Scalpers stickar offerkofta: "Känner oss missförstådda"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Exakt! Perfekt sätt att lära dem värdet av pengar oavsett ålder genom månads- /veckopeng.

Mitt Nintendo sparade jag ihop (895 kr) genom hela 15 kr i veckopeng. Fick lite extra när julen väl kom så det blev en konsol.

Japp, men alla tänker inte så idag. vet vissa ungar som kan ta sin nya dyra iphone och slå den i småbitar för att deras föräldrar köper en ny nästa dag. Mycket riktigt så har dom en ny nästa dag. inga konsekvenser och lär sig inte värdet av något. mina ungar skulle aldrig göra så för dom har fått tjäna ihop till sakerna själv.
tror att sådana barn kommer få problem i framtiden, speciellt om föräldrarna kommer och hjälper dom hela tiden vilket dom säkert kommer göra.
Den stora skillnaden idag mot när jag var lite är väll att idag har de flesta råd att slänga ut 10-15 papp på en ny iphone ett par gånger i månaden och i värsta fall kan man alltid ta ett lån. förr var det inte så, lån var dyra och något man bara tog i nödfall så där kunde man tjatat och gråtit bäst man ville, det fanns helt inte pengar till det.

Angående scalpers så är det precis det som händer, dom VET att folk har råd och att dom kommer gnälla men likväl köper dom. skulle ingen köpa av dessa skulle dom försvinna.
De flesta av oss skulle säkert kunna slänga ut 50 tusen på ett kort och alla av oss med hjälp av ett lån. det som hindrar oss idag är inte brist på pengar utan vad vi anser vara värt, inte så att jag inte kan betala lånet på huset eller andra räkningar om jag köper ett kort för 50 tusen imorgon, det känns helt enkelt inte riktigt värt det bara.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Offerkofta sveriges mest missbrukade ord som inte ofta ens används korrekt. Korrekt ska vara att använda det emot folk som just spelar rollen som offer. Inte tvärt om att en massa whiners ska använda det emot de ej gillar.

Angående scalping så är det ett självföranklat problem, höj bara priserna på produkterna när de är nya och problemet löses. Vissa produkter som Androidmobiler så upplever jag ofta ett väldigt högt initialt pris som redan efter ett halvår har sjunkit. Gör detsamma med spelkonsoler, grafikkort, processorer etc.

Att helt vanliga butiker inte höjer priserna på exempelvis spelkonsoler, tyder på att marknadsekonomin inte riktigt fungerar. Ta Elgiganten, säg att de höjer priset på ps5 med 1500kr. Om de då får lika många konsoler laverade från "Sony" som innan så får de ändå sålt dessa men mer pengar vinst. Men av någon konstig anledningen gör de ej detta.
*edit2*
Jag håller med att det finns scalping problem inom mycket. Det kan vara lotter till en föreställning där det i förhand är svårt att sätta upp ett bra pris. Men om man medvetet lägger priserna betydligt lägre än vad folk är villiga och betala och man har problem med att leverera. Ja, då är scalping ett rent självföranklat problem som man själv orsakar genom ens beteende.

Inom konsoler så antog folk köpte upp dem för minning. Då har tillverkarna som jag har förstått går förlust på varje konsol ett problem. Och orsaken till att de går förlust är att de tror sig ta in dessa pengar på alla spel och tjänster som köparna sedan köper, men om de ej köper något så är dessa kunder ej intressanta när de går förlust på konsolerna.

Jag minns gamla goda tiden då många gnällde på konsolerna och tyckte de skulle vara helt upplåsta för de som köpte dem för inget spelande alls, detta för att hårdvaran var så otrolig billig när tillverkarna gick back.

Permalänk
Lego Master

Jag säger som jag sa i förra scalping-tråden;
Om ni vill agera återförsäljare, registrera ett bolag och börja bete er som återförsäljare - med allt vad det innebär! Skatt, förhandlingar med distributionsledet, turordning och tilldelning från tillverkare...you name it. Inte lika kul då längre.

Fuck these guys, seven days til sunday.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

Place the blame where it belongs...

  1. Sony/Microsoft

  2. Affärerna som tillät bottar att köpa upp allt.

  3. Personerna som faktiskt köper varor till extrema överpriser.

Tycker det är löjligt att folk gnäller på dessa scalpers då större delen av befolkningen skulle ha gjort samma sak om de hade tänkt på det först.

Kan inte riktigt hålla med om 1 och 2 här.
1. Vad ska Sony och Microsoft göra? De kan inte producera fler maskiner, de hade gjort det om de kunde. De kunde höjt priset, men är det bättre att de får en bättre marginal nu och även när tillgången ökar, efterfrågan minskar och scalpers går vidare till nästa produkt, och det finns inget som säger att scalpers inte hade tagit samma eller högre påslag.

2. Att tillåta och att inte förhindra är samma sak. Visst kan de göra mer, men min gissning är att det är som DRM skydd, butikerna uppgraderar och går förbi det och vanliga kunder fastnar och får det sämre. Plus att nu vill butikerna ha betalt för uppgraderingen av sin e-shop, men de kan inte lägga det på alla produkter för de konkurrerar med butiker som inte säljer PS5 och XBox och inte har uppgraderat sin butik.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Dummaste jag hört på länge. Fick mig ett gott skratt:

“There seems to be A LOT of bad press on this incredibly valuable industry and I do not feel that it is justified, all we are acting as is a middleman for limited quantity items.” said Jordan, who co-founded The Lab, a private group that advises paying users on how to scalp (known as a “cook group”).

Personen har helt missat hur en försäljningskedja fungerar. Där varje steg ska tillför någon typ av värde. Produktion, Paketering, Marknadsföring, Försäljning, Distribution, etc etc. SCALPING passar lixom inte riktigt in där. Det enda som kommer ens i närheten av värdelöshet i värdekedjan är väl Copyswede.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jornathan:

Nöjdare kunder som har mer pengar över att slänga på deras andra tjänster/produkter? 🙂

De slipper dock strul med garantiärenden etc..

Permalänk
Skrivet av during:

Kan inte riktigt hålla med om 1 och 2 här.
1. Vad ska Sony och Microsoft göra? De kan inte producera fler maskiner, de hade gjort det om de kunde. De kunde höjt priset, men är det bättre att de får en bättre marginal nu och även när tillgången ökar, efterfrågan minskar och scalpers går vidare till nästa produkt, och det finns inget som säger att scalpers inte hade tagit samma eller högre påslag.

2. Att tillåta och att inte förhindra är samma sak. Visst kan de göra mer, men min gissning är att det är som DRM skydd, butikerna uppgraderar och går förbi det och vanliga kunder fastnar och får det sämre. Plus att nu vill butikerna ha betalt för uppgraderingen av sin e-shop, men de kan inte lägga det på alla produkter för de konkurrerar med butiker som inte säljer PS5 och XBox och inte har uppgraderat sin butik.

Butiker höjer priserna, de tjänar mer pengar. Väldigt många butiker hade t.o.m slutat att ta emot förbokningar, även om de skulle höja priset med 1500kr så skulle de få sålt lika många.
Varför gör de dock ej detta? En sak är att de vill ej förknippas med en dyr butik, fast samtidigt blir de förknippad med en butik som har saker hemma och är värt att besöka.
Jag kan ej komma på varför butiker ej höjer priserna i en helt fungerande marknadsekonomi där tillverkarna ej straffar dem som säljer deras produkter dyrare eller något.

*edit*
I en fungerande marknadsekonomi så är Scalping ett helt naturligt resultat på när det är något fel på balansen på en varas pris och vad folk vill betala för denna.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Så kan man ju pröva att uppfostra barnen och säga nej...ja det funkar. Jag har gjort det...bow before me tiny pessants.

Piss ants?
Förlåt, kunde inte låta bli.
(Det stavas ”peasants”).

On topic: jäkla Skalle-Per!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Skrivet av anon277728:

Ica går miljoner plus - OK
Systembolaget dubblar sin vinst upp till 500 miljoner - OK
Folk köper slut på specifika Pokemon/Magic kort som en investering - OK
En o annan stackare köper PS5/Grafikort och går ett par tusen plus, buttclockers anser att gränsen är nådd!

Dem som har råd kommer fortsätta att köpa upp och sälja vidare, därför att det finns alltid någon som har råd att köpa till ett överpris. Ja, livet är orättvist. Vad glad att det gäller ett PS5/grafikkort o inte...um vad vet jag, mat? Medicin?

Dock är inte ICA eller Systemet en privatperson som tar Klarnalån på 100k för att köpa upp pallar med PS5'or för att sedan sälja till folket för ockerpriser för att de är slutsålda pga att enskilda privatpersoner köper pallar av PS5or så att folket inte får sin PS5'a i rätt pris.. en ond cirkel.

Pkmn och de andra är väl mer som att köpa en tavla?

Scalpers är inget annat än giriga typer som kan sälja sin familj om chansen kom..

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Butiker höjer priserna, de tjänar mer pengar. Väldigt många butiker hade t.o.m slutat att ta emot förbokningar, även om de skulle höja priset med 1500kr så skulle de få sålt lika många.
Varför gör de dock ej detta? En sak är att de vill ej förknippas med en dyr butik, fast samtidigt blir de förknippad med en butik som har saker hemma och är värt att besöka.
Jag kan ej komma på varför butiker ej höjer priserna i en helt fungerande marknadsekonomi där tillverkarna ej straffar dem som säljer deras produkter dyrare eller något.

*edit*
I en fungerande marknadsekonomi så är Scalping ett helt naturligt resultat på när det är något fel på balansen på en varas pris och vad folk vill betala för denna.

Värt att tillägga är att tillverkare inte får bestämma priser åt återförsäljarna. Det bryter mot våra konkurrenslagar. Så ja - butikerna borde kunna sätta högre priser nu när efterfrågan är så mycket större än tillgången. Rekommenderade priser behöver de inte följa.

Varför det ser ut som det gör i nuläget vet jag inte riktigt.
Kan vara så att tillverkarna har återförsäljarna ändå styr och ställer här. Golare har inga leverantörer... eller hur uttrycket nu gick ;).
Eller så är återförsäljarna kanske oroade för risken att tappa kunder med högre priser. Datordelar har väldigt låga marginaler - och utbudet är sällan unikt för respektive kedja. Så det är väl upplevd relation mellan kund och företag - ja kundlojalitet som är en relevant del av USPen för flera av företagen här.
Kanske?
Minns när PS3 släpptes och Thorn sålde dem för 10.000 styck ;). Det var galet dyrt minns jag. Så verkar det inte fungera nu för tiden. Och ja, något beror det ju på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon277728:

Ica går miljoner plus - OK
Systembolaget dubblar sin vinst upp till 500 miljoner - OK
Folk köper slut på specifika Pokemon/Magic kort som en investering - OK
En o annan stackare köper PS5/Grafikort och går ett par tusen plus, buttclockers anser att gränsen är nådd!

Dem som har råd kommer fortsätta att köpa upp och sälja vidare, därför att det finns alltid någon som har råd att köpa till ett överpris. Ja, livet är orättvist. Vad glad att det gäller ett PS5/grafikkort o inte...um vad vet jag, mat? Medicin?

Ja det är inte världen största problem. Men det är väl inte konstigt att problem av olika storlekar diskuteras heller.

Hur som haver.
Problemet ligger inte i frågan om huruvida det är OK att göra vinst eller ej.

Nä problemet ligger i att scalpers är ett helt onödigt element i leverantörskedjan.
ICA samlar varor i en butik. De är en relevant mellanhand så att jag slipper åka till ett mejeri 8 mil bort för mjölken, till syltfabriken i polen och till norrland för att köpa polarbrödet. ICA erbjuder inköp av diverse varor, transport och ett sortiment nära mig vilket också inkluderar snyggt upplägg, hygien, garantihantering och allt det där.
Samma sak för systembolaget.
Scalpern - ja om alla dessa skulle gå upp i rök tills imorgon så skulle leverantörsleden fungera framöver. För de bidrar inte på något sätt.
Alltså man kan även säga som så att det är normalt med 37 extra försäljningsled av alla produkter vilket skulle öka priserna med kanske 10 gånger priset. Vad är problemet? Ja problemet är ökade priser helt i onödan.

Och det är väl just det. Folk tycker väl inte att det är jättegött med extrakostnader helt i onödan. Någonstans har jag en förståelse för att man inte tycker det är helt optimalt.

Jag tror irritationen liknar den som många känner inför copyswede. Typ.

Med det sagt.
Tillgången på konsoler verkar ha varit ungefär lika bra som när PS4 levererades.
https://www.sweclockers.com/nyhet/31282-sony-avslojar-saljsif...
Eller lika många konsoler verkar ha levererats första perioden verkar det som.
Men det finns en annan efterfrågan!
Kanske beror det på pandemin. Kanske beror det på att många har så pass mycket mer pengar att prislappen var lite väl låg. Jag vet inte.
Men tillgången har inte varit extremt begränsad. Priset har däremot legat en del under vad många är villiga att betala för att få tag i en konsol ganska snabbt iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Avskyr scalpers lika mycket som cryptominers. Frågan är om man ska vänta till 4080 nu istället. Kanske PS6 också...

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

sluta handla elektronik till överpris så försvinner detta problemet av sig själv, vet att många på forumet här är skyldiga till det.

Jag köpte mig ett begagnat RTX 2080 Ti när alla paniksålde dem inför RTX 3xxx serien istället

Xbox Series S utan disc läsare finns i lager nästan överallt om ni vill testa next-gen, den fixar allt med bravur som finns lanserat i dagsläget.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Tycker nästan att det vore bättre om både producenter och leverantörer skulle öka priserna för att få marknaden i balans. Självklart tråkigt för en oss konsumenter om allt blir dyrare för stunden, men kanske ändå bättre att ha enkel tillgång för de som vill betala och att mer pengar landar hos de som producerar => borde kunna leda till större investeringar i leveranskedjan

... En ärlig variant av det som scalpers håller på med skulle just vara att buda högt till and/Nvidia för att säkra tillgång och sedan driva en "premiumbutik" med höga priser med bra lagerhållning. Inte optimalt, men iaf inte direkt destruktivt

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

sluta handla elektronik till överpris så försvinner detta problemet av sig själv, vet att många på forumet här är skyldiga till det.

Jag köpte mig ett begagnat RTX 2080 Ti när alla paniksålde dem inför RTX 3xxx serien istället

Xbox Series S utan disc läsare finns i lager nästan överallt om ni vill testa next-gen, den fixar allt med bravur som finns lanserat i dagsläget.

Yes!
Scalpers finns bara så länge köparna av deras grejer finns. You cant have one without the other.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

En distributör som säljer varor med 35-50 % marginal brukar va nöjd med 5 % bruttomarginal när kostnaderna räknats. Vore enklare att löneförhandla om bruttomarginalen va 40 % 😄

Att utan avtal introducera ett nytt led i säljkedjan som inte fyller någon funktion är inte detsamma

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Simrig: NLR Elite | Simucube 2 Pro | Ascher F64 V3 | Heusinkveld
Monitorer: Samsung Neo G9 | Alienware AW2723DF
Ljud: Røde NTH-100M | Roland Bridge Cast
Media: Zidoo Z2000 Pro | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

De flesta av oss skulle säkert kunna slänga ut 50 tusen på ett kort och alla av oss med hjälp av ett lån. det som hindrar oss idag är inte brist på pengar utan vad vi anser vara värt, inte så att jag inte kan betala lånet på huset eller andra räkningar om jag köper ett kort för 50 tusen imorgon, det känns helt enkelt inte riktigt värt det bara.

De flesta av oss? Ursäkta? Att de flesta kan ta lån till det (inte ens alla kan det) är inte samma som att de flesta har råd att slänga 60k på ett kort...

Själv kan jag definitivt inte det, och även mitt TV-köp (som inte var uppe i närheten av det) kändes som en på tok för dyr sak... Och det var inte heller kontant.

Hade inte ens kunnat köpa ett hus med hjälp av lån (om jag ville ens) där jag bor för jag skulle inte få ett såpass stort lån pga bristande kontantinsats, och då snackar vi minst 2m7 mille för ett 54 kvm hus som lägsta slutpris de senaste månaderna (råkade kolla av nyfikenhet häromdagen, kommer aldrig köpa hus, eller ens ha råd)... Och nej, inte i storstad.

Kan ju säga att jag inte reagerat så mycket om du sagt 5k även om jag inte skulle kunna slänga det ens som det är nu, men det låter mer som en summa de flesta skulle kunna lösa utan lån, eller iaf månaden efter, men 50k?

För att återgå till ämnet scalpers så hade jag gärna visat dem ömhet och värme... genom att dänga dem i elementet. Jag håller dock med om att bästa sättet att bli av med kretinerna är att inte föda dem. Sluta köp av dem och se dem kursa när de får sålt noll. Skulle skratta gott Det är ju rätt tidskritiskt, för så fort det finns mer att tillgå minskar problemet och efterfrågan också...

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

Fast hur många procent av totalen har egentligen scalpers? Har sålts över 5 miljoner enheter hittills.

Tror folk blåser upp det här till helt orimliga proportioner. Det är efterfrågan pga pandemin som skapar bristen, inte scalpers. Tänk på att många länder har utegångsförbud. Inte mycket annat o göra då än lira spel.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av talonmas:

Fast hur många procent av totalen har egentligen scalpers? Har sålts över 5 miljoner enheter hittills.

Tror folk blåser upp det här till helt orimliga proportioner. Det är efterfrågan pga pandemin som skapar bristen, inte scalpers. Tänk på att många länder har utegångsförbud. Inte mycket annat o göra då än lira spel.

Ja det är en väldigt bra fråga! Antagligen väldigt svårt att ta reda på också.
Och en rimlig poäng.
Om man inte känner till omfattningen så är det kanske aningen förhastat att gå upp i varv allt för mycket.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Läste det för nån dag sedan . Det är bara löjligt hur denna Jordan tror att han sysslar med något bra och värdefullt Borde inte vara lagligt att organisera grupper vars syfte är att kontrollera tillgången till produkter så att man kan prisfixa. Nu är det ju bara spelkonsoler det handlar om så ansvaret ligger också på köparna. Hade varit mycket värre om tusentals privatpersoner går samman för att kontrollera tillgång på medicin/livsmedel.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rikimaru:

Place the blame where it belongs...

  1. Sony/Microsoft

  2. Affärerna som tillät bottar att köpa upp allt.

  3. Personerna som faktiskt köper varor till extrema överpriser.

Tycker det är löjligt att folk gnäller på dessa scalpers då större delen av befolkningen skulle ha gjort samma sak om de hade tänkt på det först.

  1. Personerna som faktiskt köper varor till extrema överpriser.

  2. Personerna som faktiskt köper varor till extrema överpriser.

  3. Personerna som faktiskt köper varor till extrema överpriser.

Fixat.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Titeln är ju självbeskrivande, "stickar offerkofta"...

Jag är för fri marknad osv. men man kan ju tycka att folk beter sig illa för det. Bedrövligt om personer som behöver t.ex. grafikkort till jobbet inte kan få tag på det (video editors m.fl.) för att scalpers bokar in sig i köer överallt.

Underligt med alla nedlåtande kommentarer mot scalpers när folk i forumet glatt redovisar alla order de själv lagt i alla butiker runt om i Europa.... Om ni hade hållit er till att lägga EN order på ett kort så hade det kortat ner väntetider en hel del och andra hade haft chans att få sina kort tidigare. Ni ställer till en djäkla massa besvär för butikerna, tvingar de att lägga ner en massa tid på era avbokningar etc, eller tar era orders upp köplats som hindrar nästa i kön att få sitt kort levererat. För att inte prata om alla extrakostnader för butikerna, sånt som ni sen glatt gnäller om gällande utpriset på produkter.
Rannsaka ert egna samvete själv först innan ni gnäller på andra som bär sig lika osolidariskt åt som er.
Höga priser hos scalpers... Ja de håller de priser idioterna som köper betalar, inget konstigt med det.
Ger mig fan på att många gnällspik här inne köpt till överpris bara för att "de måste ha".

Ge mig svar på frågan: vad skiljer mellan en scalper och en som lägger 10-15 orders på olika kort i olika affärer och förlänger väntetiden för andra som väntar på sin leverans? Förutom att scalpers lyckats få tag i kort....

Permalänk
Medlem

@Meantek Visst hann du poppa popcorna innan du postade denna nyhet?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk

Drabbar inte mig på något sätt, väntar alltid ett par år till priserna sjunker, fler spel och absolut det viktigaste, mindre buggar.

Så varsågod och scalpa bäst hen vill.

Men absolut surt för den som väntat och förstår mycket väl er också

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Underligt med alla nedlåtande kommentarer mot scalpers när folk i forumet glatt redovisar alla order de själv lagt i alla butiker runt om i Europa.... Om ni hade hållit er till att lägga EN order på ett kort så hade det kortat ner väntetider en hel del och andra hade haft chans att få sina kort tidigare. Ni ställer till en djäkla massa besvär för butikerna, tvingar de att lägga ner en massa tid på era avbokningar etc, eller tar era orders upp köplats som hindrar nästa i kön att få sitt kort levererat. För att inte prata om alla extrakostnader för butikerna, sånt som ni sen glatt gnäller om gällande utpriset på produkter.
Rannsaka ert egna samvete själv först innan ni gnäller på andra som bär sig lika osolidariskt åt som er.
Höga priser hos scalpers... Ja de håller de priser idioterna som köper betalar, inget konstigt med det.
Ger mig fan på att många gnällspik här inne köpt till överpris bara för att "de måste ha".

Ge mig svar på frågan: vad skiljer mellan en scalper och en som lägger 10-15 orders på olika kort i olika affärer och förlänger väntetiden för andra som väntar på sin leverans? Förutom att scalpers lyckats få tag i kort....

Menar du att du tror butikerna har personal som manuellt hanterar order som inte ens har varorna i lager? Problemet det ställer till för butikerna är några extra processorcykler på servern och lite mer internetbandbredd för det där mailet.

Sedan om folk lägger ordrar på flera ställen, men avbokar resten så fort en skickas så skapar det i praktiken ingen fördröjning för någon annan.. Lite annorlunda än när scalpers faktiskt köper upp hela lager innan någon annan lyckas beställa.

Permalänk
Avstängd

Scalpers är ju mer eller mindre den (i dagsläget) lagliga varianten av marknadsmonopol där de köper upp varor som de senare säljer till ockerpriser då ingen annan kan konkurrera med dem längre.

Dessutom är det inte heller hållbart ur Kants kategoriska imperativ: anta att ALLA blev scalpers, vem skulle då ha pengar över till att kunna spendera på alla ockerprissatta varor?

Scalpers är vår tids, "Rökning kan inte orsaka lungcancer", åtminstone när man lyssnar på scalpers mentala gymnastik.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag är lite förvånad över hur många som försvarar scalpers här. Låt mig fråga er detta: Anser ni det vara ok att aktivt förhindra konsumenter från att köpa en produkt genom andra kanaler, för att kunna ta ut väldigt höga marginaler?

Om svaret är ja på denna frågan, är ni också okej med att företag får monopol på produktkategorier? Är ni okej med kartellbildning?

Alla dessa metoder, likså scalping, ser jag som olika sätt att oärlig manipulera tillgången för att maximera sin egen vinst.

Konkurenslagarna är en inskränkning i den "fria marknaden", och är väldigt positivt för oss konsumenter. Att säga att det är såhär en fri marknad fungerar är inte ett argument för att det bör fungera så.

Edit: typo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes!
Scalpers finns bara så länge köparna av deras grejer finns. You cant have one without the other.

Tyvärr verkar ju miners köpa av scalpers sålänge det är lönsamt då... tror mining är den mest idiotiska trenden som kommit på många många år, det går alltså åt massor av el och datorhårdvara för att folk ska gräva fram en digital valuta? kan vi inte vika proteiner eller något dylikt med all beräkningskraft istället?

Kan ju erkänna att jag "scalpat" en del i WoW förr i tiden men det är ju ett spel

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Tycker nästan att det vore bättre om både producenter och leverantörer skulle öka priserna för att få marknaden i balans. Självklart tråkigt för en oss konsumenter om allt blir dyrare för stunden, men kanske ändå bättre att ha enkel tillgång för de som vill betala och att mer pengar landar hos de som producerar => borde kunna leda till större investeringar i leveranskedjan

Riktigt så enkelt är det inte, då hade de absolut gjort så. Den där balansen mellan tillgång, pris och efterfrågan är inte helt lätt. För högt pris kan slå helt galet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moonrift:

Tycker nästan att det vore bättre om både producenter och leverantörer skulle öka priserna för att få marknaden i balans. Självklart tråkigt för en oss konsumenter om allt blir dyrare för stunden, men kanske ändå bättre att ha enkel tillgång för de som vill betala och att mer pengar landar hos de som producerar => borde kunna leda till större investeringar i leveranskedjan

... En ärlig variant av det som scalpers håller på med skulle just vara att buda högt till and/Nvidia för att säkra tillgång och sedan driva en "premiumbutik" med höga priser med bra lagerhållning. Inte optimalt, men iaf inte direkt destruktivt

Apple har testat det flera gånger, ibland går det och ibland kommer det nya konkurrenter som tar marknadsandelar.

De får gärna höja sina priser men då får de räkna med att de kommer in fler konkurrenter också.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.