AMD Ryzen 5000-serien lider av hög andel defekta processorer

Permalänk
Medlem

Svara gärna på min omröstning!

#18929017

Permalänk
Avstängd

Okej så man baserar nyheter med en så nedslående klang som"AMD Ryzen 5000-serien lider av hög andel defekta processorer" på rykten tolkar jag det som?

Sen en poll skulle säkert visa en rättvis bild med tanke på hur biased folk är,Menar finns ju inget som säger att folk med Intel CPUer väljer att svara att dom har en defekt CPU vilket är väldigt troligt med tanke på den låga nivån i dom flesta forum när det kommer till fanboyism!!

Kan spontant känna att det finns ett bolag som skulle "tjäna" enormt på detta ryktet och marknadsföringen har varit än mer kreativ dom senaste åren!
Har inte sett något angående detta någonstans och jag hänger på många HW ställen! Kompabillitetsproblem med gamla moderkort visst men det är väl kunderna som skrikit efter det och jag vet inte om det ligger på AMD,s bord utan snarare moderkortstillverkaren?

PS kör Intel själv men detta kan påverka ett företag otroligt negativt om det inte stämmer!
Stämmer det så köper jag det men känns svajigt att inte ens lägga manken till att försöka utröna om det är samt och vad som isf är sant.

Låt säga.... Du sitter och skall klicka på köp knappen och så kommer ett rykte som säger att ditt köp kan med stor sannolikhet sluta som ett RMA ärende, Tror många skulle kolla efter något annat!

Permalänk
Medlem

HW Unboxed körde en poll på detta och fick annorlunda resultat, sen hade de frågat runt återförsäljare och samtliga förutom denna rapporterade <2% felfrekvens.

Så finns egentligen 2 förklaringar:

1. Byggaren är oförsiktigt eller så pajar processor hos dem av något okänt skäl.
2. De har fått en dålig batch där något har gått fel, ingen chans att de kommit in som defekta i olika batchar i såna här mängder.

I vanliga fall skulle jag inte tro på 1. men i det här fallet vill man ju vara överdramatisk med nyheten så kan mycket väl vara något publicitetsstunt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

HW Unboxed körde en poll på detta och fick annorlunda resultat, sen hade de frågat runt återförsäljare och samtliga förutom denna rapporterade <2% felfrekvens.

Så finns egentligen 2 förklaringar:

1. Byggaren är oförsiktigt eller så pajar processor hos dem av något okänt skäl.
2. De har fått en dålig batch där något har gått fel, ingen chans att de kommit in som defekta i olika batchar i såna här mängder.

I vanliga fall skulle jag inte tro på 1. men i det här fallet vill man ju vara överdramatisk med nyheten så kan mycket väl vara något publicitetsstunt.

Om det är en poll så 3. Någon som ej köpt men inte gillar AMD skriver att dom fått en trasig.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av phm:

Köpte en 5800x som blåskärmade (WHEA UNCORRECTABLE ERROR) inom fem minuter av ”verklig” användning i spel. Gjorde en RMA hos AMD, fram och tillbaka med mail och skicka bilder på kvitto och när den sitter i sockeln tog ett par veckor (dom svarade rätt långsamt) men när jag väl skickade iväg den på en måndag/tisdag fick jag en ny till fredagen samma vecka. Den nya har fungerat felfritt.

Fick känslan av att dom kände till problemet och bytte så fort man nämnde rätt symptom.

Jag har samma problem, hur kom du fram till att det var just cpu som strulade? När jag kollar Bluescreen viewer verkar det snarare vara ett fel i Windows. Var vände du dig för att göra en rma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asla:

Okej så man baserar nyheter med en så nedslående klang som"AMD Ryzen 5000-serien lider av hög andel defekta processorer" på rykten tolkar jag det som?

Sen en poll skulle säkert visa en rättvis bild med tanke på hur biased folk är,Menar finns ju inget som säger att folk med Intel CPUer väljer att svara att dom har en defekt CPU vilket är väldigt troligt med tanke på den låga nivån i dom flesta forum när det kommer till fanboyism!!

Kan spontant känna att det finns ett bolag som skulle "tjäna" enormt på detta ryktet och marknadsföringen har varit än mer kreativ dom senaste åren!
Har inte sett något angående detta någonstans och jag hänger på många HW ställen! Kompabillitetsproblem med gamla moderkort visst men det är väl kunderna som skrikit efter det och jag vet inte om det ligger på AMD,s bord utan snarare moderkortstillverkaren?

PS kör Intel själv men detta kan påverka ett företag otroligt negativt om det inte stämmer!
Stämmer det så köper jag det men känns svajigt att inte ens lägga manken till att försöka utröna om det är samt och vad som isf är sant.

Håller med dig om att rubriken är onödigt hård och kategorisk.

Rimligare hade varit: "AMD Ryzen 5000-serien kan lida av hög andel defekta processorer."

Inget av detta är bekräftat än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asla:

Okej så man baserar nyheter med en så nedslående klang som"AMD Ryzen 5000-serien lider av hög andel defekta processorer" på rykten tolkar jag det som?

Sen en poll skulle säkert visa en rättvis bild med tanke på hur biased folk är,Menar finns ju inget som säger att folk med Intel CPUer väljer att svara att dom har en defekt CPU vilket är väldigt troligt med tanke på den låga nivån i dom flesta forum när det kommer till fanboyism!!

Kan spontant känna att det finns ett bolag som skulle "tjäna" enormt på detta ryktet och marknadsföringen har varit än mer kreativ dom senaste åren!
Har inte sett något angående detta någonstans och jag hänger på många HW ställen! Kompabillitetsproblem med gamla moderkort visst men det är väl kunderna som skrikit efter det och jag vet inte om det ligger på AMD,s bord utan snarare moderkortstillverkaren?

PS kör Intel själv men detta kan påverka ett företag otroligt negativt om det inte stämmer!
Stämmer det så köper jag det men känns svajigt att inte ens lägga manken till att försöka utröna om det är samt och vad som isf är sant.

Bara det inte är Intel som är farten igen och försöker få användare att välja Intel före AMD. Om det visar sig vara så så blir det totalblock av det märket resten av livet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Roligt att Swec är så snabba att raportera detta so snabbt som “fakta” utan att verkligen ifrågesätta källan själv samtidigt som man slår på stora trumman i flera artiklar om att Intel just nu har sänkt sina priser.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv

Vad säger den enda seriösa butiken som ger siffror, Mindfactory? Även de bör ha fått siffror på returer om detta var ett problem.

Vilka är PowerGPU? Aldrig hört talas om, vem har mest att vinna på att sådan information sprids utan fakta att backa upp det hela?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Bara det inte är Intel som är farten igen och försöker få användare att välja Intel före AMD. Om det visar sig vara så så blir det totalblock av det märket resten av livet

Det läskiga är att ett rykte kan lätt bli sanning om ingen kollar upp det ordentligt.
Har AMD problem så borde isf någon fråga vad dom tänker göra åt det?
Letar....

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att det inte stämmer, men går varken bekräfta eller dementera givet att det är så liten sample size. Att blåsa upp det här såpass mycket med så liten källa känns mer som sensationsjournalistik än något annat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en 5600x och skulle köra den på ett x470-mobo med uppdaterad bios, och det fungerade inte. Efter felsökning var det bara att acceptera att det var processorn det var fel på, och detta kunde senare bekräftas.

Permalänk
Medlem

Det vore intressant om sweclockers kunde få några anonyma kommentarer från svenska återförsäljare om hur deras situation är angående defekta ryzen 5000.
För mig är PowerGPU och interent-poll inte riktigt tillräckliga för att dra några slutsatser.

Permalänk
Medlem

Direkt så går folk i försvars position för AMD's räkning. Om det är så som @pv2b säger att de är systembyggare. Då är det inte vanliga hemmapulare som lägger in fel BIOS och använder moderkort som inte stöds.

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att Tweeten är raderad och folk har frågat om update utan att få svar.
Så det kan ju vara så att det rör sig om någon form av misstag. Den mängd de rapporterade hade fångats in enklaste test vid produktion känns det spontant som.

"Inlägget från Twitter är numera nedplockat, men visar oavsett på abnormt höga felfrekvenser i spannet 2,5 till 16 procent.", njae... skulle säga att det vittnade om. Men ett inlägg på Twitter som sedan plockats ner anser jag inte visar på hög felfrekvens. När uppdatering kommer och faktiska "bevis" presenteras så kan detta förändras.

Kommer någon CPU vara DOA? Självklart. Varit med om det med båda AMD och Intel genom åren. Men denna mängd hade varit toktydligt.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Min 5600x hade 1 böjd pin. Jag orkade inte vänta på en ny så jag tog fram pincetten.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av OverBlue:

Jag köpte en 5600x och skulle köra den på ett x470-mobo med uppdaterad bios, och det fungerade inte. Efter felsökning var det bara att acceptera att det var processorn det var fel på, och detta kunde senare bekräftas.

Du är säker på att du inte böjde pinnen? Inte alla på Sweclockers som är vana datorbyggare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Direkt så går folk i försvars position för AMD's räkning. Om det är så som @pv2b säger att de är systembyggare. Då är det inte vanliga hemmapulare som lägger in fel BIOS och använder moderkort som inte stöds.

Vart ser du det mer än att hela nyheten baseras på Tweets som dessutom är borttagna av någon anledning?
Det jag säger dessutom som glad Intel cpu ägare är följande och det gäller alla företag...

Är det sant så ska det fram men det finns inget i den här historien som baseras på någon som tar ansvar för vad som kommit fram?
Har man pratat med företaget som faktiskt postat Tweeten? Varför tog man ner den? Det är nästan så man ska ta reda på det själv för det verkar ointressant?

Varför kollar man inte upp detta ordentligt istället för att sitta och kopiera nyheten och nedtagna tweets?

Jag hoppas att det hade varit samma frågor om det hade gällt andra företag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Inte en chans att detta stämmer. AMD liksom alla andra testar sina cpuer innan de skeppas ut. Tror själv på moderkortskompabilitet som andra redan har nämnt. Speciellt när de använder gamla 400-serien.

Jag förstod varför AMD inte ville ge stöd till 400-serien och det ser vi här.

Ja många tillverkare testar sina saker innan de lämnar fabrik. Sedan händer det saker på vägen av en eller annan anledning. Kan vara så att förpackningen är dålig och skapar problem bara för att ge ett exempel utan att ha något belägg för just att det är så i detta fallet.
Vill bara lyfta fram att bara för att något är testat betyder det inte att det inte kan bli problem av olika stor omfattning.
Sedan kan det ju faktiskt vara så också att vissa delar gör sönder efter en tid, vilket då är svårare att komma åt vid ett testscenario som är väldigt kort.

Skrivet av inquam:

Värt att notera är att Tweeten är raderad och folk har frågat om update utan att få svar.
Så det kan ju vara så att det rör sig om någon form av misstag.

Kan också vara påtryckningar som gjort att man plockat bort den.
Klart är dock att utan rejält med fakta synd det av techbranschen att köra en Aftonbladet och rapportera utan vidare insikt.
Hoppas man uppdaterar artikeln när ny information framkommer och i framtiden inte skapar sådana här artiklar, oberoende av företag det handlar om.
Ja så klart det inte är ett ryskt eller kinesiskt bolag. Då är allt tillåtet

Permalänk
Entusiast
Skrivet av pv2b:

PowerGPU är en systembyggare, inte en återförsäljare.

Ah, my bad! Då borde de ha koll på detta.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Det är som sagt ingen nyhet förrän det bekräftats, skulle dock inte förvåna mig om PowerGPU är fishy, Intel har ju liksom en egen benchmark site också Userbenchmark och dom har tidigare använt sig av fake IT security firmor i Israel som har fabrikerat brister hos AMD. Intel kan göra typ allt, så låga är deras säljavdelning(inget ont om ingenjörerna)

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Om det är en poll så 3. Någon som ej köpt men inte gillar AMD skriver att dom fått en trasig.

Ja, dels ses inte pollen av alla och dels så finns det alltid troll, pollen var för deras tittare, inte butikerna.

Men <2% kom från andra återförsäljare direkt till HW Unboxed

Permalänk
Medlem

Jag skulle föreslå att ändra rubrik på artikeln, då detta knappt ens är ett rykte

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Rätt mycket är ju användarrelaterat... så jag drar inga slutsatser av detta.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Avstängd

https://www.techradar.com/news/amd-ryzen-5000-processor-failu...

How much of an issue is this?

While PowerGPU’s claimed numbers are high, other PC parts retailers and builders are claiming that the failure rates seem to be normal.

Hardware Unboxed asked some ‘major’ PC parts retailers in Australia, and were told the AMD Ryzen 5000 failure rate was below 2% – which is around normal.

Kan man kolla med komplett och Inet mfl?

Kan vara en bra början, Just saying..

Techradar skriver att dom kontaktat AMD så vi får väl se vad dom svarar! Här på SC ser jag inget när det kommer till verifiering av det som uppkommit.

It’s a complex picture at the moment, and we’ve contacted AMD to find out what’s going on. We’ll update this story as soon as we hear back.

Permalänk
Medlem

när jag uppdaterade BIOS på mitt Tomahawk x570 men INTE hade uppdaterat drivrutinerna från AMDs sida - så fick jag WHEA errors. Försvann direkt efter uppdateringen av drivisarna, så att folk med säkerhet skall kunna diagnostisera sina CPUer tror jag är tricky.

// LZ

Permalänk

Verkligen oerhört seriös granskning. Skulle vilja veta hur många % som inte får igång fullt fungerande proppar.

Edit
Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Snusfri

AMD har hög felfrekvens (DOA) på sina cpuer ur 5000-serien
Folks svar: "Haha, aldrig", "Inte en chans, påhittade siffror" "Skitsnack, AMD är BÄST!!!!"

Intel har ovanligt hög felfrekvens på 11th Gen.
Folks svar: "Haha, rätt åt Intel" "Inte ett dugg förvånad" "Intel är SÄMST!!!"

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

AMD har hög felfrekvens (DOA) på sina cpuer ur 5000-serien
Folks svar: "Haha, aldrig", "Inte en chans, påhittade siffror" "Skitsnack, AMD är BÄST!!!!"

Intel har ovanligt hög felfrekvens på 11th Gen.
Folks svar: "Haha, rätt åt Intel" "Inte ett dugg förvånad" "Intel är SÄMST!!!"

Länka gärna, vill läsa om det Inte för att klanka ner på dom eller nått sånt, men vill gärna läsa om det

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av BM-Mods:

Länka gärna, vill läsa om det Inte för att klanka ner på dom eller nått sånt, men vill gärna läsa om det

Var bara en liten pik om hur det brukar/skulle se ut om det var det andra laget som skulle råka ut för detta

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro