John Carmacks lösning på grafikkortsbrist – auktioner

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är mer spännande att se precis som han säger hur miningkorten blir prissatta, var exakt min första tanke.

Förvånar mig inte det minsta om det blir i stil ”omg detta är Enterprise-grejor, vi tar trippelt betalt”...

Enda sättet att kränga miningkorten är om dom är -billigare-, annars lär ju miners skippa dom, eller bara börja köpa dom parallellt med allt annat dom också får tag på.

Permalänk
Medlem

Dålig ide! Varför? Jämförelse: Tänk dig att det finns en grupp människor som insisterar på att vardagsbilar ska kuna användas som traktorer. Dvs kunna plöja en åker 24/7 365 dagar/år. Vi skulle få Frankestein bilar.

På samma sätt används minings GPU:er 24/7 365 days/year till att plöja matteåkrar. Att då kräva att vanliga gamers GPU:er ska kunna göra det samma är minst sagt borderline insane.

Så istället för att segmentera GPU:er så att de används till det de är bäst lämpade för så föreslår Carmack auktioner!? Make sens lika mycket för Frankenstein bilar som för Frankenstein GPUer. 🙂

Permalänk
Medlem

Det finns flera anledningar till varför detta är en dålig idé. En av anledningarna är ju svaren i den här tråden. Väldigt många människor förstår inte hur en marknad fungerar, de har ingen aning om hur priser och tillgång och efterfrågan samverkar ens på den mest grundläggande mellanstadienivå. Det är ett oöverstigligt hinder att utbilda allmänheten.

En annan anledning är såklart att tillverkarna vill hålla sig väl med sina återförsäljare och de kan ju inte sälja varorna om de auktioneras ut. De flesta har inte system för att hantera auktioner och kommer inte investera miljoner i det för att det släpps en konsol eller ett grafikkort.

Om det blir standard med för dålig tillgång vid lanseringar tror jag att branschen kommer att landa i en tredje lösning, faktiskt. Och det är att ta rejält mycket mer betalt för de första miljonerna exemplar, men att göra dem till "exklusiva" collectors edition och liknande. Då kan både kommunicera det ordinarie priset några månader längre fram, man får early adopters att betala dubbla priset för en annan färg och en fånig statyett och man tjänar pengar på det på ett kontrollerat och säkert sätt. Samtidigt så finns den en vana från konsumenter att en vara i en udda färg kan kosta mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tvärtom, allt annat lika är det ett väldigt effektivt sätt att allokera begränsade resurser. Korten säljs till dem som värderar dem högst.

"Värdera" var ett väldigt tillrättalagt ord i sammanhanget.
Snarare så att de som råd att köpa för överpris, som redan har ekonomiskt momentum. Precis som bostadsmarknaden.

Permalänk
Medlem

Skillnaden blir främst vart pengarna går. För vanliga konsumenter blir det skitdyrt utan någon chans att köpa till lägre lanseringspriser. Det är kanske bra för den som hatar skalperare så mycket att de vill betala skalperingspriser till AMD eller Nvidia.

Ska man sen även begränsa möjligheterna att bryta kryptovaluta blir det ännu dyrare för vanliga konsumenter, som annars kan tjäna in kostnaden på några månader.

Permalänk
Medlem

Uppritkigt sagt har jag länge trott att anledningen till att PC gaming kanske skulle dö var att konsolerna skulle ta över allt mer med exklusiva titlar. Nu är det ju sjukt accelererande priser som det börjar luta åt allt mer, jag menar ett grafikkort som ska vara lite mer mainstream kostar typ halva min lön på en månad.

Nåja, det överlever säkert, jag har dock fortfarande inte förstått hur det kan skapas pengar ur mining, man har ngt som kostar sjuka mängder el och dyr hårdvara som egentligen inte skapar något alls.

Iofs finns det ju rappare och folk som sjunger med autotune som får pengar för skit på något magiskt sätt också, en del med ytterst tvivelaktigt ras/köns/budskap som får härja vilt på musiktjänster medans andra tveksamma band är bannade pga av hudfärg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Nåja, det överlever säkert, jag har dock fortfarande inte förstått hur det kan skapas pengar ur mining, man har ngt som kostar sjuka mängder el och dyr hårdvara som egentligen inte skapar något alls.

"Nederländernas goda klimat för tulpanlökar i kombination med den välmående nederländska borgarklasens närighet kom att bädda för kapitalismens första stora finansbubbla. Den går under namnet Tulpanmanin eller Tulpansvindeln.

I köpmannaklassens händer blev tulpanlökarna under tidigt 1600-tal en lukrativ handelsvara. Tulpanlökar steg raskt i pris och gav god vinst. Nya odlare kom in på marknaden allt eftersom priserna steg. Plötsligt var hysterin på gång. År 1636 hade många vanliga lökar tredubblats i pris. Exklusiva lökar skenade i pris .Då betalade man 175 floriner för en ”Amiral de Maan”: två år tidigare hade den kostat bara 15. Stora delar av befolkningen drogs in i bubblan Febern nådde sin topp med fantasisummor runt årsskiftet 1636–37. Till råga på allt handlades det med kontrakt på lökar som ännu inte fanns, men skulle skördas i framtiden."

"Han finner förloppet för en bubbla pinsamt enkel. Först kommer något nytt in på marknaden: tulpanlökar, järnvägsaktier. It-aktier. Med dem dyker det upp idéer om att man har kommit in i en ny era, där alla gamla ekonomiska tyngdlagar på något underbart vis upphört att gälla. ”Detta är något helt nytt”.

Det lockar till förhoppningar, drömmar och spekulation. Priset går upp. Detta lockar nya köpare. Priset går upp igen. Kedjebrevet är igång. Fler spekulanter flockas. Priset går upp ännu mer, och så vidare. Precis som i tulpansvindeln skapar alltså bubblan sin egen uppåtrörelse, oberoende av de faktiska värdena. Kurvorna går så vackert i taket."
källa https://www.sydnarkenytt.se/blogg/ulja/om-girighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

"Värdera" var ett väldigt tillrättalagt ord i sammanhanget.
Snarare så att de som råd att köpa för överpris, som redan har ekonomiskt momentum. Precis som bostadsmarknaden.

Bostäder är livsnödvändiga. Grafikkort är lyxkonsumtion. Dessa två kan, och ska inte jämföras.

Auktioner är lysande för lyxvaror!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Om det finns 100 kort att köpa och det säljs 100 kort, vem tjänar då egentligen på att de säljs för dubbla priset? Inte är det ju konsumenten, åtminstone. Förstår den kapitalistiska idén bakom att den som har mest pengar alltid ska gå först, men jag vet inte om jag tycker det är en speciellt bra idé. Speciellt med tanke på att jag faktiskt gav 7825:- för mitt 3080, just tack vare det faktum att jag var snabb på bollen.

Tid = pengar, du hade tid att avsätta när korten släpptes för att hamra på F5. Alla människor har inte den möjligheten. Men det var ett förfarande som du vann på. Därför tycker du det var bra. Det innebär inte att den är bra vare sig för den genomsnittlige gamern, åf, tillverkarna eller AMD & Nvidia.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Tid = pengar, du hade tid att avsätta när korten släpptes för att hamra på F5. Alla människor har inte den möjligheten. Men det var ett förfarande som du vann på. Därför tycker du det var bra. Det innebär inte att den är bra vare sig för den genomsnittlige gamern, åf, tillverkarna eller AMD & Nvidia.

Vem tjänar på att alla måste betala skalperingspriser? Det är då ingen fördel för den genomsnittlige gamern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ja, ändra hur det distribueras, för alla vet ju att grafikkort tillhör mänskliga rättigheter.

Det är faktiskt synd om den som inte har 100 FPS i 4K. Garanterat retad i sandlådan!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vem tjänar på att alla måste betala skalperingspriser? Det är då ingen fördel för den genomsnittlige gamern.

Efterfrågan och tillgång, när tillgången blir bättre sjunker priserna, den som vill vara early adopter får betala ett premium. Den genomsnittlige gamern kan då välja vad han anser vara ett rimligt pris för att vänta.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Efterfrågan och tillgång, när tillgången blir bättre sjunker priserna, den som vill vara early adopter får betala ett premium. Den genomsnittlige gamern kan då välja vad han anser vara ett rimligt pris för att vänta.

Det är ingen skillnad mot idag förutom att göra det omöjligt att fynda kort billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vem tjänar på att alla måste betala skalperingspriser? Det är då ingen fördel för den genomsnittlige gamern.

Man kan argumentera för att det skapar incitament för tillverkarna att investera i R&D för att få fram ännu bättre grafikkort. Ju högre intäkter de får (dvs högre priser per kort för samma volym), desto mer intressant att skapa nya kort. När übergamern tröttnat kan den genomsnittlige gamern så småningom få tillgång till dessa kort. Det är i alla fall ett bättre scenario än att skalpers utnyttjar bristen på utbud.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Bra med auktioner om Nvidia och AMD tjänar storkovan på att folk betalar överpriser så borde det ju ge större incitament till konkurrenter att ta sig i kragen då det finns stora pengar att vinna. Återförsäljare borde dock kunna buda på auktionerna i sina förbeställares namn.
Slutkunderna som beställer kan ju sätta ett maxtak på vad återförsäljarna ska buda.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Det här är en ganska kul filosofisk fråga. Perfekt att dryfta med ett par öl innanför västen
Tack för tipset!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Tid = pengar, du hade tid att avsätta när korten släpptes för att hamra på F5. Alla människor har inte den möjligheten. Men det var ett förfarande som du vann på. Därför tycker du det var bra. Det innebär inte att den är bra vare sig för den genomsnittlige gamern, åf, tillverkarna eller AMD & Nvidia.

Jag tycker det är bra eftersom jag och många med mig kunde köpa kort till ett rimligt pris. Om tillverkarna istället auktionerat ut säg 200 kort i veckan och strypt tillgången med vilje för att pressa upp priserna hade jag fortfarande inte haft ett kort. Varför jag eller någon annan skulle favorisera just den modellen ser jag inte riktigt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jag tycker det är mer spännande att se precis som han säger hur miningkorten blir prissatta, var exakt min första tanke.

Förvånar mig inte det minsta om det blir i stil ”omg detta är Enterprise-grejor, vi tar trippelt betalt”...

Enda sättet att kränga miningkorten är om dom är -billigare-, annars lär ju miners skippa dom, eller bara börja köpa dom parallellt med allt annat dom också får tag på.

De preliminära siffrorna var inte imponerande, kombinera det med att det kan vara utsorterade chip som kanske kräver mer effekt för att producera samma och du måste krypa ner rätt rejält i pris.

Säg 57 MH/s för ett 3060 TI/130W som har en prislapp mellan 5-6k vs 50HX/250W som enligt spec gav 45 MH/s, eller 90HX/300W som ger 86MH/s vs 3080/230W som levererar 91MH/s.

Med tanke på begränsad funktion och (förutsatt att korten redan är optimerade för mining d.v.s.) mkt högre förbrukning så ser jag inte att miners kommer sluta jaga vanliga GPU's då dom helt enkelt erbjuder bättre MH/s per watt, om nu inte priset blir avsevärt lägre för CMP-kort.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

"Värdera" var ett väldigt tillrättalagt ord i sammanhanget.
Snarare så att de som råd att köpa för överpris, som redan har ekonomiskt momentum. Precis som bostadsmarknaden.

Vi använder priset för att värdera och allokera nästan allting annat i samhället, varför inte grafikkort? Visst är det så att de med högre inkomster kommer ha större möjligheter att köpa korten, men ska vårt kapitalistiska samhälle baseras på någon form av mikrostyrning av vem som har behov av vad, inklusive lyxartiklar som senaste grafikkorten?

Skrivet av Thursday:

Jag tycker det är bra eftersom jag och många med mig kunde köpa kort till ett rimligt pris. Om tillverkarna istället auktionerat ut säg 200 kort i veckan och strypt tillgången med vilje för att pressa upp priserna hade jag fortfarande inte haft ett kort. Varför jag eller någon annan skulle favorisera just den modellen ser jag inte riktigt.

Ytterst sällan finns det något att tjäna på att kraftigt begränsa tillgången på en vara. Speciellt inte något som är konkurrensutsatt såsom ett grafikkort. Och vad är ett rimligt pris? När kvoten prestanda/krona är så skyhögt mycket bättre för tidiga 3000-kort än för allting annat på marknaden är ju frågan om priset var rimligt? Personligen anser jag att priset var alldeles för lågt, och runt 10 000 - 12 000 kronor för ett 3080 hade förmodligen bättre speglat det övriga utbudet.

Permalänk
Medlem

Är som att kräva att privatpersoner köper enterprisegrejer för 100 000 kr för att kunna göra saker hemma, nästan ingen som gör det. Företag (och miners) kan motivera svinhöga priser eftersom de genererar intäkter med hårdvaran, gamers får inget tillbaka och kan inte spendera alls lika mycket. Detta är bara ett sätt att garantera att i princip ingen privatperson kan köpa ett modernt grafikkort.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Tvärtom, allt annat lika är det ett väldigt effektivt sätt att allokera begränsade resurser. Korten säljs till dem som värderar dem högst.

Bra att du bekräftade det jag precis sa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast vem skulle då inte lägga de 20000 vid aktionen initialt? Om auktionerna är tillgängliga för alla kommer de sluta på max av vad folk är villiga att betala, det är ju det som är tanken.
Eller skulle någon buda 8000 inte få kortet men sedan ge 20000 till en scalper? Istället för att läsa de 20 direkt vilket då kanske snarare blir 17-18

Du har inte varit inne på Tradera/Blocket på ett tag va? Typ, sedan en dag efter 3000-serien lanserades. Folk betalar 9500-10000 för ett 3070. På vilket sätt skulle auktioner gynna konsumenten? Den som påstår dylika har noll koll på hur auktioner fungerar, vilket är konstigt då konceptet är väldigt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Det finns flera anledningar till varför detta är en dålig idé. En av anledningarna är ju svaren i den här tråden. Väldigt många människor förstår inte hur en marknad fungerar, de har ingen aning om hur priser och tillgång och efterfrågan samverkar ens på den mest grundläggande mellanstadienivå. Det är ett oöverstigligt hinder att utbilda allmänheten.

En annan anledning är såklart att tillverkarna vill hålla sig väl med sina återförsäljare och de kan ju inte sälja varorna om de auktioneras ut. De flesta har inte system för att hantera auktioner och kommer inte investera miljoner i det för att det släpps en konsol eller ett grafikkort.

Om det blir standard med för dålig tillgång vid lanseringar tror jag att branschen kommer att landa i en tredje lösning, faktiskt. Och det är att ta rejält mycket mer betalt för de första miljonerna exemplar, men att göra dem till "exklusiva" collectors edition och liknande. Då kan både kommunicera det ordinarie priset några månader längre fram, man får early adopters att betala dubbla priset för en annan färg och en fånig statyett och man tjänar pengar på det på ett kontrollerat och säkert sätt. Samtidigt så finns den en vana från konsumenter att en vara i en udda färg kan kosta mycket mer.

De som deltar i auktionerna är just importörer och auktoriserade återförsäljare tänker jag mig, knappast slutkomsumenter. Tänk likt hur börsen fungerar, det ligger köpordrar och de fylls i takt med att Nvidia och partners producerar kort.

Vad exakt som krävs för att lägga en order vet jag inte, men borde ju vara i storleksordningen 100-tals kort per transaktion som minimum

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bostäder är livsnödvändiga. Grafikkort är lyxkonsumtion. Dessa två kan, och ska inte jämföras.

Auktioner är lysande för lyxvaror!

Din första bostad i formatet 20m2 är en livsnödvändighet, absolut, men många äger ganska mycket mer än så eller hyr och äger inget alls...

Auktion (budgivning) är ju precis så bostadsmarknaden fungerar, bara hyresrätter som är begränsade och nedlåsta av godtyckliga system som ködagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Du har inte varit inne på Tradera/Blocket på ett tag va? Typ, sedan en dag efter 3000-serien lanserades. Folk betalar 9500-10000 för ett 3070. På vilket sätt skulle auktioner gynna konsumenten? Den som påstår dylika har noll koll på hur auktioner fungerar, vilket är konstigt då konceptet är väldigt enkelt.

Fast det är ju folk som var villiga att betala det men som inte hann på att lägga beställningar i tid, om det hade varit auktion så hade de budat liknande och scalpers hade inte fått dem.
Vinsten för scalpers är att kortet kostar 5000 och någon köper det för 10000, om kortet kostar 8-9000 så minskar vinsten.
Vidare så om en scalpers får ett kort för 8000 så betyder det i så fall att ingen då var villig att ge mer = ingen vinst att hämta.

Det betyder att kortet pris sätts av konsumenten, priset blir därmed inte lockande för scalpers och ej heller för miners, efterfrågan sjunker något och därmed sjunker priset.
Skillnaden blir att konsumenterna på lika villkor har en chans att få korten och istället för kanske 10000 så blir det 9000 för scalpers är inte risken för 9000 värd chansen att kanske få 1000 kr vinst.
På det så om scalpers sätter ut korten för 9000 och det finns auktioner hos tillverkare, då kommer priset hos tillverkares auktioner aldrig överstiga vad scalpers kan ta och därmed vara det logiska valet vilket gör att för att tävla med det måste scalpers sänka sina priser = mindre vinst osv.

Priser blir därmed lägre än scalpers priser men ja de stiger mot satta priser nu men på helhet blir det att kunder i genomsnitt som vill ha kort till sina gaming riggar betalar mindre och folk som försöker tjäna pengar på folks desperation inte har samma möjligheter att göra det.
Vidare med aktion försvinner vinsten i att ha en bot som kan beställa snabbt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Bostäder är livsnödvändiga. Grafikkort är lyxkonsumtion. Dessa två kan, och ska inte jämföras.

Auktioner är lysande för lyxvaror!

Har fortfarande inte listat ut om "ni" är sossar a'la 70-talet eller om ni är kapitalister a'la 80-tal för era argument är "all over the place"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast det är ju folk som var villiga att betala det men som inte hann på att lägga beställningar i tid, om det hade varit aktion så hade de budat liknande och scalpers hade inte fått dem.
Vinsten för scalpers är att kortet kostar 5000 och någon köper det för 10000, om kortet kostar 8-9000 så minskar vinsten.
Vidare så om en scalpers får ett kort för 8000 så betyder det i så fall att ingen då var villig att ge mer = ingen vinst att hämta.

Det betyder att kortet pris sätts av konsumenten, priset blir därmed inte lockande för scalpers och ej heller för miners, efterfrågan sjunker något och därmed sjunker priset.
Skillnaden blir att konsumenterna på lika villkor har en chans att få korten och istället för kanske 10000 så blir det 9000 för scalpers är inte risken för 9000 värd chansen att kanske få 1000 kr vinst.
På det så om scalpers sätter ut korten för 9000 och det finns aktioner hos tillverkare, då kommer priset hos tillverkares aktioner aldrig överstiga vad scalpers kan ta och därmed vara det logiska valet vilket gör att för att tävla med det måste scalpers sänka sina priser = mindre vinst osv.

Priser blir därmed lägre än scalpers priser men ja de stiger mot satta priser nu men på helhet blir det att kunder i genomsnitt som vill ha kort till sina gaming riggar betalar mindre och folk som försöker tjäna pengar på folks desperation inte har samma möjligheter att göra det.
Vidare med aktion försvinner vinsten i att ha en bot som kan beställa snabbt.

Förstår inte varför ni snöar in på scalpers. Fullständig skit samma för mig vem jag betalar överpriset till ärligt talat, suger lika mycket oavsett. För du inbillar väl dig inte att dom 100% du betalar mer kommer dig till godo bara för att det är Nvidia eller AMD som tar dom?

Permalänk
Medlem

Gilla läget säger jag bara, det är en marknadsekonomi. Auktioner skapar bara nya problem, algoritmer som beräknar den perfekta volymen för maximerade intäkter för tillverkarna. Tillgång och efterfrågan fast omvänt. Dvs man räknar ut vad som är perfekt tillgång för maximerad vinst och producerar därefter. Mycket dystrare än dagens system. Sitt i båten och vänta på din tur.

Permalänk

Låter som något enskilda återförsäljare kan pröva på eget bevåg. Inte realistiskt för Nvidia kräva att alla deras återförsäljare implementerar auktionssystem på sina webbsidor.

Tror inte priserna skenar mångdubbelt dock. Annars hade ju miners köpt upp alla kort från scalpers redan nu med högre pålägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Har fortfarande inte listat ut om "ni" är sossar a'la 70-talet eller om ni är kapitalister a'la 80-tal för era argument är "all over the place"

Inget av det skulle ja tro...

För övrigt börjar den här karusellen om GPU:er lukta, eller snarare stinka kartell.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon