AMD Ryzen 9 5980HX samt Ryzen 7 5700G listas hos USB-IF

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 9 5980HX samt Ryzen 7 5700G listas hos USB-IF

En extremvariant av "Cezanne" för bärbart bruk får sällskap av en första APU-variant för sockel AM4.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vega 6 är tyvärr för klent idag (1TFlops) tycker AMDApple gjorde rätt att satsa på PS4 (7870) prestanda (2.6TFlops)

För lite kaffe?
Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

5980HX - Fler än 16 kärnor, månntro? Hmmm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svantesson666:

5980HX - Fler än 16 kärnor, månntro? Hmmm

17 st kanske? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

17 st kanske? 😊

Låter som produktionsvolymen för första kvartalet

Permalänk
Datavetare

AMDs "APU" koncept firar faktiskt 10 år! Första APUn släpptes på CES januari 2011.

Idén med en APU har visat sig vara helt rätt, stödet för GPGPU har ökat rejält mycket i många lite mer krävande program och det är numera ett riktigt buzz kring alla möjliga xPU kretsar.

Det märkliga i APU-fallet är att AMD löste HW-delen av ekvationen först av alla, men nu 10 år senare har man fortfarande inte löst programvarudelen av ekvationen, men det har flera av konkurrenterna gjort.

Faktum är att det gått bakåt sett till GPGPU stöd då OpenCL aldrig tog fart (bl.a. då OpenCL startades av Apple och de pushar hårt fram till de hoppade av och gick till Metal). OpenCL 2.x visade sig till och med vara specificerat på ett sätt så det inte gick att implementera specifikationen på ett rimligt sätt för dGPU! Har nu kommit en OpenCL 3.0 specifikation som rättat till misstagen i standarden, vilket i praktiken har tagit den tillbaka till v1.2 fast med SPIR-V stöd.

Så i någon mening lever OpenCL vidare, men i praktiken används det numera primärt som ett HAL i betydligt mer användarvänliga APIer som Khronos SyCL (bl.a. Intels OneAPI bygger på SyCL och använder OpenCL som HAL, Xilinx, Qualcomm och Arm har också stöd för SyCL med OpenCL som HAL).

CUDA är dominanten, tyvärr är det bundet till Nvidia. I MacOS/iOS finns både Metal compute och accelerate, något som allt fler program utnyttjar.

Ljusningen är just SyCL, är inte bara Intel som använder det i OneAPI (BTW: OneAPI har inte bara stöd för Intels GPU, redan nu stödjer det också Nvidias GPUer då med CUDA som HAL!) utan det används av Xilinx FPGAer (som AMD köpt), Qualcomms/Arms GPUer samt finns implementationer som utnyttjar SIMD i CPU (SSE/AVX/AVX-512 på x86 och NEON på ARM).

Det AMD primärt pushar just nu är något som kallas HIP. HIP har ett par problem...

  • just nu finns HIP endast på Linux, man har rätt länge sagt att stödet för Windows kommer "snart"

  • finns ingen teknisk anledning varför HIP inte kan användas på APUer, folk har lyckas hot-patcha in stödet för vissa fall. Just HIP stöd för APU har diskuteras i Phoronix flertalet gånger (finns en AMD-representant som brukar svara), det är på "att göra listan"

Utan programvarustödet, vad är poängen med en APU? Nu kan man inte ens stoltsera med "snabbaste iGPU", Intel och framförallt Apple har passerat dem. Om man faktiskt utnyttjar den beräkningskraften som finns i en APU blir ju slutresultatet riktigt trevligt, med 2 TFLOPS beräkningskraft kommer en <=65 W APU kunna utföra saker märkbart snabbare än även en 5950X! Finns program som utnyttjar NPU och GPUn i Apples M1 med en prestanda aldrig tidigare skådas!

Så AMDs idé kring att integrera CPU+GPU har visat sig vara helt rätt, frågan är bara varför de är så oförmögna att få till programvaran! Nu kanske de får gratishjälp från Europeiskt håll, hipSYCL är ett öppet projekt som initialt finansierats av universitetet i Heidelberg (Tyskland). Detta har sedan används som grundplåt för att få till Radeon-stöd i OneAPI. Här kanske AMD och Intel borde slå sina påsar ihop, för det kommer behövas om man ska lyckas utmana Nvidias CUDA!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Vega 6 är tyvärr för klent idag (1TFlops) tycker AMD gjorde rätt att satsa på PS4 (7870) prestanda (2TFlops)

Inbyggd grafik i mobila processorer är alltid en avvägning. Den ska duga för lite casual gaming men inte mer.
Alla laptops med inriktning på gaming kommer ändå få diskreta GPUer, och då är inbyggd grafik bara slöseri på kisel.
Hade grafikkretsen varit ännu större hade det varit slöseri för alla som bara spelar Harpan och Excel.

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpaceMan:

Inbyggd grafik i mobila processorer är alltid en avvägning. Den ska duga för lite casual gaming men inte mer.
Alla laptops med inriktning på gaming kommer ändå få diskreta GPUer, och då är inbyggd grafik bara slöseri på kisel.
Hade grafikkretsen varit ännu större hade det varit slöseri för alla som bara spelar Harpan och Excel.

Så är det. Men känns ibland lite slumpmässigt vad de gett för prestanda.

Man borde ha satt upp några mål med olika spel och hur mycket prestanda de behöver för en komfortabel fps och sen gjort en GPU ut efter det.

Vet inte var Apples 2Tflops kom ifrån men det är insteg gaming 2020/2021 skulle jag säga.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Herr Kantarell:

Så är det. Men känns ibland lite slumpmässigt vad de gett för prestanda.

Man borde ha satt upp några mål med olika spel och hur mycket prestanda de behöver för en komfortabel fps och sen gjort en GPU ut efter det.

Vet inte var Apples 2Tflops kom ifrån men det är insteg gaming 2020/2021 skulle jag säga.

Antar att du menar Apples M1? Apple har inte gått ut med någon TFLOPS-siffra, men genom att skriva lite olika testprogram m.h.a. Metal Compute har man kommit fram till att det nog handlar om 2,6 TFLOPS.

Intel har däremot 2,0 TFLOPS i GPU som är integrerad i Tiger Lake U.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Antar att du menar Apples M1? Apple har inte gått ut med någon TFLOPS-siffra, men genom att skriva lite olika testprogram m.h.a. Metal Compute har man kommit fram till att det nog handlar om 2,6 TFLOPS.

Intel har däremot 2,0 TFLOPS i GPU som är integrerad i Tiger Lake U.

Japp jag skrev fel i ursprungsposten och dessutom fel värde. 2.6TFLOPS (FP32)(men det verkar vara en gissning men inte orimlig)
https://www.anandtech.com/show/16252/mac-mini-apple-m1-tested...
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-hd-7870-ghz-edit...

För intels så uppnås i princip aldrig det värdet i ultratunna datorer p.g.a. värme och effektbegränsning.

Vega 8 (4870) Vega 6 (4850) (FP32)
https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-vega-8.c3042

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till att AMD fortsätter med Vega grafik i sina APU:er? Är det så att vega arkitekturen skalar dåligt och är någorlunda effektiv i små kretsar som Vega 6, 8, 10? Men skalar allt sämre ju fler beräkninhsenheter som adderas? Medan RDNA har sin styrka i större kretsar?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Vad är anledningen till att AMD fortsätter med Vega grafik i sina APU:er? Är det så att vega arkitekturen skalar dåligt och är någorlunda effektiv i små kretsar som Vega 6, 8, 10? Men skalar allt sämre ju fler beräkninhsenheter som adderas? Medan RDNA har sin styrka i större kretsar?

Skulle gissa att den är lättare att integrera eller något. Behövs ju någon direktlänk mellan CPU och GPU inom chippet, den kanske är annorlunda/svårare med RDNA av någon anledning? Tror inte de kör PCIe direkt...

Men konsolerna kör ju RDNA2, så argumentet håller inte riktigt...

Kanske bara tar mindre plats på kretsen?