HP Omen 30L GT13-0155no – NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Det finns inga high end 120 m AIO. Allt är typ samma samma grejer från Asetek och det spelar ganska snabbt ingen roll hur mycket luft fläktarna försöker pressa genom radiatorn, det är ändå för liten yta. Typiskt så är 240 mm AIO knappt bättre än 360 mm heller.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Finns visst luftkylare som passar chassit och klarar av att kyla 10e generationens processorer.
Det är ungefär 14.8 cm mellan processor och chassifönstret.
Och då finns ett urval av kylare/fläktar att välja mellan.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/kylning/processo...

Tex denna jag beställde. Den tillsammans med ett moderkort från computersalg , den kommer dimpa ner i lådan på tisdag sägs det.
Tror inte den har några större problem att kyla varken 9e generationen eller 10e generationen sålänge du inte utsätter Processorn för extrem överklockning ala 5.2ghz på alla kärnor konstant.

Intressant! Återkom gärna med resultat.

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

Gud så negativ 😂
Sällan Noctua gör dåliga grejer. Men det spörs!
Lär knappast vara sämre än orginal fläkten jag har idag.

hehe inte så konstigt man blir negativ när man lägger så mycket pengar och de första man måste göra att köpa en massa skit för att få datorn okey

Permalänk

Jag har en 25l som väsnades en hel del. Satte in lite noctua fläktar men det lät fortfarande.
Har precis bytt till ny låda nytt moderkort. En be quite pure rock kylare.

Åhhhhh.. Tystnad!!
Säkert onödigt. Borde gått att fixa med existerande men just nu är jag bara lycklig

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicodicken:

hehe inte så konstigt man blir negativ när man lägger så mycket pengar och de första man måste göra att köpa en massa skit för att få datorn okey

Förstår det.
Köpa billigt = Köpa dyrt. Brukar stämma rätt bra

Men om du klarar av att byta de delarna du tänkt byta ut själv så blir det inte så fasansfullt dyrt.
Det är inte som så att det är särskilt svårt att varken bygga eller byta delar själv.
Visst, väldigt likvärdigt pris med en helt egen byggd dator med likadana delar men du kan endå inte köpa ett RTX 3080/3090 idagsläget förutom till överpris på andrahandsmarknaden.

Men vad är det som stör dig med din dator?
Temperaturer? Prestandaproblem? Högljudda fläktar?
Har inte riktigt förstått vad det är som stör dig, funkar datorn som den skall och du kan spela alla spel utan några som helst problem?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Intressant! Återkom gärna med resultat.

Yes, har tagit ledigt under veckan så kommer monteras så snart det dimper ner i lådan!
Återkommer med resultat

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

Förstår det.
Köpa billigt = Köpa dyrt. Brukar stämma rätt bra

Men om du klarar av att byta de delarna du tänkt byta ut själv så blir det inte så fasansfullt dyrt.
Det är inte som så att det är särskilt svårt att varken bygga eller byta delar själv.
Visst, väldigt likvärdigt pris med en helt egen byggd dator med likadana delar men du kan endå inte köpa ett RTX 3080/3090 idagsläget förutom till överpris på andrahandsmarknaden.

Men vad är det som stör dig med din dator?
Temperaturer? Prestandaproblem? Högljudda fläktar?
Har inte riktigt förstått vad det är som stör dig, funkar datorn som den skall och du kan spela alla spel utan några som helst problem?

det som absolut stör mig mest är ljudet. hör det igenom mitt headset. jag har aldrig byggt en dator och vet inte hur man gör. klart kan ju alltid lära mig:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicodicken:

det som absolut stör mig mest är ljudet. hör det igenom mitt headset. jag har aldrig byggt en dator och vet inte hur man gör. klart kan ju alltid lära mig:)

Det är skoj att bygga datorer och betydligt enklare än vad många tror.
Det går knappt göra fel.
Alla började vi någonstans och du sparar pengar och mycket huvudbry om du lär dig själv.
Kan du hålla en skruvmejsel så kan du bygga en dator.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Skrivet av ImTheMeaN:

Det är skoj att bygga datorer och betydligt enklare än vad många tror.
Det går knappt göra fel.
Alla började vi någonstans och du sparar pengar och mycket huvudbry om du lär dig själv.
Kan du hålla en skruvmejsel så kan du bygga en dator.

Min hp är retunerad vilket känns rätt så skönt. Kommer vänta tills rtx 3080 finns på lagerhyllan så ska ja försöka bygga en själv. Nu sitter man här med en sprillans ny lg 27gl850 1440p skärm till ett gtx 1070 ( passade på att köpa ny monitor till HP omen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicodicken:

Min hp är retunerad vilket känns rätt så skönt. Kommer vänta tills rtx 3080 finns på lagerhyllan så ska ja försöka bygga en själv. Nu sitter man här med en sprillans ny lg 27gl850 1440p skärm till ett gtx 1070 ( passade på att köpa ny monitor till HP omen)

Visa gärna vad du väljer för komponenter sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicodicken:

Min hp är retunerad vilket känns rätt så skönt. Kommer vänta tills rtx 3080 finns på lagerhyllan så ska ja försöka bygga en själv. Nu sitter man här med en sprillans ny lg 27gl850 1440p skärm till ett gtx 1070 ( passade på att köpa ny monitor till HP omen)

Härligt.
Hade jag kunnat så hade jag gjort detsamma.

Får dock hoppas jag blir mer nöjd med byte av moderkort och kylning.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk

Hoppas ni får rätt på era datorer 👍

Permalänk
Medlem

Det ännu mer tragiska som jag nyss märkte efter att jag pillat lite i datorn är att det finns inga möjligheter att lägga till en fläkt eller liknande i datorn, plats finns... Men inga uttag för fläktar. Underbart att man får ett nytt mobo... På torsdag -.-

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Det ännu mer tragiska som jag nyss märkte efter att jag pillat lite i datorn är att det finns inga möjligheter att lägga till en fläkt eller liknande i datorn, plats finns... Men inga uttag för fläktar. Underbart att man får ett nytt mobo... På torsdag -.-

Du kan ju splitta de befintliga kontakterna med en Y-splitter bara. Finns för 2 och 3 fläktar.

https://www.inet.se/produkt/6912170/ek-cable-y-splitter-3-fla...

Är man inte nöjd är det väl bara att köpa ett nytt chassi och flytta alla delar?

Permalänk
Medlem

Sådär nu har jag testat nytt PSU och det gick INTE. Ett Corsair RM850X kablarna var för stora både på dom medföljande och på Corsairs pro sleeved series.

https://www.bildtagg.se/bild/bywnisr4ie20xw6vjlixy7k

Har installerat alla fläktar så som jag vill ha det nu iallafall. Fick 31086 i score på firestrike och stresstestade CPUn i XTU i 30minuter där den aldrig gick över 81 grader och då är både min CPU och GPU överklockade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Du kan ju splitta de befintliga kontakterna med en Y-splitter bara. Finns för 2 och 3 fläktar.

https://www.inet.se/produkt/6912170/ek-cable-y-splitter-3-fla...

Är man inte nöjd är det väl bara att köpa ett nytt chassi och flytta alla delar?

Känns väl lite väl dåligt att det enbart finns ett uttag för fläktar. Aldrig varit med om det tidigare.
Men absolut. Slipper helst.
Håller tummarna för att nya moderkortet gör susen i musen och att det finns fler uttag för fläktar.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nickebus:

Sådär nu har jag testat nytt PSU och det gick INTE. Ett Corsair RM850X kablarna var för stora både på dom medföljande och på Corsairs pro sleeved series.

https://www.bildtagg.se/bild/bywnisr4ie20xw6vjlixy7k

Har installerat alla fläktar så som jag vill ha det nu iallafall. Fick 31086 i score på firestrike och stresstestade CPUn i XTU i 30minuter där den aldrig gick över 81 grader och då är både min CPU och GPU överklockade.

Trist det med nätagget.
Sitter väl dock ett rätt hyfsat nätagg i alla dessa datorer?
Vet att mitt är ett 750w platinum agg, frågan är ju om kablarna passar nya mobot med tanke på det du säger.

Får fan krupp om det skulle visa sig att det inte passar.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit upp hål i chassits sidoplåt och installerat en 280 mm AIO för CPUn eventuellt ytterligare 140 mm fläktar. Den 120 mm AIO:n som sitter monterad hade jag satt på grafikkortet istället.
Eftersom jag inte klarar av detta själv så hade jag letat upp någon slags verkstad, snickare eller typ elektriker som fått hjälpa mig.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Uppdatering ang moderkortsbyte/cpu-kylar byte.

Urplockning av det gamla moderkortet gick lysande.
Till min stora "förvåning" efter att ha plockat bort orginal cpu-kylare så ser jag en rejäl doning med kylplasta som var utsmetat långt ut i kanterna i ett väldigt ojämnt tjockt lager.
Kan nog vara problemet varför temperaturerna skenade som jag vet inte vad.

Lyfter ur moderkortet och allt är en enda röra, arg, hungrig och trött...
Det nya moderkortet passar perfekt i lådan(25l) borde heller inte vara några konstigheter.

Installationen utav själva moderkortet gick bra. Vissa kablar som var tvungna att dras fram lite extra och även dras till annat håll då moderkorten inte såg riktigt likadana ut.

Utöver det så startar jag upp datorn och allting lirar klockrent. Enda som stör mig fruktansvärt är chassifläkten som låter som undomarnas cyklar förr i tiden när man applicerade ett pokerkort vid bakhjulet för det "grymma" ljudet.
Tog bort den fläkten och datorn får väl anses gå relativt tyst. I idle åtminstone.

Grafikkortet låter fortfarande som ett jet-plan vid load men det gör de flesta med denna sopkylare.

Processorn ligger på idle mellan 35-40 grader. I load 65-69(av vad jag uppmätt) och Noctua fläkten är knäpptyst.
Tål att tilläggas att jag kör med standard fläktkurva. Så lite tweaks där så kommer man nog ner en bit i temp.

Till ännu en förvåning så har jag varken installerat några drivrutiner eller liknande - trodde jag skulle vara tvungen att installera om windows då det binds till moderkortet? Men tydligen inte. Windows är aktiverat och funkar som det skall? Konstigt nog.

Får nog bli en formatering inom kort endå för att få bort allt som har med HP av att göra.

EDIT: Kört lite kortare benchmarks i Intel XTU och även lite stresstester. Högsta uppmätta temperatur på processorn är 75 grader med nya fläkten. Ingen Power throttling eller liknande som jag hade tidigare. Känns skönt.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Uppdatering ang moderkortsbyte/cpu-kylar byte.

Urplockning av det gamla moderkortet gick lysande.
Till min stora "förvåning" efter att ha plockat bort orginal cpu-kylare så ser jag en rejäl doning med kylplasta som var utsmetat långt ut i kanterna i ett väldigt ojämnt tjockt lager.
Kan nog vara problemet varför temperaturerna skenade som jag vet inte vad.

Lyfter ur moderkortet och allt är en enda röra, arg, hungrig och trött...
Det nya moderkortet passar perfekt i lådan(25l) borde heller inte vara några konstigheter.

Installationen utav själva moderkortet gick bra. Vissa kablar som var tvungna att dras fram lite extra och även dras till annat håll då moderkorten inte såg riktigt likadana ut.

Utöver det så startar jag upp datorn och allting lirar klockrent. Enda som stör mig fruktansvärt är chassifläkten som låter som undomarnas cyklar förr i tiden när man applicerade ett pokerkort vid bakhjulet för det "grymma" ljudet.
Tog bort den fläkten och datorn får väl anses gå relativt tyst. I idle åtminstone.

Grafikkortet låter fortfarande som ett jet-plan vid load men det gör de flesta med denna sopkylare.

Processorn ligger på idle mellan 35-40 grader. I load 65-69(av vad jag uppmätt) och Noctua fläkten är knäpptyst.
Tål att tilläggas att jag kör med standard fläktkurva. Så lite tweaks där så kommer man nog ner en bit i temp.

Till ännu en förvåning så har jag varken installerat några drivrutiner eller liknande - trodde jag skulle vara tvungen att installera om windows då det binds till moderkortet? Men tydligen inte. Windows är aktiverat och funkar som det skall? Konstigt nog.

Får nog bli en formatering inom kort endå för att få bort allt som har med HP av att göra.

EDIT: Kört lite kortare benchmarks i Intel XTU och även lite stresstester. Högsta uppmätta temperatur på processorn är 75 grader med nya fläkten. Ingen Power throttling eller liknande som jag hade tidigare. Känns skönt.

Tack för infon! Att en liten luftkylare kan göra sån stor skillnad mot vattenkylaren som sitter i. Det var som fan! Men jag avvaktar lite och se om hp uppdaterar deras bios för att förbättra fläktkurvan. För det är väl det som är lite av orsaken till att den blir varm snabbt? Att fläkten inte hinner att komma upp i varv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Tack för infon! Att en liten luftkylare kan göra sån stor skillnad mot vattenkylaren som sitter i. Det var som fan! Men jag avvaktar lite och se om hp uppdaterar deras bios för att förbättra fläktkurvan. För det är väl det som är lite av orsaken till att den blir varm snabbt? Att fläkten inte hinner att komma upp i varv?

Kan nog ha missat att ge dig lite info. Min dator har aldrig haft vattenkylning. Den kom med en pissig liten luftkylare.
Som
1. Vart övergödd med kylpasta som runnit ut på ställen där den inte ska vara applicerad
2. Är alldeles för underdimensionerad för processorn
3. Har en fläkt som låter som om den ska krakulera vilken sekund som helst

Men jag kan nog tänka mig att Noctua luftkylaren är bättre än standard vatten/luftkylning som HP har att erbjuda.
Bör dock plocka bort kylaren och kolla så att pastan inte är lika efterblivet applicerad som i min.
Vi pratar 0 kylpasta i mitten av processorn, ett tunt lager på nederkant och ett tjockt lager i överkant.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

HP har lagt upp en ny burk med 3080. Har ingen aning om vad som skiljer från den förra förutom priset. Bilderna stämmer inte överens med texten så det är nog ingen större idé att titta på dem.

Kostar 25 via Benify.

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2S7G1E...

Permalänk
Skrivet av lifeisgood:

HP har lagt upp en ny burk med 3080. Har ingen aning om vad som skiljer från den förra förutom priset. Bilderna stämmer inte överens med texten så det är nog ingen större idé att titta på dem.

Kostar 25 via Benify.

https://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2S7G1E...

delta;
1 TB hårddisk
32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill Lumbergh:

delta;
1 TB hårddisk
32 GB RAM

Ja, det är väl värt en femhundring. Antar att resten är grafikkortet.
Jag har fått tag på ett 3080 så det blir ingen HP för mig den här gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImTheMeaN:

Det är skoj att bygga datorer och betydligt enklare än vad många tror.
Det går knappt göra fel.
Alla började vi någonstans och du sparar pengar och mycket huvudbry om du lär dig själv.
Kan du hålla en skruvmejsel så kan du bygga en dator.

Well

Permalänk
Medlem

Han fick åtminstone ihop den 🤣
Har sett värre. Inte direkt så att det är raketforskning.

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Ok nu förstår jag varför den gick upp snabbt i temp. Köpte noctua nt-h1 och arcticlean, när jag först tog loss vattenkylaren så var det täckt av kylpasta. Asså det var nog det värsta jag har sett. Det var så mycket att det har runnit ner till kretskortet. Så när jag gjorde rent allt och la lite i mitten sen koppla i allt så blev det faktiskt en stor skillnad. 30c idle och när jag körde cinebench innan gick den upp direkt till 95-97c. Nu går den upp till 87. Så kolla kylpastan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Ok nu förstår jag varför den gick upp snabbt i temp. Köpte noctua nt-h1 och arcticlean, när jag först tog loss vattenkylaren så var det täckt av kylpasta. Asså det var nog det värsta jag har sett. Det var så mycket att det har runnit ner till kretskortet. Så när jag gjorde rent allt och la lite i mitten sen koppla i allt så blev det faktiskt en stor skillnad. 30c idle och när jag körde cinebench innan gick den upp direkt till 95-97c. Nu går den upp till 87. Så kolla kylpastan!

HP kanske också sett videon ovan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

HP kanske också sett videon ovan?

Haha ja skulle inte förvåna mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Ok nu förstår jag varför den gick upp snabbt i temp. Köpte noctua nt-h1 och arcticlean, när jag först tog loss vattenkylaren så var det täckt av kylpasta. Asså det var nog det värsta jag har sett. Det var så mycket att det har runnit ner till kretskortet. Så när jag gjorde rent allt och la lite i mitten sen koppla i allt så blev det faktiskt en stor skillnad. 30c idle och när jag körde cinebench innan gick den upp direkt till 95-97c. Nu går den upp till 87. Så kolla kylpastan!

Inte bara för mig det såg ut som niagara fallen alltså 😂
Härligt att slippa känna sig ensam.
Frågan är om man ska plocka isär o byta kylpasta på GPU också.

Har bild på min kylpasta. Är det någon som kan guidea mig hur man lägger upp en bild från telefon till sweclockers?

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -