AMD kan komma att förlägga tillverkning hos Samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

.
Göteborg är nog sämsta platsen

Jag tar det personligt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jo såklart är LP inte exakt samma som högprestanda, men gissar att de inom samma nog bör vara enklare att konvertera än steget mellan TSMC och Samsung är

Vi får såklart se längre fram. Jag skulle vilja se en 2xExynos2100 gen2 med RDNA i en WinOnARM snart i alla fall, men kanske är en önskedröm?

Vad semicustom eller licensiering gör speglar inte vad AMD gör med utvecklingen av kommande produkter.

Skrivet av medbor:

Göta älv (fallen i trollhättan) kan nog ge stabil ström några decennier även om det slutar regna idag... hela vänern är ju vattenreservoar

Vem vill bygga upp Trollhättan-Vänersborgs flygplats till en internationell transportflygplats och sätta upp universitet för halvledarutveckling? I en svensk storstad bygger man inte en sån här anläggning, det är för sårbart med de flaskhalsar som finns i elnätet o.s.v.

Det är nog mer sannolikt att någon bygger halvledartillverkning i Luleå än i Göteborg i.a.f. Trotts att forskning främst görs i Stockholm, Lund, Linköping, Uppsala och Göteborg.

Permalänk
Medlem

NVIDIA betalar Samsung att tillverka deras GPU chip. DÅLIG YIELD

Varför skulle AMD försöka detsamma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

NVIDIA betalar Samsung att tillverka deras GPU chip. DÅLIG YIELD

Varför skulle AMD försöka detsamma?

Kapacitet problem hos TSMC ifall AMD vill ha mer marknadsandelar så är Samsung det enda alternativet dock ska det vara väldigt dyrt att börja producerar hos Samsung frågan för AMD är ifall det är värt kostnaden.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Kapacitet problem hos TSMC ifall AMD vill ha mer marknadsandelar så är Samsung det enda alternativet dock ska det vara väldigt dyrt att börja producerar hos Samsung frågan för AMD är ifall det är värt kostnaden.

Jag skulle nog hellre satsats på GlobalFoundries för denna, kanske göra ngt åt planerna som aldrig blev åt i kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad semicustom eller licensiering gör speglar inte vad AMD gör med utvecklingen av kommande produkter.

Vem vill bygga upp Trollhättan-Vänersborgs flygplats till en internationell transportflygplats och sätta upp universitet för halvledarutveckling? I en svensk storstad bygger man inte en sån här anläggning, det är för sårbart med de flaskhalsar som finns i elnätet o.s.v.

Det är nog mer sannolikt att någon bygger halvledartillverkning i Luleå än i Göteborg i.a.f. Trotts att forskning främst görs i Stockholm, Lund, Linköping, Uppsala och Göteborg.

Alltså chilla lite, jag har bara sagt att det finns stabil el i Göteborstrakten, inget annat. Jag har inget investerat eller något intresse i att någonting sker där. Man behöver dock inte naturgasverk för detta, det var allt jag sade. Vattenkraft är en stabil energikälla (exakt därför Luleå också är relevant)

Och angående RDNA och Samsung så är det bara en förhoppning, och något som jag känner som en logisk möjlighet. Du behöver inte alls hålla med

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Petterk:

Näringslivet i Taiwan är ganska sammanknutet med fastlandet, tänk på att Kina inte ser Taiwans företagsledare som taiwaneser utan som kinesiska medborgare. Skulle de få för sig något så skulle ekonomin rulla på. Affärerna med fastlandet har t.o.m. godkänts av myndigheter i Taiwan, så det är inte som de är helt avskärmade från varandra. Det sagt så är det mer sannolikt att de tar över något annat territorium än Taiwan.

Det blir ju lite så när det står skrivet att Taiwan är en del av landet i grundlagen, liksom. Samma sak åt andra hållet rent formellt, för övrigt, alltså Taiwan anser sig formellt styra över Kina. I praktiken, not so much.

Skrivet av mrwu:

NVIDIA betalar Samsung att tillverka deras GPU chip. DÅLIG YIELD

Varför skulle AMD försöka detsamma?

För att Samsung haft gott om tid på sig att bena ut problemen och AMD inte planerar att tillverka lika komplexa kretsar hos koreanerna?

Skrivet av mrwu:

Jag skulle nog hellre satsats på GlobalFoundries för denna, kanske göra ngt åt planerna som aldrig blev åt i kina.

AMD-processorerna har redan IO-kretsar från Globalfoundries på det bästa de kan frambringa – 12 nanometer. Globalfoundries är hopplöst efter och försöker inte ens komma ikapp, de la ner utvecklingen mot 7 nanometer för länge sedan. Men det är förstås ett alternativ om man vill gå tillbaka till Bulldozer-tiden.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Detta känns som ett bra tillfälle att försöka göra ett europeiskt inträdde i kisel. Staten kan väl slänga lite pengar på Ericsson eller Husqvarna så kan de öppna en fabrik för 3nm lagom till årsskiftet? Alternativt kan Nokia utnyttja den tillfälliga övervärderingen av deras aktie, göra en nyemission till storleken av ~2.42 biljoner euro och spendera det på en finsk fab.

Tror mera på ett samarbete mellan aktörerna isf. Nokia och Ericsson har mycket kompetent personal, båda nuvarande och tidigare arbetstagare. Husqvarna har ju sin kompetens med gräsklippare och motorsågar.

Välskötta gräsmattor och alla möjligheter att bygga Faben med nordisk Tall sågad med Husqvarna såg.
""Här blir inget sågat med Stihl

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

NVIDIA betalar Samsung att tillverka deras GPU chip. DÅLIG YIELD

Varför skulle AMD försöka detsamma?

Nvidia använder Samsungs 8nm (baserat på 10nm noden). Om AMD skulle köra Samsung idag känns det ju som att deras 5nm (baserad på 7nm EUV) är mycket mer intressant, och dessa lär inte ha exakt samma förutsättningar för yield. Dessutom är AMDs GPUer sällan lika stora (sett till yta) som Nvidias chip brukar vara. Detta påverkar också hur bra tillverkningen går

Permalänk
Medlem
Skrivet av chong4oo:

för att tillverka senaste tillverknings teknik behövs oehört mycket pengar samt, måste kunna köpa maskinerna från ASML. ASML är enda företag i världen som kan tillverka dessa maskiner och de kan endast tillverka 50ish per år och de är fullbokade mellan tsmc och samsung. inte bara det, researcha senaste tillverknings teknik kostar riktigt mycket både pengar, tid och erfarna människor.

ASML får väl utöka sin produktion, är inte svårare än så.

Har de redan en produktion på 50 maskiner per år så är det bara göra flera enheter som bygger, där krävs det inte research eller ens så efarna människor då ritningar och koncepter är klart.

Det är ju inte så att behovet för deras maskiner kommer minska i framtiden.

Känns lite konstigt att det inte finns vettiga fabs inom EU om nu ledande tillverkaren av maskinerna för dem befinner sig i Nederländerna...

Permalänk
Inaktiv

Går AMD över till Samsung så är glansdagar med AMD borta svårt tro att AMD kommer vara bättre då TSMC är så långt före & bättre en Samsung i tillverkning.

Det här var INTE ville höra om AMD men bevisar hur desperat Intel är, det har redan hänt en gång förut men Apple & huawei där huawei fick inte sälja sina mobiler i USA, huawei var så före Apple i mobil sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon17469:

Går AMD över till Samsung så är glansdagar med AMD borta svårt tro att AMD kommer vara bättre då TSMC är så långt före & bättre en Samsung i tillverkning.

Det här var INTE ville höra om AMD men bevisar hur desperat Intel är, det har redan hänt en gång förut men Apple & huawei där huawei fick inte sälja sina mobiler i USA, huawei var så före Apple i mobil sidan.

Jag tror inte detta är domedagen eller något som är ett permanent beslut. AMD behöver mer kapacitet för att leverera fler chip (de säljer ju allt de tillverkar idag).

Det fanns förr flera mobil-modeller (iPhone även) som tillverkades hos flera aktörer och ändå blev samma modell i slutänden:
https://arstechnica.com/gadgets/2015/10/samsung-vs-tsmc-compa...

Så processerna är nog ganska jämförbara, och liknande saker har hänt förr

Och inget säger att AMD gett upp på TSMC heller, men de kanske passar sig för att gå all-in i fortsättningen, och låsa upp sig/lita på en partner så extremt som denna gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Ryssland eller Finland / Norge / Storbritannien / Frankrike borde vara starkaste kandidaterna för större kretstillverkning i Europa.

Jag tänker mig Spanien/Portugal då lönerna är lite lägre, mycket sol samt att taken på fabriken kan utrustas med solceller.
Lönerna längre upp i hiarkin kommer man nog inte kunna skala ner så mycket, men däremot tror jag att det finns många som hellre hade bott på den iberiska halvön än i kalla delar av Europa.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrwu:

NVIDIA betalar Samsung att tillverka deras GPU chip. DÅLIG YIELD

Varför skulle AMD försöka detsamma?

Som har "hört" är princip gratis Nvidia för är så dålig yield på Samsung.

Skrivet av mrwu:

Jag skulle nog hellre satsats på GlobalFoundries för denna, kanske göra ngt åt planerna som aldrig blev åt i kina.

Nej ska dom absolut inte göra vill du att AMD ska göra en ny bulldozer ?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Jag tror inte detta är domedagen eller något som är ett permanent beslut. AMD behöver mer kapacitet för att leverera fler chip (de säljer ju allt de tillverkar idag).

Det fanns förr flera mobil-modeller (iPhone även) som tillverkades hos flera aktörer och ändå blev samma modell i slutänden:
https://arstechnica.com/gadgets/2015/10/samsung-vs-tsmc-compa...

Så processerna är nog ganska jämförbara, och liknande saker har hänt förr

Och inget säger att AMD gett upp på TSMC heller, men de kanske passar sig för att gå all-in i fortsättningen, och låsa upp sig/lita på en partner så extremt som denna gång.

Får bara hoppas att AMD inte går bort till Samsung då blir det inte roligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

Ryssland eller Finland / Norge / Storbritannien / Frankrike borde vara starkaste kandidaterna för större kretstillverkning i Europa.

Du vet väl att vi har kisel tillverkning i Sverige, men är inte vad tror är i är i gyro ja du vet flyttar mobilen i olika lägen så känner den av det flyttar det i t ex bilden / spel i mobilen, för mej att skulle gå ner i sin tillverknings teknik till mindre men vet inte om kommit i gång med det en, undrar du nu kan väl inte vara svårt att börja göra i CPUer, är så stora volymer i för höga löner i Sverige för ska gå ihop, helt enkelt för hög konkurrens att inte ens värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Alltså chilla lite, jag har bara sagt att det finns stabil el i Göteborstrakten, inget annat. Jag har inget investerat eller något intresse i att någonting sker där. Man behöver dock inte naturgasverk för detta, det var allt jag sade. Vattenkraft är en stabil energikälla (exakt därför Luleå också är relevant)

Och angående RDNA och Samsung så är det bara en förhoppning, och något som jag känner som en logisk möjlighet. Du behöver inte alls hålla med

Göteborg drivs till 2/3 av Rya och alla storstäder har så allvarliga flaskhalsar att investeringar undviks, runt Trollhättan kanske skulle fungera däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Göteborg drivs till 2/3 av Rya och alla storstäder har så allvarliga flaskhalsar att investeringar undviks, runt Trollhättan kanske skulle fungera däremot.

Min släkt har en sommarstuga där i närheten, vi kanske kan hyra ut garaget

Nej men som du säger passar ju inte massiva industrier in i stora städer. Men bra infrastruktur är ju ett plus (vilket trollhättan har)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Göteborg drivs till 2/3 av Rya och alla storstäder har så allvarliga flaskhalsar att investeringar undviks, runt Trollhättan kanske skulle fungera däremot.

Visst är det så att brister av strömförsörjningen stoppar investeringar, minns t.ex att Pågens stoppade en utbyggnad i malmö då EON inte kunde garantera elförsörjningen 2019-06, det var innan Ringhals 2 stängde 2019-12-30 och Ringhals 1 2020-12-31.
https://www.di.se/nyheter/elbrist-hindrar-pagens-expansion-na...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrwu:

NVIDIA betalar Samsung att tillverka deras GPU chip. DÅLIG YIELD

Varför skulle AMD försöka detsamma?

Är det verkligen så dålig yield fortfarande det är väl snarare minnesbrist som sätter käppar i hjulen för en större produktion.
Det är stora kretsar som tillverkas vilket påverkar yield men jag tror inte Samsungs yield är så dålig som många påstår.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

AMD-processorerna har redan IO-kretsar från Globalfoundries på det bästa de kan frambringa – 12 nanometer. Globalfoundries är hopplöst efter och försöker inte ens komma ikapp, de la ner utvecklingen mot 7 nanometer för länge sedan. Men det är förstås ett alternativ om man vill gå tillbaka till Bulldozer-tiden.

Under 12 nm är väl ändå inte allt?
Zen 4 på 12 nm borde inte vara i närheten av Bulldozer på något sätt.....
Kärnan gör ändå det mesta!
Apple M1 på 12 nm skulle helt enkelt vara en bra dator!

Permalänk
Skrivet av johanandersson:

Rumänien har ofta jordbävningar, Benelux kan bli översvämmat och Tyskland verkar bjuda in strömavbrott med deras sätt att tänka kring elnätet. Med tanke på hur ofta halvledare stöter på dessa problem så har EU nog inget annat val än att lägga dessa pengar på en fabrik någonstans tryggare... Jag ser ingen annan lösning än att det hamnar i Göteborg, det är synd men denna arbetsplats och investering måste hamna där.

Taiwan har ofta jordbävningar....men det verkar inte avgöra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Under 12 nm är väl ändå inte allt?
Zen 4 på 12 nm borde inte vara i närheten av Bulldozer på något sätt.....
Kärnan gör ändå det mesta!
Apple M1 på 12 nm skulle helt enkelt vara en bra dator!

Skillnaden är dock frekvens och antal kärnor. Svårt att se att det går att få plats med många stora kärnor som Zen4. Kanske 4/6 per chiplet istället för 8/12 troligen. Dessutom kanske max-frekvenserna skulle minskas en del. Stor yta per kärna ökar ju avstånden som signalerna skulle behöva färdas och energianvändningen och värmen ökar ju.

Visst skulle det gå, men kolla Rocket Lake (det är precis en ’back-port’ av en arch till gammal nod). Lägre frekvenser, färre kärnor och ryktena säger mer värme...

Så, det går såklart, men är inte optimalt. Även därför Ampere drar över 300W och att det inte finns någon Titan denna generation

Permalänk
Skrivet av medbor:

Skillnaden är dock frekvens och antal kärnor. Svårt att se att det går att få plats med många stora kärnor som Zen4. Kanske 4/6 per chiplet istället för 8/12 troligen. Dessutom kanske max-frekvenserna skulle minskas en del. Stor yta per kärna ökar ju avstånden som signalerna skulle behöva färdas och energianvändningen och värmen ökar ju.

Visst skulle det gå, men kolla Rocket Lake (det är precis en ’back-port’ av en arch till gammal nod). Lägre frekvenser, färre kärnor och ryktena säger mer värme...

Så, det går såklart, men är inte optimalt. Även därför Ampere drar över 300W och att det inte finns någon Titan denna generation

Det som blir orimligt dyrt vid större teknologi är cache typ L3. Så 16 i stället för 32 MB (mer likt Intel) vore kanske nödvändigt....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Det som blir orimligt dyrt vid större teknologi är cache typ L3. Så 16 i stället för 32 MB (mer likt Intel) vore kanske nödvändigt....

Sammanfattat kan man ju säga att krympningar är bra till mycket

Men samtidigt inte alltid extrem skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min släkt har en sommarstuga där i närheten, vi kanske kan hyra ut garaget

Nej men som du säger passar ju inte massiva industrier in i stora städer. Men bra infrastruktur är ju ett plus (vilket trollhättan har)

Skrivet av Snubb1:

Visst är det så att brister av strömförsörjningen stoppar investeringar, minns t.ex att Pågens stoppade en utbyggnad i malmö då EON inte kunde garantera elförsörjningen 2019-06, det var innan Ringhals 2 stängde 2019-12-30 och Ringhals 1 2020-12-31.
https://www.di.se/nyheter/elbrist-hindrar-pagens-expansion-na...

Stora städer går nog bra, men infrastrukturen är eftersatt i Sveriges tre storstadsregioner.

Göteborg har ju elproduktion, men det är ett kombikraftverk som står för 2/3 och sådana här anläggningar måste titta på hur de ska klara sig om t.ex. Rya stoppas. Här behöver ju dessa industrier prioriteras över att hushåll har värme och det är nog svårt att få de utfästelserna av eldistributörerna i områden som har brister.

Northvolt valde t.ex. Skellefteå framför Västerås trotts att Västerås har en mycket mer passande industri och ingenjörsprofil för bolaget.

Industrier som SSAB ser till att vi bygger kraftledningar (genom min kommun) innan de drar igång sin elintensiva omvandling, nyetableringar kan ha betydligt svårare att få till ny infrastruktur.