Rykte: Uppdaterad Nintendo Switch med 4K-upplösning på ingång

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Twitch till exempel.

Det var ju det jag påpekat tidigare. Encoding är intressent om det skulle vara en co cpu för streaming. De andra bitarna för moln spel som jag nämnt tidigare. Fast det kanske var i PM.

Något annat intressant om de nu skulle. hypotetiskt ha RTD1395 som grund är att den har 4st ARM Cortex-A53.
Texra x1 enligt wiki ska ha ARM 4 Cortex-A57 + ARM 4 Cortex-A53.

Låter som en docka eller något med att Nvidia köpte hela ARM.

Om du kollar på https://wccftech.com/nintendo-switch-new-revision-aula-4k/
Så nämner de "This new model won't be a docked only one, as Aula does support handheld mode."
"Aula has firmware support some Realtek chip that advertises itself as a "4K UHD multimedia SoC", too, hence my belief it's 4K."
Det är en intervju. I forum kommentarerna kommer det med decoding mm up då realteks normala "4K UHD multimedia SoC" är byggda för det bland annat. Men inte i artikeln.

Hade varit trevlig om de kört på Tegra X2 (eller nåt ännu nyare) som iaf kör på Pascal istället för Maxwell.. Är ju sjukt att Nintendo ska använda en GPU från fem(5) generationer sedan. (Maxwell, Pascal, Volta, Turing och Ampere)

Edit: lagt till Volta...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Är ju sjukt att Nintendo ska använda en GPU från fyra(4) generationer sedan. (Maxwell, Pascal, Turing och Ampere)

5, du glömde Volta.
Kan tyckas petigt men den senaste mobila SOC:en Nvidia släppte är ju Volta baserade Xavier NX (Maj 2020).

Den lär tyvärr vara för stor för Switch, nedskalad på valfri process vore nått dock.

Permalänk
Medlem

Om man nu kan trycka in 4k i sådana här spel och telefoner, varför har man inte bildskärmar och TV med samma densitet? Skulle väl bli 96 - 256k upplösning på en 65".

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Om man nu kan trycka in 4k i sådana här spel och telefoner, varför har man inte bildskärmar och TV med samma densitet?

Förutom att det vore helt meningslöst menar du?

Skulle gissa att de tillverkningsprocesser/linor som används för tv-skärmar inte stödjer den pixel-pitch som mobila skärmar har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller helt med! Tänk M1 i ett chassi som switch, kanske lite lägre klockad. Skulle troligen klara samma nivå som den utgående generationens konsoler utan problem

Ja, när Apple slänger in bra cpu&gpu i Apple TV får övriga det svettigt. Eller så ansluts valfri ios-grej till tvn, kanske trådlöst, som spelkonsol med lämpliga kontroller.

Nåja, jag hoppas på en upphottad switch som ändå är kompatibel framåt och bakåt med den nuvarande. Historiskt sett har Nintendo släppt supporten för sina äldre system fort när nya kommit, eller innan dess (Wii U) och jag tror inte de vill lämna den stora användarbasen de har nu, speciellt som många är nytillkomna.

En personlig gissning är att Zelda Breath of the wild 2 kommer till gamla och nya switch och att Zelda Breath of the wild 3 blir för nya switch och next-gen. *spå i kaffe*

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Förutom att det vore helt meningslöst menar du?

vad är det som är meningslöst?

En bra utskrift i dag är på 9600dpi, en 17" skärm med 1600x1200 är 96dpi.

Dom nya skyltarna i tunnelbanan, inte dom med när tåget kommer utan dom bakgrundsbelysta om vart man ska gå på T-Centralen samt dom nya vita / gröna på vägar är totalt oläsbara eftersom dom har för låg dpi).

Det är inga problem för mig att läsa liten text på papper.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

vad är det som är meningslöst?

att tillverka dem eftersom det saknas användningsområden

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Är det bara jag som tycker hela den här 4k grejen till konsoler är lite överhypad? Inte ens senaste PS5 och Xbox Series X orkar driva spelen i 4k 60fps (Doom Eternal körs i ca 1800p och Steampunk 2077 kör under 4k) ... vilken kinda make sense för oss som läser benchmarks på nya grafikkort.

Inte ens 3080 klarar ju 4k med allt godis (till exempel RT), men de kallade ju ps4pro/xox för 4k så de kan ju inte sänka nu... samma som megapixlar från en kompaktkamera eller systemkamera är extrem skillnad på vad pixlarna har för information.

Att kalla 3090 för 8K är största hånet av alla

Permalänk
Medlem

4K skärm för strömning av spel i 4K? Känns väl inte helt omöjligt?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

4K skärm för strömning av spel i 4K? Känns väl inte helt omöjligt?

Strömning från vad? Switch handlar väl om lokala mobila upplevelser? 4K skärm känns overkill. 1080p känns mer rimligt, inte mer än 144p i alla fall, finns mer viktiga saker innan dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

4K skärm för strömning av spel i 4K? Känns väl inte helt omöjligt?

Strömning från vad? Switch handlar väl om lokala mobila upplevelser? 4K skärm känns overkill. 1080p känns mer rimligt, inte mer än 1440p i alla fall, finns mer viktiga saker innan dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Strömning från vad? Switch handlar väl om lokala mobila upplevelser? 4K skärm känns overkill. 1080p känns mer rimligt, inte mer än 144p i alla fall, finns mer viktiga saker innan dess

Det finns redan ett par spel till Switch som strömmas från molnet, t.ex. Control.

Men jo, 4K skärm är troligtvis overkill. Däremot skulle det vara trevligt om Switchen kunde mata ut 4K till TV. Många lite mer krävande spel kör ju lägre upplösning och skalar upp till 1080p, men att skala upp till 4K skulle bevara bildkvalitén bättre utan att vara nämnvärt mycket mer krävande. 720p som många spel kör är ju dessutom jämnt delbart med 4K och kan skalas perfekt.

Permalänk
Medlem

Mest troligtvis kommer nya Switchen använda DLSS.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns redan ett par spel till Switch som strömmas från molnet, t.ex. Control.

Men jo, 4K skärm är troligtvis overkill. Däremot skulle det vara trevligt om Switchen kunde mata ut 4K till TV. Många lite mer krävande spel kör ju lägre upplösning och skalar upp till 1080p, men att skala upp till 4K skulle bevara bildkvalitén bättre utan att vara nämnvärt mycket mer krävande. 720p som många spel kör är ju dessutom jämnt delbart med 4K och kan skalas perfekt.

Håller helt med här och tror du är inne på något.
4k är ju en väldigt bra upplösning på det sättet att det skalar perfekt med 240p som retrospelen är i, 720p som många spel kör men även 1080p.

Sen kan den ju självklart stödja dlss med.
Alla nya tv är 4k så de måste ändå kunna skala bra till det oavsett. Då kan de lika väl ha samma panel och skalning i switchen.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det finns redan ett par spel till Switch som strömmas från molnet, t.ex. Control.

Men jo, 4K skärm är troligtvis overkill. Däremot skulle det vara trevligt om Switchen kunde mata ut 4K till TV. Många lite mer krävande spel kör ju lägre upplösning och skalar upp till 1080p, men att skala upp till 4K skulle bevara bildkvalitén bättre utan att vara nämnvärt mycket mer krävande. 720p som många spel kör är ju dessutom jämnt delbart med 4K och kan skalas perfekt.

Att switch/dockan ska stödja 4k som output-format skulle jag gärna se, men att försöka driva spel lokalt i den upplösningen låter helt onödigt. Det var det jag menade.

Control och andra strömmade spel lär ju inte fungera så bra mobilt, eller kanske inte ens wifi, så det känns inte helt rätt för mig. Kul att de testar nya grejer dock