Förslag på bärbar workstation

Permalänk
Medlem

Förslag på bärbar workstation

Hej!

Jag letar efter en prisvärd bärbar workstation, men har insett att sådana inte existerar. Eller? Det verkar vara ett rejält och omotiverat skutt upp från en "normal" bärbar dator kring 10 000:- till en workstation som lätt landar på över 30 000:-. Och att bara öka minnet från 16 GB till 32 GB kan gå på flera tusen. Dessutom verkar utbudet rätt klent eller har jag missat något?

Jag behöver inte ha topprestanda. Jag kommer i huvudsak att använda datorn för att bygga FPGAer och köra rätt tunga program för PCB-layout. Grafik är inte så viktigt, men vill gärna ha en 4k-skärm och möjlighet att ansluta tre externa 2k-skärmar samtidigt. En får gärna vara 4k. Vill ha mint 32 GB RAM.

/F

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredH:

Hej!

Jag letar efter en prisvärd bärbar workstation, men har insett att sådana inte existerar. Eller? Det verkar vara ett rejält och omotiverat skutt upp från en "normal" bärbar dator kring 10 000:- till en workstation som lätt landar på över 30 000:-. Och att bara öka minnet från 16 GB till 32 GB kan gå på flera tusen. Dessutom verkar utbudet rätt klent eller har jag missat något?

Jag behöver inte ha topprestanda. Jag kommer i huvudsak att använda datorn för att bygga FPGAer och köra rätt tunga program för PCB-layout. Grafik är inte så viktigt, men vill gärna ha en 4k-skärm och möjlighet att ansluta tre externa 2k-skärmar samtidigt. En får gärna vara 4k. Vill ha mint 32 GB RAM.

/F

Vill du ha en bärbar dator med möjlighet att ansluta 3 externa skärmar?

Permalänk
Medlem

Ja! Det kan förstås vara via en USB-C-docka, men, ja, tre skärmar. Jobbar för närvarande med två externa skärmar och laptop-skärm.

Permalänk
Hedersmedlem

https://www.dustinhome.se/product/5011062577/triple-4k-monito...

Du lär nog inte hitta en laptop med tre skärmkontakter. Fler än två skärmar brukar alltid vara ett aber när det kommer till laptops och det är svårt att hitta info om ifall det funkar eller ej. Därför hade jag gått på en dockningsstation som lovar just detta.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Var otydlig i första inlägget. En docka har jag räknat med att använda.

Permalänk

Har du kollat på Lenovo / Dell de har riktigt fina Workstations.
Dell Precision 5550: https://www.dustin.se/product/5011194443/precision-5550
Dell Precision 7550: https://www.dustin.se/product/5011194431/precision-7550
Lenovo P15v https://www.dustin.se/product/5011202540/thinkpad-p15v-g1

Permalänk
Medlem

Jorå, håller med. De är trevliga. Använder för tillfället en Dell Precision 7720 (Intel Xeon E3-1505M v6 @3.00GHz, Quadro P3000, Full HD, 32 GB RAM). Den ska precis bytas mot en Lenovo ThinkPad P1 Gen 2 (Intel i7-9850H @2.60GHz, Quadro T2000, 4k touch OLED, 64 GB RAM). Fast dessa har inte jag betalat!! Den dator jag ämnar att köpa nu ska användas i ett annat sammanhang.

Jag har en annan Lenovo sedan tidigare som jag tycker är rätt prisvärd. Det är en Lenovo IdeaPad 5 81YQ (AMD Ryzen 7 4700U @2.00GHz, Inbyggd Radeon graphics, Full HD, 16GB RAM) som kostade 10 000:-. Det är förstås en konsumentdator, men jag har bara svårt att svälja att en Workstation ska kosta nästan fyra gånger mer! Känns inte prisvärt.

/F

Permalänk

Infliker lite fort bara utan att ha läst hela tråden så kanske missar lite du sagt, men har du kollat på xmg/schenker/clevo`s bärbara workstations?

Har en gammal laptop workstation från schenker(rebranded clevo dator) som jag köpte för 7år sedan kanske, håller än idag till det jag använder den för(spel/programmering/modellering(CAD etc)).

Lite tung och plastig men har hört att dom nya är lite mer robusta i sin design och har aluminium skal, min är debranded så det finns inga loggor på den överhuvudtaget vilket var en av anledning till att jag valde denna.

uppgraderingsmöjligheterna för dessa är mycket fler än mer kända märken likt dell och lenovo och kostar inte skjortan.

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt och de verkar helt klart intressanta. För cirka 25 000:- får man ihop en dator med:
- Intel Core i7-10875H
- NVIDIA GeForce RTX 2070 Max-Q Refresh | 8 GB GDDR6
- 15.6" Ultra HD OLED | 100% sRGB/DCI-P3
- 2x32 GB (64GB) DDR4-2666 Samsung
-1 TB M.2 Samsung 970 EVO Plus | PCIe 3.0 x4 | NVMe

Finns det några nackdelar?

Permalänk

Den 7 år gamla jag har nu har inga direkta nackdelar i förhållande till andra bärbara workstations, kanske PSU:n som är större/väger mer då det kan sitta "desktop-grade" komponenter i. Den är väll lite större i volym också men tror dom lyckats slimma ner de nya bärbara ganska mycket.

nackdelen jag märkt med min är att tangentbordet inte klarar flera knapptryckningar samtidigt riktigt, tex side-step och gå rakt fram i spel fungerar inte så bra.... men har externt tangentbord nu så allt funkar som det ska.