Permalänk
Medlem

X570 moderkort och chipset-fläkten

Tänkte bara kolla hur ni andra upplever ljudet från chipset-fläkten på era X570 moderkort?

Har ett Asus Strix 570-E Gaming (dator i signatur) och chipset-fläkten går inte under 3000 rpm. Vid idle ligger chipset-temp på ca 39c.
Fläkten låter så pass högt att den överröstar en D5 vattenpump på 2500 rpm och 6st 120mm fläktar på 700 rpm.
Detta är sjukt enerverande när övriga komponenter är i stort sett knäpptysta vid låg eller ingen belastning. Fläkten går heller inte att styra på något sätt. Har testat att laborera med inställningar för energialternativ också utan resultat.

Hur upplever ni andra att fläkten låter? Går den ens ner under 3000 rpm? Eller är det bara inse att man skulle ha köpt ett B550 eller X570 moderkort utan chipset-fläkt?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har ett Gigabyte X570 Gaming X där man kan välja en "Silent"-profil för chipsetfläkten i BIOS, går också att manuellt ställa en kurva om man så vill.

Har ASUS inte den möjligheten? Har nästan svårt att tro det.

Edit: Glömde tillägga att jag med "Silent"-profilen aktiverad aldrig hör fläkten. Den står oftast helt stilla

Permalänk
Medlem

Jag har ett ASrock X570M PRO 4 och kan styra min. Både i FANtastik tuning och i bios (tror jag). Så det borde gå.

Den kallas dock för southbridge fan i min config om jag inte missminner mig.

/JR

Visa signatur

Dator: NZXT N7 B650E | Ryzen 7 7800x3d | MSI MAG CL 360R v2 | G.skill Trident Z5 NEO 2x16gb@6000Mhz CL30 | XFX 6900 XT | NZXT H6 Flow | Corsair Force MP600 1TB | Antec HCP-1000 Platinum
Ljud: ifi ZEN DAC | Marantz MPM2000U | Beyerdynamic DT-770 PRO
Bild: Acer Predator 27" 144hz | Philips E-Line 27" 75hz

Permalänk
Medlem

På mitt Asus Prime X570-P så hör jag den inte alls. Från windows kan jag inte se jag kan styra den men har för mig att det går i bios, dock inte helt säker på det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Tänkte bara kolla hur ni andra upplever ljudet från chipset-fläkten på era X570 moderkort?

Har ett Asus Strix 570-E Gaming (dator i signatur) och chipset-fläkten går inte under 3000 rpm. Vid idle ligger chipset-temp på ca 39c.
Fläkten låter så pass högt att den överröstar en D5 vattenpump på 2500 rpm och 6st 120mm fläktar på 700 rpm.
Detta är sjukt enerverande när övriga komponenter är i stort sett knäpptysta vid låg eller ingen belastning. Fläkten går heller inte att styra på något sätt. Har testat att laborera med inställningar för energialternativ också utan resultat.

Hur upplever ni andra att fläkten låter? Går den ens ner under 3000 rpm? Eller är det bara inse att man skulle ha köpt ett B550 eller X570 moderkort utan chipset-fläkt?

Köpte samma mobo men jag hittar inte ens varvtalet för en fläkt utöver mina 2 chassifläktar och CPU fläkt.
har inte hittat chipset fläkt rpm i uefi heller.
Vist kör linux så kanske inte SYNS men jag har lagt till stöd för sensor chipet och det rapportera korrekt rpm för fläkt 1,2 och 3 och 0rpm för fläkt 4, 5 och 6 så kan vara så att min ligger just på 0rpm.

Sedan var ju flänsen typ en mikroskopisk laptop variant så ja lyfte allt lite på ögonbrynen när jag såg hur liten den var.

Men jag kör inte nåt direkt via X570 chipset, satte M.2 närst CPU så utgår från att den går direkt till CPU medans den nedre går till andra M.2 platsen.
Sedan har jag visserligen ett USB 3.0 kort i nedre 16x platsen, det är 4x, fick lite slut på portar och så XD

Jag hör igen chipset fläkt i alla fall och jag har en NH-D14 med en TY-140 fläkt, 8mycket bra gammal fläkt) och 2st 140mm Noctuas för chassikylning sedan har jag ett RX5700 referens, låter väl mest men för det mesta ljudlöst också då burken är ljudisolerad.

GP fläkt är 1187rpm
CPU är 279rom
båda chasifläktarna är 445rpm

En chassiflätekn är push i fronten rätt över chipset och grafikkort så kanske gör nåt för chipset tempsen.

Permalänk
Medlem

Tackar för er input! Kan endast se aktuellt varvtal för PCH Fan (chipsetfläkten) i Bios och AI Suite, finns inga inställningsmöjligheter vad jag kan se. Har den senaste stabila version av Bios och AI Suite.

Skrivet av pa1983:

Köpte samma mobo men jag hittar inte ens varvtalet för en fläkt utöver mina 2 chassifläktar och CPU fläkt.
har inte hittat chipset fläkt rpm i uefi heller.
Vist kör linux så kanske inte SYNS men jag har lagt till stöd för sensor chipet och det rapportera korrekt rpm för fläkt 1,2 och 3 och 0rpm för fläkt 4, 5 och 6 så kan vara så att min ligger just på 0rpm.

Sedan var ju flänsen typ en mikroskopisk laptop variant så ja lyfte allt lite på ögonbrynen när jag såg hur liten den var.

Men jag kör inte nåt direkt via X570 chipset, satte M.2 närst CPU så utgår från att den går direkt till CPU medans den nedre går till andra M.2 platsen.
Sedan har jag visserligen ett USB 3.0 kort i nedre 16x platsen, det är 4x, fick lite slut på portar och så XD

Jag hör igen chipset fläkt i alla fall och jag har en NH-D14 med en TY-140 fläkt, 8mycket bra gammal fläkt) och 2st 140mm Noctuas för chassikylning sedan har jag ett RX5700 referens, låter väl mest men för det mesta ljudlöst också då burken är ljudisolerad.

GP fläkt är 1187rpm
CPU är 279rom
båda chasifläktarna är 445rpm

En chassiflätekn är push i fronten rätt över chipset och grafikkort så kanske gör nåt för chipset tempsen.

Jag har ju ett hyfsat öppet chassi utan ljuddämpning så det hjälper ju knappast för ljudnivån. Som jag skrev ovan hittar jag bara varvtal för PCH fan, men inte några möjligheter att ändra på fläktkurvan. Har grafikkort och två M.2 NVMe enheter, det borde inte sätta någon större stress på PCIe kontollern kan man ju tycka.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Om du törs modda fläkten så är det snabbt gjort att sätta dit ett motstånd.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gigabyte Elite x570 i ett bra ventilerat chassi.
Jag har aldrig sett fläkten snurra eller hört den. Har heller inte rört några inställningar.

Permalänk
Medlem

har Tuf Gaming x570, hörs knappt
Går att styra via Fancontrol

https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases/releases

kört den ett tag och jag gillar den, fick aldrig till mina fläktar från BIOS som jag ville, men denna förenklade en hel del!

(LTT länk) https://linustechtips.com/topic/1099996-fancontrol-my-take-on...

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag har ett Asus X570-F som har exakt samma lösning för avkylning av styrkretsen som åtminstone X570-E och -P och har skrivit några inlägg om detta tidigare. Anledningen till att det inte finns någora alternativ för att köra fläkten semipassivt är efter lite experimenterande att "kylflänsen" är så urbota uselt konstruerad att den helt enkelt inte klarar av att hålla styrkretsen på låga temperaturer vid passiv drift, så funktionen skulle inte tillföra någonting positivt. Det finns moddade UEFI-versioner med funktionen som man kan installera, på egen risk naturligtvis.

Det jag gjort, eftersom fläktens ettriga vinande var den överlägset främsta källan till missljud från min dator, är att plocka bort plastkåpan som täcker fläkt och kylfläns, kopplat ur fläkten (den sitter fortfarande kvar, för att plocka loss den måste man lossa på flänsen vilket kräver demontering ur lådan) och istället placerat en lågvarvig 80mm Noctua fläkt på chassits botten, riktad så att luft blåses över styrkretsområdet. Fläktens varvtal regleras av temperaturen på styrkretsen och jag hör den aldrig eftersom de andra fläktarna också varvar upp en bit vid belastning. Temperaturerna med denna slapphänta ghettomod är bättre än vad Asus lyckats åstadkomma med sin skamliga ursäkt till kylning.

Är det ett nytt bygge skulle jag snarast rekommendera att du reklamerar moderkortet. Det är svårt att säga med bestämdhet då upplevelsen av missljud är väldigt subjektiv; men det är antagligen inte alla moderkort av modellen som dras med missljud från fläkten utan det är snarare ett fall av dålig kvalitetskontroll eller alltför stora toleranser så vissa fläktar på modellen är tysta medan vissa viner högfrekvent.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag har ett Asus X570-F som har exakt samma lösning för avkylning av styrkretsen som åtminstone X570-E och -P och har skrivit några inlägg om detta tidigare. Anledningen till att det inte finns någora alternativ för att köra fläkten semipassivt är efter lite experimenterande att "kylflänsen" är så urbota uselt konstruerad att den helt enkelt inte klarar av att hålla styrkretsen på låga temperaturer vid passiv drift, så funktionen skulle inte tillföra någonting positivt. Det finns moddade UEFI-versioner med funktionen som man kan installera, på egen risk naturligtvis.

Det jag gjort, eftersom fläktens ettriga vinande var den överlägset främsta källan till missljud från min dator, är att plocka bort plastkåpan som täcker fläkt och kylfläns, kopplat ur fläkten (den sitter fortfarande kvar, för att plocka loss den måste man lossa på flänsen vilket kräver demontering ur lådan) och istället placerat en lågvarvig 80mm Noctua fläkt på chassits botten, riktad så att luft blåses över styrkretsområdet. Fläktens varvtal regleras av temperaturen på styrkretsen och jag hör den aldrig eftersom de andra fläktarna också varvar upp en bit vid belastning. Temperaturerna med denna slapphänta ghettomod är bättre än vad Asus lyckats åstadkomma med sin skamliga ursäkt till kylning.

Är det ett nytt bygge skulle jag snarast rekommendera att du reklamerar moderkortet. Det är svårt att säga med bestämdhet då upplevelsen av missljud är väldigt subjektiv; men det är antagligen inte alla moderkort av modellen som dras med missljud från fläkten utan det är snarare ett fall av dålig kvalitetskontroll eller alltför stora toleranser så vissa fläktar på modellen är tysta medan vissa viner högfrekvent.

Bra info, tack! Har läst lite på exempelvis Reddit också, det verkar vara samma konsensus där som du nämner här. Vissa hade otur och fick en väldigt högljudd fläkt.

Jag har mailat lite med ÅF fram och tillbaka och vi båda tycker som övriga här, fläktljudet är väldigt subjektivt. Men jag funderar starkt på att reklamera kortet och chansa på att man åker på en "felsökningsavgift" om ÅF finner varan "felfri".

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Jag tänkte precis fråga om detta, så bra att denna tråd fanns!

Finns det några moderkort (jag söker mini-ITX) som inte har denna fläkt alls? Har alla som har en "tratt" bakom IO-plåten fläkt?

Denna verkar inte ha någon fläkt, finns fler?
https://www.webhallen.com/se/product/321098-Asrock-B550M-ITXa...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag tänkte precis fråga om detta, så bra att denna tråd fanns!

Finns det några moderkort (jag söker mini-ITX) som inte har denna fläkt alls? Har alla som har en "tratt" bakom IO-plåten fläkt?

Denna verkar inte ha någon fläkt, finns fler?
https://www.webhallen.com/se/product/321098-Asrock-B550M-ITXa...

Har inte så stor koll just på ITX moderkort. Men gällande ATX har i regel moderkort med B550 kretsar inte någon fläkt. Och moderkort med X570 kretsar finns bara enstaka modeller med passiv kylning, oftast är de svindyra.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Jag har ASUS X570-E och chipset fläkten som du säger går i högvarv mesta dels 3800-4200 rpm (tror 4200 är max, aldrig sett den gå högre). Men hör aldrig fläkten eller nåt vinande ljud (Fractal Design R6 chassi med fönster). Som jag vet går det endast styra PHU fläkten med moddad BIOS.
https://www.hardwareluxx.de/community/threads/asus-x570-strix...

Vilket är dåligt av ASUS att inte tillåta det. Eller har dom orsaker till inte tillåta PHU fläkt styrning?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Jag var orolig för ljudet när jag skulle köpa moderkortet, men fläkten hörs inte i praktiken. Tyst när datorn är tyst i övrigt, och startar när datorn är mer belastad, men då varvar ju ändå alla andra fläktar upp, så den hörs inte ändå. Enda gången den märks är vid självkollen vid uppstart. Då varvar den upp i 1-2 sekunder och tjuter, men det är allt.

Programmet Argus Monitor har faktiskt förmågan att styra chipset-fläkten genom mjukvara. Går att stänga av helt om man vill, men då riskerar man nog snabb överhettning när datorn är mer belastad, så inte att rekommendera. Men det går!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Min Asrock X570 Taichi har jag satt på silent å hör den aldrig.

edit: Jo jag hör den när datorn bootar, ljög lite där!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag var orolig för ljudet när jag skulle köpa moderkortet, men fläkten hörs inte i praktiken. Tyst när datorn är tyst i övrigt, och startar när datorn är mer belastad, men då varvar ju ändå alla andra fläktar upp, så den hörs inte ändå. Enda gången den märks är vid självkollen vid uppstart. Då varvar den upp i 1-2 sekunder och tjuter, men det är allt.

Programmet Argus Monitor har faktiskt förmågan att styra chipset-fläkten genom mjukvara. Går att stänga av helt om man vill, men då riskerar man nog snabb överhettning när datorn är mer belastad, så inte att rekommendera. Men det går!

Jag provade Argus Monitor men det gick inte att styra chipset-fläkten på mitt Strix X570 moderkort, kunde endast se varvtal, rutan för kontroll var grå/ej tillgänglig. Verkar nästintill vara omöjligt att styra chipset-fläkten på just Strix X570 korten. Hoppas på att en Bios/Uefi uppdatering ska lösa detta.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Jag provade Argus Monitor men det gick inte att styra chipset-fläkten på mitt Strix X570 moderkort, kunde endast se varvtal, rutan för kontroll var grå/ej tillgänglig. Verkar nästintill vara omöjligt att styra chipset-fläkten på just Strix X570 korten. Hoppas på att en Bios/Uefi uppdatering ska lösa detta.

Testa FanControl jag skrev och länkade förut, enda jag hittat som hittar alla sensorer/fläktar/headers

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Testa FanControl jag skrev och länkade förut, enda jag hittat som hittar alla sensorer/fläktar/headers

FanControl fungerade inte, mjukvaran hittar inte chipset-fläkten. Tror att det är så djävligt som någon nämnde innan, det måste till en Bios uppdatering eller något liknande om man vill ändra på fläktkurvan på Strix X570 korten

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850