Permalänk
Medlem

5900x boostar konstant

Hej!

Tänkte bara höra om det kan vara dåligt för CPU'n att alltid ligga i boost?

Ser att den konstant ligger på 4940Mhz i idle. Idle-temperaturen ligger runt 55c med en kraken z73 och 7 extra fläktar i chassit.

Gör mig inte så mycket egentligen om det nu inte är skadligt för CPU'n.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad har du för energiplan?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem

Är det en kärna som alltid ligger på 4940MHz, eller är det alla kärnor? Ryzen 5-serien boostar per kärna. Jag ser aldrig alla kärnor på min Ryzen 3800X ligga på samma klockfrekvens. Har heller aldrig förstått vilken frekvens det är aktivitetshanteraren visar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vad har du för energiplan?

Tack för svar!

Kör High performance. Kunde ju pillat på lite inställningar som minimum cpu state tänker du?

Skulle du säga att det är skadligt att ligga på konstant boost förutom ljudet från fläktarna då?

Permalänk
Sötast

Sålänge temperaturerna ligger under normala nivåer så mår inte processorn sämre av att boosta.
Är meningen att datorn skall vara responsiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cltob:

Tack för svar!

Kör High performance. Kunde ju pillat på lite inställningar som minimum cpu state tänker du?

Skulle du säga att det är skadligt att ligga på konstant boost förutom ljudet från fläktarna då?

Gissar på att det är därför. Pröva balanserad.

Det är inte skadligt AFAIK.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Sålänge temperaturerna ligger under normala nivåer så mår inte processorn sämre av att boosta.
Är meningen att datorn skall vara responsiv.

Även om spänningen är hög?

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Även om spänningen är hög?

Precis, en konstant spänning på 1.5V på en kärna är knappast bra för CPU:n.

@OP
En screenshot över hwinfo eller liknande skulle vara bra.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Är det en kärna som alltid ligger på 4940MHz, eller är det alla kärnor? Ryzen 5-serien boostar per kärna. Jag ser aldrig alla kärnor på min Ryzen 3800X ligga på samma klockfrekvens. Har heller aldrig förstått vilken frekvens det är aktivitetshanteraren visar.

Vet inte riktigt hur jag live kan övervaka hastigheten på individuella cores i idle. Finns där nåt bra program till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cltob:

Vet inte riktigt hur jag live kan övervaka hastigheten på individuella cores i idle. Finns där nåt bra program till det?

I idle är kärnorna inte aktiva utan ligger och väntar på belastning. HWiNFO64 eller Ryzen Master är vettiga program för övervakning.

Ryzen balanced är den energiplan du skall köra.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Precis, en konstant spänning på 1.5V på en kärna är knappast bra för CPU:n.

@OP
En screenshot över hwinfo eller liknande skulle vara bra.

Här är en screenshot i hwinfo.

Efter att ha kollat ett tag så är det olika cores som flyger upp i 4.9Ghz lite då och då. Ibland alla, ibland ingen och ibland bara några stycken. Detta kanske är normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cltob:

Här är en screenshot i hwinfo.

Efter att ha kollat ett tag så är det olika cores som flyger upp i 4.9Ghz lite då och då. Ibland alla, ibland ingen och ibland bara några stycken. Detta kanske är normalt?

Det är normalt om du kör High performance (byt till Ryzen balanced) och du har mjukvara som efterfrågar prestanda titt som tätt.

I sensorfönstret i HWiNFO hittar du "effective clock" som anger trådarnas och processorns snittfrekvens. Ligger du högt här är något knas. Med min 3700X ligger jag på ~200MHz snitt över samtliga kärnor efter att datorn varit igång i två timmar utan någon tyngre belastning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

I sensorfönstret i HWiNFO hittar du "effective clock" som anger trådarnas och processorns snittfrekvens. Ligger du högt här är något knas. Med min 3700X ligger jag på ~200MHz snitt över samtliga kärnor efter att datorn varit igång i två timmar utan någon tyngre belastning.

Såhär ser "effective clock ut"

Känns väl okej? Ska fixa till min power plan lite bättre också. Känns konstigt att ligga upp mot 60c i idle när man lagt så mycket på en AiO.

Tack för hjälpen föresten!

Permalänk
Medlem

Wildcard, har du GOG igång och installerat?

https://www.pcgamer.com/a-bug-in-the-epic-games-store-launche...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Nej det enda jag har installerat är steam. Kör balanced power plan nu och sitter i steam och laddar hem det första spelet som ska köras på datorn. Men redan här ligger man i 67c på CPUn med bara steam igång.

Permalänk
Medlem

Du har 100% användning på core 1 i den screenshotten, du borde kunna ploppa upp task manager och se vad som slukar all CPU. Kan vara allt möjligt, bl.a. RGB-sync program.

Edit: även på core 8 ser det ut som. Så din 67C i idle är inte idletemps, det är snarare load temps.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Zen3 serien använder sig utan windows egna standard energiplan testat den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cltob:

Nej det enda jag har installerat är steam. Kör balanced power plan nu och sitter i steam och laddar hem det första spelet som ska köras på datorn. Men redan här ligger man i 67c på CPUn med bara steam igång.

https://imgur.com/a/0oZEmQp

Kika i den fliken och sortera på CPU som kommer du garanterat hitta något som ligger högt

Edit: Inte ens om jag laddar hem ett spel på Steam kan jag komma i närheten av dina laster och clocks, och det var något som brukade kunna sänka min 7600K helt.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Du har 100% användning på core 1 i den screenshotten, du borde kunna ploppa upp task manager och se vad som slukar all CPU. Kan vara allt möjligt, bl.a. RGB-sync program.

Edit: även på core 8 ser det ut som. Så din 67C i idle är inte idletemps, det är snarare load temps.

Ser nu att Alienware command center låg i bakgrunden och slukar en del ja. Ska avinstallera det nu. Har bara en monitor från dom så lär inte behöva ha det i bakgrunden direkt.

Edit: Är nu nere på 35-40c och det är tyst och lugnt. Skämms lite att jag inte inte gjort det tidigare. 30c kallare på direkten efter jag avinstallera det..

Tack för all hjälp här, så går jag nu lugnt och fint och ställer mig i skamvrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av cltob:

Ser nu att Alienware command center låg i bakgrunden och slukar en del ja. Ska avinstallera det nu. Har bara en monitor från dom så lär inte behöva ha det i bakgrunden direkt.

Edit: Är nu nere på 35-40c och det är tyst och lugnt. Skämms lite att jag inte inte gjort det tidigare. 30c kallare på direkten efter jag avinstallera det..

Tack för all hjälp här, så går jag nu lugnt och fint och ställer mig i skamvrån

Inget att skämmas över! Skönt att höra att det är löst

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Antar att du kör Windows. Finns egentligen ingen idle idag, processorn tuggar alltid något i Windows.

Permalänk
Sötast
Skrivet av RCA56:

Antar att du kör Windows. Finns egentligen ingen idle idag, processorn tuggar alltid något i Windows.

Ellerhur! Linux är sjukt skönt där. Du installerar linux och cpun ligger på 0-1%

Tills du installerar exakt alla samma tjänster som du använder på windows och vipps så tuggar det lika mycket som windows

Vi använder inte våra OS på samma vis längre som vi gjorde på 90-00-tal
Vi har betydligt fler krävande tjänster och flera applikationer som alltid är online.