Permalänk

Access till utrustning över internet

Har ni några bra tips på stabil mobil uppkoppling som går att nå över internet, dvs komma åt utrusning på 4g routerns lan.

Själv tänker jag mig ett M2M abonnemang med fast publik IP. Men jag undrar vilken operatör som är bäst eller om det finns helt andra lösningar än en 4G router med fast IP,(Vill ej ha Tosibox).

Några förslag?

Permalänk

Bra fråga, vill gärna också veta. Normalt CGNATar ju teleoperatörerna sina mobila bredbandsnät så det blir svårt/omöjligt att göra någonting åtkomligt utifrån. Följer!

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk

Jag vet att Tre har tjänsten till ett bra pris, men tyvärr finns en hake, bindningstid...

Permalänk
Medlem

Ett tips är att köra med VPN.
Finns flera VPN leverantörer som kan erbjuda fast ip adress.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Ett tips är att köra med VPN.
Finns flera VPN leverantörer som kan erbjuda fast ip adress.

.. men akta dig för att använda en operatör som kör CGNAT, du behöver troligtvis ett dynamiskt publikt IP för att kunna köra en VPN som ger dig ett statiskt IP.

Ett "gratis-alternativ" är att skaffa någon router som kan hantera någon form av dynDNS-tjänst och en operatör som inte använder CGNAT.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Typoon9150:

Har ni några bra tips på stabil mobil uppkoppling som går att nå över internet, dvs komma åt utrusning på 4g routerns lan.

Själv tänker jag mig ett M2M abonnemang med fast publik IP. Men jag undrar vilken operatör som är bäst eller om det finns helt andra lösningar än en 4G router med fast IP,(Vill ej ha Tosibox).

Några förslag?

Kika på:
https://smartlarm.se/ajax-brand-inbrottslarm-larm-utan-abonne...
Samma kort säljs via flera återförsäljare så kolla på Netmore.
Du lär inte behöva bry dig om vems nät grunkan kopplar upp sig mot eftersom Netmore är operatören.

och se om Du kan tänka dig detta. Dock så betvivlar jag på fast IP-adress utan något tillägg.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Ett tips är att köra med VPN.
Finns flera VPN leverantörer som kan erbjuda fast ip adress.

Det behöver ju som sagt inte vara en fast IP-adress, huvudsaken är at de är en publik IP-adress.
Jag kan rekommendera AzireVPN där kan man använda publik IP-adress utan extra kostnad, dessutom på all fem samtidiga anslutningar om man vill.

Permalänk
Skrivet av No_Jah:

Det behöver ju som sagt inte vara en fast IP-adress, huvudsaken är at de är en publik IP-adress.
Jag kan rekommendera AzireVPN där kan man använda publik IP-adress utan extra kostnad, dessutom på all fem samtidiga anslutningar om man vill.

Rätta mig om jag har fel.

Om det inte är en fast IP hur håller jag rätt på den när den ändras. DNS-tjänst?

Men en mjukvaru VPN förutsätter väl en dator på 4G routerns lan, kanske finns det någon 4G router med bra VPN funktion som man kan ta vilket simkort som helst och använda VPN för att nå en server. Eller eller är det enklast att köra någon dns-tjänst

(Div utrustning)<---Lan---->(WAN 4G Router)<----------------------------(Server som behöver nå utrusning på 4G routerns lan)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av ekstam:

.. men akta dig för att använda en operatör som kör CGNAT, du behöver troligtvis ett dynamiskt publikt IP för att kunna köra en VPN som ger dig ett statiskt IP.

Ett "gratis-alternativ" är att skaffa någon router som kan hantera någon form av dynDNS-tjänst och en operatör som inte använder CGNAT.

När du kör VPN upprättar du en förbindelse mellan dig och VPN leverantören.
Detta är tvåvägs förbindelse som totalt struntar i vilka ipadresser som används på vägen och om det natas eller ej.
Huruvida operatören använder CGNAT eller ej spelar ingen roll.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Reverse SSH forwarding?

Man kan forwarda vilken trafik som helst, det behöver inte vara i syfte att få ett skal.

Det kan vara ett alternativ om man inte vill pröjsa för VPN. Jag har inte testat, men det skulle inte förvåna mig om det gick att få att fungera med WSL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

När du kör VPN upprättar du en förbindelse mellan dig och VPN leverantören.
Detta är tvåvägs förbindelse som totalt struntar i vilka ipadresser som används på vägen och om det natas eller ej.
Huruvida operatören använder CGNAT eller ej spelar ingen roll.

Ok, låt mig utveckla närmare. Ja, det går - men du får se till att ha rätt konfiguration.

https://community.ui.com/questions/Site-to-Site-VPN-with-one-side-behind-carrier-grade-NAT/8db4b74f-e92d-465a-b6a8-3c3b68dea737

https://www.reddit.com/r/VPN/comments/fbo55d/why_is_it_so_hard_to_have_access_behind_a_cgnat/

https://www.reddit.com/r/Ubiquiti/comments/7uh1b1/site_to_site_vpn_through_carrier_grade_nat/

Visa signatur