Permalänk
Medlem

Dator för Maskinteknik

Hej

Söker en bärbar dator som ska köra windows. Den ska vara smidig med god mobilitet. Likt den Macbook Air 2015 13' som jag kör idag.

Den måste klara:
-Matlab, Python, Catia V5, PointSketch, ADAMS, FEM bla.

Jag fläskar gärna på lite extra också så jag klarar mig ett tag. Tänker därför en budget på 10.000-17.000.

Köpråd mottages tacksamt

Permalänk
Medlem

Har inga köpråd men kan inflika med vad Chalmers maskintekniksektion typiskt har för datorer: 4-6 kärnor 9:e generationen från Intel, 32 GB ram och GTX 1660. 16 GB ram räcker inte till vissa simuleringar, exempelvis inom aerodynamik vilket jag läser nu.

Uppgraderade själv från 8 till 16 GB ram i min laptop och det gjorde stor skillnad, så det får betraktas som en lägstanivå. Det är förvisso smidigt att arbeta via fjärrskrivbord, annars blir det dyrt att matcha ovanstående specifikationer med en tunn laptop.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Har inga köpråd men kan inflika med vad Chalmers maskintekniksektion typiskt har för datorer: 4-6 kärnor 9:e generationen från Intel, 32 GB ram och GTX 1660. 16 GB ram räcker inte till vissa simuleringar, exempelvis inom aerodynamik vilket jag läser nu.

Uppgraderade själv från 8 till 16 GB ram i min laptop och det gjorde stor skillnad, så det får betraktas som en lägstanivå. Det är förvisso smidigt att arbeta via fjärrskrivbord, annars blir det dyrt att matcha ovanstående specifikationer med en tunn laptop.

Aa, jag går också maskin på Chalmers, men 2:a terminen. Har du någon kompis som är extra nöjd med sin laptop? Jag har extremt dålig koll på bärbart-marknaden tyvärr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Läser du Automotive-mastern?

Permalänk
Medlem

Catia V5, oj då - det är ju lite maffigt för en liten dator som du önskar...

Vill du ha en lätt o smidig dator som liknar den du här, finns en Acer Swift med i7, 16 GB ram, 512 GB NVMe lagring.
https://www.inet.se/produkt/1965016/acer-swift-3-13-5-i7-16gb...

Catia V5 och programmer som vill ha eget grafik kort, och du fortfarande vill ha lätt o smidigt, tja då kostar det:
https://www.inet.se/produkt/1973350/razer-blade-stealth-13-3-...
(Som tröst kan jag säga att den är satt ner med 6500,- spänn, men kostar ändå 20K, men så får du allt det där
i ett paket på 1.4 Kilos, som är absolut ohört för en sån liten storlek.

Recension jag fann där: "Fantastisk dator. Byggkvaliteten kan endast mästas med Apple datorer och är en fröjd att pilla på."

Så tja, där har du iaf. 2 kandidater, en billig och en tja...du får vad du betalar för version

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Catia V5, oj då - det är ju lite maffigt för en liten dator som du önskar...

Vill du ha en lätt o smidig dator som liknar den du här, finns en Acer Swift med i7, 16 GB ram, 512 GB NVMe lagring.
https://www.inet.se/produkt/1965016/acer-swift-3-13-5-i7-16gb...

Catia V5 och programmer som vill ha eget grafik kort, och du fortfarande vill ha lätt o smidigt, tja då kostar det:
https://www.inet.se/produkt/1973350/razer-blade-stealth-13-3-...
(Som tröst kan jag säga att den är satt ner med 6500,- spänn, men kostar ändå 20K, men så får du allt det där
i ett paket på 1.4 Kilos, som är absolut ohört för en sån liten storlek.

Recension jag fann där: "Fantastisk dator. Byggkvaliteten kan endast mästas med Apple datorer och är en fröjd att pilla på."

Så tja, där har du iaf. 2 kandidater, en billig och en tja...du får vad du betalar för version

Razern fångar mitt intresse direkt. Räcker det med 16gb RAM?

Permalänk
Medlem

Får ni installera Catia på en privat burk? Studentlicens?Samma för andra kommersiella programvaror..
Jag läste motsvarande applied mechanics på LTH och vi körde färdiga programvaror på skolans burkar. Problemen som löstes i MATLAB/Python med egenskrivna kod var alltid små och gick att lösa på dåliga laptops, kanske tog dubbelt så lång tid( den tiden var fortfarande kort). Jag köpte en utgående Fujitsu lifebook modell för 4kkr( år 2010), den var ok när jag började plugga och fungerade fint för skoluppgiftet resten av utbildningen.

Tror de är sällsynt med kurser som kräver att eleven har bra hårdvara. Hade jag pluggat idag hade jag köpt en ganska billig laptop om den bara var för plugg. Om jag hade velat spela på den hade det varit dimensionerande istället

Kasst tangentbord på mobilen
Permalänk
Medlem
Skrivet av indigun:

Får ni installera Catia på en privat burk? Studentlicens?Samma för andra kommersiella programvaror..
Jag läste motsvarande applied mechanics på LTH och vi körde färdiga programvaror på skolans burkar. Problemen som löstes i MATLAB/Python med egenskrivna kod var alltid små och gick att lösa på dåliga laptops, kanske tog dubbelt så lång tid( den tiden var fortfarande kort). Jag köpte en utgående Fujitsu lifebook modell för 4kkr( år 2010), den var ok när jag började plugga och fungerade fint skoluppgiftet resten av utbildningen.

Tror de är sällsynt med kurser som kräver att eleven har bra hårdvara. Hade jag pluggat idag hade jag köpt en ganska billig laptop om den bara var för plugg. Om jag hade velat spela på den hade det varit dimensionerande.

Licensen körs via en VPN på Chalmers så man kan använda det hemifrån. Skolans datorer funkar. Men jag vill ha något eget. Matlab och Python fungerar ju på det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Aa, jag går också maskin på Chalmers, men 2:a terminen. Har du någon kompis som är extra nöjd med sin laptop? Jag har extremt dålig koll på bärbart-marknaden tyvärr...

Skrivet av Ruzikx:

Läser du Automotive-mastern?

Japp. Världen är liten, kanske har vi nån gemensam vän. Känner knappt klassen då vi inte samlats än, men Macbook och Lenovo Thinkpad var poppis förr. Jag tror det är jämnt skägg mellan Lenovo ideapad, Acer Swift/Aspire, Asus ZenBook och andra ultrabooks.

Hade jag köpt ny dator nu skulle jag valt en modell med Ryzen 4000, touchscreen och minst 14" skärm. Gärna 3:2 eller liknande format. De två sistnämnda egenskaperna underlättar vid grupparbeten när man delar dator. Ram går att uppgradera billigt i efterhand, det underlättar om man vill ha igång programvaror från flera kurser samtidigt. Tunga gpu-renderingar får göras på distans men jag har hittills inte haft det behovet, vill påstå att det inte behövs i kurser på grundnivå.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Japp. Världen är liten, kanske har vi nån gemensam vän. Känner knappt klassen då vi inte samlats än, men Macbook och Lenovo Thinkpad var poppis förr. Jag tror det är jämnt skägg mellan Lenovo ideapad, Acer Swift/Aspire, Asus ZenBook och andra ultrabooks.

Hade jag köpt ny dator nu skulle jag valt en modell med Ryzen 4000, touchscreen och minst 14" skärm. Gärna 3:2 eller liknande format. De två sistnämnda egenskaperna underlättar vid grupparbeten när man delar dator. Ram går att uppgradera billigt i efterhand, det underlättar om man vill ha igång programvaror från flera kurser samtidigt. Tunga gpu-renderingar får göras på distans men jag har hittills inte haft det behovet, vill påstå att det inte behövs i kurser på grundnivå.

Ok. Denna faller ju in på många av dina preferenser. Men du menar att 32gb ram är ett nödvändigt ont? Det kostar mig ungefär 5000kr extra.

https://www.komplett.se/product/1159932/gaming/speldator/barb...

Permalänk
Medlem

Jag är jäkligt sugen på Razer Blade Stealth, men funderar på hur lätt den är att uppgradera till 32gb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Ok. Denna faller ju in på många av dina preferenser. Men du menar att 32gb ram är ett nödvändigt ont? Det kostar mig ungefär 5000kr extra.

https://www.komplett.se/product/1159932/gaming/speldator/barb...

Får förtydliga att jag menar att 16 behövs för att bekvämt klara av att köra flera program samtidigt. 32 GB om du faktiskt skall köra alla simuleringar lokalt. Om du nöjer dig med en mindre SSD kan du köpa en modell med 8 GB ram och byta till 16 GB för en tusenlapp eller 32 gb för 1600-1900 kr. Att köpa en färdig dator med 32 GB är som du säger väldigt dyrt, oftast skalar de även upp SSDn vilket ökar priset. Det finns säkert en guide på youtube som visar hur man byter ram-minnet på Razer blade stealth.

Edit: typiskt, Stealth har fastlött ram-minne.

Visa signatur

🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Får förtydliga att jag menar att 16 behövs för att bekvämt klara av att köra flera program samtidigt. 32 GB om du faktiskt skall köra alla simuleringar lokalt. Om du nöjer dig med en mindre SSD kan du köpa en modell med 8 GB ram och byta till 16 GB för en tusenlapp eller 32 gb för 1600-1900 kr. Att köpa en färdig dator med 32 GB är som du säger väldigt dyrt, oftast skalar de även upp SSDn vilket ökar priset. Det finns säkert en guide på youtube som visar hur man byter ram-minnet på Razer blade stealth.

Edit: typiskt, Stealth har fastlött ram-minne.

Aa, Blade med 13 tum skärm har fastlött, medan 15 tums-versionen går att byta. Just nu är jag dock inne på ASUS Zephyrus G14. Verkar vara extremt prisvärda modeller. Dom kommer även med Ryzen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Aa, Blade med 13 tum skärm har fastlött, medan 15 tums-versionen går att byta. Just nu är jag dock inne på ASUS Zephyrus G14. Verkar vara extremt prisvärda modeller. Dom kommer även med Ryzen.

Allt handlar om komprimiss.

Du ville i början ha en liten laptop som är så liten och lätt som en Apple Airbook, men med kraft som en PC som ska användas till även grafiska CAD uppgifter. Razorn väger 1.4 KG och är liten o tunn, men med kraftig grafik och 4K.

Asus gör skitbra laptops, men nu är du alltså villig till att gå upp i storlek och vikt? Då får du bra flera möjligheter, lägre pris, utbytbart minne, större grafik kort, bättre lagringsutrymme.

Det är bara när du är nere i "ultrabook" klassen - så ryker prisarna i taket, och designen gör att man inte lätt bara "byter" saker i dom, finns så lite plats till en början med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Allt handlar om komprimiss.

Du ville i början ha en liten laptop som är så liten och lätt som en Apple Airbook, men med kraft som en PC som ska användas till även grafiska CAD uppgifter. Razorn väger 1.4 KG och är liten o tunn, men med kraftig grafik och 4K.

Asus gör skitbra laptops, men nu är du alltså villig till att gå upp i storlek och vikt? Då får du bra flera möjligheter, lägre pris, utbytbart minne, större grafik kort, bättre lagringsutrymme.

Det är bara när du är nere i "ultrabook" klassen - så ryker prisarna i taket, och designen gör att man inte lätt bara "byter" saker i dom, finns så lite plats till en början med.

Precis. Jag värdesätter byggkvalité och form högt. Men asus ASUS Zephyrus slår RBS på alla punkter förutom att den är lite osmidigare. Den kommer dock klara alla dom programmen jag vill köra och är även lagom stor. Så jag slog till på följande:

https://www.komplett.se/product/1159936/gaming/speldator/barb...

Permalänk
Medlem

Du kommer nog bli grymt besviken när du får jobb och se vad man faktiskt kör Catia på för datorer.

Lika bra att bli van med att det inte kommer flyta 100% med stora assy. Snarare en lärdom att bara ladda in det man faktiskt behövs.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Precis. Jag värdesätter byggkvalité och form högt. Men asus ASUS Zephyrus slår RBS på alla punkter förutom att den är lite osmidigare. Den kommer dock klara alla dom programmen jag vill köra och är även lagom stor. Så jag slog till på följande:

https://www.komplett.se/product/1159936/gaming/speldator/barb...

Grattis! Den ser bra ut, gillar den!

Dock - vore det mig, hade jag vald denna:
https://www.webhallen.com/se/product/312385-ASUS-ZenBook-Duo-...

Den extra skärmen är bra för långa beräkningar, medan du kan arbeta med det grafiska på huvudskärmen.
Allt efter din plånbok kan denna typ dator fås i absolut alla konfigurationer, den jag valde ovan är liten 14 smidig version, inte så speccad som du KAN få dom, du kan få dom från 14K i pris till 30K i pris, allt efter hur du speccar den, finns med OLED skärm med, och senaste grafiska teknologi om du har stålarna till det

Förklaring av val
Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Grattis! Den ser bra ut, gillar den!

Dock - vore det mig, hade jag vald denna:
https://www.webhallen.com/se/product/312385-ASUS-ZenBook-Duo-...

Den extra skärmen är bra för långa beräkningar, medan du kan arbeta med det grafiska på huvudskärmen.
Allt efter din plånbok kan denna typ dator fås i absolut alla konfigurationer, den jag valde ovan är liten 14 smidig version, inte så speccad som du KAN få dom, du kan få dom från 14K i pris till 30K i pris, allt efter hur du speccar den, finns med OLED skärm med, och senaste grafiska teknologi om du har stålarna till det

Tror det blir bra. Pluggar du eller är yrkesverksam inom maskinteknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Tror det blir bra. Pluggar du eller är yrkesverksam inom maskinteknik?

Dom dagarna är långt borta, jag är IT-Support för ett större företag.
Men när jag hemma så blir det mkt. 3D och vetenskap, som är min stora passion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Menar du att Chalmers har datorer man kan koppla upp sig mot? Eller sin egen hemma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Menar du att Chalmers har datorer man kan koppla upp sig mot? Eller sin egen hemma?

https://vacantcomp.studat.chalmers.se/

Välj en dator och hämta .rdp-filen, anslut via fjärrskrivbord med NET\cid och ditt lösenord.
https://it.portal.chalmers.se/itportal/GenStud/UsingStudentCo...

Visa signatur

🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10