Första SFF-bygget (AMD) 15-20 kSEK exkl GPU

Permalänk
Medlem

Första SFF-bygget (AMD) 15-20 kSEK exkl GPU

Hej,

Sitter idag med en "klassisk" PC (i7 7700k, 1080 Ti, etc) och hade väl egentligen inte behövt uppgradera, men är sugen på att minska fotavtrycket av datorn i samband med en flytt. Den enda komponenten jag vill migrera är grafikkortet (köper väl ett Radeon 6800 eller 6800 XT så småningom).

Använder datorn till det mesta, allt ifrån office-grejer, ljud/videoredigering, virtualisering, programmering, linux-jox och spel då och då (både 2K@144Hz och 4K@120Hz).

För mig har det breda användningsområdet, stabilitet och pålitlighet oändligt mycket högre prioritet än extrafunktioner (såsom exempelvis LED-prylar, Wi-Fi på moderkortet eller vad det nu kan vara).

Jag skulle gärna basera bygget på NZXT H1 eller NCASE M1 och en AMD-propp. Här är mitt försök på komponentkoll.

Har dålig koll på det mesta (SFF generellt, B550 vs X570?) i och med att jag inte läst på sedan ~2017 men hoppas om inte annat på en "reality check" och att komponenternas prestanda/kvalité matchar varandra någorlunda.

Mvh,

Thomas

NCASE M1
Permalänk
Medlem

Jag har precis byggt klart min nzxt H1.
Valde ett Rog strix B550, då den har intern anslutning för usb 3.1(?) som passar direkt med lådans anslutningar, vilket jag tror 570 saknar. Samt är billigare och har nästan allt jag ville ha (2st m2 platser, wifi, usb flash för bios) saknar dock optisk ut för ljud.

H1 är direkt felkonstruerad med hänsyn till kylning, och skall uppenbarligen bli rätt varm med glasfronten på plats. Jag beställde därför en ny front från https://artesianbuilds.com/case-mods-parts
Riktigt snyggt och stilrent, dock sitter de fast med magneter. Jag har även satt in tre stycken 40mm fläktar i toppen för att få ut varmluft en.
Riser kabeln som sitter i lådan är specificerad för pcie 3.0 inte säkert att den klarar 4.0.
Jag har samma minnen som du planerar använda, de är dual rank, det finns dock en model med ett c extra i modellnamnet som inte är det.

Lådan är nog inte helt optimal om du vill ha en riktigt tyst dator, men tar väldigt lite plats och ser bra ut.

Det går att hitta nxzt h1 för några hundralappar billigare utomlands, exempelvis hos https://clevo-computer.com/en/components-accessories/powered-...

Det är även en varning utfärdad gällande brandfara då en av skruvarna som håller riserkabeln eventuellt kan orsaka kortslutning.

Bild
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Osueco:

Jag har precis byggt klart min nzxt H1.
Valde ett Rog strix B550, då den har intern anslutning för usb 3.1(?) som passar direkt med lådans anslutningar, vilket jag tror 570 saknar. Samt är billigare och har nästan allt jag ville ha (2st m2 platser, wifi, usb flash för bios) saknar dock optisk ut för ljud.

H1 är direkt felkonstruerad med hänsyn till kylning, och skall uppenbarligen bli rätt varm med glasfronten på plats. Jag beställde därför en ny front från https://artesianbuilds.com/case-mods-parts
Riktigt snyggt och stilrent, dock sitter de fast med magneter. Jag har även satt in tre stycken 40mm fläktar i toppen för att få ut varmluft en.
Riser kabeln som sitter i lådan är specificerad för pcie 3.0 inte säkert att den klarar 4.0.
Jag har samma minnen som du planerar använda, de är dual rank, det finns dock en model med ett c extra i modellnamnet som inte är det.

Lådan är nog inte helt optimal om du vill ha en riktigt tyst dator, men tar väldigt lite plats och ser bra ut.

Det går att hitta nxzt h1 för några hundralappar billigare utomlands, exempelvis hos https://clevo-computer.com/en/components-accessories/powered-...

Det är även en varning utfärdad gällande brandfara då en av skruvarna som håller riserkabeln eventuellt kan orsaka kortslutning.

Misstänker att vi kör samma moderkort, B550 Strix även här men ihop med ett NR200P. Bara ena M.2-porten stödjer PCIe 4.0, den på baksidan maxar 3.0. Man måste troligen köra X570 om man vill ha stödet på bägge platserna. Kanske en dealbreaker för TS så tyckte det var värt att påpeka.

Rätt nöjd med moderkortet i fråga, https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386375 , men ett problem som uppstått senaste dagarna är att jag helt tappat Bluetooth-funktionaliteten, vilket är riktigt störande. Fortfarande inte felsökt ifall det är något som hänt i Windows eller om modulen pajjat. Provat inaktivera och aktivera i UEFI men inte fått liv i den. Tänkt prova med någon Linux Livedistro innan jag kör en refresh eller installerar om helt.

2,5GBLAN är rätt fint med, även om jag gärna sett att den stödje lite högre än så. Intel både för LAN och WLAN vilket en del vill ha men för mig kvittar det. Ett rätt vettigt moderkort och väl värt sitt pris (köpte min för 1800kr i oktober vid en Komplett-rea).

Har ett ATX-moderkort med X570 som jag uppgraderade/sidograderade(?) ifrån, annars saknar jag personligen inget från X570. Tanken är att byta ut system NVMe-enheten lagom till att PCIe 4.0-stödet och accelererad användning kommer till Windows 10 under året. Behöver personligen inte två PCIe 4.0 M.2 portar. Men en viktig skillnad att nämna.

Finns säkert fler som skiljer, men det är iallafall för mig det mest uppenbara.

Permalänk
Medlem

Tack @Osueco och @anon5930 för era svar och tips! Uppskattas verkligen.

Glasfronten på H1 är egentligen ingenting jag vill ha, så tipset om en custom grill låter fantastiskt! Och tryggt att någon redan testat att beställa därifrån. Det kommer jag absolut göra.

Brandfaran/kortslutningen känner jag till och verkade lätt att fixa själv med en gummiring om inte annat. Lite dåligt av NZXT, förstås -- Men accepterar det.

att riser-kabeln inte är speccad för PCIe4 var lite synd men vad jag förstår så ska det inte påverka grafikprestandan jättemycket. Och lite snabbt sökande (1, 2) så verkar den gå att byta i värsta fall.

Att bara ena M.2-sloten på B550 klarar PCIe4 är lite synd. Bra att känna till men känns spontant inte som en dealbreaker. Tänker att man har en (1) snabb/mindre disk och en slöare/större som inte behöver PCIe4 ändå. Bra att ni påpekar Länkhastigheten och blåtand också, för det hade jag inte tänkt på.

Ska jämföra skillnaden på B550 och X570 lite till, men annars blir det nog ungefär som min orginalpost. Med en moddat front som tillägg!

Permalänk
Medlem

Artesianbuilds har varit snabba med att skicka och fronten kom i en riktigt bra förpackning.
Tyvärr så skickade de fel färg, men har skickat mig en extra i rätt färg utan extra kostnad eller krav på att jag skall skicka tillbaka den första.
Betydligt snyggare och svalare än glas.

Lycka till 👍

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av felplacrd:

Tack @Osueco och @anders190 för era svar och tips! Uppskattas verkligen.

*snip*

Att bara ena M.2-sloten på B550 klarar PCIe4 är lite synd. Bra att känna till men känns spontant inte som en dealbreaker. Tänker att man har en (1) snabb/mindre disk och en slöare/större som inte behöver PCIe4 ändå. Bra att ni påpekar Länkhastigheten och blåtand också, för det hade jag inte tänkt på.

Ska jämföra skillnaden på B550 och X570 lite till, men annars blir det nog ungefär som min orginalpost. Med en moddat front som tillägg!

Nä, NVMe med PCIe 3.0 är snabbt nog, men DirectStorage kommer troligen kräva väldigt snabba PCIe 4.0-enheter. Men den dagen den sorgen. Kör själv en gammal 960 EVO 500GB i 4.0-porten och en 1TB MP510 i 3.0-porten. Samt 3st 1TB SSDer av olika fabrikat.

Just WiFi och BT är krångligt att skaffa efteråt, speciellt BT, så att fundera på om man vill ha det redan från början är bra. BT 5.1 för Asus B550-I är nyare än 5.0 mitt gamla X570 har.

Har felsökt under kvällen och verkar vara ett förekommande problem med Intels AX200 WiFi/BT modul där BT försvinner. Lösningen som fungerade var att koppla ur strömkabeln, hålla in power i ett par sekunder och sedan ansluta och starta. Dock störande. Mitt X570 har också AX200 enligt MSI men den fungerade fint utan detta problem i över ett år.

En möjlig nackdel är att det är ont om USB-portar bak på moderkortet på B550-I. Själv använder jag mina båda skärmars inbyggda USB-hubbar samt har en "extern" USB-hub jag kan använda om jag vill ha ännu fler portar. Bra möjligheter med frontportar med moderkortet, men det hänger mer på chassit vad den stödjer.

Hoppas du blir nöjd med komponentvalet i slutändan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Jag har precis byggt klart min nzxt H1.
Valde ett Rog strix B550, då den har intern anslutning för usb 3.1(?) som passar direkt med lådans anslutningar, vilket jag tror 570 saknar. Samt är billigare och har nästan allt jag ville ha (2st m2 platser, wifi, usb flash för bios) saknar dock optisk ut för ljud.

H1 är direkt felkonstruerad med hänsyn till kylning, och skall uppenbarligen bli rätt varm med glasfronten på plats. Jag beställde därför en ny front från https://artesianbuilds.com/case-mods-parts
Riktigt snyggt och stilrent, dock sitter de fast med magneter. Jag har även satt in tre stycken 40mm fläktar i toppen för att få ut varmluft en.
Riser kabeln som sitter i lådan är specificerad för pcie 3.0 inte säkert att den klarar 4.0.
Jag har samma minnen som du planerar använda, de är dual rank, det finns dock en model med ett c extra i modellnamnet som inte är det.

Lådan är nog inte helt optimal om du vill ha en riktigt tyst dator, men tar väldigt lite plats och ser bra ut.

Det går att hitta nxzt h1 för några hundralappar billigare utomlands, exempelvis hos https://clevo-computer.com/en/components-accessories/powered-...

Det är även en varning utfärdad gällande brandfara då en av skruvarna som håller riserkabeln eventuellt kan orsaka kortslutning.Nzxt h1 https://imgur.com/gallery/YlIvIughttps://i.imgur.com/Aqj1OiZ.jpghttps://i.imgur.com/XbSpg6s.jpg

Vad är det för skärm?

Permalänk
Medlem

Det är en Dell S2417DG, 1440 24tum 165hz g-sync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

[...]köper väl ett Radeon 6800 eller 6800 XT så småningom.

Oops, här kan jag visst ha förhastat mig lite när jag valde NZXT H1 som är begränsat till 2.5 PCIe-slots. AMDs referenskort är 2 respektive 2.5 slots men det verkar väldigt svårt att hitta kort från partnertillverkare som inte överstiger 2.5 slots (och/eller är för långa/höga).

Om vi lämnar frågan om leveranstider och lagerstatus utanför, tror ni att det utbud på 2-2.5 slots 6800/6800 XT vi ser idag är det som kommer finnas att välja bland? Eller finns det en chans att det kommer fler <= 2.5 modeller på sikt?

Edit: Det löste sig.

Permalänk
Medlem

Så, efter mycket om och men är bygget klart, i alla fall gällande installation av komponenter. Det blev inte riktigt som jag tänkt i början i och med att jag var tvungen valde att anpassa mig till tillgång och formfaktor.

Komponenter

... Landade på drygt 35 000 SEK. Lätt det system med lägst prestanda-per-krona jag någonsin byggt.

Bygget
Med undantag på leveranstider så var det inga egentliga konstigheter. Hade kanske lite "tur" som fick tag på ett 6900 XT med referenskylare som får plats i det lilla chassit. Bytte själv ut den återkallade PCIe-risern när jag fick en ny direkt från NZXT. Asus x570-i strix stödjer - till skillnad från sina syskon - INTE Flashback, så Inet fick hjälpa mig med BIOS-flash för att få igång CPUn.

Grundinstallation + Prestanda
Laddade in "Optimized Defaults" i BIOS och installerade Win 10 Home N, Chipset + Radeon drivers. Hoppade över Asus Armoury Crate och fick följande:

Cinebench R23
CPU (Multi Core): 25082
CPU (Single Core): 1635
MP Ratio: 15.34 x

Unigine Superposition
1080P Extreme: 10902

GeekBench 5.4.0
Computer Benchmark: 179406

CPUID HWMonitor
Under testerna registrerade HWMon följande (notera att AIO_PUMP verkar gå på 100% vid Optimized Defaults).
CPU Max: 62
GPU Max: 64

Effektmätning:
Mätt på enbart dator + Tangentbord/mus. Lär väl vara Superposition som drog mest.
Max: 428w

First impressions
Verkar fungera bra, tycker jag. Var det värt pengarna och väntan? Ärligt talat: Meh. 🤷 Valheim är kanske inte världens mest optimerade spel men hade nog hoppats på mer än drygt 60fps i 3440x1440 med maxad grafik. Med Vulkan verkar jag dock få ca 100 FPS, vilket känns bättre. Förhoppningsvis kommer detta lilla monster fortsätta fungera och hålla ett par år.

Nästa steg

  1. Fixa vettiga fläktkurvor

  2. Slå på DOCP

  3. Så på Resizeable BAR

  4. Undersök PBO/Curve Optimizer

  5. Vet inte?

Utöver att "fullfölja" tråden vill jag med detta inlägg be om hjälp relaterat till punkt 3 ovan. Ser poängen rimliga ut? Vad har jag missat? Vad ska jag göra nu? Jag har inte kört AMD sedan typ 2000 (Thunderbird 1GHz). Jag känner inget behov att tok-klocka det här bygget, men finns det någon no-brainer/must-do inställning man måste göra så tar jag tacksamt emot tips.

Screenshots och en bild byggets provisoriska placering finns på Imgur.

Kan också köra fler test om någon önskar.

Edit: Har lekt lite med PBO- och Curve Optimizer. Ska inte påstå att jag vet vad jag håller på med men efter lite joxande fram och tillbaks fick jag upp RDR2-bencharmket (1920x1080 Ultra) från 127 till 139 FPS. Har lagt mest fokus på att försöka få till offset (-15 på de 4 bättre kärnorna, och -10 på övriga). Är dock inte säker på om det som gjorde skillnaden. Ska undersöka det närmare vid tillfälle.

Testade Valheim med Vulkan, lade till ReBAR, testar PBO/Curve Optimizer