Permalänk
Medlem
Skrivet av poseidon84:

Borde finnas en aula eller rum på Arlanda att ha folk i, minst två veckor för att säkerställa ingen smitta.

Då smittar de väl varandra? Trodde man skulle hålla isär folk istället för att klumpa ihop dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Då smittar de väl varandra? Trodde man skulle hålla isär folk istället för att klumpa ihop dem.

Det gör inget, då stänger vi in dem i två veckor till så är de flesta friska igen. Efter 4 veckor får de lämna Arlanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jo, fast två veckor i "rum" kanske syftar på hotellrum i plural. Det finns ju länder som tillämpar sådan inresekarantän och har lyckats hålla nere smittspridningen bra. Kina/Hongkong, Taiwan, Thailand osv. Aula tja, folk som är bekräftat smittade kanske man kan klumpa ihop? När det är brist på hotellrum.

I Sverige så ska man hålla sig hemma när man är sjuk. Det är ju inte att hålla isär folk alltid, eftersom det kan finnas friska personer där hemma. Och det sägs även uttryckligen att en stor del av smittspridningen i vårt land sker i hemmet. DN

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Och det sägs även uttryckligen att en stor del av smittspridningen i vårt land sker i hemmet. DN

...en del smittspridning sker säkert på bröllop också
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/polisen-larmades...

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

...en del smittspridning sker säkert på bröllop också
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/polisen-larmades...

Enligt Aftonbladet sade polisen:
"– Vi har inga befogenheter utan kan bara uppmana dem att sluta. För att ingripa ska vi kunna luta oss mot ordningslagen eller alkohollagen. I det här fallet var det en alkoholfri fest, vilket gör att vi inte kan göra något. "

Inte olagligt då det är en privat tillställning.
Inte helt säkert att de spred smitta där men onödigt stor risk kan jag tycka.
Är väl ca 1 av 250 smittade i samhället så sannolikheten att någon kunde varit smittad där är ganska stor.
Behöver inte betyda man blir smittad om man går dit. Men man får nog fundera om det är värt risken.
Jag hade nog tackat nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Är väl ca 1 av 250 smittade i samhället så sannolikheten att någon kunde varit smittad där är ganska stor.
Behöver inte betyda man blir smittad om man går dit. Men man får nog fundera om det är värt risken.
Jag hade nog tackat nej.

Vi har väl runt 0.85 procent smittade i genomsnitt nationellt per vecka. I alla fall bekräftade fall. Räknar man med asymtomatiska kanske det är högre. Å andra sidan passerar folk in och ut ur smittsamhet under veckan, så kanske lite lägre.

Men räknar man på 0.85 procent, så skulle två personer på festen vara smittbärare. Fast festdeltagare kanske inte inkluderar särskilt många som faktiskt upplever symtom, så därmed skulle risken ändå kunna vara en del lägre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vi har väl runt 0.85 procent smittade i genomsnitt nationellt per vecka. I alla fall bekräftade fall. Räknar man med asymtomatiska kanske det är högre. Å andra sidan passerar folk in och ut ur smittsamhet under veckan, så kanske lite lägre.

Men räknar man på 0.85 procent, så skulle två personer på festen vara smittbärare. Fast festdeltagare kanske inte inkluderar särskilt många som faktiskt upplever symtom, så därmed skulle risken ändå kunna vara en del lägre.

FHM skriver nationell insidens var 449 per 100000 vecka 51. Kan ju variera stort lokalt och i olika grupper av befolkningen.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-sta...

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Om nu folk vill riskera sin och andras hälsa genom att resa när det är en pandemi och finns restriktioner och regler som säger att resandet inte bör ske, då anser jag att det är enklast att klumpa ihop dessa människor för att empiriskt tydliggöra riskerna (då de troligtvis kommer bli sjuka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av poseidon84:

Om nu folk vill riskera sin och andras hälsa genom att resa när det är en pandemi och finns restriktioner och regler som säger att resandet inte bör ske, då anser jag att det är enklast att klumpa ihop dessa människor för att empiriskt tydliggöra riskerna (då de troligtvis kommer bli sjuka).

Riskerna är väl redan tydliga? Covid-19 är i grunden en väldigt mild sjukdom och dödligheten hos personer yngre än 70 år är blott 0,1 procent. Sydsvenskan

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Riskerna är väl redan tydliga? Covid-19 är i grunden en väldigt mild sjukdom och dödligheten hos personer yngre än 70 år är blott 0,1 procent. Sydsvenskan

Problemet i grunden är att den låga dödligheten i hög grad är beroende av en fungerande sjukvård, när vanliga vårdplatser och IVA-platser tar slut så kommer dessa 0.1% att öka drastiskt. Sprids smittan snabbare än sjukvården klarar av så kommer många fler att dö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Allt handlar inte om att leva eller dö. Det är inte en mild sjukdom för många. De jag känner som haft det har alla varit sjuka som om det var influensa, fast 3-5 veckor i stället för en dryg vecka som influensan normalt är. Dessutom har det gjorts undersökningar på större grupper där man sett att en stor andel har kvardröjande besvär flera månader efter sjukdomsutbrottet, och hjärta, lungor och njurar har påverkan. En mindre, men inte obetydlig andel, får handikappande besvär (andnöd, hjärtbesvär, orkeslöshet, kognitiva problem) som inte alls eller bara delvis försvunnit mer än ett halvår efteråt. En bestående förlust av hela eller delar av lukt- och smaksinnet verkar också vara skrämmande vanligt.

Dessa saker drabbar i högre grad yngre personer.

Så kan vi sluta med snacket om dödsfall som den enda faktorn!?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är inte en mild sjukdom för många. De jag känner som haft det har alla varit sjuka som om det var influensa, fast 3-5 veckor i stället för en dryg vecka som influensan normalt är.

+1 på att vi har flera bekanta som varit sjukare än de någonsin varit med högre feber än de haft tidigare som vuxna (barn har ju uppåt 40 ibland) och just länge sjuka ett par stycken med uppåt fyra veckor med feber och hosta. Så tack, men jag avstår också gärna om jag har möjlighet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv

Här kan man läsa lite hur en person haft det iaf.
https://www.lararen.se/nyheter/coronaviruset/lararen-som-teck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är inte en mild sjukdom för många. De jag känner...

"Infektionen ger oftast en lindrig sjukdom med milda luftvägssymtom"

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-lu...

Beklagar att du har bekanta som haft otur, men faktum kvarstår ändå att covid-19 är en väldigt lindrig sjukdom för de allra flesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Beklagar att du har bekanta som haft otur, men faktum kvarstår ändå att covid-19 är en väldigt lindrig sjukdom för de allra flesta.

Alla de bekanta har sannolikt varit lindrigt sjuka enligt sjukvårdens bedömning av vad lindrigt är, om vi jämför med skador så betyder lindrigt detta:

"Lindrigt skadad = vi tror i nuläget inte att patienten ska få några som helst bestående men av sin skada."
https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/hur-skadad-%C3%A4r-en...

Lindrigt betyder inte att man bara snörvlar lite såsom lekmän ofta tolkar ordet lindrigt. Så ja, de allra flesta blir lindrigt sjuka d.v.s. det räcker med egenvård i hemmet, behöver inte betyda att det är en trevlig sjukdom att få. Och ja, en del blir nästan inte alls sjuka, säkert hör alla dina bekanta till den gruppen och ska vara glada för det!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av poseidon84:

Inte stor sannolikhet att de blir smittade på själva resan men om man klumpar ihop dem efteråt så är risken större. Dessutom finns inga restriktioner mot svenska medborgare att resa hem till Sverige. Däremot fick flygbolaget inte flyga till Sverige. Så det var flygbolaget som gjorde fel, inte resenärerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snraway:

https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/lungor-och-lu...

Den är ju så lindrig att många har ju inga symtom alls Minn far som är 73 testades posetivt för 8dagar sedan och har inte en tillstymelse till symptom. Inte än ska tilläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Alla de bekanta har sannolikt varit lindrigt sjuka enligt sjukvårdens bedömning av vad lindrigt är, om vi jämför med skador..

Lindrigt betyder inte att man bara snörvlar lite såsom lekmän ofta tolkar ordet lindrigt. Så ja, de allra flesta blir lindrigt sjuka d.v.s. det räcker med egenvård i hemmet

Nej, dina bekanta som du beskriver har haft influnsaliknande symptom i 3-5v faller inte in under kategorin "lindrigt sjuka".

"De flesta personer som insjuknar i covid-19 får lindriga symtom på en luftvägsinfektion och blir friska efter några dagar upp till ett par veckor."

https://www.sbu.se/contentassets/a57f9380e8404670b27e655c72eb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Problemet i grunden är att den låga dödligheten i hög grad är beroende av en fungerande sjukvård, när vanliga vårdplatser och IVA-platser tar slut så kommer dessa 0.1% att öka drastiskt. Sprids smittan snabbare än sjukvården klarar av så kommer många fler att dö.

Jo, men är det vad @poseidon84 föreslår?

Är tanken att klumpa ihop och göra så många resenärer sjuka så att sjukvården blir överbelastad, för att på så sätt öka på dödligheten drastiskt och tydliggöra dödligheten just under en överbelastad sjukvård, som vi för närvarande inte har? Det låter som ett komplicerat sätt att lösa ett pedagogiskt problem på tycker jag, men det kanske fungerar.

Skrivet av poseidon84:

..., då anser jag att det är enklast att klumpa ihop dessa människor för att empiriskt tydliggöra riskerna (då de troligtvis kommer bli sjuka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Nej, dina bekanta som du beskriver har haft influnsaliknande symptom i 3-5v faller inte in under kategorin "lindrigt sjuka".

"De flesta personer som insjuknar i covid-19 får lindriga symtom på en luftvägsinfektion och blir friska efter några dagar upp till ett par veckor."

Fortfarande lindrigt sjuka. Först när man behöver sjukhusvård som man tar steget upp från lindrigt sjuk.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Det är få som berättar historierna om Emma, Olof, Lisa och Martin som inte fick några symptom alls, eller fick en vanlig förkylning

Desto fler berättar snabbt vidare den de hört om Asta som avled tragiskt efter 3v IVA-vård. Detta är själva naturen. Vi för i större utsträckning vidare historier som skrämmer oss, av goda skäl: när vi uppfattar möjlig fara vill vi skydda oss själva, och människor runt omkring oss.

Detta blir skillnaden på tråkiga vetenskaplig studier där forskare satt sig ner och verkligen analyserat faran objektivt, mot kvällspress och internetforum som i högre utsträckning är platser för berättande.

Astas dödsfall är jättesorgligt och tragiskt, och kommer studeras för att undvikas i framtiden. Men bara för att den berättelsen sprids mer betyder det inte att Astas berättelse automatiskt kan stå som referenscase för alla människor, eller ens en majoritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Fortfarande lindrigt sjuka. Först när man behöver sjukhusvård som man tar steget upp från lindrigt sjuk.

Nej, inte enligt den källa jag hänvisade till (Statens Beredning för Medicinsk och Social Utvärdering - SBU) som jag hänvisade till, som beskriver definitionen av lindrigt sjuk i specifikt denna sjukdomen.

Vad har du för källor där det du påstår står?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Det är få som berättar historierna om Emma, Olof, Lisa och Martin som inte fick några symptom alls, eller fick en vanlig förkylning

Detta blir skillnaden på tråkiga vetenskaplig studier där forskare satt sig ner och verkligen analyserat faran objektivt, mot kvällspress och internetforum som i högre utsträckning är platser för berättande.

Står ju överallt om de som bara får lite symptom också, bl.a. på 1177.se som du själv länkade till, tror dina glasögon är lätt färgade.

Nu har ju faktiskt vetenskapen satt sig ner och objektivt betraktat detta, bl.a. på FHM, WHO o.s.v. och kommit fram att jo, detta är värre än en influensa t.ex., så vi inför social distansering o.s.v. o.s.v. Kommer influensor som inte är så roliga emellanåt, ingen har infört några restriktioner p.g.a. dessa.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Desto fler berättar snabbt vidare den de hört om Asta som avled tragiskt efter 3v IVA-vård. Detta är själva naturen. Vi för i större utsträckning vidare historier som skrämmer oss, av goda skäl: när vi uppfattar möjlig fara vill vi skydda oss själva, och människor runt omkring oss.

Astas dödsfall är jättesorgligt och tragiskt, och kommer studeras för att undvikas i framtiden. Men bara för att den berättelsen sprids mer betyder det inte att Astas berättelse automatiskt kan stå som referenscase för alla människor, eller ens en majoritet.

https://www.google.com/search?q=l%C3%A5ngtidscovid&ie=utf-8&o...

"Allt fler söker hjälp för långtidscovid"
https://www.vardfokus.se/yrkesroller/sjukskoterska/allt-fler-...

”Långtidscovid kommer att bli ett stort vårdproblem framöver”
https://sverigesradio.se/artikel/7617974

"Långdragna symtom - Vad forskarna på COVID Symptom Study har kommit fram till"
https://www.covid19app.lu.se/article/langdragna-symtom-vad-fo...

"Sverige behöver en tydlig strategi för hantering av långtidscovid"
https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/12/sverige-beho...

Osv osv osv....

Permalänk
Medlem

Om vi har en risk på ett par procent att få sjukdom med besvär eller skador som är långvariga och för en del kanske livslånga, så är det extremt högt jämfört med t ex vanliga förkylningar eller influensa. Jag blir så frustrerad över alla dessa stollar som försöker förminska detta.

Ta två tärningar och erbjud folk att kasta dem. Berätta att om de får två ettor, så kommer de att få en långvarig sjukdom med problem som är kvar under lång tid. Där ungefär är risken. Hur många tror du skulle våga kasta tärningarna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Citerar från inforutan i slutet av debattartikeln från Läkartidningen i länken ovan. Detta är ungefär samma som sannolikt tusentals i Sverige hittills drabbats av. Detta är inte en vanlig influensa. Detta är inte en förkylning. Det är en mycket, mycket allvarligare smitta!

Fakta 1. Fyra vittnesmål från läkare som drabbats av långtidscovid.

Jag smittades i mars. Mina symtom är luktbortfall, hosta, feber, vilotakykardi, bröstsmärta, dyspné, synbrus, huvudvärk, yrsel, tinnitus, anisokori och fatigue. Jag hade i det akuta skedet tillräcklig saturation i vila och lades inte in. Efter det akuta sjukdomsförloppet begränsas jag fortfarande av hög puls – upp till 150 – bara av att stå. Fatigue och brusig syn förvärras efter ansträngning. Att vara aktiv och tänka klart igen är vad jag önskar mest. Jag är tacksam över att läkare och fysioterapeut utreder och behandlar mitt tillstånd, som även innefattar POTS (posturalt ortostatiskt takykardisyndrom).

Jag har alltid varit fysiskt aktiv. 2019 sprang jag Ultravasan (Vasaloppets 9 mil) på min bästa tid någonsin. Nu blir jag andfådd av att duscha. Symtombilden är nu densamma som när jag fick covid-19 för åtta månader sedan. Jag har daglig central bröstsmärta, bradykardi och promenadutlöst dyspné. Blir flåsig och yr av lätt ansträngning. Har svårt att hänga med i jobbmöten och stort sömnbehov. Sjunker ibland djupt i saturation och vaknar av korta, ytliga andetag nattetid. Har försökt träna regelbundet men vid minsta uppförsbacke tar det stopp, pulsen rusar och mjölksyran kommer. Jag är hjärtfriad, har ingen lungemboli men lungfunktionen är inte som den ska.

Jag har varit trött förut. Jag har jobbat tunga jourer och varit nära utmattningsdiagnos, men är ung och frisk. Varför kan jag inte ens laga mat nu? Jag hänger inte med i enklare nyhetsartiklar, har varit febril och har takykardi sedan mars. Jag måste stanna efter 300 meters promenad. Jag kan pusha mig igenom ett lågintensivt träningspass, men kommer då inte ur soffan på två dagar. Jag ifrågasätter mig själv. Har jag kontrollerat termometern? Ja, flera gånger, och bytt batterier.

Vårdcentralen ville inte skicka remiss till infektionsmottagningen (inget patologiskt), men jag kom dit ändå. Spirometri visar 60 procent av förväntad kapacitet. Efter fyra minuters gångtest lägger fysioterapeuten en hand på min axel. Jag lutar mig mot väggen och sjunker ned på golvet. Saturationen är 77 procent. Jag är inte alls så frisk som jag trodde. Den här gången blir jag inte uppringd av Försäkringskassan, just nu behöver jag inte söka nytt jobb.

Jag gråter på vårdcentralen. I veckor efter att ha testats positivt för covid-19 vaknade jag med mardrömmar (råttor springer över sängen, ruttnande likdelar hälls över mig, jag kvävs, någon som vill mörda min familj sågar sig igenom sovrumsväggen …). Hjärnan känns som ett flipperspel och så snart jag blundar börjar hallucinationerna. Jag som aldrig haft sömnproblem får hjälp av neurolog att prova olika läkemedel.

Jag remitterades till ett hjärnskadeteam. »Det kommer att ta lång tid att bli bra«, konstaterade neuropsykologen. Jag vet att det är rätt. Jag kan inte handla mat, köra bil eller komma ihåg att gå till förskolan. Sorgen över allt jag varit och inte längre är väller upp och rinner över. »Du har fått en hjärnpåverkan av din infektion, de symtom du beskriver är vanliga vid andra typer av förvärvad hjärnskada«, säger neuropsykologen igen. »Du behöver hjälp.«

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Står ju överallt om de som bara får lite symptom också, bl.a. på 1177.se som du själv länkade till, tror dina glasögon är lätt färgade.

Nu har ju faktiskt vetenskapen satt sig ner och objektivt betraktat detta, bl.a. på FHM, WHO o.s.v. och kommit fram att jo, detta är värre än en influensa t.ex., så vi inför social distansering o.s.v. o.s.v. Kommer influensor som inte är så roliga emellanåt, ingen har infört några restriktioner p.g.a. dessa.

Det jag påstår är att skräckhistorier sprids snabbare och bredare, än en vetenskaplig rapport som inte beskriver lika stor fara. Historier om potentiell fara påverkar oss människor starkare. Jag skiljer därför på kvällspress+internetforum kontra 1177.se, FHMs hemsida mm där jag håller med om att det finns bra fakta och studier.

Faktum kvarstår att de allra flesta av de över halv miljonen människor som testats positivt för covid i Sverige inte haft mer än lindriga luftvägssymptom och mellan 2dagar till 2veckors symptom. Det är vad som står på 1177.se och i de studier som gjorts. Se mina tidigare källhänvisningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Faktum kvarstår att de allra flesta av de över halv miljonen människor som testats positivt för covid i Sverige inte haft mer än lindriga luftvägssymptom och mellan 2dagar till 2veckors symptom. Det är vad som står på 1177.se och i de studier som gjorts. Se mina tidigare källhänvisningar.

...och faktum kvarstår, lindriga luftvägssymptom kan vara den värsta sjukdom du upplevt med lite otur i lotteriet. Jag har haft lunginflammation två gånger i mitt liv. Bägge avklarade med antibiotika och egenvård i hemmet = lindriga luftvägssymptom. Fortfarande inget jag önskar någon.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Om vi har en risk på ett par procent att få sjukdom med besvär eller skador som är långvariga och för en del kanske livslånga, så är det extremt högt jämfört med t ex vanliga förkylningar eller influensa. Jag blir så frustrerad över alla dessa stollar som försöker förminska detta.

Ta två tärningar och erbjud folk att kasta dem. Berätta att om de får två ettor, så kommer de att få en långvarig sjukdom med problem som är kvar under lång tid. Där ungefär är risken. Hur många tror du skulle våga kasta tärningarna?

Varifrån har du fått siffran 2%?
Visst det finns fall där det sitter i länge men jag är nyfiken på hur vanligt det egentligen är?

Chansen att få två ettor är 1/36 vilket är ca 3%.
Risken att överhuvudtaget smittas är kanske 20%. Att 10% av de smittade får "långtidscovid" låter osannolikt.

Permalänk
Medlem

Hur är kunskapsläget kring hur många som drabbas av "långtidscovid" idag? Har vi någon samlad bilden ut av hur det yttrar sig? Är det unikt för Covid-19 eller är det så att man kan få liknande långtidseffekter från t.ex. influensa?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"