AMD tappar marknadsandelar till Intel för första gången på tre år

Permalänk
Medlem

Mängden "färdiga" datorer som sålts i och med alla som jobbar hemma med Covid-19 och INtels stora övertag på den typen av system, laptops osv tror jag spelat stor roll.

I min "närhet" med folk som bygger har jag upplevt raka motsattsen. Individer som alltid köpt Intel/Nvidia och ALDRIG skulle köpa en CPU från AMD har valt Ryzen för nya byggen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Faktiskt helt tvärtom mot vad du påstår så är 10400F en smartare investering, framförallt om man tänker på en "budget-dator".

i5 10400F använder sig av Socket 1200, vilket även kommande Rocket Lake S kommer att göra, och du kommer att kunna köra Rocket Lake S på 400-seriens moderkort.

Så om Styrbjörn vill uppgradera sin dator med ny CPU från en nyare generation så är det fullt möjligt.

5600X är "End of the Line" då AMD byter från AM4 till AM5 eller vad de nu väljer att kalla nästa sockel för.

Sedan att 10400F skulle vara äldre och baserad på en äldre arkitektur här egentligen ingen som helst betydelse, det är prestandan (och priset) som avgör imho.

Dock är det budget man ska ha så köper man ju en Ryzen 5 1600 AF eller Ryzen 5 3600 på AMD sidan, Zen 2 finns fortfarande trots vad folk tror. De tillverkas fortfarande och finns i lager överallt. Och 1600 AF har fortfarande hyffsat lagerhållning (osäker på om de fortfarande är Zen+ baserade, gick nån story att AMD smugit in Zen 2 chiplets i senare versioner), och matchar detta med ett 600 kr B450 moderkort.

Alternativt vill man uppgradera om 2-3 år så kan "Nisse" gå upp till 16 kärnor och högre frekvenser eller 16 kärnor + bättre IPC + högra frekvenser med sitt nuvarande moderkort, medan på intel sidan är det max 8 kärnor och bättre IPC, vilket är ett steg tillbaka från 10.

Inte många som hänger med på att Zen 2 inte är EOL det är AMD's billigare alternativ till 5000 serien.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Exakt, AMD har inte kapacitetsbrist. Det tar dock tid att justera volymerna.

Har de inte, vad bygger du det på?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Visste inte att "AMD" gjorde moderkort...? Asus sätter nog sina egna priser ska du se.

Därav att jag skrev "AMD". Poängen är att det har ju blivit dyrare att köpa en AMD cpu då moderkorten också blivit betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Därav att jag skrev "AMD". Poängen är att det har ju blivit dyrare att köpa en AMD cpu då moderkorten också blivit betydligt dyrare.

Det är ju dock ingen som tvingar en att köpa B550 eller X570, precis som ingen som sitter med Z490 är tvungen att köpa Z590 för rocketlake.

B450 har stöd för 5000 serien tack vare moderkorts tillverkarna och kan hittas i lager från ca. 600 kr. Och som jag skrev i ett inlägg över, Zen 2 är AMD's budget alternativ. Inte 5600X som de flesta tror är det enda alternativet AMD har under 3000 kr. När blev budget = senaste generationen av ngt?

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Dock är det budget man ska ha så köper man ju en Ryzen 5 1600 AF eller Ryzen 5 3600 på AMD sidan, Zen 2 finns fortfarande trots vad folk tror. De tillverkas fortfarande och finns i lager överallt. Och 1600 AF har fortfarande hyffsat lagerhållning (osäker på om de fortfarande är Zen+ baserade, gick nån story att AMD smugit in Zen 2 chiplets i senare versioner), och matchar detta med ett 600 kr B450 moderkort.

Alternativt vill man uppgradera om 2-3 år så kan "Nisse" gå upp till 16 kärnor och högre frekvenser eller 16 kärnor + bättre IPC + högra frekvenser med sitt nuvarande moderkort, medan på intel sidan är det max 8 kärnor och bättre IPC, vilket är ett steg tillbaka från 10.

Inte många som hänger med på att Zen 2 inte är EOL det är AMD's billigare alternativ till 5000 serien.

1600af är avsevärt långsammare än vad 10400f och 3600 är men samma pris som 10400f.
3600 är ca 750 sek dyrare än 10400f och ungefär lika snabb. Man kan dock ofta spara en rejäl slant på billigare moderkort med AMD men det beror lite på.

Visa signatur

Ghost S1 || 13600k || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Det är ju dock ingen som tvingar en att köpa B550 eller X570, precis som ingen som sitter med Z490 är tvungen att köpa Z590 för rocketlake.

B450 har stöd för 5000 serien tack vare moderkorts tillverkarna och kan hittas i lager från ca. 600 kr. Och som jag skrev i ett inlägg över, Zen 2 är AMD's budget alternativ. Inte 5600X som de flesta tror är det enda alternativet AMD har under 3000 kr. När blev budget = senaste generationen av ngt?

Vart hittar du 5600X under 3000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Vart hittar du 5600X under 3000kr?

Fel av mig borde skrivit "kring" 3000 kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har de inte, vad bygger du det på?

Jag jobbar i branschen på den kommersiella sidan. Så som jag fått det förklarat för mig så gjordes prognosen för hur många substrat som skulle produceras i våras baserat på den forecast som de stora tillverkarna kom med iom att det var i början av pandemin så blev de relativt låga. Amd har levererat på dessa siffror och till och med dubbelt upp men efterfrågan har legat på 3-4 gånger vad som producerats vilket helt enkelt har gjort att det inte funnits tillräckligt med substrat och det tar tid att göra nya (runt tre månader om man börjar från noll). Lägg därtill att det är generell brist på kisel. Kapacitet att leverera större volymer finns hos tsmc. Man kan dock inte skylla på dåliga prognoser från tillverkarna heller, ingen förutsåg att digitaliserings- och mobilitetsvågen skulle ta sådana proportioner. Vi får tänka på att Sverige ligger i framkant och de volymer av bärbara datorer som behövdes i resten av världen när folk började jobba hemifrån från en dag till en annan är enorma. Såg några siffror häromdagen och den globala pc-försäljningen ökade med 26% under 2020, i USA med över 50% vilket är helt galet för en mogen marknad.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Jag jobbar i branschen på den kommersiella sidan. Så som jag fått det förklarat för mig så gjordes prognosen för hur många substrat som skulle produceras i våras baserat på den forecast som de stora tillverkarna kom med iom att det var i början av pandemin så blev de relativt låga. Amd har levererat på dessa siffror och till och med dubbelt upp men efterfrågan har legat på 3-4 gånger vad som producerats vilket helt enkelt har gjort att det inte funnits tillräckligt med substrat och det tar tid att göra nya (runt tre månader om man börjar från noll). Lägg därtill att det är generell brist på kisel. Kapacitet att leverera större volymer finns hos tsmc. Man kan dock inte skylla på dåliga prognoser från tillverkarna heller, ingen förutsåg att digitaliserings- och mobilitetsvågen skulle ta sådana proportioner. Vi får tänka på att Sverige ligger i framkant och de volymer av bärbara datorer som behövdes i resten av världen när folk började jobba hemifrån från en dag till en annan är enorma. Såg några siffror häromdagen och den globala pc-försäljningen ökade med 26% under 2020, i USA med över 50% vilket är helt galet för en mogen marknad.

Jo, allt detta är jag medveten om men det är ju också fråga om att köpa kapaciteten. AMD är ju inte ensamma om den kapacitet TSMC har så frågan är om utrymmet där är så stort att de kan höja lika mycket som efterfrågan kräver, eftersom alla aktörer vill öka sin produktion?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jo, allt detta är jag medveten om men det är ju också fråga om att köpa kapaciteten. AMD är ju inte ensamma om den kapacitet TSMC har så frågan är om utrymmet där är så stort att de kan höja lika mycket som efterfrågan kräver, eftersom alla aktörer vill öka sin produktion?

Om substraten tar tre månader att tillverka så blir det ju en fördröjning. Faktum är att det ser mycket bättre ut nu men det märks mest i företagsförsäljningen då den är prioriterad.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Om substraten tar tre månader att tillverka så blir det ju en fördröjning. Faktum är att det ser mycket bättre ut nu men det märks mest i företagsförsäljningen då den är prioriterad.

Självklart, men jag undrar bara om TSMC's kapacitet är så stor att de kan klara all den efterfrågan som finns på sikt, det är ju som sagt inte bara AMD som har större behov än beräknat?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

När man ser hur 4,5 miljoner PS5:or har sålts, lägg där till Xbox, så förstår man vart kretsarna gått.

Om man spekulerar, borde inte GloFo kunna hämta in pengarna som krävs för att hoppa på tåget om nodtillverkning i absolut toppklass igen? Det finns ju ingenting som tyder på att suget efter halvledare kommer minska direkt. Snart är ju varenda bil, lampa, telefon, hörlurar och gadgets fulla med prylar som tjänar på att vara små, strömsnåla och kraftfulla. Nog för att det är många, många miljarder som krävs men suget är ju ostoppbart.

Men det kanske är de två folkölen som talar. Tror nog folket på GloFo har lite mer koll än mig.

Jo, man önskar det var så enkelt, men samma maskinskrivare som TSMC använder från leverantören ASML har sålts till GloFo, Intel och Samsung. Där samsung är de som lyckats bäst efter TSMC att få till en kostnadseffektiv produktion.

Så, de försöker ju iaf..

Givetvis går detta i vågor vilka företag som är ledande, och återfinnes i alla branscher. Som när LCD kom som ny teknik och Samsung sopade mattan med Sony. Lite som fotboll, ibland är Barca på topp, ibland Real. Ibland är det Pandemi och ingen fotboll alls.

Inför nästa krympning är det inte omöjligt att någon annan eller kanske fler aktörer kan erbjuda kostnadseffektiv produktion i stor skala. Men någonstans måste företag våga ”cut the loss” och satsa på nästa teknik. Särskilt i cykliska branscher som tech där varje satsning har begränsad kommersialiseringstid.(är det ett ord? )

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljudsystem: Audient ID24 - ADAM A7V - Aston Microphones Origin - Hörlurar: Austrian Audio X55 & Audio Technica M50x - Klaviaturer: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett sundhetstecken!

Intel har utan tvekan svarat upp med att anpassa sina priser och åter igen ha några produkter som är helt rätt i pris.

i5 10400F är riktigt Bang for the buck.

Samtidigt har AMD justerat upp sina priser med 5000-serien.

Kombinerat med att de verkar ha svårt att mäta efterfrågan på några modeller så är det förståligt att man inte ökar lika snabbt på desktop just nu.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

5600x men framför allt 5800x är på tok för dyra. finns mängder av 5800x på lager i sverige men få är intresserade.

Edit: för mindre än halva priset av en 5600x kan du få en i5 10400f.. sinnessjukt.

Japp, AMD verkar ju har justerat sina priser en hel del och jag tycker inte alls de är lika prisvärda längre. Jag köpte Ryzen förr för att det var ett bra prestanda per krona-förhållande. Men nu vet i fasen om det är så längre.
Jag hittade mina 10700K till bra pris och om man jämför med motsvarande AMD så var ju inte den billigare direkt, så blev Intel denna gång (av ett antal olika anledningar).

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Har man inget på hyllorna så blir det svårt att sälja nåt.

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag kvar på en 3930k sandy bridge och undrar om dagens leverans kaos kommer göra att jag lika gärna kan vänta tills AM5 eller vad den kommer heta kommer ut innan jag bygger nytt.

Har jag väntar i över 8 år redan så är inte 1 år till en speciellt lång tid liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Självklart, men jag undrar bara om TSMC's kapacitet är så stor att de kan klara all den efterfrågan som finns på sikt, det är ju som sagt inte bara AMD som har större behov än beräknat?

Tsmc har större kapacitet än Intel och Samsung tillsammans. Det finns outnyttjade resurser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Tsmc har större kapacitet än Intel och Samsung tillsammans. Det finns outnyttjade resurser.

Vad är din källa på det ?
Enligt https://www.extremetech.com/computing/313343-rumor-tsmc-wont-build-new-capacity-for-intel-views-orders-as-temporary är Samsung ensam större än TSMC. Med mängden fabriker Intel har skulle jag inte bli förvånad om dom har mer kapacitet än båda, men det verkar inte finnas så mycket siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Vad är din källa på det ?
Enligt https://www.extremetech.com/computing/313343-rumor-tsmc-wont-build-new-capacity-for-intel-views-orders-as-temporary är Samsung ensam större än TSMC. Med mängden fabriker Intel har skulle jag inte bli förvånad om dom har mer kapacitet än båda, men det verkar inte finnas så mycket siffror.

Sett till tillgänglig kapacitet. Ska se om jag kan rota fram något från jobbet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det folk inte verkar förstå är att AMD inte varit "det prisvärda alternativet" för att dom tycker det är så j*vla roligt. Dom har sålt sina CPUer billigare för att dom varit sämre och långsammare än Intel, samtidigt har Intel blivit fat&happy och skyndat långsamt med vad man erbjuder konsumenterna i form av årliga lanseringar.

Det började ljusna för AMD vid lansering av Ryzen och så länge dom inte varit riktigt lika snabba som Intel har dom fortsatt vara best bang for the buck alternativet. I samma ögonblick som de första Ryzen3 testen landat på tuben så höjer dom priserna till samma eller högre än Intel, inte det smartaste draget om du frågar mig. Dom kanske skulle väntat lite med prishöjningar tills dom tagit tbx lite marknadsandelar? Eller åtminstone till det faktiskt finns CPUer att köpa?

Visa signatur

Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AxF:

Det folk inte verkar förstå är att AMD inte varit "det prisvärda alternativet" för att dom tycker det är så j*vla roligt. Dom har sålt sina CPUer billigare för att dom varit sämre och långsammare än Intel, samtidigt har Intel blivit fat&happy och skyndat långsamt med vad man erbjuder konsumenterna i form av årliga lanseringar.

Det började ljusna för AMD vid lansering av Ryzen och så länge dom inte varit riktigt lika snabba som Intel har dom fortsatt vara best bang for the buck alternativet. I samma ögonblick som de första Ryzen3 testen landat på tuben så höjer dom priserna till samma eller högre än Intel, inte det smartaste draget om du frågar mig. Dom kanske skulle väntat lite med prishöjningar tills dom tagit tbx lite marknadsandelar? Eller åtminstone till det faktiskt finns CPUer att köpa?

Nu var väl ändå priserna på 5000-serien stort sett lika vid lansering som när 3000-serien lanserades lite drygt ett år tidigare. Bortsett från 5800X möjligen. Samt förstås pandemin med allt vad det innebär.

Köpte min 3900X för 5890kr 7/7 2019 dvs lanseringsdagen. De flesta tog strax över 6000kr. Samma prisnivå som 5900X kostade vid lanseringen, jag försökte själv få tag i en men misslyckades.

Inga större skillnader på övriga modeller, 3800X kostade nästan 5000kr vid lanseringen om jag inte minns fel. Vi inte fick någon 5700X ersättare för 3700X heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Sett till tillgänglig kapacitet. Ska se om jag kan rota fram något från jobbet.

Här blir jag nyfiken. Hade fått för mig att Intel producerar mer kisel än Samsung och TSMC tillsammans?

Skrivet av anon5930:

Nu var väl ändå priserna på 5000-serien stort sett lika vid lansering som när 3000-serien lanserades lite drygt ett år tidigare. Bortsett från 5800X möjligen. Samt förstås pandemin med allt vad det innebär.

Köpte min 3900X för 5890kr 7/7 2019 dvs lanseringsdagen. De flesta tog strax över 6000kr. Samma prisnivå som 5900X kostade vid lanseringen, jag försökte själv få tag i en men misslyckades.

Inga större skillnader på övriga modeller, 3800X kostade nästan 5000kr vid lanseringen om jag inte minns fel. Vi inte fick någon 5700X ersättare för 3700X heller.

Jag inbillar mig att AMD ganska snabbt erbjöd en hel del rabatter/prissänkningar på de tidigare serierna så att priset på deras CPUer i princip gick rakt emot vad vi ser med GPUerna just nu. Dessa rabbaterade priser är de som folk har i huvudet istället för ursprungliga MSRP. När man nu inte ser samma snabba nedgång (och troligtvis en snar höjning) på 5-serien så känns det helt plötsligt som att de höjt priserna. Sen har väl moderkorten för AMD också blivit något dyrare senaste tiden?

Som redan nämnts i tråden har de ju varit sämre än Intel tidigare och då prissatt sig därefter. När deras nya CPU nu faktiskt är snabbare, drar mindre ström och går svalare så kommer de självklart prissätta därefter.