Permalänk
Avstängd

Snabbt om ESD-armband igen

Hur var det nu igen? Andra burken jag bygger i mitt liv nu med ESD-armband igen så jag har glömt grunderna!

Jag smeker sönder mitt värmeelement för att "av-ESD:a mig", tar på mig ESD-armbandet vid handleden, och sedan kopplar jag dess metallklämma i chassit? Skall jag klämma fast den i nått annat när jag väl skruvat dit moderkortet oxå? Eller är det därför distanserna finns som löser den biten sedan?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Du skall ha samma elektriska potential som delarna du pillar med. ESD-armband kopplat till chassit och gärna en antistatisk matta.

GE FAN I ELEMENTET!

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Du skall ha samma elektriska potential som delarna du pillar med. ESD-armband kopplat till chassit och gärna en antistatisk matta.

GE FAN I ELEMENTET!

Jag har ingen antistatisk matta (hade ingen heller till första datorbygget med). Betyder det att ESD-armbandet är verkningslöst? Och varför får jag inte ta i elementet är att "av-ESD:a" mig?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har ingen antistatisk matta (hade ingen heller till första datorbygget med). Betyder det att ESD-armbandet är verkningslöst? Och varför får jag inte ta i elementet är att "av-ESD:a" mig?

För att ditt element har inget med ditt bygge att göra. Det är chassit du ska använda som jord.

Förtydligande: Om du använder ett element så får du samma elektriska potential som det och sedan ska du vara och bygga i datorn som har en helt annan potential.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag har ingen antistatisk matta. Betyder det att ESD-armbandet är verkningslöst? (hade ingen heller till första datorbygget med) Och varför får jag inte ta i elementet är att "av-ESD:a" mig?

Nej det är inte verkningslöst, du är fortfarande ansluten till chassit så inga skadliga urladdningar sker mellan dig och de delar som är jordade via chassit. Springer du omkring på en heltäckningsmatta i fleecetröja och gnuggar kattskinn mot rumpan och sedan plockar ur det nya grafikkortet ur sin påse riskerar du fortfarande ge det en (i sammanhanget) smaskig kyss. Är du försiktig och inte laddar upp dig är risken mindre.

Anledningen till att du inte skall smeka elementen är att det inte säkerligen har samma potential som chassit eller komponenterna har. Istället för att ladda ur dig kanske du laddar upp dig, vilket motverkar hela syftet med att undvika ESD-skador.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forsgren:

För att ditt element har inget med ditt bygge att göra. Det är chassit du ska använda som jord.

Jag förstår. Jag läste på mer här nu: https://www.sweclockers.com/artikel/18813-esd-eller-elektrost...

Från artikeln:
"Det enklaste sättet att åstadkomma det är att alltid ta i datorlådan innan du stoppar ned händerna i den, att alltid slå skruvmejseln mot datorlådan innan du börjar skruva osv."

Så jag klämmer fast ESD-armbandet i chassit och smeker det regelbundet med händer å skruvmejsel istället? Jag frågar igen och för att säkerställa att jag gör rätt då jag skall bygga dyrare burk denna gång än förra gången då det var mer "all in". Denna gång äré mer "dont fuck this up".

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Nej det är inte verkningslöst, du är fortfarande ansluten till chassit så inga skadliga urladdningar sker mellan dig och de delar som är jordade via chassit. Springer du omkring på en heltäckningsmatta i fleecetröja och gnuggar kattskinn mot rumpan och sedan plockar ur det nya grafikkortet ur sin påse riskerar du fortfarande ge det en (i sammanhanget) smaskig kyss. Är du försiktig och inte laddar upp dig är risken mindre.

Anledningen till att du inte skall smeka elementen är att det inte säkerligen har samma potential som chassit eller komponenterna har. Istället för att ladda ur dig kanske du laddar upp dig, vilket motverkar hela syftet med att undvika ESD-skador.

Tack för svaret! Ja, jag skumläste i ESD-artikeln på Sweclockers (länkar till det i mitt föregående inlägg) att element kan vara kopplade till elguden vet vad i lägenhetsbyggnaden så det är dumt att använda sig av som du säger. Allt handlar tydligen om potentialutjämning mellan en själv och komponenterna. Vi pratar alltså om jämnt antal elektroner så ingen hoppar från den ena till den andra vilket är ESD som inträffat då?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack för svaret! Ja, jag skumläste i ESD-artikeln på Sweclockers (länkar till det i mitt föregående inlägg) att element kan vara kopplade till elguden vet vad i lägenhetsbyggnaden så det är dumt att använda sig av som du säger. Allt handlar tydligen om potentialutjämning mellan en själv och komponenterna. Vi pratar alltså om jämnt antal elektroner så ingen hoppar från den ena till den andra vilket är ESD som inträffat då?

En stöt, ja.

Har märkt att det är mindre komplicerat än man tror. Gäller bara att man följer enkla rutiner, varav två översta kanske är viktigast:

  • ESD-band kopplat till chassit.

  • Inga kläder på kroppen som man vet har tendens att bygga upp statisk elektricitet.

  • Rör gärna ofta vid chassit.

  • Använd antistatiska påsarna som underlag för komponenter, om du inte har bättre alternativ.

  • Bygg på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Tack för svaret! Ja, jag skumläste i ESD-artikeln på Sweclockers (länkar till det i mitt föregående inlägg) att element kan vara kopplade till elguden vet vad i lägenhetsbyggnaden så det är dumt att använda sig av som du säger. Allt handlar tydligen om potentialutjämning mellan en själv och komponenterna. Vi pratar alltså om jämnt antal elektroner så ingen hoppar från den ena till den andra vilket är ESD som inträffat då?

Du har förstått det rätt. ESD armbandet är egentligen ett motstånd som du sätter mellan dig och saken som har en elektrisk potential annorlunda från dig.
Det motsåndet gör är att utjämningen sker kontrollerat, istället för att du leker Tor och skjuter blixtar omkring dig. Det är blixtarna(ESD - Electrostatic Discharge) som dödar komponenter. Bokstavligen slår hål(även om de är små) i IC kretsarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yonie:

En stöt, ja.

Har märkt att det är mindre komplicerat än man tror. Gäller bara att man följer enkla rutiner, varav två översta kanske är viktigast:

  • ESD-band kopplat till chassit.

  • Inga kläder på kroppen som man vet har tendens att bygga upp statisk elektricitet.

  • Rör gärna ofta vid chassit.

  • Använd antistatiska påsarna som underlag för komponenter, om du inte har bättre alternativ.

  • Bygg på.

Grymt! Tack för tipsen. Jag har 100% bomulls-tshirt på mig och jag brukar bygga med antistatiska påsar som underlag!

Jag som får ESD-hypokondri bara när jag ska bygga dyrare dator än tidigare!

Trots det har jag alltid haft tur alla gånger då jag bara öppnat och bytt komponenter i andra datorer och aldrig råkat fått eller ge stöt vid de tillfällena så jag bör kunna lyckas med det nu oxå med dessa ovannämnda tips!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det kommer gå hur bra som helst, @AplAy. 👍

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag är mycket imponerad av situationen i denna tråden!
@twit, @yonie, @beltet, @Forsgren

Oftast brukar ESD-trådarna vara fyllda med "jag har aldrig haft ett problem och jag dansar i nylonstrumpor på heltäckningsmatta så ESD är en myt".

Jag tycker ni fyra har fyllt på med allt som behövs sägas i tråden! 👌

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kanske lite rolig video

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Avstängd

Nu är jag klar med allt i burken, men har några slutfrågor om några sista kablar att koppla in i samband med nätagget vilket är lätt (de svåraste av alla - små pinsen från chassit som skrämmer mig). Skapar enskild tråd.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

What It Takes to Break a RAM with ESD

ElectroBOOM och Linus Tech Tips skjuter med ESD "pistol" via arm/hand och försöker ha ihjäl lite RAM, eller för att citera ElectroBOOM efter ett särskilt smärtsamt försök; "For the love of god, be dead!"

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

ESD kan väl ge problem längre fram som man inte märker av när själva urladdningen sker.

Permalänk
Medlem

Better safe than sorry.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

ESD kan väl ge problem längre fram som man inte märker av när själva urladdningen sker.

Ja, såvitt jag vet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Dessutom testar de på säkert 15 år gamla komponenter, med större ledningsstorlek i kretsarna. Gissar att tillverkningsprocessen var runt 100 nm.

De kunde ju ha gjort detta med ett par enkla 4 GB-pinnar DDR4, och kanske också nån riktigt enkel processor, som en uttjänt instegsmodell från Intel eller AMD från 2015-2016.

Och förstås kört lite benchmarks, spel och minnestester. Fast det kanske kan bli en Gamers Nexus-video på det temat. Mer i deras stil.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Dessutom testar de på säkert 15 år gamla komponenter, med större ledningsstorlek i kretsarna. Gissar att tillverkningsprocessen var runt 100 nm.

De kunde ju ha gjort detta med ett par enkla 4 GB-pinnar DDR4, och kanske också nån riktigt enkel processor, som en uttjänt instegsmodell från Intel eller AMD från 2015-2016.

Och förstås kört lite benchmarks, spel och minnestester. Fast det kanske kan bli en Gamers Nexus-video på det temat. Mer i deras stil.

Du ska nog se videon som lite underhållning. Att vara försiktig och försöka undvika ESD är en bra idé när man bygger burkar. Om man sen absolut måste ha armband låter jag vara osagt (ElectroBOOM jordar vigselringen ).

Man kan kolla lite på Linus Tech Tips version av videon så är det lite mer undervisning, eller för att citera ElectroBOOM; "Zapping Linus = Fun AND Educational!". Linus å andra sidan säger "Pain is natures teacher".

Återigen, se videoklippen mest som lite underhållning såhär inför jul.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Du ska nog se videon som lite underhållning. Att vara försiktig och försöka undvika ESD är en bra idé när man bygger burkar. Om man sen absolut måste ha armband låter jag vara osagt (ElectroBOOM jordar vigselringen ).

Man kan kolla lite på Linus Tech Tips version av videon så är det lite mer undervisning, eller för att citera ElectroBOOM; "Zapping Linus = Fun AND Educational!". Linus å andra sidan säger "Pain is natures teacher".
https://www.youtube.com/watch?v=nXkgbmr3dRA

Återigen, se videoklippen mest som lite underhållning såhär inför jul.

Problemet är att många nog ser videon och tänker att "oj, kan de inte ens förstöra det med såna stötar, då är det lugnt!". Är man en av de absolut största tech-kanalerna på Youtube tycker jag man har ett ansvar i såna här lägen att man inte medvetet sprider vilseledande information (det är illa nog att Linus & co återkommande föreslår att man ska jorda sig till ett inkopplat nätagg eller jorden på en inkopplad elkabel!).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem

Hur är det egentligen med ESD-armband nu när chassin ofta inte är ledande? Vad gör man istället?
Mäter med multimeter på två punkter några millimeter isär på mitt Define C och får OL. Trycker jag riktigt hårt så jag repar den svarta lacken blir det <0.2 ohm, men så blir det ju aldrig med ett armband.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Thomas:

Hur är det egentligen med ESD-armband nu när chassin ofta inte är ledande? Vad gör man istället?
Mäter med multimeter på två punkter några millimeter isär på mitt Define C och får OL. Trycker jag riktigt hårt så jag repar den svarta lacken blir det <0.2 ohm, men så blir det ju aldrig med ett armband.

Fäst armbandet i en skriv du skruvar in i chassit i valfritt skruvhål. Jag tycker skruvarna för nätagget är schyssta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Till skillnad från gud, spöken och en herrans massa andra övernaturliga väsen som vissa till fullo tror på så är ESD något som faktiskt vetenskapligt bevisats vara ett gissel.

Permalänk
Sötast
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag är mycket imponerad av situationen i denna tråden!
@twit, @yonie, @beltet, @Forsgren

Oftast brukar ESD-trådarna vara fyllda med "jag har aldrig haft ett problem och jag dansar i nylonstrumpor på heltäckningsmatta så ESD är en myt".

Jag tycker ni fyra har fyllt på med allt som behövs sägas i tråden! 👌

Kunde inte hållt med mer om detta!

Aldrig sett så mycket vett i en ESD-tråd förut. De brukar spåra på två inlägg!!

--

Jag blev så besviken på Linus video om ESD.

I deras videos har de alltid fullständigt ignorerat att ESD är något att se upp för.
När de sedan ÄNTLIGEN skapar en video om ESD så är det 99.9% humor istället för något vettigt.

Fine, videon var stundvis sjukt rolig, men de kunde åtminstone tagit 1-2 minuter och förklarat att ESD kan visa sig dagar, månader, år senare och inte bara direkt samt försökt höja nivån och lärt ut deras tittare att ESD faktiskt är något att tänka på :/

Permalänk
Medlem

Hur är det när man monterar för första gången. Kopplar man in CPU och vidare i moderkortet utanför chassit är det ganska värdelöst att koppla ESD armbandet till chassit väl? Inte samma potential. Går att lösa med ESD matta men inte många som köper dem och oftast tror dem att ESD armbandet räcker.

När man reparerar eller ska byta ut något tycker jag att ni har täckt bra annars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

För att ditt element har inget med ditt bygge att göra. Det är chassit du ska använda som jord.

Förtydligande: Om du använder ett element så får du samma elektriska potential som det och sedan ska du vara och bygga i datorn som har en helt annan potential.

Om moderkortet ligger på bordet då? Vart ska då klamman fästas? Då har ju chassit inget med moderkortspotentialen att göra?
Chassit och moderkortet kan ju ha olika potential när dessa inte sitter ihop antar jag?

Sist jag skruvande ihop min dator, så drog jag en förlängningskabel från jordat uttag, och sen kopplade upp mig på jord där, samtidigt som jag försöker ta i de tomma chassit ofta.

Nu ska jag däremot bygga en dator till en grabb som ska få en uppgradering på tisdag, och jag beställde faktiskt Inets ESD matta.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Om moderkortet ligger på bordet då? Vart ska då klamman fästas? Då har ju chassit inget med moderkortspotentialen att göra?
Chassit och moderkortet kan ju ha olika potential när dessa inte sitter ihop antar jag?

Sist jag skruvande ihop min dator, så drog jag en förlängningskabel från jordat uttag, och sen kopplade upp mig på jord där, samtidigt som jag försöker ta i de tomma chassit ofta.

Nu ska jag däremot bygga en dator till en grabb som ska få en uppgradering på tisdag, och jag beställde faktiskt Inets ESD matta.

Finner det helt obegripligt varför så många ska envisas med att blanda in jordade uttag när det handlar om ESD-skydd.

Det man vill förhindra är en snabb elektrisk urladdning. Detta skyddar man sig emot genom att försöka utjämna skillnaderna i laddning mellan de olika komponenterna och sig själv.

ESD-armbandet skall fästas i ESD-mattan, vilken man sedan placerar resterande komponenter på, innan man tar ut dem ur sina skyddspåsar.

Att ansluta ESD-armbandet till någonting annat kan mycket väl ha en mycket sämre effekt än att helt enkelt bara strunta i det.

Egentligen så skulle man inte behöva bry sig så mycket så länge man inte själv behöver stå ekonomiskt ansvarig för skadorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Om moderkortet ligger på bordet då? Vart ska då klamman fästas? Då har ju chassit inget med moderkortspotentialen att göra? ta.

I motsvarande sits så är jag kopplad till en fin ren metallbit(t.ex. en skruvskalle/mutter) i chassit och sedan så packar jag upp allt(moderkortet är jobbigast p.g.a. dess storlek, den packas upp nära datorn men tas ej ut ur ESD påsen förrän hela påsen är i helt eller delvis i chassit) i chassit som prylarna skall in i. Börjar montera moderkortet, sedan minstingarna(CPU+RAM+kylare+M.2) och sedan PCIe prylarna. Fläktar samt lagring(2,5"/3,5") tar jag lite när som på slutet.

På så vis så har jag och prylarna samma potential och chassit fungerar som en bur och "ESD-matta".

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

I motsvarande sits så är jag kopplad till en fin ren metallbit(t.ex. en skruvskalle/mutter) i chassit och sedan så packar jag upp allt(moderkortet är jobbigast p.g.a. dess storlek, den packas upp nära datorn men tas ej ut ur ESD påsen förrän hela påsen är i helt eller delvis i chassit) i chassit som prylarna skall in i. Börjar montera moderkortet, sedan minstingarna(CPU+RAM+kylare+M.2) och sedan PCIe prylarna. Fläktar samt lagring(2,5"/3,5") tar jag lite när som på slutet.

På så vis så har jag och prylarna samma potential och chassit fungerar som en bur och "ESD-matta".

Jag monterar alltid CPU och oftast kylare när moderkortet ligger på bordet. Men jag köpte in en ESD-matta.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2