Nybörjare till mining, behöver tips och perspektiv!

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Och det står på fakturan att detta är inkl. överföring och moms?

58öre täcker nämligen knappt överföringen för de flesta. Vem är din nätägare?

Götaenergi

Permalänk
Skrivet av Mawux:

Ingen orsak Som du är inne på, förtjänsterna idag är nog för stora för att kunna upprätthållas i längden. De som sitter på stora innehav av ETH, tex de ursprungliga utvecklarna och investerare , verkar nu aktivt för att ersättningarna för miners ska minska drastiskt.

Men om ETH slutar vara ett alternativ och mine, finns de inte andra crypto valutor att mine som kan ge rimlig vinst och bra ROI?

Permalänk
Skrivet av superapan:

Kommer din rigg kunna köra FS2020?

Hejsan, tack för ditt svar, jag sökte upp FS2020 och såg att det var en simulering. Jag har ingen aning om de kommer då jag inte vet vad det är. Men om det skulle kunna, vad skulle de innebära?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Götaenergi

Då får du leta upp fakturan från din nätägaren också.
Det götaenergi fakturerar är bara din elproduktion. De äger inga elnät.

Så dubblar du dina 58öre så kanske det ligger ganska nära sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Men om ETH slutar vara ett alternativ och mine, finns de inte andra crypto valutor att mine som kan ge rimlig vinst och bra ROI?

Precis, det är den stora frågan. Om detta verkar åsikterna gå isär. Men det verkar inte i dagsläget finnas något i närheten av den lönsamhet som ETH ger (iallafall inte med GPU mining). Det går nog att hitta lönsamhet i andra cryptovalutor/altcoins men med betydligt längre ROI.

Permalänk
Medlem

I och med att man köper GPUs (jämfört med ASICs) riskerar man ju faktiskt inte hela 200 000kr beloppet. Köper man säg att man köper 20st RTX 3080 för 200k och kursens går åt helvete kan man ju sälja av dom för 100k-160k rätt lätt.

Edit just nu är elpriset mindre del ROI ekvationen. Är väldigt lönsamt att mina på 30XX även om man skulle betalar 3kr/kWh. Brytpunkten där kostnader för el och vinsten tar ut varandra är ca 10kr per kWh... Långt över vad man betalar oavsett elbolag. (Fortfarande relevant att bry sig om elkostnaden, men fokuserar mer på GPU inköps kostnaden)

Permalänk
Medlem

Enklare om du bara investerar direkt i crypto istället.

Permalänk
Medlem

Du kan ha olika företag som el- och nätleverantörer.
Eventuellt har du en av dessa fakturor kvartals-/årsvis.

Jag instämmer med tidigare kommentarer att 58 öre låter för bra för att vara sant.
Om inte den förra ägaren av din bostad glömt säga upp sitt avtal?

Den tidigare länken med profitability/Mhash är bra!
Kombinerar svårighetsgraden av miningen samt kryptokursen ställd mot dollar.
Skulle även rekommendera att räkna snabbt på vad profiten skulle bli (för nuvarande kurs) med t.ex:
https://www.cryptocompare.com/mining/calculator/eth

Utöver poolen du minar till behöver du förmodligen en plattform för att växla krypto -> USD -> EUR och göra en SEPA transaktion till din bank i EUR, varpå din bank växlar till SEK. SEPA brukar vara gratis och snabba (om banken finns inom EU/EES).

Sen får du tänka på skatteverket....

Summa summarum så kan det tillkomma en hel del småavgifter i flera led som äter upp vinsten.

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabb kalkyl och om lönsamheten står sig så skulle 25 st RTX 3070 generera ca 21 000 SEK efter skatt varje månad givet att allt står sig som idag.

Det skulle alltså ta ca ett år att återhämta investeringen i korten givet att dagens lönsamhet bibehålls eller ökar, vilket inte ens är i närheten av säkert. Fördelen är väl att korten (om de går få tag på) behåller värdet någorlunda på ett års sikt. Men elen kommer ju vara ren kostnad som ska betalas även om ETH droppar till 0 (vilket jag absolut inte tror, men i extremfallet).

Kort och gott. Det är inte helt orimligt, men det är ganska riskfyllt. Sen har vi EIP-1559 på gång också och framtida övergång till PoS.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Då får du leta upp fakturan från din nätägaren också.
Det götaenergi fakturerar är bara din elproduktion. De äger inga elnät.

Så dubblar du dina 58öre så kanske det ligger ganska nära sanningen.

Jag har ju kostnad till min elnät som är EOn men om jag inte har fel så är den ju inte beroende av min förbrukning eller har jag fel?

Permalänk
Skrivet av Mawux:

Precis, det är den stora frågan. Om detta verkar åsikterna gå isär. Men det verkar inte i dagsläget finnas något i närheten av den lönsamhet som ETH ger (iallafall inte med GPU mining). Det går nog att hitta lönsamhet i andra cryptovalutor/altcoins men med betydligt längre ROI.

Yes, jag antar också att det kommer vara betydligt lägre RIO men så småningom får man tillbaka sin investering förhoppningsvis

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Jag har ju kostnad till min elnät som är EOn men om jag inte har fel så är den ju inte beroende av min förbrukning eller har jag fel?

Den brukar innehålla en fastavgift + en rörlig avgift som baseras på hur mycket el som överförts på deras nät till dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Du har tyvärr fel.

Kostnaden är gissningsvis en bit över 65öre/KWh.
+ en månadsavgift som dock är statisk.

Permalänk
Skrivet av rotkiv42:

I och med att man köper GPUs (jämfört med ASICs) riskerar man ju faktiskt inte hela 200 000kr beloppet. Köper man säg att man köper 20st RTX 3080 för 200k och kursens går åt helvete kan man ju sälja av dom för 100k-160k rätt lätt.

Edit just nu är elpriset mindre del ROI ekvationen. Är väldigt lönsamt att mina på 30XX även om man skulle betalar 3kr/kWh. Brytpunkten där kostnader för el och vinsten tar ut varandra är ca 10kr per kWh... Långt över vad man betalar oavsett elbolag. (Fortfarande relevant att bry sig om elkostnaden, men fokuserar mer på GPU inköps kostnaden)

Du har tänkt likt mig, problemen som jag finner just nu är två faktorer, hur länge kommer man kunna mina ETH och hitta GPUs. Kommer man kunna mina i ett år till så är jag inte orolig samtidigt som man behöver hitta gpus så snabbt som möjligt.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Du har tyvärr fel.

Kostnaden är gissningsvis en bit över 65öre/KWh.
+ en månadsavgift som dock är statisk.

Haha, där ser man, alltså behöver jag ungefär dubbla min elkonstad per kWh, tack för din hjälp

Permalänk
Skrivet av Massy:

Gjorde en snabb kalkyl och om lönsamheten står sig så skulle 25 st RTX 3070 generera ca 21 000 SEK efter skatt varje månad givet att allt står sig som idag.

Det skulle alltså ta ca ett år att återhämta investeringen i korten givet att dagens lönsamhet bibehålls eller ökar, vilket inte ens är i närheten av säkert. Fördelen är väl att korten (om de går få tag på) behåller värdet någorlunda på ett års sikt. Men elen kommer ju vara ren kostnad som ska betalas även om ETH droppar till 0 (vilket jag absolut inte tror, men i extremfallet).

Kort och gott. Det är inte helt orimligt, men det är ganska riskfyllt. Sen har vi EIP-1559 på gång också och framtida övergång till PoS.

Tack för du tog tiden att kalkylera, jag vet nu iallafall vilka risker som finns, tänker att man alternativt kan mina altcoins om de skulle ske en drastiskt förändring med ETH.

Permalänk
Skrivet av Ackaman:

Du kan ha olika företag som el- och nätleverantörer.
Eventuellt har du en av dessa fakturor kvartals-/årsvis.

Jag instämmer med tidigare kommentarer att 58 öre låter för bra för att vara sant.
Om inte den förra ägaren av din bostad glömt säga upp sitt avtal?

Den tidigare länken med profitability/Mhash är bra!
Kombinerar svårighetsgraden av miningen samt kryptokursen ställd mot dollar.
Skulle även rekommendera att räkna snabbt på vad profiten skulle bli (för nuvarande kurs) med t.ex:
https://www.cryptocompare.com/mining/calculator
/eth

Utöver poolen du minar till behöver du förmodligen en plattform för att växla krypto -> USD -> EUR och göra en SEPA transaktion till din bank i EUR, varpå din bank växlar till SEK. SEPA brukar vara gratis och snabba (om banken finns inom EU/EES).

Sen får du tänka på skatteverket....

Summa summarum så kan det tillkomma en hel del småavgifter i flera led som äter upp vinsten.

Tack för ditt svar :), summerat är det en högrisk beroende på hur ETH utvecklas samt när eller om den nya versionen släpps ETH 2.0. Frågan är finns det andra valutor man kan mina som har en helt okej profit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

RTX 3070 är väll dock fel kort att köpa, 3060ti eller 3080 är mer prisvärda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Tack för du tog tiden att kalkylera, jag vet nu iallafall vilka risker som finns, tänker att man alternativt kan mina altcoins om de skulle ske en drastiskt förändring med ETH.

Nackdelen är väl att lönsamheten över hela spannet krypto följer Bitcoin ganska tydligt. Ethereum som på många sätt är smartare än Bitcoin i min mening följer också priset på Bitcoin till stor del.

Går lönsamheten ner för Ethereum lär det vara ännu sämre lönsamhet på altcoins.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

RTX 3070 är väll dock fel kort att köpa, 3060ti eller 3080 mer prisvärda.

Så kan det vara! Jag bara höftade till med kortet i mitten. Övriga resonemang bör ändå vara rimliga.

Permalänk
Skrivet av Massy:

Nackdelen är väl att lönsamheten över hela spannet krypto följer Bitcoin ganska tydligt. Ethereum som på många sätt är smartare än Bitcoin i min mening följer också priset på Bitcoin till stor del.

Går lönsamheten ner för Ethereum lär det vara ännu sämre lönsamhet på altcoins.

Bra poäng, tack för de!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Tror du att den crypto valutorna kommer till att bli värdelösa?

Tror definitivt många kommer bli det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Dela gärna med dig av lättare sätt, de behöver inte vara mining

Ja... Aktier, mark, skog, fonder. Är alla saker jag kan garantera är bättre än mining. Mining idag är i en gråzon då det är väldigt mycket fusk, och det är även deklarstionskrav, finns många som åkt dit hårt där och som nu har 0.

Avanza eller motsvarande ISK konto så betalar du skatt på pengar du för in, inte när du gör vinst. Då slipper du den största huvudvärken, skatten.

Skulle hålla mig så långt ifrån mining idag som du kan, marknaden är helt ostabil med tillgång på kort, och det är så många som hoppat in att lönsamheten försvinner fort, och det räcker med att någon instution säger ifrån när företag börjar försöka betala med bitcoin etc, en "valuta" som inte har något värde egentligen.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D, Asrock B850M Pro rs wifi, 64GB ddr5,
Crucial T700 2TB, Win11, RM850, Radeon 6800 XT.

Permalänk
Skrivet av teanox:

Ja... Aktier, mark, skog, fonder. Är alla saker jag kan garantera är bättre än mining. Mining idag är i en gråzon då det är väldigt mycket fusk, och det är även deklarstionskrav, finns många som åkt dit hårt där och som nu har 0.

Avanza eller motsvarande ISK konto så betalar du skatt på pengar du för in, inte när du gör vinst. Då slipper du den största huvudvärken, skatten.

Skulle hålla mig så långt ifrån mining idag som du kan, marknaden är helt ostabil med tillgång på kort, och det är så många som hoppat in att lönsamheten försvinner fort, och det räcker med att någon instution säger ifrån när företag börjar försöka betala med bitcoin etc, en "valuta" som inte har något värde egentligen.

Tack så mycket för ditt inlägg och tips!
Jag investerar redan i fonder och aktier, vad jag försöker hitta är ytterligare investering 😊 som sagt de behöver inte vara just mining, råkade bara fatta intresse för det senaste perioden efter att ha läst mycket om det. Men som jag har förstått nu är det mycket blandade känslor kring det samt stor risk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Känns lite väll konservativ inställning, visst finns det en (stor) risk, men finns ju också storvinst att göra. Skulle allt fortsätta som det går nu är förväntad avkastning 3x på ett år. (Vilket är osannolikt, men inte omöjligt).

Det är inte helt jämförbarat med dina förslag.

Personlig tror jag inte det är en dum intvestering, om man förutsatt man kan gå tag på grafikkorten omgående (men det är ju kruxet, dom finns inte).

Risk man tar är trots allt inte så stor, då man investerar i hårdvara som håller sitt värde relativt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Känns lite väll konservativ inställning, visst finns det en (stor) risk, men finns ju också storvinst att göra. Skulle allt fortsätta som det går nu är förväntad avkastning 3x på ett år. (Vilket är osannolikt, men inte omöjligt).

Det är inte helt jämförbarat med dina förslag.

Personlig tror jag inte det är en dum intvestering, om man förutsatt man kan gå tag på grafikkorten omgående (men det är ju kruxet, dom finns inte).

Risk man tar är trots allt inte så stor, då man investerar i hårdvara som håller sitt värde relativt bra.

Ska förklara det enkelt varför bitcoin, eterium är riskfyllt. USA, EU, och en hel del andra stora instanser ser in i det hela och eftersom det inte är en fysisk valuta är det relativt lätt att tvätta pengar. Därav utredningar om stop för crypto.

Du snackar om vinst, men med mining går du inte med vinst förrens du brutit ett rätt långt tag, ROP för ett 3080 är 6-8 månader, du ska ha 20 kort säger du, när du knappt får tag i 1ex idag, med backorders som sträcker sig över 9 månader hur ska du gå före det kösystemet? Och är du ny, hur får du optimal utdelning, sen tillkommer ström, värme, plats etc.

Vattenfall har lagt till en del fina klasuer för detta.

Fonder/aktier/mark/bostad är något du kan ta på, något som växer, något fast som inte tappar 10 - 90% värde över en natt, men vill du lägga 200 - 300k bara rakt av på något du aldrig sysslat med och du är väldigt sent i matchen kör, det är dina pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuisnessMAN:

Tack så mycket för ditt inlägg och tips!
Jag investerar redan i fonder och aktier, vad jag försöker hitta är ytterligare investering 😊 som sagt de behöver inte vara just mining, råkade bara fatta intresse för det senaste perioden efter att ha läst mycket om det. Men som jag har förstått nu är det mycket blandade känslor kring det samt stor risk.

Bostäder, mark och lokaler skulle jag rekommendera om du har det kapitalet, mining är snarare en grej du kan ha på sidan med säg en gammal dator du byggt om med ett GPUs du fått tag i billigt, men 5 - 20x 3080s får du aldrig tag i, realistiskt tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Ska förklara det enkelt varför bitcoin, eterium är riskfyllt. USA, EU, och en hel del andra stora instanser ser in i det hela och eftersom det inte är en fysisk valuta är det relativt lätt att tvätta pengar. Därav utredningar om stop för crypto.

Att EU/USA skulle förbjuda kryptovaluta är ju ren spekulation från din sida, finns inga seriös förslag upp om att det ska hända.

Permalänk
Medlem

EU håller på med ett förslag i detta nu ang bitcoins etc för att lägga det under kontroll etc. Jag håller med om att det ska vara under kontroll för att förhindra att det används av terrorister/bovar&banditer.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Denna dyker upp med jämna mellanrum, och har aldrig sett en seriös analys som visar att bitcoin eller ethereum står för någon större mängd av pengatvätt/olagliga aktiviteter dock. Har du någon källa mer än lösryckta citat från banker/finanspersoner så tittar jag gärna genom dom.

Här är lite analyser som är gjorda:

https://blog.chainalysis.com/reports/money-laundering-cryptoc...
https://www.swift.com/sites/default/files/files/swift_bae_rep...

För att du ska kunna tvätta cryptovaluta krävs att en offramp används, eftersom både bitcoin och ethereum är öppna system där du kan spåra alla transaktioner så innebär sådan tvätt allra oftast att du åker fast när du on/offrampar till FIAT-valuta eller spenderar din krypto.

Jag säger inte att Bitcoin och Ethereum är bombsäkra investeringar, men argumentet om olagliga aktiviteter håller inte. För mig är det lika logiskt som att vi skulle förbjuda internet för att det förenklar för pedofiler att sprida foton på barn?

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED