Har ni funderingar på att byta från Firefox och till vad?

Permalänk
Medlem

Har ni funderingar på att byta från Firefox och till vad?

Har ni funderingar på att byta från Firefox och till vad nu efter deras senaste blogg inlägg så har mitt intresse för firefox sänkts rejält, mozilla går verkligen inte åt rätt håll längre.

Så jag håller på att kolla runt vad man ska byta till men allt är ju chrome baserat för det mesta, finns ju några gecko baserade också som Librewolf som verkar rätt okej vad jag har läst om än så länge.

Hur tänker ni kring detta?

Permalänk
Medlem

För en oinsatt: vad skrev de i sitt senaste blogginlägg som du motsätter dig?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

För en oinsatt: vad skrev de i sitt senaste blogginlägg som du motsätter dig?

https://blog.mozilla.org/blog/2021/01/08/we-need-more-than-de... detta inlägget som jag pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Har ni funderingar på att byta från Firefox och till vad nu efter deras senaste blogg inlägg så har mitt intresse för firefox sänkts rejält, mozilla går verkligen inte åt rätt håll längre.

Så jag håller på att kolla runt vad man ska byta till men allt är ju chrome baserat för det mesta, finns ju några gecko baserade också som Librewolf som verkar rätt okej vad jag har läst om än så länge.

Hur tänker ni kring detta?

Jag har gått över till Credge (edge chromium) helt och hållet.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Har ni funderingar på att byta från Firefox och till vad nu efter deras senaste blogg inlägg så har mitt intresse för firefox sänkts rejält, mozilla går verkligen inte åt rätt håll längre.

Så jag håller på att kolla runt vad man ska byta till men allt är ju chrome baserat för det mesta, finns ju några gecko baserade också som Librewolf som verkar rätt okej vad jag har läst om än så länge.

Hur tänker ni kring detta?

Om man vänder på det.. vad finns det för anledning att använda Firefox..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EwlSpirit:

Om man vänder på det.. vad finns det för anledning att använda Firefox..?

en anledning är att det är Opensource och inte chromium motorn (blink) så inte chrome tar över hela internet. Det är bra med alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Så det är nedanstående du motsätter dig? Varför? Låter som en vettig ståndpunkt för en webbläsareutvecklare att ha?

Citat:

Additional precise and specific actions must also be taken:

* Reveal who is paying for advertisements, how much they are paying and who is being targeted.

* Commit to meaningful transparency of platform algorithms so we know how and what content is being amplified, to whom, and the associated impact.

* Turn on by default the tools to amplify factual voices over disinformation.

* Work with independent researchers to facilitate in-depth studies of the platforms’ impact on people and our societies, and what we can do to improve things.

Oh well, on topic: Den enda webbläsare jag varit sugen att byta till är Vivaldi (gamla Opera gänget). Men den bygger på Chromium, så jag gissar att den faller bort?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Vad är det som är dåligt med det inlägget? Har läst 2ggr och jag fattar inte.

Permalänk
Medlem

Iceweasel? Nä men vad har vi för alternativ. Safari, Opera, Chrome, Firefox och nya Edge Chromium. 3 av dem kör Chromium-motorn, en är Firefox och den sista är Apples kärleksbarn. Finns säkert fler obskyra webläsare men känns inte som att det är rimligt nog att byta.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av EwlSpirit:

Om man vänder på det.. vad finns det för anledning att använda Firefox..?

Open source och bra färghantering. Av min erfarenhet är Chrome rätt värdelös på sistnämnda, men de kanske har åtgärdat det.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av crash:

Menar du att man har en politisk ståndpunkt? Jag hänger inte riktigt med

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag kör på Opera, främst för att den har musgester. Utöver det så tycker jag att den är snabb och enkel att använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Menar du att man har en politisk ståndpunkt? Jag hänger inte riktigt med

Skulle tro att det handlar om ex:

"more than just the temporary silencing or permanent removal of bad actors from social media platforms"

Alla är inte lika glada i konceptet av att stäng av folk från plattformar för att de inte håller med om de åsikter de delar med sig.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Ellumination:

Skulle tro att det handlar om ex:

"more than just the temporary silencing or permanent removal of bad actors from social media platforms"

Alla är inte lika glada i konceptet av att stäng av folk från plattformar för att de inte håller med om de åsikter de delar med sig.

Aha, jag tolkar det som man vill göra annat än bara stänga av, att öka transparensen vilka som står bakom den text som läggs ut (sponsorer/personer) och bekämpa desinformation med fakta.
Dvs rätta istället för att tysta och speciellt jobba mer proaktivt än retroaktivt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord