Asus höjer komponentpriserna under år 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Är det någon som tror att vi någonsin kommer ner på priserna för 10 år sedan igen ?

Kommer inte hända. folk betalar oavsett vad det kostar eftersom folk har råd. förut hade folk inte råd med saker på riktigt. nu säger folk att det är dyrt men köper endå. inte så att hyran ej blir betald eller räkningar läggs på hög.
Företag märker detta och med tanke på på hur högt köp trycket varit så kommer priserna fortsätta uppåt i rask takt.

Hade det däremot blivit stopp på köpfesten för folk inte haft råd då hade dom behövt tänka om.

Höjer dom alla saker med 5k till och alla köper som tokiga så kan man fråga sig varför ska dom då ändra sitt pris? inte ens en dåre skulle göra det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Är det någon som tror att vi någonsin kommer ner på priserna för 10 år sedan igen ? (Justerade för vår mycket måttliga inflation och växelkursfluktuationer, naturligtvis.)

Och om vi ser permanent höjda prisnivåer, vad kommer det att innebära för försäljningsvolymerna? Och om försäljningsvolymen sjunker höjer naturligtvis tillverkarna priserna för att upprätthålla sina intäkter, vilket ytterligare minskar volymen.

Att öka priserna för att hålla vinstnivåerna uppe innebär att man sågar av grenen man sitter på. De långsiktiga konsekvenserna är desamma, för i princip alla branscher.

Så länge det inte sker något större genombrott på tillverkningssidan så är det nog inte så sannolikt att vi kommer ner till föregående priser.
Enligt utsago så blir varje ny tillverkningsnod dyrare att tillverka på. Prestandan ökar men den ekonomiska aspekten är inte alls lika positiv för tillverkarna som den en gång var.
Sedan så har både växlingskurser och inflationen bidragit med en hel del.
Inflationen dom senaste 10 åren är 10-11 % och dollarn låg i Januari 2011 på ~6,8 SEK.
Man kan dock inte sticka under stol med att exempelvis Nvidia och Intel har utnyttjat läget på marknaden.

Nej om försäljningsvolymen sjunker så gör priset det också. Pris och efterfrågan.
Se exempelvis på vad RAM kostar i dagsläget mot bara något/några år tillbaks.
Ett företag kan ha skyhög vinstmarginal men det betyder inte nödvändigtvis att dom tjänar massa pengar.

Sedan har vi haft en bra reallöneökning dom senaste 25 åren (66 %) så vi har råd.
Sett till lönerna vi har idag så har i stort sett allt vi konsumerar blivit "billigare".
Man får vara försiktig med att hänga upp sig på faktiska belopp annars blir man som mina morföräldrar som fortfarande anser att 100 kr är en halv förmögenhet.
Själv kan jag störa mig på att det inte längre går att köpa en pizza med dricka på lunchen för 45-50 kr. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrS1monsson:

Försäljningsvolymerna är ju enorma därför de kan höja priserna. Supply and demand osv. Visst covid påverkar, men branschen verkar ha lite växtvärk

Försäljningsvolymerna har mycket riktigt gått upp en del i och med Covid. Så det finns verkligen anledning att se kritiskt på en del ursäkter för högre prissättning. Huvudorsaken till komponentbrist är ju inte att produktionen har fått större avbräck utan snarare att industrin inte har haft tillräcklig flexibilitet uppåt i kapacitet. Däremot har de taiwanesiska tillverkarna inte rakt över velat bygga ut kapacitet som sedan står outnyttjad när den här inköpsvågen är över. Man verkar föredra att pressa ut så mycket det går på befintliga linjer istället, även om det självklart varierar.

Ovanstående motsäger inte min generella tes - att PC-marknaden är stadd i långsamt krympande, och att det gengäld finns en prisökningstrend för att hålla uppe intäkter och vinster inom branschen. Det håller aktieägarna glada, men det är som att kissa i byxorna för att hålla sig varm för det leder ofrånkomligen till att marknaden krymper. I synnerhet i segment som riktar sig till privata konsumenter. Allt färre får betala allt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kommer inte hända. folk betalar oavsett vad det kostar eftersom folk har råd. förut hade folk inte råd med saker på riktigt. nu säger folk att det är dyrt men köper endå. inte så att hyran ej blir betald eller räkningar läggs på hög.
Företag märker detta och med tanke på på hur högt köp trycket varit så kommer priserna fortsätta uppåt i rask takt.

Hade det däremot blivit stopp på köpfesten för folk inte haft råd då hade dom behövt tänka om.

Höjer dom alla saker med 5k till och alla köper som tokiga så kan man fråga sig varför ska dom då ändra sitt pris? inte ens en dåre skulle göra det.

Problemet med forumdiskussioner om framtiden är att vi ju inte är där. 😀

Orsaken till höjda priser på krympande marknader är att det är enda sättet för företagen inom branschen att uppvisa bättre resultat för sina aktieägare. Och det funkar ganska bra så länge alla inom branschen håller en gemensam linje (givetvis utan kartellbildning (*host!*)). Men det ger inte bara en tendens att accellerera krympningen, utan också en instabilitet. Exempel: Intel har länge åtnjutit riktigt feta marginaler, så när AMD kan konkurrera vill de naturligtvis också göra rejäl vinst. Att hålla prisnivån uppe gynnar båda företagen. Instabiliteten i den här situationen utgörs av om Microsoft fick tummen ur och fixade ett Windows för ARM som funkar lika bra som MacOS för Apple Silicon, och Qualcomm, Mediatek och så vidare börjar producera Windowskapabla SoC:ar för 300-1000 SEK.
Vi kommer realistiskt aldrig att få veta hur diskussionerna mellan de här företagen går.

Du hävdar att folk köper oavsett pris. Jag hävdar att nej, alla gör inte det. Och då går volymerna ofrånkomligen ner. Det är bara en fråga om i vilken takt prisökningar och volymsminskning sker.

Permalänk
Medlem

Sit också. Enda lösningen om man inte vill blåsa pengar i onödan blir då att vänta ett halvår till eller mer, och hoppas på att tillgång/efterfrågan lugnar ned sig och att mining-packet slutar tjäna pengar på brytning med gpu.

De som tar fram algoritmer för brytning med gpu ska ha stjärtsmisk med stålspade.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Är det någon som tror att vi någonsin kommer ner på priserna för 10 år sedan igen ? (Justerade för vår mycket måttliga inflation och växelkursfluktuationer, naturligtvis.)

Och om vi ser permanent höjda prisnivåer, vad kommer det att innebära för försäljningsvolymerna? Och om försäljningsvolymen sjunker höjer naturligtvis tillverkarna priserna för att upprätthålla sina intäkter, vilket ytterligare minskar volymen.

Att öka priserna för att hålla vinstnivåerna uppe innebär att man sågar av grenen man sitter på. De långsiktiga konsekvenserna är desamma, för i princip alla branscher.

Datormarknaden är "mättad", dvs finns ingen egentlig vettig anledning att uppgradera förutom för att "man vill" då prestandan räcker för alldagligt arbete och då använder folk istället telefonen vilket äter upp än mer försäljning.

För att möta de minskade volymerna och samtidigt göra investerarna glada ökar man istället vinsten per vara, jämför med Apple och sina telefoner. Intel gjorde likadant när de körde rätt in i 14 mm väggen, ökade priserna på processorerna med 50% över natt när de inte längre kunde leverera.

Problemet för marknaden lär dock vara att färre och färre ser datorn som "livsnödvändig" (som mobil verkar vara för många) så blir troligtvis än mindre volymer sålde till ökande priser innan de vanliga dödliga gått över till mobil eller konsol. De som behöver datorn för jobb får gråta och bita ihop. När bitcoin dyker (alltid bara en tidsfråga men kan ta tid) och pandemin är under kontroll så kommer nog marknaden ramla ihop som ett korthus. Lär bli konkurser / sammanslagningar på fler marknader framöver (över ett antal år) när efterfrågan försvinner.

Permalänk
Medlem

Handlar det inte mycket om att Trump la olika tullar på en del elektronik och andra varor från Kina?
https://www.tomshardware.com/news/gpu-tariff-asus-priceincrea...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kommer inte hända. folk betalar oavsett vad det kostar eftersom folk har råd. förut hade folk inte råd med saker på riktigt. nu säger folk att det är dyrt men köper endå. inte så att hyran ej blir betald eller räkningar läggs på hög.
Företag märker detta och med tanke på på hur högt köp trycket varit så kommer priserna fortsätta uppåt i rask takt.

Hade det däremot blivit stopp på köpfesten för folk inte haft råd då hade dom behövt tänka om.

Höjer dom alla saker med 5k till och alla köper som tokiga så kan man fråga sig varför ska dom då ändra sitt pris? inte ens en dåre skulle göra det.

Mja, folk är hysteriska, skillnad med att "ha råd".

Folk har haft pengar i hur länge som helst, inte som att det var någon omfattande fattigdom i landet för 10 år sen eller att det är någon direkt ekonomisk boom nu heller.

Skillnaden nuförtiden är:

- Hype, det är viktigt att ha något nytt så man slänger gärna iväg en hög pengar på det även om man inte behöver ha det man köper.

- Mining, nyheter, "komponentbrist", återigen så läser de personerna jag nämnde ovan det här och tror att världen hinner gå under innan de kan få sin nästa komponent och återigen kastar iväg massa pengar bara för att få det nu.

- Tillverkning är svårare, kostar mer och är långsammare + att det finns en del karteller som styr komponentmarknaden och därmed priset på kompletta produkter.

- Fler personer vill ha teknik, förut var det bara nördar och folk som säger att PC-gaming är dött har inte läst nyheter på senaste 20 åren.

- Lättare att låna pengar/köpa på avbetalning, finns ett skäl till att lyxfällan faktiskt blev ett program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Mja, folk är hysteriska, skillnad med att "ha råd".

Folk har haft pengar i hur länge som helst, inte som att det var någon omfattande fattigdom i landet för 10 år sen eller att det är någon direkt ekonomisk boom nu heller.

Skillnaden nuförtiden är:

- Hype, det är viktigt att ha något nytt så man slänger gärna iväg en hög pengar på det även om man inte behöver ha det man köper.

- Mining, nyheter, "komponentbrist", återigen så läser de personerna jag nämnde ovan det här och tror att världen hinner gå under innan de kan få sin nästa komponent och återigen kastar iväg massa pengar bara för att få det nu.

- Tillverkning är svårare, kostar mer och är långsammare + att det finns en del karteller som styr komponentmarknaden och därmed priset på kompletta produkter.

- Fler personer vill ha teknik, förut var det bara nördar och folk som säger att PC-gaming är dött har inte läst nyheter på senaste 20 åren.

- Lättare att låna pengar/köpa på avbetalning, finns ett skäl till att lyxfällan faktiskt blev ett program.

sms lån och annat gjort det väldig enkelt att ta snabba lån utan krav på vad man ska ha pengarna till. på 90 talet när jag är uppväxt var det annorlunda. ville man ha lån fick man gå och ansöka om det hos banken, dessutom var lån mycket dyrare med högre ränta än idag.

Folk har betydligt mer pengar idag, är bekant med en en kille som låg ute med ca 80 tusen kronor för han beställt och för betalat flera 3080 och 3090 kort. det var en dröm ör mig när jag var yngre eller mina föräldrar för den delen.
Han sålde flera av korten på tradera och gjorde sig en vinst för att folk var galna. han betalade 8k för ett 3080 kort och fick 16k för det. rätt sjukt. de andra gjorde han mindre vinst på men fortfarande en vinst.

Ja teknik intresserar allt fler idag. känner nog bara en idag som prompt hävdar att tv spel är för småbarn och svagbegåvade

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Problemet med forumdiskussioner om framtiden är att vi ju inte är där. 😀

Orsaken till höjda priser på krympande marknader är att det är enda sättet för företagen inom branschen att uppvisa bättre resultat för sina aktieägare. Och det funkar ganska bra så länge alla inom branschen håller en gemensam linje (givetvis utan kartellbildning (*host!*)). Men det ger inte bara en tendens att accellerera krympningen, utan också en instabilitet. Exempel: Intel har länge åtnjutit riktigt feta marginaler, så när AMD kan konkurrera vill de naturligtvis också göra rejäl vinst. Att hålla prisnivån uppe gynnar båda företagen. Instabiliteten i den här situationen utgörs av om Microsoft fick tummen ur och fixade ett Windows för ARM som funkar lika bra som MacOS för Apple Silicon, och Qualcomm, Mediatek och så vidare börjar producera Windowskapabla SoC:ar för 300-1000 SEK.
Vi kommer realistiskt aldrig att få veta hur diskussionerna mellan de här företagen går.

Du hävdar att folk köper oavsett pris. Jag hävdar att nej, alla gör inte det. Och då går volymerna ofrånkomligen ner. Det är bara en fråga om i vilken takt prisökningar och volymsminskning sker.

Dom kommer knappast säljas för dessa priser, möjligen i början tills dom slagit ut x86 sen kommer de skjuta i höjden.

hävdar inte detta, titta på köerna och alla som köper på tradera till överpris. det är fakta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Det har spårat ur nu! Grafikkorten har nästan dubblerat priserna senaste åren, tyckte 5000 kr var svindyrt för bara några år sedan!

Nu när arbetslösheten ökar kraftigt pga Corona så blir det inte bättre att priserna stiger samtidigt som köpkraften minskar!

Kanske blir det så att intresset ökar för konsoler ännu mer pga datorkomponenter ökar.

Idag kostar bara ett grafikkort typ mer än en Xbox med Ray Tracing..

Men å andra sidan blev det inte en fylleresa till Mallis med massa fina flickor att spendera pengar på

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Ser ut som att det blir en tid framöver då man får sikta på att köpa förra eller till och med förr förra generationens hårdvara istället för det nyaste. Även om man har pengarna för det så är det fan inte värt att köpa det bästa nu för tiden.

Skrivet av backfeed:

De som tar fram algoritmer för brytning med gpu ska ha stjärtsmisk med stålspade.

Jag kan köpa och skänka spaden till den som gör det.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Jag kan köpa och skänka spaden till den som gör det.

Jag erbjuder mig att svetsa spik på spadens blad.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Glöm inte bort cloud gaming

Spelar man inte FPS online så funkar ju Stadia "ok"
Har spelat igenom 2-3 spel där under gratisperioden man kunde testa.
Fortsätter priserna skena som de gör så är det ju nästan det man får göra.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Samma relativa prestandanivå är dyrare idag. Menar fortfarande att inflationen är mycket mycket högre än vad KPI återspeglar. Med enorma budgetunderskott, lån m.m. går sedelpressarna varma. Pandemin har inte gjort det bättre. Det är det enda som förklarar att bitcoin, metaller går upp, för att inte tala om börsindex, bostäder.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Mitt x570 med 3800x behövs inte bytas ut på många år då jag kör 4k i spel, däremot behöver jag uppgradera grafikkortet, 1080 TI räcker inte till att maxa spelen längre. Men jag får väl skruva ner inställningarna lite och vänta helt enkelt. Sen tycker jag inte det finns så många intressanta kommande spel den närmaste tiden ändå. Assassins creed är ju helt förstört sedan länge. Nya GTA 6 kommer säkert om 2 år tidigast. De roliga spelen som RDR2 har man kört igenom redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Konsolerna känns ju mer och mer prisvärda, när man får ett helt system till priset av ett 3070. Men det är väl irrelevant när inget av alternativen finns i butik.

Spelkonsoler är ju klassiska loss-leader-produkter, särskilt i början av produktcyklerna, så det kanske inte är så oväntat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Det är därför de går ut med detta. De vill att andra tillverkare ska göra samma sak. De ska tänka: Kan Asus höja sina priser så kan vi. Då behöver ASUS inte priskonkurrera lika hårt med andra tillverkare och alla tjänar mer pengar på konsumenternas bekostnad eftersom alla höjer sina grundpriser. De försöker såklart dra fördel av bristen genom ett "kartellförslag" som de aldrig kan straffas för eftersom det inte är dolt.

Yes ASUS är i datorvärlden som Apple är i mobilvärlden.

Spyr på båda.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Inte för att vara negativ men känns som att när jag var ung (15 år sedan) så fanns det inga som var i 40+ som var intresserad av dyra grafikkort. Men om 15 år känns det som att det kommer finnas 40-50 åringar som gärna lägger ner pengar dom har 10.000 "över" på deras bankkonto som dom lätt kan lägga på ett grafikkort. Så konkurrensen kommer säkert öka.

Det känns allmänt som IT marknaden i stora drag fokuserar mer på top of the line produkter än mot 15 åriga kalle som får 1 250 kronor i studiebidrag. Men är säkert för vi människor ökar mer på jorden och går inte att "mätta allas magar", så då går fokuset mer på top of the line eftersom dom inte kan spruta ut tillräckligt med produkter som medelklassen är intresserad av.

Jag har ingen aning om det är så här men det är bara min magkänsla. Vore gött om någon kan bekräfta mina tankar men behövs inte.

Mitt motto är keep calm and köp grafikkort begagnat. Men är också nog för jag inte tjänar över 25 tusen efter skatt.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Konsolerna känns ju mer och mer prisvärda, när man får ett helt system till priset av ett 3070. Men det är väl irrelevant när inget av alternativen finns i butik.

Den enda gången du sparar pengar på att köpa en konsol är ifall du inte köper några spel

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Är det någon som tror att vi någonsin kommer ner på priserna för 10 år sedan igen ? (Justerade för vår mycket måttliga inflation och växelkursfluktuationer, naturligtvis.)

Och om vi ser permanent höjda prisnivåer, vad kommer det att innebära för försäljningsvolymerna? Och om försäljningsvolymen sjunker höjer naturligtvis tillverkarna priserna för att upprätthålla sina intäkter, vilket ytterligare minskar volymen.

Att öka priserna för att hålla vinstnivåerna uppe innebär att man sågar av grenen man sitter på. De långsiktiga konsekvenserna är desamma, för i princip alla branscher.

Finns det någon komponent som är dyrare sett till prestanda än för 10 år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Finns det någon komponent som är dyrare sett till prestanda än för 10 år sedan?

Definiera prestanda. Läs/skrivhastighet på hårddiskar är nog ingen större skillnad på i dag jämfört med för tio år sen, men priserna är högre. Iofs får man betydligt mer lagringsutrymme för pengarna, men är det "prestanda"?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Definiera prestanda. Läs/skrivhastighet på hårddiskar är nog ingen större skillnad på i dag jämfört med för tio år sen, men priserna är högre. Iofs får man betydligt mer lagringsutrymme för pengarna, men är det "prestanda"?

Ptja det bör det väl vara?

Om du tidigare betalade 3000 kronor för 1 TB med x skriv/läs och nu betalar 1000 kronor för 1 TB med x skriv/läs så bör man väl anse att det är billigare nu än då?

För övrigt anser iaf jag att mekaniska är en utgående produktkategori och blir därför dyrare. Lite som att en skrivmaskin är säkert dyrare idag än på 80talet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Ptja det bör det väl vara?

Om du tidigare betalade 3000 kronor för 1 TB med x skriv/läs och nu betalar 1000 kronor för 1 TB med x skriv/läs så bör man väl anse att det är billigare nu än då?

Tja, jag tycker själv inte att lagringskapacitet ingår i begreppet "prestanda". Det var därför jag skrev som jag skrev.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Ovanstående motsäger inte min generella tes - att PC-marknaden är stadd i långsamt krympande, och att det gengäld finns en prisökningstrend för att hålla uppe intäkter och vinster inom branschen.

Det låter positivt, bra om pcmarknaden straffar ut sig och ersätts av apples soc och det amd kan få fram när de kan göra konsumentchip av konsollernas design.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laars:

Inte för att vara negativ men känns som att när jag var ung (15 år sedan) så fanns det inga som var i 40+ som var intresserad av dyra grafikkort. Men om 15 år känns det som att det kommer finnas 40-50 åringar som gärna lägger ner pengar dom har 10.000 "över" på deras bankkonto som dom lätt kan lägga på ett grafikkort. Så konkurrensen kommer säkert öka.

Det känns allmänt som IT marknaden i stora drag fokuserar mer på top of the line produkter än mot 15 åriga kalle som får 1 250 kronor i studiebidrag. Men är säkert för vi människor ökar mer på jorden och går inte att "mätta allas magar", så då går fokuset mer på top of the line eftersom dom inte kan spruta ut tillräckligt med produkter som medelklassen är intresserad av.

Jag har ingen aning om det är så här men det är bara min magkänsla. Vore gött om någon kan bekräfta mina tankar men behövs inte.

Mitt motto är keep calm and köp grafikkort begagnat. Men är också nog för jag inte tjänar över 25 tusen efter skatt.

Jag är redan 50+ och vi är rätt många som är uppvuxna med C64or, Amigor och annat som fortfarande har intresset och nu när ungarna (alla fyra) är utflugna finns pengar att lägga på sig själv (iaf innan det dyker upp för många barnbarn).

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Finns det någon komponent som är dyrare sett till prestanda än för 10 år sedan?

Nej, inte om man inte letar efter absurda outliers.
Men det skall ju ställas emot en ökning av prestanda/$ som fördubblades varje 18-24 månader under åtminstone de första par decennierna av persondatorer (=mikroprocessorer) men sedan drastiskt avstannat.
Och prestanda/$ är ett ganska meningslöst mått på en konsumentmarknad, där det faktiska priset är helt avgörande.
Hypotetiskt exempel: Om tio år släpper Nvidia sitt nya flaggskepp ur Schrödinger serien, med 8 gånger högre prestanda än gamla RTX3090 med samma prestanda/$! Kostar 150000:-. Så - vad skulle det innebära för PC marknaden?

Vad det gäller spelande finns det också ett relevansproblem. Spelföretagen tjänar ingenting på att hårdvaran ökar i pris - de säljer ju mjukvara, och vill ha största möjliga marknad. Vilket implicerar att det närmaste decenniet så är det bästa high-end PC köparna kan hoppas på lite uppskalade konsolspel. I värsta fall kommer spelen att sikta på integrerad PC grafik. Så även om man betalar väldigt höga priser för exklusiva produkter kan man ändå inte få mycket extra kul för pengarna. 40000:- för att få klicka i ett par checkboxar i ett dataspel, hur låter det?

Nvidia har spenderat åtminstone det senaste decenniet med att försöka minska sitt beroende av grafikkort för dataspelande genom att investera vinsterna därifrån i ett antal olika discipliner, varav en del nu bär sig. Det är inte en slump.

Jag har en lång historia med spel på datorer bakom mig, och det är lite ledsamt att se en marknad som drar iväg i en riktning som innebär en dödsspiral. Spelar ju ingen roll egentligen, men jag skulle mycket hellre sett en utveckling som siktade på lägre priser, lägre effekt, och ja - lägre prestanda, till godo för flera användare och därmed också en större marknad för spelutvecklare.
Istället har vi en kontinuerlig trend bort från plattformen och mot mobila enheter. Och en trend på PC-sidan mot högre priser, mer effekt (och lägre volymer) som driver på utvecklingen. Det är begripligt men olyckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Jag är redan 50+ och vi är rätt många som är uppvuxna med C64or, Amigor och annat som fortfarande har intresset och nu när ungarna (alla fyra) är utflugna finns pengar att lägga på sig själv (iaf innan det dyker upp för många barnbarn).


Intressant nog är det en tydlig parallell med kameramarknaden. I en krympande marknad har tillverkarna lagt ner budget- och större delen av mellan-segmentet, och driver hela produktskalan uppåt i pris i ett försök att upprätthålla intäkterna.

Ett resultat är att forumen i huvudsak befolkas av välbärgade pensionärer. Sweclockers om 15 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Nej, inte om man inte letar efter absurda outliers.
Men det skall ju ställas emot en ökning av prestanda/$ som fördubblades varje 18-24 månader under åtminstone de första par decennierna av persondatorer (=mikroprocessorer) men sedan drastiskt avstannat.
Och prestanda/$ är ett ganska meningslöst mått på en konsumentmarknad, där det faktiska priset är helt avgörande.
Hypotetiskt exempel: Om tio år släpper Nvidia sitt nya flaggskepp ur Schrödinger serien, med 8 gånger högre prestanda än gamla RTX3090 med samma prestanda/$! Kostar 150000:-. Så - vad skulle det innebära för PC marknaden?

Vad det gäller spelande finns det också ett relevansproblem. Spelföretagen tjänar ingenting på att hårdvaran ökar i pris - de säljer ju mjukvara, och vill ha största möjliga marknad. Vilket implicerar att det närmaste decenniet så är det bästa high-end PC köparna kan hoppas på lite uppskalade konsolspel. I värsta fall kommer spelen att sikta på integrerad PC grafik. Så även om man betalar väldigt höga priser för exklusiva produkter kan man ändå inte få mycket extra kul för pengarna. 40000:- för att få klicka i ett par checkboxar i ett dataspel, hur låter det?

Nvidia har spenderat åtminstone det senaste decenniet med att försöka minska sitt beroende av grafikkort för dataspelande genom att investera vinsterna därifrån i ett antal olika discipliner, varav en del nu bär sig. Det är inte en slump.

Jag har en lång historia med spel på datorer bakom mig, och det är lite ledsamt att se en marknad som drar iväg i en riktning som innebär en dödsspiral. Spelar ju ingen roll egentligen, men jag skulle mycket hellre sett en utveckling som siktade på lägre priser, lägre effekt, och ja - lägre prestanda, till godo för flera användare och därmed också en större marknad för spelutvecklare.
Istället har vi en kontinuerlig trend bort från plattformen och mot mobila enheter. Och en trend på PC-sidan mot högre priser, mer effekt (och lägre volymer) som driver på utvecklingen. Det är begripligt men olyckligt.

” men jag skulle mycket hellre sett en utveckling som siktade på lägre priser, lägre effekt, och ja - lägre prestanda, till godo för flera användare och därmed också en större marknad för spelutvecklare.”

Den marknaden finner du på Pc sidan med alla indiespel på steam. Och även på mobile. Så marknaden är nog mycket mycket större än för 20 år sedan ex.

Lägre prise, lägre effekt och ”lägre prestanda” är exakt det du hittar på mobilesidan med miljoner spelare

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

” men jag skulle mycket hellre sett en utveckling som siktade på lägre priser, lägre effekt, och ja - lägre prestanda, till godo för flera användare och därmed också en större marknad för spelutvecklare.”

Den marknaden finner du på Pc sidan med alla indiespel på steam. Och även på mobile. Så marknaden är nog mycket mycket större än för 20 år sedan ex.

Lägre prise, lägre effekt och ”lägre prestanda” är exakt det du hittar på mobilesidan med miljoner spelare

Japp. Vilket är anledningen att den växer.
Jag var lite slarvig när jag uttryckte mig - PC marknaden är väldigt bred. Min dysterhet rör mest att entusiastsegmentet av PC-marknaden evolverar bort ifrån både konsumentmarknaden generellt (går mot mobila lösningar) och PC-marknaden allmänt (går mot kompakta laptops).
Dels gör det att utvecklingen på high-end sidan blir svårare att migrera neråt i pris och prestandastacken både för att glappet ökar och för att litografiutvecklingen inte kan ordna det framåt. Och dels eftersom spelproducenter vill ha en vettig marknad för sina produkter, att utveckla spel riktat mot spel-PC blir en non-starter om volymen inte finns där. Det är svårt att se att dyrare-större-energikrävande är ett framgångsrecept för framtiden.

Eftersom jag inte försörjer mig på PC-marknaden spelar det i grund och botten ingen roll, jag kommer att ha spel nog på olika plattformar att förströ bort hela mitt återstående liv gånger tio om jag så önskar. Hoppades att VR skulle slå igenom så att entusiastsegmentet faktiskt skulle kunna erbjuda någonting unikt som folk ville uppleva. Men varken Nvidia eller AMD har lagt någon tyngd bakom en sådan utveckling. Om den kommer, verkar den istället komma att drivas av mobilteknologi.