Köpråd av billigare grafikkort

Permalänk
Medlem

Köpråd av billigare grafikkort

Det är inte helt lätt att hitta någon grafikkort då väldigt mycket är utsålt.
Jag behöver ett kort som kan driva min 3440 x 1440 skärm utan problem.
Jag spelar inte något speciellt men det hade varit trevligt att kunna spela lite av de nyare spelen på lägre inställningar.
Är det bara till och glömma med ett kort under 3000?
Tycker att priserna har skenat de senaste året och lika så tillgången vilken kanske korrelerar.

Hur är prestandan på dessa två kort, hade de funkat för mina ändamål och är 1660 kortet värt den extra 500-lappen?

https://www.komplett.se/product/1147258/datorutrustning/dator...
https://www.komplett.se/product/1145649/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem

För kring 3000 skulle jag nog fundera hur det ser ut på beg. marknaden. 1080ti har visserligen sålts för 3500 men tänker att ett 1080 kanske är ett alternativ?

Permalänk
Medlem

Alla dessa olika serier gör en oinsatt ännu mer förvirrad. Runt 3000:- verkar det finnas 1080, 1660 och 2060 om man bara tittar på nvidia. Är det olika serier som släpps vid olika lanseringar och vad är att föredra? Jag har uppfattat att 3000 serien som verkar svår att få tag på är senaste medan 2000 serien var innan. 1660 var tidigare och nu även 1080 då, eller jag är helt fel på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Alla dessa olika serier gör en oinsatt ännu mer förvirrad. Runt 3000:- verkar det finnas 1080, 1660 och 2060 om man bara tittar på nvidia. Är det olika serier som släpps vid olika lanseringar och vad är att föredra? Jag har uppfattat att 3000 serien som verkar svår att få tag på är senaste medan 2000 serien var innan. 1660 var tidigare och nu även 1080 då, eller jag är helt fel på det?

jag skulle säga såhär, nästan alla kort kommer kunna driva skärmen i sin fulla upplösning, men du kanske inte kommer kunna spela alla spel i den upplösningen. jag själv kör 2st 4k skärmar med en urgammal rx 570 och kan köra de allra flesta spel om jag sänker upplösningen till 1080p. så ett 1660 kommer nog fungera perfekt för dig, om du inte vill köpa något begagnat och är beredd att sänka upplösning och inställningar.

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem

Du kan läsa någon av sweclockers äldre grafikkortsrecensioner för att få en uppfattning om hur korten står sig relativt varandra, tex här.

Kombinera denna grafen med en lista på aktuella priser för att se vilka kort som ger bäst prestanda-per-krona.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Alla dessa olika serier gör en oinsatt ännu mer förvirrad. Runt 3000:- verkar det finnas 1080, 1660 och 2060 om man bara tittar på nvidia. Är det olika serier som släpps vid olika lanseringar och vad är att föredra? Jag har uppfattat att 3000 serien som verkar svår att få tag på är senaste medan 2000 serien var innan. 1660 var tidigare och nu även 1080 då, eller jag är helt fel på det?

Det här blivit lite rörigt på slutet. Men GTX 10xx serien är äldst, sen kom RTX 20xx men man släppte då även GTX 16xx serien som var billigare kort utan ray tracing. Och nyast är RTX 30xx.

Jag hade nog gått för lägst ett GTX 1660 i dagsläget för den upplösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetrri:

jag skulle säga såhär, nästan alla kort kommer kunna driva skärmen i sin fulla upplösning, men du kanske inte kommer kunna spela alla spel i den upplösningen. jag själv kör 2st 4k skärmar med en urgammal rx 570 och kan köra de allra flesta spel om jag sänker upplösningen till 1080p. så ett 1660 kommer nog fungera perfekt för dig, om du inte vill köpa något begagnat och är beredd att sänka upplösning och inställningar.

Problemet var att mitt gamla GTX 770 inte klarade av att köra 144 hz men min nya skärm utan var 60 hz som max.
Känns tråkigt att inte kunna utnyttja skärmen fullt ut där av jag behöver inte nytt grafikkort.

Skrivet av muffen:

Du kan läsa någon av sweclockers äldre grafikkortsrecensioner för att få en uppfattning om hur korten står sig relativt varandra, tex här.

Kombinera denna grafen med en lista på aktuella priser för att se vilka kort som ger bäst prestanda-per-krona.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17580?key=4674b96c9b1514b91b4705dbbd17260e

Tackar, riktigt bra tabell för att visa skillnaderna och ta beslut utifrån den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Det här blivit lite rörigt på slutet. Men GTX 10xx serien är äldst, sen kom RTX 20xx men man släppte då även GTX 16xx serien som var billigare kort utan ray tracing. Och nyast är RTX 30xx.

Jag hade nog gått för lägst ett GTX 1660 i dagsläget för den upplösningen.

Toppen det förklarar det hela.
Är ett GTX 1660 Super som det jag länka till i första inlägget bättre eller sämre än 1660 Ti som står i tabellen?

Permalänk
Medlem

10xx har dock gammal DP och HDMI så de stödjer inte över 144 Hz i Windows.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

10xx har dock gammal DP och HDMI så de stödjer inte över 144 Hz i Windows.

Tack för inputen, det hade jag inte koll på så då går alla 10xx bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Toppen det förklarar det hela.
Är ett GTX 1660 Super som det jag länka till i första inlägget bättre eller sämre än 1660 Ti som står i tabellen?

1660 Ti får några fps mer i spel https://www.rockpapershotgun.com/2019/11/07/nvidia-gtx-1660-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Tack för inputen, det hade jag inte koll på så då går alla 10xx bort.

"ens i Windows" skulle det stå.
Notera "över". 144 Hz för utmärkt.
Vissa kort kan man flasha men vet inte alls vilka det är..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

"ens i Windows" skulle det stå.
Notera "över". 144 Hz för utmärkt.
Vissa kort kan man flasha men vet inte alls vilka det är..

Ahh läste nog lite snabbt.
Över 144 hz lär inte bli aktuellt på ett bra tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Tack.
Är MSI kortet ett vettigt alternativ om man skulle köpa 1660 eller det finns mer prisvärda?
https://www.komplett.se/product/1145649/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Tack.
Är MSI kortet ett vettigt alternativ om man skulle köpa 1660 eller det finns mer prisvärda?
https://www.komplett.se/product/1145649/datorutrustning/dator...

I nuvarande läge med den brist som råder på grafikkort så skulle jag säga att det är ett okej köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av speffy:

Ahh läste nog lite snabbt.
Över 144 hz lär inte bli aktuellt på ett bra tag

Så är det väl ofta. Jag köpte en 240 Hz skärm och märkte till mitt stora förtret att det inte alls lirade med min laptops 1070-krets. Men jag spelar huvudsakligen bara CS:GO och därför uppnår jag 240 FPS rätt enkelt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

I nuvarande läge med den brist som råder på grafikkort så skulle jag säga att det är ett okej köp.

Ja det känns som priserna skenat på senare.
Har för mig att jag kollade på ett 2060 för någon månad sedan för drygt 3000:- men som ligger närmre 4000:- nu vilket inte känns så prisvärt