Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kolink Core 500 W – hur mycket nätaggregat får man för 399 kronor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tycker själv det är högintressant med just nätaggregat i de lägre prisklasserna! Gjorde det här testet för tio år sedan, men skulle gärna försöka få till något aktuellt i en betydligt mindre skala. Kanske plocka några billiga och populära instegsenheter från Corsair, Cooler Master och EVGA eller liknande.

Ett test man också skulle vilja se är: Hur kraftigt nätagg behöver man egentligen? Om en GPU är på 250W och Cpu 95 (säg 100W) så borde man ju klara sig på ett 400W (På 12V) PSU kan man tycka. Det är klart att det inte är bra lasta nätagget 100% utan säg 75 men ändå. Känns som många inkl mig själv drar till på för mycket när det gäller nätagg.

Ang. detta nätagg tycker jag det är väldigt fult att marknadsföra det som 500W när det borde vara 400W. Jag har faktiskt sett det omvända: att en del tillverkare skriver en högre temporär last som kan tas ut än den marknadsförda.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av dagas:

Att det markadsförs som 500W men inte klarar det är riktigt illa. Att det brinner upp istället för att säkert stänga av sig ännu värre.

Helt ok annars men det hjälper inte med ett sådant stort problem. Kul att se hur lågpris aggregat är idag dock. Jag har inte haft något lågpris sedan ett för ca 16 år sedan smälte sönder kontakten på moderkortet. Nätagg bör man köpa minst ett 80+ bronze från Corsair eller liknande märke.

Det tråkiga är att CWT är en riktig crapshoot av tillverkare, dom gör RM aggen som är bra men CS/CV har jag ganska dålig erfarenhet av, även nya TX(modulära)

Dock bara felsökt ett CV agg så inte lika mycket kött på benen där.

Corsairs billiga agg har gett bitter eftersmak så jag undviker dom som pesten.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av TurboTorsten:

Hej! Kort fråga. Är det lugnt att köra ett kolink core 850w på ett 3080?

Ska inte låtsas att jag besitter tillräckliga kunskaper för att ge ett objektivt svar på den frågan, men kan ge min subjektiva syn på saken.

Jag hade inte gjort det. Kan i viss mån förstå de inlägg i tråden som argumenterar för billiga nätagg tillsammans med billiga komponenter, men ett RTX 3080? Kommer aldrig förstå grejen med att spara in några hundralappar på nätagget i det läget. Har aldrig haft ett så dyrt grafikkort* och använder ändå bara kvalitetsagg, varav de tre senaste varit Corsair SF450, RM650x och SF750.

Icke att förglömma är ju att det även finns andra aspekter hos ett nätagg än bara huruvida det kan driva datorn: modulära kablar, ljudnivå, effektivitet, garanti …

Då jag ser att du varit medlem sedan 2005 finns naturligtvis möjligheten att din fråga är avsedd som satir; om så är fallet får ovanstående ses som riktat till mindre insatta läsare.

* HD 4850, HD 7970, GTX 780, GTX 780 Ti, GTX 980, GTX 960 och nu ett RTX 2060 Super.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Appro på billiga agg och effektmärkningar... Är det bara jag som tycker att GPU-tillverkarnas siffror för hur mycket korten drar och vad de rekommenderar är väldigt grovt tilltagna?

När jag köpte ett 780Ti för länge sedan angavs ju det som "250 W" och jag var orolig att mitt härliga Earthwatts 500 W inte skulle räcka med en i7 och massor med diskar. Sedan visade det sig att hela systemet med allt bara drog typ 250 W från väggen under full last.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Riktigt bra test @JonasT och kul läsning.

Kanske kunde det finnas ett segment som heter "håller den måttet?" med tvivelaktiga produkter, både för underhållning och ren upplysning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av squix:

Riktigt bra test @JonasT och kul läsning.

Kanske kunde det finnas ett segment som heter "håller den måttet?" med tvivelaktiga produkter, både för underhållning och ren upplysning.

Skulle nästan kunna göras i videoformat!

Först normalt test, sen kör ni en livestream/spelar in en video när ni pressar prylarna till det en premiumprodukt klarar!
skulle definitivt titta på brinnande nätdelar & kraschande enheter!

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ska inte låtsas att jag besitter tillräckliga kunskaper för att ge ett objektivt svar på den frågan, men kan ge min subjektiva syn på saken.

Jag hade inte gjort det. Kan i viss mån förstå de inlägg i tråden som argumenterar för billiga nätagg tillsammans med billiga komponenter, men ett RTX 3080? Kommer aldrig förstå grejen med att spara in några hundralappar på nätagget i det läget. Har aldrig haft ett så dyrt grafikkort* och använder ändå bara kvalitetsagg, varav de tre senaste varit Corsair SF450, RM650x och SF750.

Icke att förglömma är ju att det även finns andra aspekter hos ett nätagg än bara huruvida det kan driva datorn: modulära kablar, ljudnivå, effektivitet, garanti …

Då jag ser att du varit medlem sedan 2005 finns naturligtvis möjligheten att din fråga är avsedd som satir; om så är fallet får ovanstående ses som riktat till mindre insatta läsare.

* HD 4850, HD 7970, GTX 780, GTX 780 Ti, GTX 980, GTX 960 och nu ett RTX 2060 Super.

Måste skilja på kvalitet och maxeffekt.

Till min htpc som drar 50-80w är det direkt fel att köpa nätagg som kan leverera 1000 w, då jag hamnar långt under 10% och därmed utanför 80 certifierimgens kravbelastning och har således inte någon koll på hur effektivt det är.
I min värld borde ett nätagg med hög effekt vara dyrare än ett med låg effekt (om de i övrigt har samma egenskaper). Med mina 80 w så ställs det inte så höga krav på nätagget, varken effektuttag, modularitet eller massor av kontakter. Jag tycker (betoning på tycker, för jag har ingen aning om vad det kostar att nygga nätagg) därför att det skulle vara helt rimligt att få tag på ett kvalitetsagg för 500 sek och en effekt på 200w. Tyvärr är det ju lite hets på watt-antalet på nätaggen så det är dåligt utbud på den fronten...

Permalänk
Medlem

Trodde först det skulle bli en repris med Ace of Sweden's nätagg som började brinna. Har för mig det började brinna i vilket fall, @JonasT och att du var inblandad i det testet?

Men i vilket fall - kan nog duga till lättare reparationer/ersättningar när PSU ger upp men hade nog aldrig köpt det såvida jag inte varit helt pank och PSU pajjar.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Trodde först det skulle bli en repris med Ace of Sweden's nätagg som började brinna. Har för mig det började brinna i vilket fall, @JonasT och att du var inblandad i det testet?

Men i vilket fall - kan nog duga till lättare reparationer/ersättningar när PSU ger upp men hade nog aldrig köpt det såvida jag inte varit helt pank och PSU pajjar.

Här är den klassikern som slutar med ett besök i grovsoprummet i videon!
https://www.sweclockers.com/test/12022-nataggregat-fran-ace-o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Här är den klassikern som slutar med ett besök i grovsoprummet i videon!
https://www.sweclockers.com/test/12022-nataggregat-fran-ace-o...

Ja, det är ju lite synd att vi inte fick en regelrätt uppföljare, hade varit lite roligt med en uppföljning från Sverker-Jonas i grovsoprummet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Efter SweClockers test reviderar Kolink watt-angivelsen för sitt Core-serien nätaggregat, som nu följer branschstandard.

Citat:

Uppdatering: Sedan publiceringen av den här recensionen har tillverkaren Kolink och merparten av de svenska återförsäljare som saluför enheten uppdaterat sina produktsidor med korrekta effektspecifikationer för Kolinks Core-serie.

Härligt att se att SweClockers tester får genomslag på marknaden!!

Innan uppdateringen tyckte jag att det var på gränsen till bedrägeri att sälja detta som ett 500W nätagg.
Att sälja det som ett 400W nätagg som det ska klara "Continuous Power" är mycket mer ärligt!

Citat:

Belastning vid 500 W och den resulterande nätaggregatsdöden

...

Av förklarliga skäl vågade inte undertecknad lämna nätaggregatet oövervakat när det kördes i 500 W och därför parkerades rumpan framför konstlasten. Det dröjde dock inte mer än cirka 10 minuter innan konstigheter började uppstå, vilket inleddes med att verkningsgraden sjönk successivt till cirka 60 procent. Därefter skedde en rejäl dipp i verkningsgrad till cirka 30 procent vilket följdes tätt av att enheten helt slutade mata ut ström ihop med en svag doft av bränd elektronik.

Enheten ska enligt kartongen ha något form av effektskydd som då vanligtvis ska lösa en säkring när för hög effekt plockas ut. Denna fungerar uppenbarligen inte då nätaggregatet inte stängde av sig, utan istället dog helt och hållet när det plockat ut för hög effekt under en kort period. Kontentan är att man inte bör köra denna enhet över 400 W, då den rent krasst avviker från ATX-specifikationen vid högre effekt och riskerar att dö om effekten bibehålls.

Denna delen får mig att ändå vilja undvika Kolinks nätaggregat.

Visst om man sänker specen och säljer det som ett 400W nätagg så håller det sig inom specen för vad det lovar.
Men jag anser att ett kvalitets nätagg ska klara av mer än bara det det är specat till och om man pushar för långt så ska det antingen stänga av sig själv eller ha någon säkring som utlöser.
Det ska inte börja brinna och elda upp hemmet eller kontoret eller var man nu har datorn.

Så personligen lägger jag hellre på några hundralappar på en psu för att få en med bättre kvalité.
Även om "några hundralappar" kan bli runt dubbla priset om nätagget man jämför med bara kostar 400kr.

Jag vet att man aldrig kan vara absolut 100% på att inget kommer hända.
Men för mig är 500kr för liten besparing för att istället få ett nätagg som det är väldigt osannolikt att det ska bränna ner min bostad.

Permalänk
Medlem

Bra att ni gör gör recensioner på "noname" och budget-produkter.
Det behövs.
Ni får gärna göra fler,
Tex Vad skiljer ett budget 80plus nätagg från ett högkvalitativt 80plus nätagg?
(Plexgear PS-600 Bronze Nätaggregat för 799:- vs SilverStone Strider ST60F-PB 600W för 1730:-)

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av HoboCop:

Trodde först det skulle bli en repris med Ace of Sweden's nätagg som började brinna. Har för mig det började brinna i vilket fall, @JonasT och att du var inblandad i det testet?

Men i vilket fall - kan nog duga till lättare reparationer/ersättningar när PSU ger upp men hade nog aldrig köpt det såvida jag inte varit helt pank och PSU pajjar.

Inga bränder lyckligtvis utan bara ett distinkt *poff* och den välkända doften av bränd elektronik. Två av aggen plockade även med sig huvudsäkringen i lokalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Sweclockers test kom fram till att den inte har ett fungerande överströmsskydd - är det värt risken att skjuta sönder datorns övriga komponenter om (dvs när) något händer?

Med tanke på hur låg jag anser den risken vara för ett system som det jag skrev om, ja. Iaf fram tills jag läste philipborg:s post tyckte jag så
Skulle jag sätta ihop ett billigt låg-effekt system av beg-delar och detta kolink-agg var vad nån polare hade liggande så hade jag dock stoppat in det utan bekymmer.

Skrivet av philipborg:

TDP är inte samma sak som strömkonsumtion. Det finns en stark relation, ja, men TDP specificerar hur hög effekt en kylare behöver avleda för att hålla stock (ingen-turbo/boost garanterad) frekvenserna. Ingenstans där specificeras elektrisk effekt, varken average eller peak. Sedan så övergrupperas TDP väldigt mycket där en grupp CPU'er får samma värde. Intressant nog så är Athlon 200GE's 35W en gruppering "uppåt" och den klarar sig fint med en kylare strax under det i praktiken.

Din poäng ändras inte däremot något nämnvärt, då vi oavsett snackar långt under vad nätaggregatet i fråga klarar, men viktigt att ha koll på siffrorna. Annars får man en överraskning när ens CPU med 95W TDP drar 150W kontinuerligt. Vill man veta hur mycket något faktiskt drar så är enligt mig total board power (TBP), både peak och average, mest användbart. Finns andra värden som package power som också kan vara intressant om man vet vad det mäter men framför allt vad det inte mäter.

Men lite mer on-topic. Ärligt talat så kan jag väl se något syfte dessa nätaggregaten fyller i världen, men jag skulle inte vilja köra dem. Det är imponerande mycket nätaggregat för pengarna, men fortfarande för lite "nätaggregat" för att jag skulle se ett realistiskt scenario att släppa in dem i mitt hem. Som Jonas hade jag nog lagt på några hundralappar oavsett vad resterande kostar, för att om inget annat veta att jag får fungerande skydd som OTP, OCP etc. Är det för lågeffekts scenarion som ditt @Panzerfister så skulle jag nog bara skaffat ett nätaggregat med lägre effekt men bättre kvalité, snabb koll på prisjakt så verkar detta mer intressant och kostar detsamma. Be Quiet! specificerar också på sin webbsida alla skydd den erbjuder och dess tekniska specifikation, till skillnad från Kolink vars tekniska specifikation lämnar mycket okänt. För att inte nämna att specifikationerna är mycket bättre som 80+ Bronze istället för 80+ Standard.

Tack för ett grymt inlägg! Jag omvärderar min ståndpunkt vad gäller när man ska köpa ett nytt agg, kommer gå på be quiet-psu:n om jag skulle ställas för den situationen i framtiden!

Skrivet av JonasT:

Tycker själv det är högintressant med just nätaggregat i de lägre prisklasserna! Gjorde det här testet för tio år sedan, men skulle gärna försöka få till något aktuellt i en betydligt mindre skala. Kanske plocka några billiga och populära instegsenheter från Corsair, Cooler Master och EVGA eller liknande.

Cirkeln är sluten, jag sitter med ett FSP 400 i datorn jag skriver detta på

Permalänk
Medlem

Förr i tiden köpte jag billiga nätagg, men har lärt mig på äldre dagar att det blir billigare att köpa dyrt och ta ned sig till nästa bygge. Och nästa igen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt bra att se att Kolink korrigerade sina felaktiga specifikationer! Men det känns som att man glömt bort helt att överströmsskyddet (OPP) inte fungerar som det ska.

Sådär i efterhand, med tanke på vilket hallå det blev kring Gigabytes nätaggregat som gick sönder på grund att OPP fungerar, så känns detite konstigt att en icke-fungerande OPP inte fick någon plats alls sammanfattningen i den här artikeln. Att det inte finns något fungerande skydd för överström känns ju faktiskt som något som i alla fall i mina ögon bör underkänna produkten helt. Å andra sidan finns ju informationen om att OPP inte fungerar där i artikeln, det jag reagerar på är att man verkar acceptera att det är okej att det inte finns en fungernade OPP.

Nu är ju den här artikeln ändå ett halvår gammal, men jag undrar lite, om @JonasT hade recenserat den här produkten idag, hade ni varit lite mer "på" att OPP inte fungerar som det ska? Eller är det så att man inte ska förvänta sig en fungerande OPP i det här prissegmentet?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av pv2b:

Väldigt bra att se att Kolink korrigerade sina felaktiga specifikationer! Men det känns som att man glömt bort helt att överströmsskyddet (OPP) inte fungerar som det ska.

Sådär i efterhand, med tanke på vilket hallå det blev kring Gigabytes nätaggregat som gick sönder på grund att OPP fungerar, så känns detite konstigt att en icke-fungerande OPP inte fick någon plats alls sammanfattningen i den här artikeln. Att det inte finns något fungerande skydd för överström känns ju faktiskt som något som i alla fall i mina ögon bör underkänna produkten helt. Å andra sidan finns ju informationen om att OPP inte fungerar där i artikeln, det jag reagerar på är att man verkar acceptera att det är okej att det inte finns en fungernade OPP.

Nu är ju den här artikeln ändå ett halvår gammal, men jag undrar lite, om @JonasT hade recenserat den här produkten idag, hade ni varit lite mer "på" att OPP inte fungerar som det ska? Eller är det så att man inte ska förvänta sig en fungerande OPP i det här prissegmentet?

När jag skrev den här sammanfattningen så la jag allt krut på faktumet att det marknadsfördes helt falskt som en högre effekt än vad det mäktade med. Så här i efterhand, och speciellt nu när både Kolink och ÅF specade om agget, så hade definitivt den icke fungerande OPP:n kunnat nämnas i slutklämmen.

Står det det att agget har OPP så ska det ha (en fungerande) OPP, oavsett prisklass.