Linus Torvalds skyller ECC-döden på Intel

Permalänk
Melding Plague

Linus Torvalds skyller ECC-döden på Intel

Linuxskaparen tar till forumtråd om AMD:s stöd för felkorrigerande minne för att vädra åsikter på välkänt manér.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Linuxskaparen efter dess lansering får hitta andra ämnen att förarga sig över.

Oroa er inte, det kommer han garanterat göra och det kommer vara lika underhållande att följa.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Gnällgubben igång igen. Fattar inte att han får så mycket uppmärksamhet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Tja, jag har aldrig sett någon hårdvarusajt rekommendera ECC-minnen någonsin vad jag kan "minnas" (höhö), så det är inget jag har efterfrågat.

Permalänk
Medlem

Haha, "Bästa pris på, Anger Management". 😆

Permalänk
Snusfri

Linus är en föredetting som med näbbar och klor försöker få några 15 minutes of fame några gånger per år för att få folk att tro att han fortfarande är relevant.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Gnällgubben igång igen. Fattar inte att han får så mycket uppmärksamhet.

Jag tycker han lyfter intressanta problem i sin sfär. Förmodligen dyker dessa diskussioner upp inom alla stora leverantörer av både hård- och mjukvara men eftersom Linux är så öppet så får vi också en ökad insyn.

Jag håller för övrigt med Linus. Jag tror det finns en hel del grejer som konsumentsegmentet kunde fått "gratis" men som stryks för produktsegmenteringens skull.

Permalänk
Medlem

Hur mår han?

Permalänk
Medlem

Vilken pajas.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Gnällgubben igång igen. Fattar inte att han får så mycket uppmärksamhet.

Ja nej, han är ju bara en av de viktigaste människorna i datorvärlden, varför får han uttrymme? /S

Gillar att alla Intelfanbois kommer fram och kritiserar utan att ens ha läst vad ha skrev. https://www.realworldtech.com/forum/?threadid=198497&curposti...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hur mår han?

Han mår nog bra! Han vågar lufta saker när andra gömmer sig!!
Han sisu behövs!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Sötast

1.Linus har skrivet en forumpost som sedan blivit uppplockad av media och sen sitter folk och undrar hur han mår....
Ja nej, inte ska han få lov att skriva på ett forum! Det är ju bara vår rättighet att skriva som vi känner på forum, inte hans!

2. Utan honom hade världen sett helt annorlunda ut. Give the guy a break

Permalänk
Medlem

Trams. Han skriver inlägg på ett forum. Han har åsikter. Vem är förvånad? Det löjliga är att göra en nyhet om vad han tycker och sedan peka finger åt det, inte vad han tycker eller att han tycker. Att han är en offentlig (hm) person innebär inte att han slutar vara en privatperson med en privatpersons åsikter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Jag tror det finns en hel del grejer som konsumentsegmentet kunde fått "gratis" men som stryks för produktsegmenteringens skull.

Visst, men då hade vi också fått betala betydligt mer för att täcka upp det som går förlorat i "proffs"-segmentet. Kolla på prisskillnaden mellan ett RTX Titan och ett Quadro RTX 6000. De är identiska sett till de övergripande specifikationerna, men Quadro-kortet kostar 2-3 gånger så mycket. Och tar vi sen ett 2080 Ti, som bara är marginellt sämre än ett RTX Titan, förutom minnesmängden, så är det 4-5 gånger. Men det mesta av det man får med Quadro är bortkastat för användare som har korten för att spela, eller spela och göra många GPU-accelererade saker som videorendering, 3D-rendering och liknande.

Hade alla korten varit likadana, dvs alla funktioner fanns på alla kort, så hade priserna varit säkert 2-3 gånger högre än dagens "spelkort". Kanske ännu högre.

Segmenteringen kanske känns sur, men få är nog villiga att betala för att slippa den.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

Tja, jag har aldrig sett någon hårdvarusajt rekommendera ECC-minnen någonsin vad jag kan "minnas" (höhö), så det är inget jag har efterfrågat.

Där man bygger egna ZFS-riggar så är ECC ett väldigt stark rekommendation

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Frux:

Tja, jag har aldrig sett någon hårdvarusajt rekommendera ECC-minnen någonsin vad jag kan "minnas" (höhö), så det är inget jag har efterfrågat.

Utmaningarna med ECC minnen för konsumenter är flera

  • även om det volymerna var samma blir ändå ECC dyrare då man måste ha 12,5 % fler minneskretsar för en viss kapacitet, den skillnaden förstärks idag av att volymerna av icke-ECC är långt högre

  • ECC är (marginellt, ~2 %) långsammare än icke-ECC, alla timings identiska

  • ECC skulle vara en kalldusch för att RAM-överklockare, finns en anledning varför JEDEC timings verkar helt vansinniga sett till vad vi typiskt använder i våra desktops, som exempel: lägsta CAS för JEDEC specificerade DDR4-3200 är CL20, vilket också är vad man hittar på ECC minnen men finns det ens icke-ECC med CL20 i butik? "Stabil" RAM-överklockning ligger nog väldigt mycket i betraktarens öga...

Enligt minnestillverkarna själva (vilket inte inkluderar Intel) är dagens icke-ECC ungefär lika tillförlitliga som ECC med samma lagrigskapacitet var för 5-10 år sedan, det så klart under förutsättning att man håller sig till JEDEC-officiella timings.

En väldigt viktig punkt här är "samma lagrigskapacitet", för sannolikheten att man drabbas av ett minnesfel som ECC kan rädda en ifrån ökar rätt linjärt med mängden RAM i systemet.

Gissar att den ökande tillförlitligheten under senare tid rätt mycket bottnar i att mängden RAM i en typisk dator ökar rätt marginellt. Siktar man på en arbetsstation med >100 GB RAM bör man nog väldigt mycket överväga ECC!!!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Där man bygger egna ZFS-riggar så är ECC ett väldigt stark rekommendation

Men det beror ju bara på att den som konstruerat ZFS har byggt det hela utifrån att minnet förväntas vara av ECC-typ, vilket är bra dumt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

De flesta datornanvändare är loosers och gör ändå inget vettigt vid datorn så det kvittar om det blir något fel.

Angående ECC så pratas det mycket fram och tillbaka och jag har aldrig fått något grepp om det. Jag tycker det är väldigt mycket känsloargument med i det hela som försvårar. Klart är i alla fall att det finns väldigt många privatpersoner i dag som arbetar med data där ett enda bitfel kan bli extremt konstant (miljonbelopp). Vi har inte heller alltid någon möjlighet att upptäcka att felet uppstod utan det kan hålla på och bråka med oss i hur många år som helst på det vi skapade utan att vi vet om detta fel.

Men det innebär inte att man ska gå till överdrift när det gäller att skydda sig emot försumbara felkällor. Det är lite som att använda UUID i sina lösningar, det finns en pytteliten chans att ens UUID inte är unik. Men den chansen är så extremt liten så man låter den felkällan finnas som kan förstöra hela ens lösning som under inga omständigheter får stanna för om ens appliaktion går ner då slutar hela universum att existera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

det finns väldigt många privatpersoner i dag som arbetar med data där ett enda bitfel kan bli extremt konstant (miljonbelopp).

Hur menar du? Vad är det dessa mängder privatpersoner gör hemma som handlar om miljonbelopp?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Så starka åsikter folk har om att annat folk har starka åsikter. Jag uppskattar Linus uttryck för hans åsikter. Även om jag sällan förstår något inom hans område så ser jag att han underbygger sina påståenden, utöver sina förolämpningar, vilket är trevligt.

Det är väl inget fel med att säga vad man tycker, speciellt när man förklarar varför man tycker så? Linus hårdaste ord brukar trots allt vara mot företag eller abstrakta halmgubbar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Hur menar du? Vad är det dessa mängder privatpersoner gör hemma som handlar om miljonbelopp?

Arbetar hemifrån på våra datorer och sedan tar med filer till jobbet.
Dessutom så sitter de flesta med laptops utan ECC minne på deras arbetsplatser.
*edit
Ecc, ÈSD skydd, versionshantering, backup, fat, sat-tester och allt vad det heter, det är bara folk med dåligt självförtroende som håller på med sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Arbetar hemifrån på våra datorer och sedan tar med filer till jobbet.
Bortsett från det sitter de flesta med laptops utan ECC minne på deras arbetsplatser.

Fast vem jobbar på privat dator hemma, menar du? Om man jobbar hemma har man en arbetsdator, om arbetsuppgifterna kräver dator (jag menar alltså inte om man bara behöver dator för att skriva dokument och ha videosamtal - nåt som inte handlar om miljonbelopp om det blir ett bitfel). Om den saknar ECC är det arbetsgivarens problem. Sen är man inte riktigt privatperson när man jobbar, så det faller även på det.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Kul att ni gör en nyhet av sånt här men skriver nån en liknande sågning i forumet så blir det bortplockat.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hade alla korten varit likadana, dvs alla funktioner fanns på alla kort, så hade priserna varit säkert 2-3 gånger högre än dagens "spelkort". Kanske ännu högre.

Hade samma funktioner massproducerats hade det minskat produktionskostnaderna - så det kan ju vara ett sätt för Intel (och branchen) att hålla priserna uppe inom proffssegmentet.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Fast vem jobbar på privat dator hemma, menar du? Om man jobbar hemma har man en arbetsdator, om arbetsuppgifterna kräver dator (jag menar alltså inte om man bara behöver dator för att skriva dokument och ha videosamtal - nåt som inte handlar om miljonbelopp om det blir ett bitfel). Om den saknar ECC är det arbetsgivarens problem. Sen är man inte riktigt privatperson när man jobbar, så det faller även på det.

Det är många som har arbetat på deras privata datorer. Men arbetsdatorerna man har på jobbet brukar vara samma skit utan ECC. Och med många så menar jag inte 50% av jordens befolkning utan folk som jobbar inom IT och gör större saker än svenssons som jobbar inom IT.
Man kan diskutera detta. Men det intressanta tycker jag om ECC är nödvändigt eller ej och det finns olika åsikter kring detta, där flera hävdar att risken är så liten så man bör fokusera på de andra felkällorna istället. Som att sluta använda UUID i ens lösningar som absolut under inga omständigheter får fela. Där vissa hävdar att risken är så extremt liten så det är försumbart.

*edit*
Det intressanta tycker jag är att självklart finns det risk utan Ecc, men det finns risker med väldigt mycket. Och frågan är hur extremt liten denna risk är? De flesta lagrar filer på hårddisken med NTFS, det kan bli bitfel på den lagrade datan. Att man har ECC löser ej detta. Nu kan man ha checksum på filer, men det fungerar praktisk inte på allt.

Permalänk
Medlem

Nej har verkligen inte brytt mig om ECC som en privatperson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Synth:

Hade samma funktioner massproducerats hade det minskat produktionskostnaderna - så det kan ju vara ett sätt för Intel (och branchen) att hålla priserna uppe inom proffssegmentet.

Det handlar inte riktigt om det. Dels är det en fråga om kvalitet på kretsar, dels är det andra komponenter som är dyrare, dels är det lite samma sak som inom flyget där några få som betalar extremt dyrt i första klass subventionerar hundratals passagerares biljettpriser längre bak i planet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är många som har arbetat på deras privata datorer. Men arbetsdatorerna man har på jobbet brukar vara samma skit utan ECC. Och med många så menar jag inte 50% av jordens befolkning utan folk som jobbar inom IT och gör större saker än svenssons som jobbar inom IT.

Det låter väldigt, väldigt märkligt. Men oavsett, så är de inte riktigt privatpersoner om de är i tjänst, och om arbetsgivaren inte bryr sig om att det är utan ECC, så kan det inte vara ett problem. Hade det varit ett problem hade de försett de anställda med ECC-moduler eller med kompletta datorer med ECC. Så enkelt är det.

Att det skulle vara "väldigt många" som gör det du beskriver tvivlar jag starkt på. Några hundra i hela landet?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Varför är bilden censurerad?

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Det låter väldigt, väldigt märkligt. Men oavsett, så är de inte riktigt privatpersoner om de är i tjänst, och om arbetsgivaren inte bryr sig om att det är utan ECC, så kan det inte vara ett problem. Hade det varit ett problem hade de försett de anställda med ECC-moduler eller med kompletta datorer med ECC. Så enkelt är det.

Att det skulle vara "väldigt många" som gör det du beskriver tvivlar jag starkt på. Några hundra i hela landet?

Det är väldigt många som någon gång har öppnat och sparat en fil på deras privata dator som de sedan tar med till jobbet.
Nästan alla i landet har "samma skitdator" på jobbet utan ECC som hemma så risken för fel ökas inte så mycket.
Fel kan uppstå av hur många olika anledningar som helst, vanligaste felkällan är skit bakom sparkarna. (användaren råkar sabba något)
Hur stort felet påverkan får beror såklart på mycket och där kommer vi in i statistik med risker. Även om man så får ett bitfel i ens lösning som hanterar avfyrning av kärnvapen så behöver detta bitfel inte resultera i något större fel.
Man kan diskutera hur många i landet som har ett vettigt IT jobb och har arbetat med någon fil på deras egna dator, det är en ganska meningslös debatt utan statistik. Filen de kan arbeta med kan vara en helt vanlig .csv fil som senare används för att automatgenera kod.

Det väldigt många hävdar på internet är att trots att man arbetar med viktiga saker som under inga omständigheter får bli fel, så är ECC ändå onödigt till och med på ens arbetsdator på jobbet. Och det spelar in att man ofta gör så mycket annat som är mycket större felkällor som arbeta på NTFS diskar, använder UUID och en massa annat.