Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Problem RAM minnen 32 av 64 GB funkar

Hej! Jag hoppas att någon kan hjälpa mig mitt problem.
Jag har precis fått hem en ny dator (3 dagar sedan) och detta händer.

PROBLEM:
DAG 1: Första uppstart av dator, allting OK. Jag startar om datorn av någon anledning efter att jag har installerat GeForce Experience, GeForce Kontrollpanalen, Apex legends, World of warcraft. Jag går in i GeForce experience och där står att jag endast har 32 GB ram System informationen i Windows säger samma sak. Jag går in i BIOS och Jag har för mig att det står att jag bara har 32 GB minne men efter omstart av datorn efter detta är allt som det ska 64 GB hittar datorn.

DAG 2: Startar datorn på morgonen, 32 GB minne. Testar ett par vanliga omstarter men det fungerar inte. Går in i BIOS igen och startar därefter upp datorn. Jag testar senare under dagen att göra vanliga omstarter av datorn och då fungerar allt som det ska, jag gör det här säkert 5 gånger för att testa och jag ut 64 GB varje gång.

DAG 3: (Idag) Samma sak, jag vaknar startar upp datorn och den visar 32 GB. Jag testar en vanlig omstart och det fungerar inte sedan går jag in i BIOS igen. Datorn känner att det finns ett 32 GB minne i 1 av 4 DIMM slottar på moderkortet men efter att jag startar upp datorn efter detta får jag ut 64 GB.

Är det någon som varit med om liknande?

SPEC:
Operativ System: Windows 10 Home 64 bit (Ej aktiverat ännu, förinstallerat av inet)
Moderkort: Gigabyte B550 AUROS PRO AX
CPU: AMD Ryzen 9 5950X
Ram: HyperX 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Fury
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB EAGLE OC
PSU: Antec HCG Gold 850W
SSD1: WD Black SN850 Gen 4 SSD 1TB
SSD2: WD Black SSD SN750 1TB

Jag tackar så hemskt mycket för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem

Om Inet har byggt den åt dig så kontaktar du dem i första hand innan du gör något på insidan.
De ska ju testa när de bygger åt dig som kund.

Permalänk
Medlem

Jag har kontaktat inet och de bad mig skicka tillbaka den. Vill försöka undvika det så mycket som möjligt. Så jag ger Sweclockers en chans och ser om någon här har varit med om liknande.

Permalänk
Medlem

Hur gick det?
Jag finner det helt otroligt att ingen skrivit åt dig att öppna sidoplåten och trycka lite på ramstickorna!
Det kan mycket troligt bara vara en av dom som inte sitter i riktigt.