MSI Steel Armor tillräckligt för att undvika GPU-skada?

Permalänk
Avstängd

MSI Steel Armor tillräckligt för att undvika GPU-skada?

Hej, har en fråga till erfarna datorbyggare.

Vad tror ni om komponenterna nedan? Kommer jag ha något behov av att köpa en separat sag bracket som håller upp grafikkortet?

Beställde det här grafikkortet som tydligen väger 1565gram:

https://rog.asus.com/graphics-cards/graphics-cards/rog-strix/...

Den tar upp 3st PCI slots dvs den har tre skruvar i datorns backplate, vilket ju ger en hel del stöd.

Dessutom har den en intern stålbit som ger stöd till PCBn.

De (ASUS) skickar inte ens med en sag bracket eftersom de anser sig ha gjort ett tillräckligt designjobb i själva grafikkortet.

Och detta är mitt moderkort:

https://www.msi.com/Motherboard/MEG-X570-UNIFY

Moderkortet har "Steel Armor" vilket är stål runt PCI-porten som är faststämplat rakt igenom moderkortet för att undvika att tunga kort bryter av PCI-porten.

Dessutom hittade jag en blog som beskriver Steel Armor lite mer här:

https://ca.msi.com/blog/nvidia-ampere-rtx30-graphics-card

Jag känner mig orolig eftersom grafikkortet är tungt och gigantiskt. Samtidigt påstår både ASUS och MSI att de är byggda för att klara detta utan sag bracket: 1.6kg grafikkort, fastskruvat med 3st backplate skruvar, in i "steel armor" PCI portar. Vad blir summan av det? Att det kanske är lugnt att helt enkelt skippa sag bracket?

Är mycket nyfiken att höra svaret.

Permalänk

Ja dom är byggda för att klara det. ALDRIG ägt eller ens sett en "sag bracket" irl, och pysslat med datorer i 30 år nu.
Så ditt "Steel armor" ska nog fixa det

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Medlem

Tror du kan slappna av, 3 skruvar räcker nog bra. Fick med en sag bracket till msi korten, de skickar med en till deras 3080 och 3090 kort. Tog bort den då den verkade mer som en gimmick + att den tar up 2 pci brackets extra^^ Märkte inte nån skillnad.

Permalänk
Avstängd

Tack till er båda. Glad att höra detta eftersom jag lagt sista ordern och glömde köpa en sag bracket, så det är bra att jag inte behöver någon.

Här är en video till CaptainRedbeard vad gäller hur sagging ser ut:

https://www.youtube.com/watch?v=EOXYE3hx_JY

Vad jag förstått så kan PCB ta skada av att böjas med tiden om det hänger (sag) under flera år.

Men med tanke på att MSI förstärkt PCI-platserna och att ASUS-kortet har 3 skruvar och är förstärkt internt för att inte böja grafikkorts-PCBn, så lär allting vara bra i detta fallet.

Permalänk
Skrivet av dextrodammit:

Tack till er båda. Glad att höra detta eftersom jag lagt sista ordern och glömde köpa en sag bracket, så det är bra att jag inte behöver någon.

Här är en video till CaptainRedbeard vad gäller hur sagging ser ut:

https://www.youtube.com/watch?v=EOXYE3hx_JY

Vad jag förstått så kan PCB ta skada av att böjas med tiden om det hänger (sag) under flera år.

Men med tanke på att MSI förstärkt PCI-platserna och att ASUS-kortet har 3 skruvar och är förstärkt internt för att inte böja grafikkorts-PCBn, så lär allting vara bra i detta fallet.

Joo kommer ihåg att det snurrade bilder på saggande GPUs 5-10 år sedan, men är som sagt inget jag någonsin upplevt.
Och har nog byggt 200-300 datorer här under åren.

Edit: 4 år gammal video, så mitt minne svek mig lite

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Medlem

Det har ju 3 fläktar, så det kanske svävar? Iallafall så tror jag inte det är någon fara. Något som kan bli ett problem är kanske om datorn flyttas på mycket, då stötar skulle kunna bli jobbigt med tunga kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CaptainRedbeard:

Joo kommer ihåg att det snurrade bilder på saggande GPUs 5-10 år sedan, men är som sagt inget jag någonsin upplevt.
Och har nog byggt 200-300 datorer här under åren.

Edit: 4 år gammal video, så mitt minne svek mig lite

Hehe men det var ju bara en exempelvideo. Det finns massvis av väldigt nya videor om sagging. Här är några veckor sen:

https://youtube.com/watch?v=eBgjG9NszKo

Men det har självklart blivit bättre strukturell stabilitet i själva grafikkorten och moderkorten sedan den värsta krisen, så det är nog ovanligare nuförtiden som du säger!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Det har ju 3 fläktar, så det kanske svävar? Iallafall så tror jag inte det är någon fara. Något som kan bli ett problem är kanske om datorn flyttas på mycket, då stötar skulle kunna bli jobbigt med tunga kort.

Ahh tack för tipset, ska sätta fläktarna på 100% så att kortet svävar. (jk)

Bra att du varnade mig för flytt av datorn. Är logiskt att stötar inte är bra när man har ett tungt kort!

Kommer att köra utan bracket! Tack allihopa!

Permalänk
Medlem

Själv lyfte jag upp mitt kort med buntband

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Själv lyfte jag upp mitt kort med buntband

Haha. Såg många som gjorde det med lite fiskelina. Osynligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Haha. Såg många som gjorde det med lite fiskelina. Osynligt.

Det som funkar funkar

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

De kommer att göra sitt jobb galant, men så länge du inte tappar datorn så kommer det inte att behövas.

Visa signatur

Win 11: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 800MHz@1000MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD