Mozilla backar Apples integritetsfunktioner i IOS 14

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ja det börjar bli lite väl mycket riktad reklam. Man är inne på en webbutik lägger några saker i kassan men fullföljer ej köpet

Även om jag fullföljt köpet så får jag se vad jag köpt i månader efteråt...

"Hej! Jag ser att du läser en artikel om segregration, vill du köpa ett likadant NAS till?"

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektron:

Fear of missing out. Om jag stänger en flik så är jag rädd att jag inte hittar sidan igen och går miste om informationen på sidan. Känner du så inför att stänga en flik?

Gillar inte att söka efter allt vilket är det Google vill att man gör för att maximera sin intäkter (kanske därför de inte löser problemen med flikar i Chrome) och bokmärken kräver mer jobb än flikar så en stabil och välfungerande fönster och flikhantering löser de problemen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Använder flikar för att slippa bokmärken.

Men då använder du ju flikar fel helt enkelt, det är inte meningen att man ska använda flikar som bokmärken. Det är ju som att tycka att exempelvis en bil går långsamt när man bara kör på ettans växel. Det går att göra men det är inte så man ska köra.

Blir lite trött när man skyller på produkten, när det är uppenbart att det är felanvändning som orsakar problemen.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Evilmonkey:

Men då använder du ju flikar fel helt enkelt, det är inte meningen att man ska använda flikar som bokmärken. Det är ju som att tycka att exempelvis en bil går långsamt när man bara kör på ettans växel. Det går att göra men det är inte så man ska köra.

Blir lite trött när man skyller på produkten, när det är uppenbart att det är felanvändning som orsakar problemen.

Du tycker att flikar borde sluta användas för de är ju bara mer lättillgängliga bokmärken och så har de fungerat sedan de kom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gillar inte att söka efter allt vilket är det Google vill att man gör för att maximera sin intäkter (kanske därför de inte löser problemen med flikar i Chrome) och bokmärken kräver mer jobb än flikar så en stabil och välfungerande fönster och flikhantering löser de problemen.

Man är fri att använda sin programvara hur man vill, men tror knappast syftet med flikar är att ersätta google's sökdatabas med webbläsarens flikar (kan självklart ha fel) och förstår om det därmed uppstår problem.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du tycker att flikar borde sluta användas för de är ju bara mer lättillgängliga bokmärken och så har de fungerat sedan de kom.

Var det det jag skrev? Att flikar inte ska användas?
Det jag menar är att man kanske inte ska ha 1000+ flikar i arkivsyfte utan bara de flikar som man aktivt jobbar med. Behöver man spara en sida för senare syfte skapar man ett bokmärke. Det är så jag tänker mig att de tänkt det hela ska fungera. Sen om det är korrekt har jag ingen aning om.
Men jag tror inte heller de ha tänkt att flikar ska vara permanenta.

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Det är mot GDPR att begränsa innehållet eller funktionaliteten om du väljer att inte ge medgivande till språning/profilering/etc. Så om du stöter på en sån tjänst är det bara att anmäla till datainspektionen.

Fast man får väl fortfarande neka anv access till sidan om de då inte vill ha cookies?
"Jasså du vill inte tillåta våra cookies, well då får du inte använda våran FejsBook tjänst"

Annars får du gärna peka mig rätt var de säger att de måste erbjuda samma tjänst (ish, minus funktionaliteten som kräver cookie för att fungera) om jag inte godkänner cookies.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Fast man får väl fortfarande neka anv access till sidan om de då inte vill ha cookies?
"Jasså du vill inte tillåta våra cookies, well då får du inte använda våran FejsBook tjänst"

Annars får du gärna peka mig rätt var de säger att de måste erbjuda samma tjänst (ish, minus funktionaliteten som kräver cookie för att fungera) om jag inte godkänner cookies.

Under stycket 👉Samtycke (GDPR art. 7 om du vill läsa mer ingående). Artikel 7.4 är det som är intressant här.

Citerar lite;

Citat:

Samtycket ska vara frivilligt
Med frivilligt menas att den registrerade har ett genuint fritt val och kontroll över sina personuppgifter. Samtycket blir därför ogiltigt om någon har utsatts för påverkan. Den registrerade får inte heller drabbas av negativa konsekvenser om hen inte lämnar sitt samtycke.

Citat:

Ställ inte krav i samband med samtycket
Ni får inte ställa krav på den registrerade i samband med samtycket. I dataskyddsförordningen kallas detta "paketering" och innebär att den registrerade direkt eller indirekt måste ge en motprestation för tjänsten eller varan, till exempel godta vissa användarvillkor eller affärsvillkor. Om dessa villkor inte är nödvändiga är samtycket inte frivilligt, och därmed inte giltigt.

Så nej man får inte begränsa en användare att använda en tjänst där datat inte är nödvändigt för att tjänsten ska fungera. Facebook _måste_ inte spåra allt du gör och profilera dig för att tjänsten ska fungera.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Under stycket 👉Samtycke (GDPR art. 7 om du vill läsa mer ingående). Artikel 7.4 är det som är intressant här.

Citerar lite;
Så nej man får inte begränsa en användare att använda en tjänst där datat inte är nödvändigt för att tjänsten ska fungera. Facebook _måste_ inte spåra allt du gör och profilera dig för att tjänsten ska fungera.

Hmm försökte själv hitta något tydligt svar, och kan man anse att inte få åtkomst till sidan är negativa konsekvenser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Hmm försökte själv hitta något tydligt svar, och kan man anse att inte få åtkomst till sidan är negativa konsekvenser?

Lagen är nog menad att man bara får ha tjänster för europeer som går att göra opt out (dvs fungera ändå), annars får tjänsten inte finnas här. Sen om det faktiskt blir så i praktiken är en annan fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Lagen är nog menad att man bara får ha tjänster för europeer som går att göra opt out (dvs fungera ändå), annars får tjänsten inte finnas här. Sen om det faktiskt blir så i praktiken är en annan fråga

Ja det hade ju varit trevligt om så vore fallet, men med tanke på facebook finns så vet vi ju att det inte stämmer i praktiken. Och ett brott utan straff är inte direkt brottsligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Ja det hade ju varit trevligt om så vore fallet, men med tanke på facebook finns så vet vi ju att det inte stämmer i praktiken. Och ett brott utan straff är inte direkt brottsligt.

Men det faller väl direkt med Facebook? Du måste ju logga in för att använda tjänsten, för att logga in behövs unika kakor (tokens) som identifierar sessionen som säkert inloggad (annars skulle du behöva slå in användarnamn och lösenord varje sidvisning). De vet alltså allt och att du är inloggad och kan spåra dig inne på plattformen hur mycket de vill? Tjänsten fungerar inte utan att veta att du har rättighet att se sidan, och då kan de spåra din användning. Detta är tyvärr ’nödvändigt’ för tjänsten

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men det faller väl direkt med Facebook? Du måste ju logga in för att använda tjänsten, för att logga in behövs unika kakor (tokens) som identifierar sessionen som säkert inloggad (annars skulle du behöva slå in användarnamn och lösenord varje sidvisning). De vet alltså allt och att du är inloggad och kan spåra dig inne på plattformen hur mycket de vill? Tjänsten fungerar inte utan att veta att du har rättighet att se sidan, och då kan de spåra din användning. Detta är tyvärr ’nödvändigt’ för tjänsten

Nja jag borde väl få kunna söka upp andra personer eller publika saker utan att vara inloggad på facebook, t.ex.? T.ex. se facebook gaming streams kräver väl inte att jag har cookies?