Anmäl dig till Roborock Challenge!

Intel "Alder Lake" Core 12000-serien debuterar i Geekbench-databas

Permalänk
Melding Plague

Intel "Alder Lake" Core 12000-serien debuterar i Geekbench-databas

Den något udda konfigurationen 14 kärnor och 20 trådar blir ett av de första "Alder Lake-P"-resultaten i databasen för Geekbench.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alder Lake äntligen en spännande produkt från Intel. Hallelujah!

Permalänk
Medlem

Intressant, men ser ganska begränsat värde i detta hos stationära datorer. Dagens processorer klockar ner sig så mycket att det inte lär göra någon märkbar skillnad varken på temperaturer eller elräkningen. Blir mer intressant om det kan förlänga batteritiden på laptops. men där lär knappast 8 stycken energieffiktiva sådanna behövas..

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att dessa kommer ha problem i spel för de flesta spel lär inte kunna lägga lasten på rätt kärnor.

Blir intressant men jag tror rocket lake blor bättre i spel. För att inte tala om nästa Zen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag skulle gissa att dessa kommer ha problem i spel för de flesta spel lär inte kunna lägga lasten på rätt kärnor.

Blir intressant men jag tror rocket lake blor bättre i spel. För att inte tala om nästa Zen.

Ja, gud vet vad Windows scheduler kommer att göra med detta...

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag skulle gissa att dessa kommer ha problem i spel för de flesta spel lär inte kunna lägga lasten på rätt kärnor.

Blir intressant men jag tror rocket lake blor bättre i spel. För att inte tala om nästa Zen.

Om man optimerar schemaläggaren rätt så kan nog få till det ganska bra. De stora kärnorna i den här hybriden ska ju vara 20-30% snabbare än Rocket Lake sägs det, men det kräver såklart att spelen kan använda dessa korrekt och inte bara blint köra på alla.

Vi får se helt enkelt.

Men angående att dessa inte känns optimala för stationära kan jag hålla med initialt. Men det vi lätt glömmer med ett sådant påstående är ju strömförbrukning och värme som allt mer börjar bli problem även på desktop.

Singeltrådad prestanda kräver idag höga frekvenser för att öka mot föregående, IPC-ökningar kräver fler transistorer... idag kan enskilda kärnor på x86 dra uppemot 40-50W när de får använda full turbo, och nu när processorerna börjar skala till 16 kärnor och uppåt är det inte hållbart.

Bästa balansen är extrem singeltrådad prestanda när det behövs och extrem multitrådad prestanda när det behövs. För att maximera multitrådad prestanda behövs det effektivitet, eftersom klockfrekvenser slår i ett tak på grund av att inte processorn kan få dra många hundra eller tusen watt.

Mulitrådade laster skalar ju med antalet kärnor gånger frekvensen. För att maximera den ekvationen kan man ju öka antalet kärnor, eller frekvensen eller båda. Det big-little gör så bra är att lägga till små kärnor som hjälper för multitrådningsfallen och idle-fallet för laptops, men inte tummar på singletrådig prestanda.

Tänk en processor med 8 stora och 32 små till exemepel. Den kan prestera som 24 stora kärnor men dra ström som 16 (gissningar). Eftersom den drar så mycket mindre ström kan den alltså hålla frekvenserna högre och därmed i verkliga laster vinna ännu mer än så. Dessutom skulle den ta upp mindre plats än 16 stora kärnor troligen

Denna typ av hybrid optimerar alltså singel och multi prestandan inom en viss effektbudget optimalt, eller i alla fall långt bättre än att alla kärnorna är stora. Annars hamnar man på Threadripper där redan 16/24 core modellerna maximerar seriens 280W TDP. 64-core modellen skulle ju behöva säkert 1000W om man vill ha full all-core boost som de mindre modellerna. Det är inte rimligt

Alla vill inte att deras dator ska dra 1000+W och värma hela huset. Därför kan detta vara ett alternativ för framtiden. En sorts stop-gap innan ARM64 eller andra totalt dominerar i alla fall

Känns dock som att den är några år för sen för att göra verklig skillnad

Permalänk
Medlem

Är mer taggad än jag borde vara för de här... inte nödvändigtvis för egna datorer utan alla miljoner standardburkar på jobbet där de antagligen skulle kunna göra en hel del nytta.
Oavsett ganska smutt att det testas lite nytt på x86 plattformen.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns dock som att den är några år för sen för att göra verklig skillnad

Vi kör med ATX ännu med i praktiken samma formfaktor som 1995. Små skillnader i prestanda CISC vs RISC (och en x86-processor har alltsedan Pentium Pro väldigt mycket av RISC i sig) kommer inte få oss att byta arkitektur en masse. Det är ju bara att se på hur datormarknaden ser ut, det är med få undantag samma tillverkare som jag möter nu som jag mötte 20 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Ja, gud vet vad Windows scheduler kommer att göra med detta...

Jag tycker mig ha läst att Intel hanterar detta genom en egen hårdvaru-scheduler.

Men jag håller med flera andra, vad ska jag med flera snåla kärnor till på en desktopdator? Jag har exakt noll intresse av en exceptionellt låg energiförbrukning istället för prestanda.

För att citera Seymour Cray, "If you were plowing a field, which would you rather use: two strong oxen or 1024 chickens?"

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag tycker mig ha läst att Intel hanterar detta genom en egen hårdvaru-scheduler.

Men jag håller med flera andra, vad ska jag med flera snåla kärnor till på en desktopdator? Jag har exakt noll intresse av en exceptionellt låg energiförbrukning istället för prestanda.

För att citera Seymour Cray, "If you were plowing a field, which would you rather use: two strong oxen or 1024 chickens?"

Energieffektiva kärnor på desktop handlar inte om låg energiförbrukning, det handlar om mer prestanda i fall där man kan utnyttja många kärnor. Använder man alla kärnor på en typisk desktop-processor så kommer de klocka ner sig en hel del för att inte dra för mycket ström, vilket innebär att de inte används fullt ut.

Tar man t.ex. en 10900K så har den en maxfrekvens på 5.3 GHz, men lägger sig på ca 4.3 GHz när alla kärnor används under en längre tid. D.v.s. när alla kärnor används så ligger kärnorna bara på ca 80% kapacitet. Siktar man på liknande prestanda från början så kan man göra kärnor som tar mycket mindre plats, vilket gör att man kan få in mer total prestanda på samma yta och strömbudget.

I fallet Alder Lake så handlar det alltså inte om två oxar vs 1024 kycklingar utan mer om typ 10 oxar vs 8 oxar + 8 åsnor. I teorin är det en väldigt bra idé, frågan är bara om man kan få dem att samsas i praktiken också.

Permalänk
Skrivet av perost:

Energieffektiva kärnor på desktop handlar inte om låg energiförbrukning, det handlar om mer prestanda i fall där man kan utnyttja många kärnor. Använder man alla kärnor på en typisk desktop-processor så kommer de klocka ner sig en hel del för att inte dra för mycket ström, vilket innebär att de inte används fullt ut.

Tar man t.ex. en 10900K så har den en maxfrekvens på 5.3 GHz, men lägger sig på ca 4.3 GHz när alla kärnor används under en längre tid. D.v.s. när alla kärnor används så ligger kärnorna bara på ca 80% kapacitet. Siktar man på liknande prestanda från början så kan man göra kärnor som tar mycket mindre plats, vilket gör att man kan få in mer total prestanda på samma yta och strömbudget.

I fallet Alder Lake så handlar det alltså inte om två oxar vs 1024 kycklingar utan mer om typ 10 oxar vs 8 oxar + 8 åsnor. I teorin är det en väldigt bra idé, frågan är bara om man kan få dem att samsas i praktiken också.

Jag är väldigt tveksam att det funkar bra i praktiken på en stationär dator.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dinkefing:

Jag är väldigt tveksam att det funkar bra i praktiken på en stationär dator.

Varför skulle det inte fungera i Alder Lake S när det fungerar i M1?

Som redan nämnts i tråden: även stationära x86_64 kärnor är idag kraftigt begränsade av strömbudget då de vid sin peak-frekvens drar 40-50 W när en kärna jobbar. Med strömbudget på 100-200 W kan man hantera upp till 4 kärnor utan någon direkt påverkan på prestanda per kärna, fast vid fler än 8 kärnor börjar man få skruva ned frekvensen rätt rejält.

För mig är inte frågetecknet om idén som sådan är sund, vi vet redan att det fungerar utmärk. Tror Qualcomm och Samsung har valt helt rätt strategi i denna generations kretsar när man ha tre separata kluster

  • en riktigt snabb kärna som hantera det som finns i förgrunden, UI är (och lär förbli) i stort sätt enkeltrådat och är samtidigt väldigt latenskritiskt. Det hanterar man med en relativt högt klockad Cortex X1 (den utför mer per cykel än något AMD/Intel har för tillfället)

  • tre relativt snabba kärnor som tar hand om multitrådade applikation

  • fyra energieffektiva kärnor som hanterar bakgrunduppgifter samt maximerar all-core prestanda i de eventuella program som skalar riktigt bar med kärnor

Att schemalägga saker på batteridrivna enheter är mer komplext än att göra det på stationära. Till och med Windows måste ju vara kapabel att hantera den policy som Apple kör med M1: när man kör på nätström, använd alltid de stora kärnorna så länge det finns minst en som är "idle". Använd de små kärnorna bara för att öka all-core prestanda.

Där Intel primärt kan misslyckas är just med de små kärnorna. x86_64 är svårare att skala nedåt jämfört med ARM/ARM64, risken är helt enkelt att de små kärnorna inte blir små och energieffektiva nog! Vidare kan man misslyckas i att de små kärnorna är för klena, i det läget kommer de inte tillföra något relevant.

M1 är egentligen inte en v1.0, det har varit rätt många generationer innan och något vi sett är hur mycket Apple skruvat upp prestanda i de små (betydligt mer än man skruvat upp prestanda i de stora över de senaste generationerna). Arm är medvetna om att de just nu har för klena "små" kärnor, en ny generation små kärnor är huvudnumret i 2021 års mikroarkitektur (vi lär får se den i maj i år).

Storleksmässigt får man in ca fyra "Icestorm" kärnor på en "Firestorm" kärna i M1. Tyvärr tillåter inte MacOS att man styr fritt vilka kärnor ett program körs på, men tog ett program som skalar nära nog perfekt till 8 kärnor och ställde prestanda när 4 kärnor jobbar (är då enbart de "stora" kärnorna som används) mot när alla 8 kärnor används. Prestanda i detta fall ökade med 55 %. D.v.s. prestanda något över två "stora" kärnor, fast med kiselytan av en. Effektmässigt drar de fyra "små" kärnorna mindre än hälften av en "stor".

Blir Alder Lake S något liknande kommer man ha en krets med frekvenser motsvarande en 8 kärning CPU, fast med prestanda motsvarande en 12 kärning CPU som inte klockar ned sig kraftigt. D.v.s. i praktiken hamnar prestanda över en motsvarande 12 käring med enbart stora kärnor.

För mig är därför idéen i sig klockren, tror det kommer vara standard rakt över om ett par år för desktop. Frågetecknen ligger istället helt i Intels förmåga att göra Gracemont tillräckligt snabb, tillräckligt liten och tillräckligt energieffektiv för att balansen ska bli hyfsat optimal. Om det blir rätt kommer spel inte bli några problem alls, det borde bli bättre än 8C/16T då spel som klarar sig med 8T eller mindre får nytta av högre prestanda per kärna och de som kan använda >8T får nytta av att tråd 8 till 15 blir en "riktig" kärna (de små) som har högre prestanda än vad prestanda per tråd är när båda CPU-trådar används i SMT.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer