Permalänk
Medlem

Snabba upp min router?

Hejsan
Har jag möjlighet att via mjukvara eller interna inställningar snabba upp min router?

WiFi och kabelanslutningar i sig fungerar bra. Men jag streamer TV och ibland (inte alltid) fungerar det inte att titta, det bara står och laddar.

Jag använder denna router, Huawei B-818.

Har testat lite olika inställningar men inte direkt märkt någon skillnad, även testat att placera routern på lite olika ställen men upplever ingen skillnad.

Någon idé?
Mvh

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Uppdatera mjukvaran, återställ om det "behövs"
Antagligen kräver det mer att streama till TV än till dator/telefon, pröva ändra upplösningen. Hur ser signalstyrkan ut mellan TV och router samt router och mast?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad har du för uppkoppling, fast eller trådlös ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Det är en trådlös router med SIM-kort. Kör 3 som leverantör.

Mellan routern och TV:n är det kabel.
Jag har sen en PC, en telefon samt ytterligare en äldre router som styr mitt smart-hem.

Det konstiga är liksom att när ändrar från vanlig TV till HD tv så börjar den lagga men jag kan ladda ner i 7-9mb/sekunden....

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av tioende:

Tack för svar!

Det är en trådlös router med SIM-kort. Kör 3 som leverantör.

Mellan routern och TV:n är det kabel.
Jag har sen en PC, en telefon samt ytterligare en äldre router som styr mitt smart-hem.

Det konstiga är liksom att när ändrar från vanlig TV till HD tv så börjar den lagga men jag kan ladda ner i 7-9mb/sekunden....

Det är inte speciellt konstigt, HDTV kräver mer bandbredd och arbete.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av tioende:

Tack för svar!

Det är en trådlös router med SIM-kort. Kör 3 som leverantör.

Mellan routern och TV:n är det kabel.
Jag har sen en PC, en telefon samt ytterligare en äldre router som styr mitt smart-hem.

Det konstiga är liksom att när ändrar från vanlig TV till HD tv så börjar den lagga men jag kan ladda ner i 7-9mb/sekunden....

Du försöker alltså använda hdströmningstjänster via mobilt bredband, det är nog läge att fixa en riktig internetanslutning eller sluta strömma.
Filnedladdningar är inte alls känsliga för korta stopp och varierande latens så du kan ha tillräcklig bandbredd utan att det för den skull funkar för nått där kommunikationen behöver ske stabilt och i realtid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Inte säkert denna möjlighet finns om det inte är en 3 router men ifall det går så testa låsa LTE bandläge till 2600, 1800, 900 och 800mhz och se vilken som fungerar bäst då detta mycket troligen är en belastningsfråga på mobilmasten du kopplar upp emot.

Permalänk
Medlem

Allright ni. Tacksam för svaren.

Ska testa lite Gowithflow.
Men som Kaffe skriver är det förmodligen inte möjligt med mobilt bredband. Synd. Men bättre än inget Kan åtminstone kolla vanligt tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tioende:

Allright ni. Tacksam för svaren.

Ska testa lite Gowithflow.
Men som Kaffe skriver är det förmodligen inte möjligt med mobilt bredband. Synd. Men bättre än inget Kan åtminstone kolla vanligt tv.

Troligtvis går det jättebra med mobilt bredband, förutsatt att din mast inte blir överbelastad. Då är allt som krävs en "riktig" riktantenn och kort antennkabel. Jag gick från (kommer knappt ihåg längre?) kanske 10-20Mbit till 100-270Mbit med detta, i kombination med att rikta in antennen på en mast längre bort med högre frekvenser.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Troligtvis går det jättebra med mobilt bredband, förutsatt att din mast inte blir överbelastad. Då är allt som krävs en "riktig" riktantenn och kort antennkabel. Jag gick från (kommer knappt ihåg längre?) kanske 10-20Mbit till 100-270Mbit med detta, i kombination med att rikta in antennen på en mast längre bort med högre frekvenser.

Aaa, tack!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tioende:

Allright ni. Tacksam för svaren.

Ska testa lite Gowithflow.
Men som Kaffe skriver är det förmodligen inte möjligt med mobilt bredband. Synd. Men bättre än inget Kan åtminstone kolla vanligt tv.

Ska funka, kör mobilt bredband och streamar 4k på netflix utan problem. Telenor