligt problem och verkar som att 30XX serien har ganska mycket coil whine bland modellerna. Men testa en undervoltning innan retur, fungerar det är inte är det bara återställa.

Jonas skrev en bra guide nyligen för just detta: https://www.sweclockers.com/artikel/30574-guide-sankt-spannin...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Karate Taco:

Jepp, ni båda hade rätt.

Nu är kortet testat med tre olika PSU:er och tre olika moderkort.

Samma problem med samtliga. Exakt lika högt med samtliga och i vissa lägen, t.ex. i Unigine Valley tjuter det extremt högfrekvent. Fullkomligt ohållbart. Blir hörlurar tills Webhallen kan byta ut kortet.

Tack för svaret! Nu är alla andra källor uteslutna, så det är GPU:n som måste bytas Något du kanske har bättre koll på - vet du om detta är ett vanligt problem hos 3080 TUF OC?

Nej, inget jag hört tidigare :(. Hoppas det löser sig snabbt.

Permalänk
Medlem

Jag fick coil whine efter VBIOS update på mitt Strix 3090.
Hade en extra fläkt kopplad till kortet också som jag tog bort pga den gjorde ingen nytta i chassit.

Något av ovanstående satte igång ett svagt coil whine.
Kan den extra fläkten,när den var kopplad till kortet tagit bort Coil Whine?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.