LG visar upp TV i QNED-serien under CES 2021

Permalänk
Skrivet av Spawnbadboy:

Har haft min LG B6 i 4 år nu och aldrig haft inbränning. Så inget jag oroar mig för

Då har den förmodligen tappat en del i ljusstyrka och färg, skulle aldrig köpa en Oled, fruktansvärt ljussvaga paneler också.

Permalänk
Medlem

8K-tv ser jag gärna har större än 100" för att ha någon relevans. Blev därför besviken på Samsung (tror jag det var) som kommer uppvisa byggbara paneler upp till 110" men de är "bara" 4K. Många försök, få rätt, i min mening.

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Jag använder en nVidia shield kopplad till den och pga. de flesta android TV appar inte har några "OLED anpassningar" så blev det mkt menyer och logos kvar inbränt. Är tex. androidTV/GoogleTV spotify klienten igång tex. så slås skärmsläckaren aldrig på som den gör om man tex. använder den app som finns för WebOS. Detta oavsett om musik spelas eller ej.

På Sparar energi under bildinställningar finns alternativet Skärm av, detta släcker skärmen fast allt annat rullar på (funkar även på Live-TV och Native appar). Nyare modeller (som CX) kan ha denna direkt på snabbmenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Hade jag varit orolig för inbränning hade du verkligen inte övertygat mig om motsatsen med ovanstående argument. Om man byter TV vartannat år lär man ju knappt ens hinna tvinga fram inbränning genom att aktivt försöka.

Haha håller med, var inte riktigt tydlig Jag har kvar alla 3, ba i olika rum och alla används dagligen, så jag har ba köpt på mig fler

Tror mycket ligger i kalibrering samt att jag inte kollar kanaler utan streamar o gamar bara.. tycker det räcker o är super nöjd iaf.

Bättre svar ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Har haft min LG B6 i 4 år nu och aldrig haft inbränning. Så inget jag oroar mig för

Precis, har kört min LG OLED65B7V i tre år och noll inbränning.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Då har den förmodligen tappat en del i ljusstyrka och färg, skulle aldrig köpa en Oled, fruktansvärt ljussvaga paneler också.

Inget jag har märkt i alla fall.

Ser inget fel med ljustyrkan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spawnbadboy:

Har haft min LG B6 i 4 år nu och aldrig haft inbränning. Så inget jag oroar mig för

B7 i mitt fall, haft den i drygt två år och har inte heller haft någon inbränning ännu. Var väldigt nipprig i början men efter första året blev jag mindre petig. Undviker att låta den stå med gul bild under lång tid eller se på TV4, HUD'element som varit synliga i timmar bränner heller inte in. Och då borde nyare modeller än våra äldre hantera eventuell inbränning än bättre.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barilla08:

Då har den förmodligen tappat en del i ljusstyrka och färg, skulle aldrig köpa en Oled, fruktansvärt ljussvaga paneler också.

Ljussvag?

Spelat igenom Days Gone igen på min PS5 nu i december. Automateld i det spelet, speciellt mot en horde på ett par hundra freaks/zombier får rummet att lysa upp mellan varje skott avfyras. Lite så jag undrar hur det fungerar för någon epileptiker.

Det är inte som att vi med OLED-skärmar inte ser vad som händer på skärmen direkt, men relativt ljussvag mot någon panel som kanske är bra på att ge otroliga mänger ljus men förmodligen suger på massa annat är inte helt orimligt.

Dock har de ju en stor svaghet i att den är organiskt och kommer försämras med tiden. Men hur många verkliga fall med rimlig användning finns det i verkligheten? Den dag min eventuellt blir så dålig är det nog lagomt att byta till 70"+, 8K och troligen miniLED om det är redo. Ett icke-problem för mig personligen, är långt ifrån fattig.

Permalänk
Medlem

C7 här i tre år. Lika fin bild som alltid, kör med ca 25 i OLED-ljusstyrka på icke-HDR kvällstid. Ca 65 dagtid (sport o.dyl). Så det finns betydligt mer att kräma ur vid behov. HDR är ju inte inställbar om man inte ska gå utanför spec så den krämar på efter vad bildkällan säger, vilket funkar fint både dag- och kvällstid ändå. Ingen inbränning trots att jag tittar en hel del på Formel 1 som har en statisk display i vänster för bilarnas position. Och den visas typ hela loppet a' 2 timmar. En hel helg med F1 är fredag - söndag med flera pass med den nämnda statiska displayen uppe. Inga problem med det alls. Grabben spelar en del PS4 med ibland rätt ljusstarka och statiska HUD'ar uppe. Inga problem där heller.

En sak att tänka på är att inte stänga av TV'n med en smart-plug e.dyl. Den ska stängas ner i standby så att dess panel-hanteringsfunktioner kan köra. Det brukar ta ca 10-15 minuter efter avstängning när man hör ett relä knäppa till. En del av de rykten som uppkommit är från butiker som dels kör TV'erna i butiksläge (extra ljusstarkt) med samma repeterande videos, och när de sen stänger butiken så klipps strömmen. Inte bra...

Permalänk
Medlem

Inbränningar på OLED måste väl ändå räknas som fabel? Ingen jag känner har fått det och inte jag heller. Däremot magisk bild, framförallt på mörka filmer är man van med nu. LCD lär få rycka upp sig ordentligt om jag ska gå tillbaka dit för just nu är OLED mil bättre.

Permalänk
Medlem

Hoppades kunna köpa en 55BX i år för 9000-10000. 55B9 gick för 9990 kronor under förra årets mellandagsrea men i år kostar den närmare 16000. CX som är en bättre modell kostar 14000, märklig prissättning.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Då har den förmodligen tappat en del i ljusstyrka och färg, skulle aldrig köpa en Oled, fruktansvärt ljussvaga paneler också.

Nepp, min nu strax 4raåriga B7 har lika ljusstark bild som vid köp. Inte ett spår av inbränning heller trots mycket tittande på UHD material med HDR/DV. Dessutom är TV4 solen på TVn väldigt ofta.
Jag erkänner att den nya Google TV dongeln som alltid har på HDR kan vara lurig med menyer, men inga problem där heller.

Nä, Inbränning, ljussvag och dåliga färger på OLED efter några år är nog en myt. Men det gäller nog från 2017 års TVs och framåt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Bildexpert 📺

Det gamla Rtings-testet med inbrännignar på LG:s 2017-OLED-modeller visade minimal (CNN) eller ingen förlust i ljusstyrka eller färgomfång när de var färdiga med vad som motsvarade 5 timmar om dagen i 5 år.

Lysdioder baserade på fosfor, vilket särskilt omfattar de vanliga vita (blå diod med gult fosfor) tappar en hel del ljusstyrka och blir som följd allt mer obalanserade eftersom fosforn bleknar/slits vilket gör att färgomfånget minskar och även ljusstyrkan. Samt att bilden då blir allt blåare med tiden. Hyfsat vanlig fråga på forumet från personer som köper en till likadan skärm ett par år senare och tycker den nya är "för gul". Nä, det är den gamla som blivit för blå.

Permalänk
Medlem

Spännande med ny teknik, men jag håller mig kvar med oled tills någon annan teknik faktiskt visar bättre bild.

Och ni som pratar inbränningar och ljusstyrka, har ni testat att leva med en oled en stund? Jag har inte min ljusstyrka på max, vilket med andra ord betyder att det inte behövs mer, och inbränningar har jag inte sett skymten av, men å andra sidan tillåter vi inte att tv står på här hemma utan att någon använder den på riktigt, så blir väl bara 5tim om dagen i snitt, där 80% är färgglada barnprogram från streamingtjänsterna.

LG Oled77c8 inköpt sommaren 2019

Visa signatur

Dator 1/2/3: 4970k, h97/z97, 8/16GB mem, Gtx970/980/980ti, SSD, 3x144hz.
Dator 4: Surface Laptop 3 15” AMD
Dator 5: 8750h 4.1ghz, 16GB mem, Gtx 1060, SSD, 144hz.
Övrigt skryt etc: Fiber 1000, 77" Oled, 78" Led, PS5, Switch, iPhone 12 + XR, Gopro 9, Canon70D, Sonos, PSVR.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant.
Eftersom OLED alltid varit alldeles för dyrt så är detta ett bra alternativ!

Permalänk
Medlem

Dessa miniLEDs med några tusen zoner är lite väl dyra för att vara LCD. Jag tyckte iaf TCLs varianter var det.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Inväntar äkta QNED displayer eller vad det nu kommer heta. lol

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Inväntar äkta QNED displayer eller vad det nu kommer heta. lol

https://youtu.be/r-a1DzI3gaU

Ja vi får se om några år och hoppas de lyckas. Vore trevligt med "billiga" 85 tums TV med oled kontrast och utan oled nackdelar

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Fast QNED-TV kan ju inte bli så kul att titta på i längden tänker jag, samma bild hela tiden. :/

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av smurfb:

Inbränningar på OLED måste väl ändå räknas som fabel? Ingen jag känner har fått det och inte jag heller. Däremot magisk bild, framförallt på mörka filmer är man van med nu. LCD lär få rycka upp sig ordentligt om jag ska gå tillbaka dit för just nu är OLED mil bättre.

Nej då, det är rätt vanligt. Tycker oled är hemskt, ja det mörka är mörkt, men det ljusa är också mörkt.
Föredrar LCD alla dagar i veckan för det extra trycket i HDR osv samt att man aldrig behöver oroa sig för att den ska tappa i ljusstyrka eller få inbränningar.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det gamla Rtings-testet med inbrännignar på LG:s 2017-OLED-modeller visade minimal (CNN) eller ingen förlust i ljusstyrka eller färgomfång när de var färdiga med vad som motsvarade 5 timmar om dagen i 5 år.

Lysdioder baserade på fosfor, vilket särskilt omfattar de vanliga vita (blå diod med gult fosfor) tappar en hel del ljusstyrka och blir som följd allt mer obalanserade eftersom fosforn bleknar/slits vilket gör att färgomfånget minskar och även ljusstyrkan. Samt att bilden då blir allt blåare med tiden. Hyfsat vanlig fråga på forumet från personer som köper en till likadan skärm ett par år senare och tycker den nya är "för gul". Nä, det är den gamla som blivit för blå.

"minimal"

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Ljussvag?

Spelat igenom Days Gone igen på min PS5 nu i december. Automateld i det spelet, speciellt mot en horde på ett par hundra freaks/zombier får rummet att lysa upp mellan varje skott avfyras. Lite så jag undrar hur det fungerar för någon epileptiker.

Det är inte som att vi med OLED-skärmar inte ser vad som händer på skärmen direkt, men relativt ljussvag mot någon panel som kanske är bra på att ge otroliga mänger ljus men förmodligen suger på massa annat är inte helt orimligt.

Dock har de ju en stor svaghet i att den är organiskt och kommer försämras med tiden. Men hur många verkliga fall med rimlig användning finns det i verkligheten? Den dag min eventuellt blir så dålig är det nog lagomt att byta till 70"+, 8K och troligen miniLED om det är redo. Ett icke-problem för mig personligen, är långt ifrån fattig.

Försämringen sker snabbt, men eftersom den är gradvis kommer du mest troligt inte märka att skärmen blir blåare och blåare, till den dagen du skaffar en ny.

Skulle aldrig kunna leva med en Oled, för många nackdelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Nej då, det är rätt vanligt. Tycker oled är hemskt, ja det mörka är mörkt, men det ljusa är också mörkt.
Föredrar LCD alla dagar i veckan för det extra trycket i HDR osv samt att man aldrig behöver oroa sig för att den ska tappa i ljusstyrka eller få inbränningar.

https://www.rtings.com/images/reviews/tv/lg/real-burn-in/real-burn-in-week-40-tv-3-red-large.jpg

Cherrypicking deluxe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Nej då, det är rätt vanligt. Tycker oled är hemskt, ja det mörka är mörkt, men det ljusa är också mörkt.
Föredrar LCD alla dagar i veckan för det extra trycket i HDR osv samt att man aldrig behöver oroa sig för att den ska tappa i ljusstyrka eller få inbränningar.

https://www.rtings.com/images/reviews/tv/lg/real-burn-in/real-burn-in-week-40-tv-3-red-large.jpg

Nej det är inte rätt vanligt. Bara för att rtings har misshandlat en tre år gammal modell med CNN så innebär inte det att det är ett vanligt förekommande problem.

Testet du hämtat din bild från påvisar dessutom att oled inte tappar nån ljusstyrka så varför skulle man oroa sig för det?

Herregud, det är väldigt ok att gilla LCD mer, men korkade vinklingar i syfte att sprida FUD kan vi vara utan.

Här är Hdtvtest rapport. Observera att det bara är 3700 timmar (en uppföljning hade varit trevligt) men till skillnad från rtings så har man "normalt användande" i fokus:
https://hdtvtest.co.uk/n/Extensive-Testing-Shows-OLED-Burn-In...

Citat:

Teoh said the test proves that the risk of burn-in on OLED TVs is most likely overblown. The problem, he said, is that most reports of OLED burn-in tend to involve TVs used in stores, or as public displays. But these TVs usually display the same content all day long, he said. In addition, many of these TVs are powered down at the end of the day without going into standby mode, which means the compensation cycles that are key to preventing burn-in never get a chance to run. As such, these cases cannot be considered as “truly representative” of how a normal person would use an OLED television, Teoh said.

Teoh concluded that owners of 2018 and later OLED TVs shouldn't experience any permanent burn-in issues so long as they vary the content they watch, and ensure the TV goes into standby when they switch it off to ensure the compensation cycles can run

Permalänk
Avstängd

Först och främst: De som uttalar sig om Oled ska väl ändå ha ägt en oled? Jag har haft Oled sen 2015. Innan hade jag lcd. Jag har vänner som har QLED. Jag har inte haft några problem med inbränningar. Vid filmtittande och datorspelande har Oled den klart bästa bildkvaliteten som går att få. Det är synd att många missar detta pga så kallad arderefobi (rädsla för inbränningar). Ni som inte tycker att inbränningen på cnn-logon är minimal, brukar ni ofta titta på en helröd skärm? Jag gör det aldrig. Jag har svårt att tro att den inbränningen syns vid normalt tittande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Men för i helvete.

LG has branded these upper-end LCD TVs as “QNED,” with the Q referring to quantum dot color and the N presumably standing for LG’s “NanoCell” branding.

Som jag förstår det har QNED hittills varit Samsung Displays teknologi för "Quantum nano-emitting diode", som till skillnad från de TV som LG nu släpper inte är upphottad LCD utan mer OLED-lik teknik där man kan tända och släcka subpixlar individuellt, fast utan den organiska komponenten, vilket gör att förslitning och inbränning inte ska vara ett problem. Det är tekniken som Samsung Display kommer med efter QD-OLED (som vad jag vet inte heller finns på marknaden än).

Så LG snor helt enkelt terminologin och skapar ytterligare förvirring? Någon slags hämnd för att QLED är extremt likt OLED (i skrift)?

Observera att både LG och Samsung har olika divisoner som tillverkar paneler respektive TV.

Haha, japp, man vet inte om man ska skratta eller gråta. Men ja, hämnd är nog en rätt trolig teori.

N:et står för Nanorod, om man ska vara noga.

Undra om vi får se nån QD-Oled (QDCC+Blue Oled) på CES btw. Sony ska ju visa upp nån ny teknik men det blir väl nån omöjligt dyr micro-led är jag rädd för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Nej då, det är rätt vanligt. Tycker oled är hemskt, ja det mörka är mörkt, men det ljusa är också mörkt.
Föredrar LCD alla dagar i veckan för det extra trycket i HDR osv samt att man aldrig behöver oroa sig för att den ska tappa i ljusstyrka eller få inbränningar.

https://www.rtings.com/images/reviews/tv/lg/real-burn-in/real-burn-in-week-40-tv-3-red-large.jpg

Nu greppar du efter halmstrån, du länkar en bild på en tv som gått 40 veckor med endast CNN på maxstyrka i 20h om dagen.
Sen förstår jag inte alla som slänger sig med "OLED är för ljussvag", vad kör ni för inställningar egentligen? På din LCD skulle ju clouding och flashlighting vara otroligt störande i mörka partier om du nu kör den på max ljusstyrka.

OLED har självklart sina brister, inbränning är väl en av dem även om det är ovanligt, men största nackdelen tycker jag är banding som man kan få riktigt mycket av om man har otur med sitt exemplar. Men då går det såklart att byta.

QNED låter ju intressant på pappret iaf! I rätt prisklass kan det bli riktigt bra.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Håller de så dåligt eller menar du 10'000? 1000 timmar är ju bara en timme om dagen i tre år, motsvarande 1-2 filmer i veckan och avstängt där mellan. Min är på säkert 4h om dagen i snitt och har vart det tre år nu..

Haha helt rätt 10000 skulle det vara

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hartner_X:

På Sparar energi under bildinställningar finns alternativet Skärm av, detta släcker skärmen fast allt annat rullar på (funkar även på Live-TV och Native appar). Nyare modeller (som CX) kan ha denna direkt på snabbmenyn.

Tack, men den funktionen måste väl slås på manuellt eller? För slår jag på den släcker den skärmen en gång. Sen måste jag göra samma igen genom menyn?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gambit_2K:

Haha helt rätt 10000 skulle det vara

Korrekt information om livslängd på oled för de som vill ha. Håller minst 80000 timmar. https://www.google.se/amp/s/www.techhive.com/article/3239350/...