Hur menar du nu? Både Nvidias och AMD's GPU:er, och AMD's Ryzen's boost är opportunistisk och där är temperatur en faktor, så 5C kan definitivt göra en skillnad som märks utanför benchmarks. Sen finns det folk som tycker benchmarks är kul, men de personerna ska man strunta i eller? Om man jämför kylpastor så riktar man sig förmodligen till en publik som bryr sig om 5 graders skillnad.
Tänk om bilmagasin gav varenda jävla biljävel toppbetyg för att "topphastighet spelar ingen roll, man får ändå inte köra snabbare än 120Km/h vilket alla bilar klarar, och i bränslekostnad skiljer det max en hundralapp om året". Folk som är bilintresserade skulle bli fullständigt rosenrasande.
Någon som mer än 0.1% av datoranvändare garanterat bryr sig om är ljudnivån på datorn, och 5C kan definitivt vara skillnaden mellan en ljudnivå på fläktarna man kan stå ut med och brutalt oljud, så din "analys" känns som att den är gjord helt utifrån hur du själv upplever saker utan att du tagit minsta hänsyn till att andra har andra prioriteringar. Ja, "de som bryr sig får väl köpa dyrare", och då är det högst relevant för dem att testerna är utformade med deras krav och förväntningar i åtanke.
Men nej, för alla "Min 2600K får hänga med några decennier till så är det sällan relevant med 5C hit eller dit. Det betyder dock inte att de som fortfarande jämför pastor skall basera slutledningen med hänsyn till dem.
Jag tycker att man ska ha med både ΔT och absolut omgivande temperatur. Båda ger värdefull insikt i testningen på olika sätt. Och ja, definitivt en konstlast som går kontrollera till 100%. Eftersom både CPU och GPU idag är så oerhört griniga med boost utifrån temperatur kan man inte använda dem på ett pålitligt sätt för att jämföra kylpastor. Värmetillförseln måste vara verifierat konstant för att få pålitliga resultat vad gäller värmeavledningsförmågan. Gärna också olika monteringstryck som du nämner, och olika "jämnhetsnivåer", då olika pastor kan prestera helt olika beroende på om det är en bra polerad yta eller en skrovligare sådan på det som skall avledas till.
Nu är 5c skillnad med bara kylpasta att ta i, så stor skillnad är det inte mellan normala och dyrare kylpastor, med normala menar jag t.ex. Noctuas/Arctic osv, inte Ebay kylpasta gjord av Playdoh.
Gällande 5c hit och dit, om du inte har en kylare som orsakar throttling pga hög värme så får du inte många hundra MHz extra med den temperaturskillnaden = 1-5 fps i verkligheten?
Vet inte var du fick 2600k ifrån... Fast det vore ju ett bra exempel då de antagligen throttlar lättare än nyare generationer = större skillnad.
Angående ljudnivån så håller jag fast vid att normal kylpasta räcker, det är resten som avgör, kylpastan kommer inte göra så att du automagiskt kan ställa ner fläktarna med 50% och få samma temps.