Varför blockerar min router misshosting?

Permalänk
Medlem

Varför blockerar min router misshosting?

Hej!

Jag har en VPS hos misshosting.com och det fungerar klockrent på många sätt men ibland får min router för sig att blockera så att jag inte kan nå varken min egen VPS via ssh eller besöka hemsidan som ligger där.
Jag har nu en ASUS RT-AC680 men hade en annan Netgear-router innan med exakt samma problem och jag kan inte se någonstans någon antydan till att den ska blockera något. Jag har självklart testat stänga av brandvägg och dyl i routern men lik förbannat går det inte att nå servern.

Kopplar jag ut routern fungerar det direkt. Jag upplever heller inte detta med någon annan server eller leverantör. Var kan problemet ligga?

När routern väl är i ett blockerande skede kan jag heller inte nå t.ex http://billing.misshosting.com/ trots att den går att nå från mobil-uppopplingen exempelvis så det verkar inte enbart vara min server utan misshosting som sådant. Dock når jag misshosting.se.

Mvh

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Vila i frid

Har dina routrar blivit DNS-kapade? Kör en DNS-spoofing test från GRC.COM

Det behöver inte heller vara nåt spoofat, helt enkelt felkonfigurerat, som i mitt fall idag när jag hjälpte ett företag att hitta konstigheterna de upplevde. En av ISP'ns DNS-servers (fådd via dess DHCP) var helt uppf*ck*d och måste exkluderas för att allt skulle fungera normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Har dina routrar blivit DNS-kapade? Kör en DNS-spoofing test från GRC.COM

Det behöver inte heller vara nåt spoofat, helt enkelt felkonfigurerat, som i mitt fall idag när jag hjälpte ett företag att hitta konstigheterna de upplevde. En av ISP'ns DNS-servers (fådd via dess DHCP) var helt uppf*ck*d och måste exkluderas för att allt skulle fungera normalt.

Tack för ditt svar och ursäkta detta mycket sena svar... Problemet har kommit och gått och lärt mig leva med att uppkopplingen mot min VPS kommer tillbaka dagen efter då jag inte hittat någon lösning. Men nu har det skitit sig totalt och går inte att få igång.

Spoofing-testet fick excellent somsvar.
Jag har testat göra en factory reset på routern flera gånger. Det funkar inte ändå, men så fort jag kopplar ur routern funkar det direkt. Jag har samma fel med 2 routrar... Detta är den enda destination som jag har problem mot. Dock gäller det allt under misshosting. Jag når varken min VPS eller t.ex misshosting.se

Kör jag en tracert mot misshosting.se får jag följande:
1 <1 ms <1 ms <1 ms router.asus.com [192.168.1.1]
2 2 ms 1 ms 1 ms h-170-145-49.A357.priv.bahnhof.se [81.170.145.49]
3 8 ms 5 ms 9 ms A357-gw-c.bahnhof.net [46.59.117.22]
4 5 ms 6 ms 5 ms A357-gw.bahnhof.net [46.59.117.21]
5 * * * Request timed out.
6 4 ms 4 ms 4 ms h-158-174-156-134.NA.cust.bahnhof.se [158.174.156.134]
7 4 ms 5 ms 4 ms h-158-174-156-129.NA.cust.bahnhof.se [158.174.156.129]
8 6 ms 5 ms 5 ms sto-ste-er1.sto-ixa-er1.bahnhof.net [46.59.112.183]
9 4 ms 6 ms 5 ms ti3002b400-ae41-0.ti.telenor.net [148.122.10.93]
10 17 ms 24 ms 17 ms ti3163c360-ae7-0.ti.telenor.net [146.172.105.58]
11 17 ms 18 ms 21 ms ti3003c400-ae2-0.ti.telenor.net [146.172.98.46]
12 * * * Request timed out.
13 16 ms 16 ms 39 ms 62.119.216.46
14 * * * Request timed out.
15 * * * Request timed out.
16 * * .... samma resten

Jag får i stort sett samma när jag kopplar ur routern, bortsett från första raden samt att jag når destinationen på plats 15.

Har du/ni några andra idéer?

Visa signatur

"Debugging is twice as hard as writing the code in the first place. Therefore, if you write the code as cleverly as possible, you are, by definition, not smart enough to debug it." - Brian W. Kernighan

Permalänk
Vila i frid

Finns IP-adresserna du försöker nå på misshosting listade i någon DNSBL/RBL? Testa på t.ex. https://mxtoolbox.com/blacklists.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Finns IP-adresserna du försöker nå på misshosting listade i någon DNSBL/RBL? Testa på t.ex. https://mxtoolbox.com/blacklists.aspx

Nej dessvärre inte.. Blir tokig på detta.

Fler idéer?

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

Om du använder din mobiltelefons internet (inte WiFi), får du samma fel då? Om inte, vet du att det är din vanliga ISP som strular.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Om du använder din mobiltelefons internet (inte WiFi), får du samma fel då? Om inte, vet du att det är din vanliga ISP som strular.

Nej det blir bara fel när jag kör genom routern. Funkar bra annars.
Misstänker att min isp kommer klandra routern om det funkar utan den eller? Problemet är ju att det felar på 2 olika routrar.

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid

Vad händer om du i routern ställer 8.8.8.8 och 1.1.1.1 som DNS och låter det delas ut av dess DHCP?

Kör först DNS-spoof-testen @ https://www.grc.com/dns/dns.htm så ser du om det finns något dålig/bad bland de som tilldelas dig.

Här uppe i Gävle/Hedesunda är det riktigt illa om man kör via gavlenet - totalt under isen. Bahnhof (via Zitius/stadsnätet) däremot har rätt hyffsade DNS'er men jag kör en egen lokal via pfSense för att slippa tjafs.

Permalänk
Medlem

Du kör inte något liknande fail2ban p servern och har något på ditt interna nät som kontinuerligt försöker logga in med fel lösenord? Då kan det sluta fungera via router, men fortfarande fungera via telefon eller utan routern eftersom du får ett annat IP då.