Permalänk
Medlem

PBO eller inte

Hej!

Har efter många år bytt till AMD processor, närmare sagt en 5900x och funderar lite över PBO och temperaturer.
Jag kör en D15s som kylare och i spel som BFV och Apex Legends så ligger tempen och pendlar mellan 70-80 grader. I idle ligger jag mellan 30-40 grader.

När har jag nytta av PBO och har jag någon nytta utav det överhuvudtaget i de spel jag spelar? Är det skadligt för processorn att ligga på 70-80 grader? Om jag stänger av PBO, kommer det göra någon skillnad på temperatur? Vad förlorar jag i prestanda?

Många frågor! Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

70-80 grader är inget problem egentligen, det fixar CPUn utan problem. AMD själva har gått ut med att 90 grader inte är oväntat hos 5000 serien. POB boostar ju hastigheten och lär hjälpa med prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

70-80 grader är inget problem egentligen, det fixar CPUn utan problem. AMD själva har gått ut med att 90 grader inte är oväntat hos 5000 serien. POB boostar ju hastigheten och lär hjälpa med prestandan.

Tack för svar. Det jag är ute efter egentligen är om det är nödvändigt att ha igång PBO då jag enbart spelar och kanske inte har jättestor nytta av det? Jag är med på att det hjälper med prestandan men kommer jag själv känna någon skillnad? Är mest ute efter att sänka temperaturen något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evilurk:

Tack för svar. Det jag är ute efter egentligen är om det är nödvändigt att ha igång PBO då jag enbart spelar och kanske inte har jättestor nytta av det? Jag är med på att det hjälper med prestandan men kommer jag själv känna någon skillnad? Är mest ute efter att sänka temperaturen något.

Det är väll bara testa att stänga av och se om du får bättre temp. Tror du kommer få sämre prestanda dock, men kanske är bra nog även utan PBO.

Permalänk
Medlem

Strunta i PBO.
Gör tempen högre medans det knappt gör någon skillnad i prestanda.
Den anstränger CPU hårdare och skickar på högre volt konstant.
Läst några skräckhistorier om 3000 serien på reddit angående PBO, folk har fått fel på vissa kärnor medans andra får lägre klock med tiden vilket kan vara tecken på minskad livslängd.
PBO förstör din garanti med..

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

Värt att nämna att reviews (iaf av 3000 serien) testade med PBO avstängt då AMD's egna review guide säger att man skulle göra så

Citat:

The default setting for PBO is “auto,” which the stock specification defines as disabled; further, AMD’s own review guide states to disable PBO for reviews, as the Overdrive portion is not spec.
https://www.gamersnexus.net/guides/3491-explaining-precision-...

Jag kör med PBO avstängt.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G502X Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk

Om du ställer in PBO bra så kan du sänka dina temperaturer samtidigt som du får mer prestanda. Testa med curve optimizer med negativa värden på alla kärnor samt ställ in PBO limits manuellt.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/kta32b/guide_zen_3_over...

Du kan läsa mer i den där tråden om du är intresserad.

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 5700X3D | MSI Radeon RX 6800 XT | ASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax | G.Skill Ripjaws V Black DDR4 4266MHz 2x16GB | EK-AIO 240 D-RGB | FormD T1 | Corsair SF750 |