Sortera filer efter storlek och ta bort onödiga filer på SSDer

Permalänk
Medlem

Sortera filer efter storlek och ta bort onödiga filer på SSDer

Så märkte nu när jag skulle ladda ner en film att SSD'n verkar vara full.

Kan hända att jag är helt hjärndöd nu men hur i tusan tar man bort filer man inte behöver?

Har som sagt noll koll, trodde man bara kunde trycka på SSD mappen i ''den här datorn'' sedan typ filtrera vad som tar mest plats och bara ''radera'' typ.

Testade googla men det verkar ju jätte komplicerat? Att man måste ladda ner massa 3rd party program och skit?

Så skulle någon kunna förklara hur man lättast gör upp mer plats i SSD'n med enkla ord haha?

Tacksam för alla hjälpsamma svar jag får <3

Rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

jag går in på den disken som är full, och helt enkelt tar bort det jag inte behöver :s Markerar, trycker delete.

Permalänk
Medlem

Menar du att bara frigöra utrymme på SSD'n eller permanent ta bort filer så att de inte kan återskapas från SSD'n?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gx rade:

Så märkte nu när jag skulle ladda ner en film att SSD'n verkar vara full.

Kan hända att jag är helt hjärndöd nu men hur i tusan tar man bort filer man inte behöver?

Har som sagt noll koll, trodde man bara kunde trycka på SSD mappen i ''den här datorn'' sedan typ filtrera vad som tar mest plats och bara ''radera'' typ.

Testade googla men det verkar ju jätte komplicerat? Att man måste ladda ner massa 3rd party program och skit?

Så skulle någon kunna förklara hur man lättast gör upp mer plats i SSD'n med enkla ord haha?

Tacksam för alla hjälpsamma svar jag får <3

Jag använder mig av "TreeSize Free". Gratis och kan visa vad som tar plats.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Är det inte så enkelt att dom ligger kvar i papperskorgen?

Permalänk
Medlem

jag brukar använda det här programmet för att identifiera stora filer, http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

jag går in på den disken som är full, och helt enkelt tar bort det jag inte behöver :s Markerar, trycker delete.

Jo så långt har jag kommit men mitt problem är väl att identifiera och hitta dom stora filerna jag inte behöver :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Menar du att bara frigöra utrymme på SSD'n eller permanent ta bort filer så att de inte kan återskapas från SSD'n?

Ska jag vara helt ärlig vet jag inte riktigt skillnaderna mellan de två. Antar det första du sa att frigöra utrymme så jag kan ladda ner annat på den. Mitt problem är att hitta och identifiera de stora filerna jag inte behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

jag brukar använda det här programmet för att identifiera stora filer, http://www.uderzo.it/main_products/space_sniffer/

Är det lätt att förstå och använda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Ska jag vara helt ärlig vet jag inte riktigt skillnaderna mellan de två. Antar det första du sa att frigöra utrymme så jag kan ladda ner annat på den. Mitt problem är att hitta och identifiera de stora filerna jag inte behöver

Tja, det ena är att bara ta bort en fil så att du får mer utrymme men att det fortfarande går att återskapa filerna, medan om du har vissa filer som du absolut inte vill ska hamna i någon annans händer så kan du behöva permanent ta bort dom så att det inte går att återskapa (ex. om du har någon word-dokument som innehåller alla dina lösenord).

Jag kan dock inte hjälpa dig med att identifiera och hitta stora filer som du inte behöver. Men du skulle ju alltid kunna börja med att avinstallera program som du inte använder/behöver om det är så att du bara behöver ha mer ledigt utrymme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Är det lätt att förstå och använda?

Ja, den ger en lättbegriplig visuell överblick över vilka mappar och filer som tar mycket plats.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |