Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hur är kunskapsläget kring hur många som drabbas av "långtidscovid" idag? Har vi någon samlad bilden ut av hur det yttrar sig? Är det unikt för Covid-19 eller är det så att man kan få liknande långtidseffekter från t.ex. influensa?

https://www.vardfokus.se/yrkesroller/sjukskoterska/allt-fler-...

https://www.vardfokus.se/nyheter/vill-se-strukturerad-utredni...

Permalänk
Medlem

som vanligt i detta land så annonserar man en utredning som kommer lagom till efter nästa val så man kan skylla på alla andra utom sig själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

som vanligt i detta land så annonserar man en utredning som kommer lagom till efter nästa val så man kan skylla på alla andra utom sig själva

Du har nog missförstått SBU:s uppdrag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aki04:

Ja, jag skulle bli förvånad om det blir några ändringar överhuvudtaget nånstans inom vården, äldreboenden, beredskap, osv efter denna pandemi är över, saker har en tendens att rinna ut i sanden i detta avlånga land.

Sedan kanske man inte kan rusta ett land för saker som sker var 20år, Ungefär somm att vi skulle bygga skyddsrum idag för ett av framtida krig, jomenvisst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om vi har en risk på ett par procent att få sjukdom med besvär eller skador som är långvariga och för en del kanske livslånga, så är det extremt högt jämfört med t ex vanliga förkylningar eller influensa. Jag blir så frustrerad över alla dessa stollar som försöker förminska detta.

Ta två tärningar och erbjud folk att kasta dem. Berätta att om de får två ettor, så kommer de att få en långvarig sjukdom med problem som är kvar under lång tid. Där ungefär är risken. Hur många tror du skulle våga kasta tärningarna?

På tal om långvariga symtom. Huden är kroppen största organ.
Jag har haft och har problem med min hud hela livet på ett eller annat sätt.
Sjukvårdens botemedel för mig är antingen bland annat kortison eller ketokonazol(behandling mot svampinfektioner) men även då de gjort odling på de värsta utslagen kunde de inte hitta några svampar men vi kör på med sådant ändå, utöver alla salvor och krämer. Eftersom känslig torr hud ökar risken för infektioner så kan jag lägga till Rosfeber på listan och år av öroneksem på listan som trevliga åkommor.
Men eftersom det är en norm att många andra redan har sådana här problem så är det naturligt.

Lägg sedan in pollenallergi sedan barnsben och munherpes(från ingenstans för 10 år sedan) som är som värst när vädret är som finast, jättekul
Hur många ettor är vi uppe i nu?

Jag vill sedan kritisera bristfälliga 1177 sidan för inte fan står det något om hemkörning av Egenprovtagnings testet.
Jag tänkte då att jag beger mig till närmaste hälsocentral men där kastade de ut mig i foajen när jag sade att jag är stel i nacken och har lite muskelvärk i ryggen(sjukanmälde mig för det). Gör ett självtest och kom tillbaka senare... jaha men gör inte ni sådana här test? "Nej". Lite märkligt fastän det står på 1177 att den möjligheten bör finnas. De vet heller inget om hemkörning för detta självtest(bra rutiner alltså).

1177 vill alltså att jag ska åka genom hela staden, hämta upp ett test, åka hem, på eget bevåg testa detta själv utan insyn av en sjukvårdare(10 sek i halsen är en väldigt subjektiv tid när man tror man ska kräkas), sedan åka tillbaka och lämna in detta "test". Hur fan minskar man smittspridningen av detta

Å andra sidan kan jag hoppa över detta test och stanna hemma till nästa måndag och sen inte nämna något.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

1177 vill alltså att jag ska åka genom hela staden, hämta upp ett test, åka hem, på eget bevåg testa detta själv utan insyn av en sjukvårdare(10 sek i halsen är en väldigt subjektiv tid när man tror man ska kräkas), sedan åka tillbaka och lämna in detta "test". Hur fan minskar man smittspridningen av detta

Jag blev testad under hösten (negativt prov) av sjukvårdspersonal, och det var inga tio sekunder nere i halsen. Som jag minns det stacks pinnen in i bakkanten av munnen på varje sida, och sen in i näsborrarna. Inget nere i halsen, och jag tror inte det var mer än en sekund per plats.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag blev testad under hösten (negativt prov) av sjukvårdspersonal, och det var inga tio sekunder nere i halsen. Som jag minns det stacks pinnen in i bakkanten av munnen på varje sida, och sen in i näsborrarna. Inget nere i halsen, och jag tror inte det var mer än en sekund per plats.

"Gnid runt pinnen mot svalgväggen i cirka 10 sekunder. "
"För sedan in samma pinne rakt in i näsborren några centimeteroch rotera/gnugga i 10–20 sekunder."
https://www.1177.se/globalassets/1177/regional/vasterbotten/m...

Kanske därför så många får negativt resultat då?

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

"Gnid runt pinnen mot svalgväggen i cirka 10 sekunder. "
"För sedan in samma pinne rakt in i näsborren några centimeteroch rotera/gnugga i 10–20 sekunder."
https://www.1177.se/globalassets/1177/regional/vasterbotten/m...

Kanske därför så många får negativt resultat då?

Detta var på en provtagningscentral (dvs, de gör inget annat än provtagning för detta hela dagarna), så jag utgår från att de gjorde rätt. Möjligen är det så att anvisningar för självprovtagning har mycket längre rekommenderade tider för att kompensera för att man gör det på sig själv och är oerfaren.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du har nog missförstått SBU:s uppdrag.

Trots det så är det jag skrivit sant , inget kommer ändras och man kommer *utreda * till ingen nytta

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om vår "kära" vaccinsamordnare då? Hör honom dag för dag stå i tv och säga att efter 6 veckor så är det ingen fara att krama sina barnbarn igen om den är en äldre person som fått vaccinet. Vad är det han vet som jag inte vet? Vad jag vet är att det är 95% effektivt. Vad innebär det? Jo, av 100 personer så är det 5 som inte kommer få antikroppar av vaccinet. Så om det bor 100 personer på ett äldreboende nu och som får vaccinet och om 6 veckor så kommer deras släktingar springandes dit och ska träffas och kramas så kan det bli en katastrof. Jag anser det ivf att det föreligger något liknande det eftersom då riskerar 5 av dessa att bli smittade som smittoläget ser ut i Sverige just nu.

Det "antagandet" han gör är lite mer relevant om kanske 5 månader och väldigt många då har tagit vaccinet och smittspridningen i Sverige då har minskat men att i dagens läge som det ser ut med smittspridningen så är det riktigt illa att han står och säger som han gör. Så vad är det som han vet som jag inte vet? FHM går ju inte ut med något liknande utan det verkar ha klart för sig hur det ligger till att först måste smittspridningen ner med hjälp av vaccinet innan man kan börja "leva som vanligt igen" men vaccinsamordnaren verkar ha något annan information än alla andra? Eller är det jag som inte förstår vad 95% effektivitet innebär? Är det inte att av 100 personer som får vaccinet så "fungerar" det enbart på 95 stycken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Vad tycker ni om vår "kära" vaccinsamordnare då? Hör honom dag för dag stå i tv och säga att efter 6 veckor så är det ingen fara att krama sina barnbarn igen om den är en äldre person som fått vaccinet. Vad är det han vet som jag inte vet? Vad jag vet är att det är 95% effektivt. Vad innebär det? Jo, av 100 personer så är det 5 som inte kommer få antikroppar av vaccinet. Så om det bor 100 personer på ett äldreboende nu och som får vaccinet och om 6 veckor så kommer deras släktingar springandes dit och ska träffas och kramas så kan det bli en katastrof. Jag anser det ivf att det föreligger något liknande det eftersom då riskerar 5 av dessa att bli smittade som smittoläget ser ut i Sverige just nu.

Det "antagandet" han gör är lite mer relevant om kanske 5 månader och väldigt många då har tagit vaccinet och smittspridningen i Sverige då har minskat men att i dagens läge som det ser ut med smittspridningen så är det riktigt illa att han står och säger som han gör. Så vad är det som han vet som jag inte vet? FHM går ju inte ut med något liknande utan det verkar ha klart för sig hur det ligger till att först måste smittspridningen ner med hjälp av vaccinet innan man kan börja "leva som vanligt igen" men vaccinsamordnaren verkar ha något annan information än alla andra? Eller är det jag som inte förstår vad 95% effektivitet innebär? Är det inte att av 100 personer som får vaccinet så "fungerar" det enbart på 95 stycken?

Nja, det verkar vara så att 95% inte får några symtom vid smitta (oklart om dom faktiskt blir infekterade eller om dom är "sterila") medan ca 5% får symtom. Men vad jag minns så ska de som faktiskt får symtom endast få mildare sådana, antagligen räcker skyddet för att man inte ska bli allvarligt sjuk ifall man blir smittad och får symtom. Problemet är ifall immuniteten inte är steriliserande, då kan man vara en asymtomatisk smittbärare vilket i sin tur kan leda till en hel uppsjö problem. Även om farfar på hemmet inte får några symtom när han smittas av barnbarnen så är det teoretiskt möjligt att han smittar Agda i grannrummet som inte har vaccinerats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det är typ 95% som blir immuna ja. Fast sen är det så att övriga 5% får ett visst skydd; ingen av de 5% i studien som fick vaccin och Covid-19 blev allvarligt sjuk. Så om man ändrar definitionen från "immunitet" till att "vaccinet skyddar mot allvarlig Covid-19" så är det närmare 100%-igt effektivt.

Mao så torde risken för de vaccinerade äldre att insjukna i allvarlig Covid-19 av att krama barnbarnen vara betydligt lägre än att de smittas av t.ex. allvarlig influensa eller vinterkräksjuka av samma kram. Men visst, någon garanti finns givetvis inte.

Uppdatering: Med "immuna" ovan så menar jag skydd mot Covid-19/symptom. Man vet inte med säkerhet att Pfizers vaccin skyddar mot infektion (även om det antas), se mitt inlägg nedan.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nja, det verkar vara så att 95% inte får några symtom vid smitta (oklart om dom faktiskt blir infekterade eller om dom är "sterila") medan ca 5% får symtom.

Ja precis så är det. Vi vet inte om Pfizers och Modernas vaccin skyddar mot infektion eller "enbart" förhindrar symptom/sjukdomen eftersom både Pfizers och Modernas studier inväntade symptom innan dom testade försökspersonerna för sars-cov-2.

AstraZenecas studier däremot testade försökspersonerna regelbundet så där vet man att det skyddar mot infektion.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är typ 95% som blir immuna ja. Fast sen är det så att övriga 5% får ett visst skydd; ingen av de 5% i studien som fick vaccin och Covid-19 blev allvarligt sjuk. Så om man ändrar definitionen från "immunitet" till att "vaccinet skyddar mot allvarlig Covid-19" så är det närmare 100%-igt effektivt.

Mao så torde risken för de vaccinerade äldre att insjukna i allvarlig Covid-19 av att krama barnbarnen vara betydligt lägre än att de smittas av t.ex. allvarlig influensa eller vinterkräksjuka av samma kram. Men visst, någon garanti finns givetvis inte.

Uppdatering: Med "immuna" ovan så menar jag skydd mot Covid-19/symptom. Man vet inte med säkerhet att Pfizers vaccin skyddar mot infektion (även om det antas), se mitt inlägg nedan.

95% effektivt.. Detta är extrapolerat ur ett urplock av mindre än 200 människor som ingick i studien. Inte av alla som varit med i studien. Fattar inte hur man kan dra slutsatsen att det skall vara så effektivt av en sån liten del av studiedeltagarna.

Detta gäller Pfizer/Biontech vaccinet.

"Primary efficacy analysis demonstrates BNT162b2 to be 95% effective against COVID-19 beginning 28 days after the first dose;170 confirmed cases of COVID-19 were evaluated, with 162 observed in the placebo group versus 8 in the vaccine group"

Det är alltså ur detta citat man kan läsa hur dom kommit fram till att det är 95% effektivt.

Pfizer

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Hur förklarar man detta under pågående pandemi:

Kollat över dödsstatistik för åren 2015-2020. Finns tom 18 December 2020, preliminära resultat.
2015 : 90907
2016 : 90982
2017 : 91972
2018 : 92185
2019 : 88766
2020 : 91773 (tom 18 december och viss eftersläpning)
Genomsnitt för alla dessa år är : 91157
KÄLLA: SCB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Kollat över dödsstatistik för åren 2015-2020. Finns tom 18 December 2020, preliminära resultat.

Japp, rätt intressant. Men det som jag tror är skillnaden är att folk dör ensamma pga smittorisken. Men till något annat. Fest på gång till Nyår i New York? Fast kanske inte så farligt då alla bär munskydd... om det nu hjälper mot kort distans och folkhopar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

(13/365) * 91157 = 3247 plus eftersläpning är vad 2020-siffran kan väntas öka med (?)

Vissa av de ~8000 som dött med Covid hade dött ändå.

Vad är det som ska förklaras?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

(13/365) * 91157 = 3247 plus eftersläpning är vad 2020-siffran kan väntas öka med (?)

Vissa av de ~8000 som dött med Covid hade dött ändå.

Vad är det som ska förklaras?

Jag tycker dödsfallen verkar falla inom det normala. Värsta året verkar ha varit 1993, där va det strax över 95 000 dödsfall (97?) svårt att tyda exact från graferna tagna från SCB, det året hade vi 1 miljon färre invånare dessutom.

Hänger inte med på din uträkning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här är siffror på hur Sverige ligger till jämfört med andra europeiska länder. Jag har delat upp dem i storleksklasser.

15 000 000 - 84 000 000:

6 000 000 - 15 000 000:

1 000 000 - 6 000 000:

< 1 000 000:

Vad jag kan se så sticker inte Sverige ut på något sätt mer än att vi hade snabbare ökning i början än Norge och Finland.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Här är siffror på hur Sverige ligger till jämfört med andra europeiska länder. Jag har delat upp dem i storleksklasser.

15 000 000 - 84 000 000:
https://i.imgur.com/UgldAag.png
6 000 000 - 15 000 000:
https://i.imgur.com/C6YSpXm.png
1 000 000 - 6 000 000:
https://i.imgur.com/bN1bk6F.png
< 1 000 000:
https://i.imgur.com/W4tnVfI.png

Vad jag kan se så sticker inte Sverige ut på något sätt mer än att vi hade snabbare ökning i början än Norge och Finland.

Har du liknande grafer för total dödlighet under året (alla dödsorsaker) / miljon invånare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Behöver brytas ner mer, vi har t.ex. antagligen färre döda i trafiken i år (färre som pendlar osv), men absolut överdödligheten är nog inte enorm.

Bekymret inte antalet döda utan antalet sjukhusvårdade som överbelastar vårdsystemen i alla länder.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Tycker nog sverige sticker ut mot finland, vi är nog mer lika än sverige/norge t.ex. och ändå ligger vi ett antal gånger över finland.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

95% effektivt.. Detta är extrapolerat ur ett urplock av mindre än 200 människor som ingick i studien. Inte av alla som varit med i studien. Fattar inte hur man kan dra slutsatsen att det skall vara så effektivt av en sån liten del av studiedeltagarna.

Det är inte ett "urplock". Det är det antal personer som ingick i studien som fick Covid-19 symptom, precis som du själv citerade.

Skrivet av Pantsoff:

Detta gäller Pfizer/Biontech vaccinet.

"Primary efficacy analysis demonstrates BNT162b2 to be 95% effective against COVID-19 beginning 28 days after the first dose;170 confirmed cases of COVID-19 were evaluated, with 162 observed in the placebo group versus 8 in the vaccine group"

Det är alltså ur detta citat man kan läsa hur dom kommit fram till att det är 95% effektivt.

Pfizer

Nej, det är ur studien som man kommit fram till att det är 95% effektivt. Ur studien:

Citat:

Results

A total of 43,548 participants underwent randomization, of whom 43,448 received injections: 21,720 with BNT162b2 and 21,728 with placebo. There were 8 cases of Covid-19 with onset at least 7 days after the second dose among participants assigned to receive BNT162b2 and 162 cases among those assigned to placebo; BNT162b2 was 95% effective in preventing Covid-19 (95% credible interval, 90.3 to 97.6).

Sen ska man komma ihåg att myndigheterna med stor sannolikhet har tillgång till mer information.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Det är inte ett "urplock". Det är det antal personer som ingick i studien som fick Covid-19 symptom, precis som du själv citerade.

Nej, det är ur studien som man kommit fram till att det är 95% effektivt. Ur studien:
Sen ska man komma ihåg att myndigheterna med stor sannolikhet har tillgång till mer information.

Det är ju det jag säger, 170 personer baserar dom deras effektivitet på. Taget från studien... Vars kommer dessa 170 personer ifrån då? Utspridda över hela världen? Eller är det 170 personer från samma område? Jag tycker det är så mycket oklarheter. Studien skulle ju dessutom pågå i två år. Vet inte hur det blir nu när det blir godkänt till höger och vänster.

CDC Siffror Pfizer

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Behöver brytas ner mer, vi har t.ex. antagligen färre döda i trafiken i år (färre som pendlar osv), men absolut överdödligheten är nog inte enorm.

Det är inte bara färre döda i trafiken utan även färre döda i influensa, etc och jag håller med om slutsatsen att överdödligheten inte är enorm. Det ska bli intressant att se hur dödligheten ser ut i Norge och Finland; dom borde väl ha underdödlighet i år.

Skrivet av Mindfighter:

Bekymret inte antalet döda utan antalet sjukhusvårdade som överbelastar vårdsystemen i alla länder.

Precis och här har vi fått ett stort lidande pga försenad vård och vi kommer också att få dödsfall relaterade till den försenade vården (även om det kommer att vara svårt att peka på exakta tal). Vi har redan nu människor som får vänta ännu längre på sin vård. Jag har t.ex. en kompis som nu fått vänta snart 7 månader extra på sin ryggoperation; den anses gå att skjuta på, men likförbannat har han smärtor och kan knappt gå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Förklaringen är att antalet döda orsakade av corona är en så liten andel av totala döda att det faller inom variationen av hur många som dör totalt från år till år. Ännu mer spännande blir det när man jämför medelåldern hos alla som dör jämfört med de som dör av corona. 2018 var det influensa och i år var det corona. Jag får säkert skit för min tolkning men statistik är statistik (och förbannad lögn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Det är ju det jag säger, 170 personer baserar dom deras effektivitet på. Taget från studien...

Du skrev först "studien", men sen citerade du pressreleasen och påstår att det är därifrån siffran 95% kommer ifrån.

Du påstod att det var ett "urplock". Dom har inte "plockat ut" något, men beräkningen av effektiviteten baseras på givetvis datan från studien. Dom baserar effektiviteten genom att relatera antalet insjuknade i placebogruppen (162) gentemot antalet insjuknade i gruppen som fick vaccin (8). Total ingick 43.548 personer i studien, varav 21.728 fick placebo och 21.720 fick vaccin.

Slutsatsen dom kommer fram till är; "BNT162b2 was 95% effective in preventing Covid-19 (95% credible interval, 90.3 to 97.6)". Notera intervallet där på slutet i citatet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Det är ju det jag säger, 170 personer baserar dom deras effektivitet på. Taget från studien... Vars kommer dessa 170 personer ifrån då? Utspridda över hela världen? Eller är det 170 personer från samma område? Jag tycker det är så mycket oklarheter. Studien skulle ju dessutom pågå i två år. Vet inte hur det blir nu när det blir godkänt till höger och vänster.

CDC Siffror Pfizer

För att kommentera ditt uppdaterade inlägg. Hur vore det om du försöket läsa studien om du har frågor kring den? Det du efterfrågar besvaras där, t.ex. i detta stycke:

Citat:

Participants

Between July 27, 2020, and November 14, 2020, a total of 44,820 persons were screened, and 43,548 persons 16 years of age or older underwent randomization at 152 sites worldwide (United States, 130 sites; Argentina, 1; Brazil, 2; South Africa, 4; Germany, 6; and Turkey, 9) in the phase 2/3 portion of the trial. A total of 43,448 participants received injections: 21,720 received BNT162b2 and 21,728 received placebo (Figure 1). At the data cut-off date of October 9, a total of 37,706 participants had a median of at least 2 months of safety data available after the second dose and contributed to the main safety data set. Among these 37,706 participants, 49% were female, 83% were White, 9% were Black or African American, 28% were Hispanic or Latinx, 35% were obese (body mass index [the weight in kilograms divided by the square of height meters] of at least 30.0), and 21% had at least one coexisting condition. The median age was 52 years, and 42% of participants were older than 55 years of age (Table 1 and Table S2).

Ock nu börjar du prata om biverkningar med en suspekt länk där sammanhanget inte framgår (det skulle till och med kunna vara en fejkad bild). Om du ska länka till CDC statistik, så länka då till CDC och inte till en random forumbild som du sett på nätet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag säger som Birgitta, jag hatar corona😀

https://youtu.be/09b-EvZpPLQ

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Så av 21720 som fick placebo i ett urval som representerar världens befolkning så blev 162 personer sjuka. Betyder att sannolikheten att bli sjuk av corona utan att ha vaccinerat sig är 162 av 21720 vilket blir ungefär 0,8%.

Försöket pågick minst två månader. Säg att pandemin pågår 2 år så blir det 24 månader. 12 stycken 2 månaders perioder.
OK risken att smittas utan vaccin är alltså 9 % (0,8*12). Av de som smittas dör ca 0,6 % sägs det. Så har vi 0,6 % av 9% av befolkningen som dör om de inte vaccinerar sig. Det blir ungefär 0,05 %. Nu har väl halva pandemin genomgåtts så vi kan halvera det värdet när vi räknar på hur många som kan räddas av vaccin.

Chansen att överleva om man inte vaccinerar sig är alltså 99,97 %
Å andra sidan är 0,03% av Sveriges befolkning 3000 personer som kan räddas så det blir många även med en liten procentandel.
För individen är inte risken så stor dock om man ser på genomsnitt.
Om man är i riskgrupp blir det nog mer värt att vaccinera sig.
Man kan visa mycket med statistik

Om vi vaccinerar riskgrupperna kommer dödstalen minska rejält. Men kanske inte så mycket mera om övrriga vaccinerar sig. Kan förstås minska vårdbelastningen vilket är värt en del också. Oavsett så är det ett individuellt beslut om man vill vaccinera sig. Bestäm själv och låt ingen försöka påverka ditt val.