Nätverksinfrastruktur hemma - begränsning i patchpanel?

Permalänk
Medlem

Nätverksinfrastruktur hemma - begränsning i patchpanel?

Hej!

Jag ha 500-1000mbit från Ownit med fiber rakt in i kåken.
Kopplar jag enheter direkt på routern (EG300 grön ruta) så får jag ut 300mbit ner och 600mbit upp. Helt ok till att börja med.

Nu till mitt problem. Kopplar jag något via rödmarkerade patchpanelen så får jag på andra sidan, i något av rummen bara 94/95mbit.

Det känns som att det är strypt till 100/100 när jag går via patchpanelen. Kan det vara själva panelen i sig? Kablarna i väggen? Kan det sitta någon annan switch i väggen? Helt novis på det här så alla tips, tester och tankar mottages gärna.

Huset är byggt 2006 och jag tror detta installerades då. Även om det ser ut som skit.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Vilken hastighet rapporteras i tex Windows? Låter som den bara går i 100 Mbit som du misstänker.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Vilken hastighet rapporteras i tex Windows? Låter som den bara går i 100 Mbit som du misstänker.

Det är 100mbps i windows.

Kabeln som går ut på baksidan av patchpanelen är en cat6-kabel såg jag nu också så där borde det ju vara safe.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Är det dubbla uttag i patchdosorna som båda fungerar men bara en sladd ut ur dosan? Isåfall är det någon som snålat och kopplat två kabelpar vardera till kontakterna så de är begränsade till 100mbit, det krävs alla fyra kabelpar för att nå upp till gbit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziron:

Är det dubbla uttag i patchdosorna som båda fungerar men bara en sladd ut ur dosan? Isåfall är det någon som snålat och kopplat två kabelpar vardera till kontakterna så de är begränsade till 100mbit, det krävs alla fyra kabelpar för att nå upp till gbit

Yes så är det! 8 ”hål” men bara fyra kablar ut. Jag behöver egentligen bara ett, kanske två uttag till i huset för att kunna sprida signalen trådlöst sen. Hur ska jag gå tillväga?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Utan att behöva dra ny kabel så borde det gå att öppna dosorna och koppla över alla kabelparen till ena kontakten (lika I båda ändar såklart). Kroneverktyg kan behövas för att klämma ledarna i plintarna, färgordningen för ledarna är troligen märkt på plint

Permalänk
Medlem

när du kopplar in din dator på andra sidan är det en cat5e eller bättre du kopplar in?

Permalänk
Medlem

Kjell & Co har sedan 15-20 år instruktioner på sin hemsida för grundläggande nätverk.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabe...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kjell & Co har sedan 15-20 år instruktioner på sin hemsida för grundläggande nätverk.

Använde ofta https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabe... som fusk för färgkodningen när jag jobbade. Har även deras billiga "kit" med nätverkstestare osv som jag använde när jag drog kabel hemma i lägenheten. Skulle dock inte förlita mig på den för fem öre mer än "du har kopplat färgerna rätt".

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Använde ofta https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabe... som fusk för färgkodningen när jag jobbade. Har även deras billiga "kit" med nätverkstestare osv som jag använde när jag drog kabel hemma i lägenheten. Skulle dock inte förlita mig på den för fem öre mer än "du har kopplat färgerna rätt".

När jag kontakterar hemma kör jag ingen "testare", de billiga ser inte inte problemen som man kan ha så jag testar bara att det funkar med en dator

Har man inga större krav så är det alltså bara att öppna uttaget och köra dit kablarna med något billigt kroneverktyg.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Kablarna i patchpanelen är troligtvis Cat5. Men går kanske att fixa till om de är en kabel de delat upp på 2 uttag så i teorin så borde det gå att flytta så alla kablar från den kabeln sitter i första uttag. Dock kommer du ju få 3 uttag mindre om du flyttar alla.
Måste ju flyttas i båda ändarna också

Permalänk
Medlem

En snabb fråga, är det din eller leverantörens box? Är det din så kan du ju mecka hur du vill men tillhör den leverantören skulle jag ringa dom, annars kommer du få problem med support om du pillat på deras kopplingar.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

En snabb fråga, är det din eller leverantörens box? Är det din så kan du ju mecka hur du vill men tillhör den leverantören skulle jag ringa dom, annars kommer du få problem med support om du pillat på deras kopplingar.

De äger aldrig nätet i en villa, fastighetsnätet är något du står för själv och behöver ta in entreprenör om du inte kan göra det själv, och är något en tidigare ägare byggt. Enda du inte bör röra i en fastighet du äger är fibern då de inte vill ha obehöriga ändra något där.

Skrivet av Geckod:

Kablarna i patchpanelen är troligtvis Cat5. Men går kanske att fixa till om de är en kabel de delat upp på 2 uttag så i teorin så borde det gå att flytta så alla kablar från den kabeln sitter i första uttag. Dock kommer du ju få 3 uttag mindre om du flyttar alla.

Det är säkert kategori 5e med tanke på hur gammal fastigheten är, men det är bara att läsa på kabeln och spelar nog ingen roll om det rör sig om kortare avstånd.

Permalänk
Medlem

100Base-TX?

Skrivet av blagi:

Det känns som att det är strypt till 100/100 när jag går via patchpanelen. Kan det vara själva panelen i sig? Kablarna i väggen? Kan det sitta någon annan switch i väggen?

Bakom lucka sitter det säkert en switch, en 100/100 switch eller hub kanske?
Med tanke på ålder har du kanske bara Cat 5 kablage i väggarna också som är ceritiferade för 100Mbps.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Spelar oftast inte så stor roll om det 5e eller 5 så länge alla 8 kablar sitter i samma kontakt.
Det kan spela roll om man har långa kablar eller haft otur och de var dålig kvalitet på dem.
Många Cat5 kablar uppfyller 5e specen men det är gjorda före 5e fanns, så de är helt enkelt inte testade och märkta för 5e.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hansar:

när du kopplar in din dator på andra sidan är det en cat5e eller bättre du kopplar in?

Japp det är cat6.

Skrivet av Petterk:

Tack, ska kika där inför förändringarna jag ska genomföra.

Skrivet av Geckod:

Det är cat6 kablar som går ut i väggarna (står cat6 på kabeln). För mig räcker det med ett uttag i vardagsrummet och ett på övervåningen. Det borde gå att få till genom att koppla en kabel till ett uttag på respektive våning och patchpanelen?

Skrivet av Petterk:

De äger aldrig nätet i en villa, fastighetsnätet är något du står för själv och behöver ta in entreprenör om du inte kan göra det själv, och är något en tidigare ägare byggt. Enda du inte bör röra i en fastighet du äger är fibern då de inte vill ha obehöriga ändra något där.

Det är säkert kategori 5e med tanke på hur gammal fastigheten är, men det är bara att läsa på kabeln och spelar nog ingen roll om det rör sig om kortare avstånd.

Det är cat6-kablar ut i väggarna, Detta gjordes senare än 15år sedan.

Skrivet av Dr.Mabuse:

Bakom lucka sitter det säkert en switch, en 100/100 switch eller hub kanske?
Med tanke på ålder har du kanske bara Cat 5 kablage i väggarna också som är ceritiferade för 100Mbps.

Sitter ingen hub eller switch. Anledningen till låsningen till 100mbit är att en kabeln är splittad till två uttag, som jag förstår det av svaren i tråden.

Skrivet av Prelatur:

Spelar oftast inte så stor roll om det 5e eller 5 så länge alla 8 kablar sitter i samma kontakt.
Det kan spela roll om man har långa kablar eller haft otur och de var dålig kvalitet på dem.
Många Cat5 kablar uppfyller 5e specen men det är gjorda före 5e fanns, så de är helt enkelt inte testade och märkta för 5e.

Tack, det var cat6 såg jag på kabeln.

Har någon möjlighet att länka vad för något jag ska köpa till patchpanelen samt till respektive rum? Jag behöver egentligen bara ett uttag i vardagsrummet och ett på övervåningen men det skulle inte skada att ersätta även det på nedervåningen om det går att få till med befintliga kablar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du behöver bara ett kroneverktyg. Läs länken.