Hej, från ingen stans så började mina spel ha skit dålig FPS så behöver ERAN hjälp :)

Permalänk

Hej, från ingen stans så började mina spel ha skit dålig FPS så behöver ERAN hjälp :)

Som rubriken lyder så är de något konstigt jag har testat att uppdaterat drivrutinerna jag har sökt på youtube scannat med 2 antivirus men inget funkar o jag vet att de finns några riktigt duktiga när det gäller sånt på detta ställe e tacksam för alla svar jag får Mvh Pontus

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter?
Vilka spel är det problem i?
Vilken FPS hade du innan, vilken FPS har du nu?
Vilka temperaturer har du på grafikkortet och processorn? (Använd t.ex. HWMonitor https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html)

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk

AMD FX(tm)-6300 Six-Core Processor
Nividia GeForce GTX 1050
8 gb ram

CS:GO
7 Days To Die (dom ända spelen jag spelat när fps:en blev konstig)

CS:GO 290 - 350 fps
7 Days To Die 70 - 100

graffe kortet har 37c på value och på min har den 35c och på max har den 39c (när jag inte är i spelet)
processorn har 65c på value och på 65c på min och 78c på max (när jag inte är i spelet)

Permalänk
Medlem

78c max låter inte så blodigt, men 65c min låter som att processorn går varmt. Har du stockkylaren, städar du datorn någon gång?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av JustBeDeadPLS:

AMD FX(tm)-6300 Six-Core Processor
Nividia GeForce GTX 1050
8 gb ram

CS:GO
7 Days To Die (dom ända spelen jag spelat när fps:en blev konstig)

CS:GO 290 - 350 fps
7 Days To Die 70 - 100

graffe kortet har 37c på value och på min har den 35c och på max har den 39c (när jag inte är i spelet)
processorn har 65c på value och på 65c på min och 78c på max (när jag inte är i spelet)

Starta HWMonitor, spela sedan en liten stund och kolla sedan vad som står på MAX-kolumnen. Då ser du vad du haft för högsta temperatur under spelandet.
65c låter däremot väldigt varmt för FX 6300 utan belastning. Är det väldigt dammigt i din dator så bör du rengöra detta då det förmodligen är CPU:n som går för varmt och sänker hastigheten för att inte skadas.

Skrivet av Ostbullen:

78c max låter inte så blodigt, men 65c min låter som att processorn går varmt. Har du stockkylaren, städar du datorn någon gång?

Med tanke på att max temp för FX 6300 är 70.5c så är det väldigt varmt

Visa signatur

Permalänk

Aa kollar snart har distans undervisning

Permalänk
Medlem

FX 6300 prollar throttlar vid temp 62°c på kärnorna ? Damma av burken och eventuell ny kylpasta om damningen ej hjälper.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk

Den e dock inte jätte dammig men ena fläkten ser ut att gå lite segt

Permalänk

"FX 6300 prollar throttlar vid temp 62°c ?" Huh? fattar nada haha

Permalänk
Medlem

"FX 6300 prollar throttlar vid temp 62°c ?" Huh? fattar nada haha

Det innebär kort och gott att temperaturen är så pass hög att CPU:n själv begränsar hastigheten/frekvensen för att försöka få ner temperaturen själv. Det gör såklart att prestandan kommer störtdyka men är alltså ett försök till att inte skada sig själv. Vid ca 80c kommer din CPU stänga ner sig själv då det blir alldeles för högt.

Blås rent datorn på damm, kontrollera fläktarna och gör rent så mycket du bara kan. Det är uppenbarligen för kasst luftflöde/för mycket damm så datorn går varm

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Det innebär kort och gott att temperaturen är så pass hög att CPU:n själv begränsar hastigheten/frekvensen för att försöka få ner temperaturen själv. Det gör såklart att prestandan kommer störtdyka men är alltså ett försök till att inte skada sig själv. Vid ca 80c kommer din CPU stänga ner sig själv då det blir alldeles för högt.

Blås rent datorn på damm, kontrollera fläktarna och gör rent så mycket du bara kan. Det är uppenbarligen för kasst luftflöde/för mycket damm så datorn går varm

Ahaa, vänta vänta vänta så det är dåligt att ha en stor öppning i chassit?? Ska testa

Permalänk

Okej så spelar nu o ser att processorn är på 79 max och value 74 - 77

Permalänk
Medlem

Okej så spelar nu o ser att processorn är på 79 max och value 74 - 77

En hel del program (speciellt äldre versioner) har svårt att läsa av temperaturen korrekt på AMD FX processorer då dessa anger sin temperatur annorlunda (de räknar ner från max istället för upp till max) och som nämnt innan har en FX-6300 en max temperatur på ~70 grader, så om nu den temperatur du ser hade varit rätt så hade datorn stängts av pga. CPU'ns överhettningsskydd.

Prova AMD Overdrive Utility istället.
Det är visserligen egentligen ett överklocknings program men man kan även se CPU temperaturen med det (Status Monitor -> CPU Status).

Observera dock att i AMD Overdrive Utility så ska temperaturen (Thermal Margin) som visas vara hög, inte låg då dessa CPU'er som ovan nämnt räknar ner istället för upp.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Tack för förtydling

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Med tanke på att max temp för FX 6300 är 70.5c så är det väldigt varmt
[/quote]

Aha haha aj aj..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Belzader:

En hel del program (speciellt äldre versioner) har svårt att läsa av temperaturen korrekt på AMD FX processorer då dessa anger sin temperatur annorlunda (de räknar ner från max istället för upp till max) och som nämnt innan har en FX-6300 en max temperatur på ~70 grader, så om nu den temperatur du ser hade varit rätt så hade datorn stängts av pga. CPU'ns överhettningsskydd.

Prova AMD Overdrive Utility istället.
Det är visserligen egentligen ett överklocknings program men man kan även se CPU temperaturen med det (Status Monitor -> CPU Status).

Observera dock att i AMD Overdrive Utility så ska temperaturen (Thermal Margin) som visas vara hög, inte låg då dessa CPU'er som ovan nämnt räknar ner istället för upp.

Okej så de var ju inte så roliga resultat den är runt 12 till 19 ibland 20 :/
Jag väntar på att få hem tryckluft så jag kan blåsa rent lådan

Permalänk
Medlem

Det kan vara fullt med damm i kylflänsarna.
Men kontrollera också att fläktarna snurrar som dom ska för det kan vara en fläkt som gått sönder eller håller på att gå sönder.