Permalänk

Internet trafik

Hej!
Jobbar på ett boende med flera ungdomar där vi har en svag internet lina.
Jag undrar om det finns någon bra app där man kan se hur mycket användning av internet olika enheter drar i realtid.

Alla enheter är uppkopplade på samma Wi-Fi och det är främst ungdomarnas xbox vi har intresse av.

Oerhört tacksam för svar!
/Klassemannen

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Klassemannen:

Hej!
Jobbar på ett boende med flera ungdomar där vi har en svag internet lina.
Jag undrar om det finns någon bra app där man kan se hur mycket användning av internet olika enheter drar i realtid.

Alla enheter är uppkopplade på samma Wi-Fi och det är främst ungdomarnas xbox vi har intresse av.

Oerhört tacksam för svar!
/Klassemannen

Nej det är tekniskt omöjligt. För att mäta det måste du mäta i en punkt all trafik passerar så en vanlig allmän app kan inte göra det, däremot om routern har en app kanske den kan visa hur mycket som passerar routern.
Jag kan läsa av använd bandbredd så här via routern

Du behöver alltså mäta i nån hårdvara där trafiken passerar och klarar inte routern/switchen av det behöver du tex en dator med 2 nätverksanslutningar. Datorer går att mäta "dator för dator" med mjukvara men det blir svårare att göra för en spelkonsol, möjligen kan man koppla konsolens trafik via en dator för att kunna mäta den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är tekniskt omöjligt. För att mäta det måste du mäta i en punkt all trafik passerar så en vanlig allmän app kan inte göra det, däremot om routern har en app kanske den kan visa hur mycket som passerar routern.
Jag kan läsa av använd bandbredd så här via routern
https://i.imgur.com/8VYT0Yw.png
Du behöver alltså mäta i nån hårdvara där trafiken passerar och klarar inte routern/switchen av det behöver du tex en dator med 2 nätverksanslutningar. Datorer går att mäta "dator för dator" med mjukvara men det blir svårare att göra för en spelkonsol, möjligen kan man koppla konsolens trafik via en dator för att kunna mäta den.

Det går rent tekniskt med en nätverksanslutning, men det krävs lite mer konfigurerande då.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Balconette:

Det går rent tekniskt med en nätverksanslutning, men det krävs lite mer konfigurerande då.

En fysisk men två logiska ? Vlan kräver ju hårdvarustöd vilket inte alla routrar eller rättare sagt alla switchar har.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det är tekniskt omöjligt. För att mäta det måste du mäta i en punkt all trafik passerar så en vanlig allmän app kan inte göra det, däremot om routern har en app kanske den kan visa hur mycket som passerar routern.
Jag kan läsa av använd bandbredd så här via routern
https://i.imgur.com/8VYT0Yw.png
Du behöver alltså mäta i nån hårdvara där trafiken passerar och klarar inte routern/switchen av det behöver du tex en dator med 2 nätverksanslutningar. Datorer går att mäta "dator för dator" med mjukvara men det blir svårare att göra för en spelkonsol, möjligen kan man koppla konsolens trafik via en dator för att kunna mäta den.

Grafana klassas som en app och man kan använda den för detta ändamål så tekniskt omöjligt är det verkligen inte.
Men att lyckas med detta är inget som görs på 5min, utan det krävs mycket kunskap, tid och engagemang.
Men det går.

Skrivet av Klassemannen:

Hej!
Jobbar på ett boende med flera ungdomar där vi har en svag internet lina.
Jag undrar om det finns någon bra app där man kan se hur mycket användning av internet olika enheter drar i realtid.

Alla enheter är uppkopplade på samma Wi-Fi och det är främst ungdomarnas xbox vi har intresse av.

Oerhört tacksam för svar!
/Klassemannen

Ja det går men detta är ingen simpel uppgift, samt att du behöver vara väldigt avancerad för att kunna lyckas med detta. Att ha rätt hårdvara / mjukvara är ett krav för detta.

Så hur gör man detta?
Lättaste är att använda rätt mjukvara till routern då alla enheter är uppkopplade till den, dvs all trafik i nätverket går genom routern.

pfSense skulle klara av detta, även router / switch från cisco.
https://docs.netgate.com/pfsense/en/latest/monitoring/graphs/...

För att göra detta genom Grafana så kan detta template användas. (dock så bör detta anpassas efter eget behov)
https://grafana.com/grafana/dashboards/4423
https://github.com/vbarahona/wifiarubausers2grafana

Kanske även att man kan sätta NetData på att övervaka...(kanske)

Det går även att använda darkstat från unix4lyfe.org
https://unix4lyfe.org/darkstat/
Men krävs att man är kunnig i linux, samt nätverket.

Bandwidthd
http://bandwidthd.sourceforge.net/

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zidichy:

Grafana klassas som en app och man kan använda den för detta ändamål så tekniskt omöjligt är det verkligen inte.
Men att lyckas med detta är inget som görs på 5min, utan det krävs mycket kunskap, tid och engagemang.
Men det går.

Ja det går men detta är ingen simpel uppgift, samt att du behöver vara väldigt avancerad för att kunna lyckas med detta. Att ha rätt hårdvara / mjukvara är ett krav för detta.

Så hur gör man detta?
Lättaste är att använda rätt mjukvara till routern då alla enheter är uppkopplade till den, dvs all trafik i nätverket går genom routern.

pfSense skulle klara av detta, även router / switch från cisco.
https://docs.netgate.com/pfsense/en/latest/monitoring/graphs/...

För att göra detta genom Grafana så kan detta template användas. (dock så bör detta anpassas efter eget behov)
https://grafana.com/grafana/dashboards/4423
https://github.com/vbarahona/wifiarubausers2grafana

Kanske även att man kan sätta NetData på att övervaka...(kanske)

Det går även att använda darkstat från unix4lyfe.org
https://unix4lyfe.org/darkstat/
Men krävs att man är kunnig i linux, samt nätverket.

Bandwidthd
http://bandwidthd.sourceforge.net/
https://i.imgur.com/gCLnwiZ.png

Är inte Grafana ett interface till Aruba, menar du att Grafana fungerar fristående oberoende av specifik hårdvara ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alltså, det är väl inte omöjligt att t.ex. se hur mycket bandbredd som går åt från en enhet i nätverket? Nu har jag dessvärre inget exempel på rak arm, men jag kan tänka mig att ganska många nya hemmaroutrar har den funktionen? Det blir inte 100% i realtid, men det kanske duger med var 5-10:e sekund eller något sånt? Det nämns i första svaret i tråden.

Gällande Xbox så går det åt mycket bandbredd (hastighet) när man laddar ner nya spel eller uppdateringar till spel. Har man en dålig uppkoppling (t.ex. låg hastighet, ADSL eller mobilt bredband) så betyder det oftast att om man laddar ner något på en enhet (Xbox eller dator, telefon etc.) så tar man åt sig all bandbredd (hastighet) själv och allt går jättesegt för alla andra, eller i värsta fall fungerar inte alls.

Vanligt spelande, däremot, t.ex. att spela online inkl. voice chat, kräver nästan ingen bandbredd alls och påverkar andra enheter väldigt lite.

På samma sätt kan förstås en dator på ett rum "störa" internet både för Xbox och andra enheter om den laddar ner och maxar bandbredden.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Alltså vad tänker ni andra som svarat på för typ av övervakning? Självklart kan man i realtid övervaka bandbreddsanvändningen för en enhet, det kan t.om. de enklaste routrar idag. Är ni inne och spånar på paketanalysering eller vad har ni i tankarna?

TS: Vad är det du vill åstadkomma, begränsa bandbredden så att inte en enskild enhet tar upp hela linan? Skaffa en vettig router/AP med QoS och studera inställningarna ett tag så kan du slippa det problemet.

Skrivet av mrqaffe:

Är inte Grafana ett interface till Aruba, menar du att Grafana fungerar fristående oberoende av specifik hårdvara ?

Grafana kan vara frontend till väldigt mycket, på jobb använder vi det som frontend till Zabbix t.ex.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZaInT:

Alltså vad tänker ni andra som svarat på för typ av övervakning? Självklart kan man i realtid övervaka bandbreddsanvändningen för en enhet, det kan t.om. de enklaste routrar idag. Är ni inne och spånar på paketanalysering eller vad har ni i tankarna?

TS: Vad är det du vill åstadkomma, begränsa bandbredden så att inte en enskild enhet tar upp hela linan? Skaffa en vettig router/AP med QoS och studera inställningarna ett tag så kan du slippa det problemet.

Grafana kan vara frontend till väldigt mycket, på jobb använder vi det som frontend till Zabbix t.ex.

Jo men om man inte har en specifik stödd hårdvara så kan man väl inte mäta bandbredden som en xbox använder ?

Apropå xbox så är det väl så att spelande (som vanligt) knappt behöver nån bandbredd utan låg latens och stabilitet är viktigast.
Har man usel uppkoppling kan man ju ha lite disciplin och se till att sköta uppdateringar och ev nedladdningar vid bra tillfällen och inte när man ska till att spela.
Jag har själv en xbox one som jag använder ganska sporadisk och den vill ju ofta tanka hem typ >1 Gbyte varje gång jag startar upp den och jag är inte en stressad spelare och har dessutom fiber men hade jag haft kass uppkoppling så hade det inte varit svårt att se till att planera uppdateringarna så att både spel och ev övriga nätverksanvändare inte störs, det borde inte vara omöjligt att sköta om de större nedladdningarna på "rätt tider" beroende på hushållets förutsättningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En fysisk men två logiska ? Vlan kräver ju hårdvarustöd vilket inte alla routrar eller rättare sagt alla switchar har.

Ja, precis. VLAN skulle till och med vara ett likvärdigt substitut och det räcker i princip att switchen närmast serverdatorn har det. Ex. VLAN 10 (hem) där alla datorer ingår och VLAN 20 (router) där endast routern och serverdatorn ingår. Enda nackdelen är att samma nätverksport måste rymma både in- och utgående trafik men det lär inte vara ett problem i det här fallet.

Det skulle gå att förenkla ytterligare och ta bort VLAN. Det ena logiska nätverkskortet har en IP för inkommande anslutning och det andra en IP och en gateway till routern. Routern om den har stöd för, skulle kunna låsa åtkomsten för den IPn till en fast MAC och neka all annan anslutning. Även utan den sistnämnda låsningen skulle det i praktiken vara ett fungerande sätt under förutsättning att resten av folket som använder nätverket inte vet hur det fungerar.

Permalänk
Medlem

Det låter inte som att TS har nytta av att snåra in sig på nätverkskonfiguration, än mindre massa terminologier.

Antar att man vill se användning för att sedan agera på den för att åtgärda vad det nu kan vara som orsakar instabilitet på nätverket? Många routrar har någon form av QoS funktion som gör detta hjälpligt. Posta gärna vilken modell ni har på er router så kan vi hjälpas åt att ta fram manualer eller förslag..

Sedan kanske man ska gå till botten med orsak istället för symptom, vilka möjligheter finns att skaffa en bättre anslutning? är det helt ömöjligt?

Det kan också vara så att faktumet att det är många enheter anslutna över WiFi som gör så att det blir instabilt och att anslutningen egentligen fungerar helt ok. Testat kabel till xboxen?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är inte Grafana ett interface till Aruba, menar du att Grafana fungerar fristående oberoende av specifik hårdvara ?

Grafana är en egen plattform
https://grafana.com/

Javisst är den fristående, men kan vara bra om man använder influxdb samt telegraf tillsammans med grafana.
Allt du behöver egentligen är docker sen använder du grafana container.
Kan köras på vilket OS som helst som stödjer docker. Går även utan docker men simplare med enligt mig

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klassemannen:

Hej!
Jobbar på ett boende med flera ungdomar där vi har en svag internet lina.
Jag undrar om det finns någon bra app där man kan se hur mycket användning av internet olika enheter drar i realtid.

Alla enheter är uppkopplade på samma Wi-Fi och det är främst ungdomarnas xbox vi har intresse av.

Oerhört tacksam för svar!
/Klassemannen

Kort svar: Ingen generell app kan göra det. Det är om ni använder nätverksutrustning från en tillverkare som har en egen app för detta ändamål.

Jag tror det bästa är om ni hör av er till någon som ansvarar för ert nätverk och beskriver vilka problem ni har, så kan de förhoppningsvis komma med förslag på en bra lösning.

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zidichy:

Grafana är en egen plattform
https://grafana.com/

Javisst är den fristående, men kan vara bra om man använder influxdb samt telegraf tillsammans med grafana.
Allt du behöver egentligen är docker sen använder du grafana container.
Kan köras på vilket OS som helst som stödjer docker. Går även utan docker men simplare med enligt mig

Det låter verkligen inte som "en app" i normal bemärkelse utan som en ganska avancerad lösning (vilket inte var det TS frågade om)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter verkligen inte som "en app" i normal bemärkelse utan som en ganska avancerad lösning (vilket inte var det TS frågade om)

En "app" är en förkortning på ordet, application, vilket i sin tur är mjukvara, grafana är mobilanpassad, vilket gör att den fungerar utmärkt på all typ av skärm upplösning.
TS bad aldrig om en "simpel" lösning,
TS ställde frågan om det "fanns någon bra app" vilket det gör, och inte bara grafana.
Jag citerade dig då du skrev att det är "tekniskt omöjligt" vilket inte stämmer.
Jag förklarade även för TS att det inte var nån simpelt uppgift att utföra.

Visa signatur

[ Fractal Design Define S Svart ] [ ASUS ProArt X670E-Creator WIFI ] [ Amd Ryzen 9 7950x3D ]
[ G.Skill Trident 64GB DDR5 6000MHz ] [ Noctua NH-D15 Chromax Black ]
[ Western Digital Black SN850X 1TB Gen4 ] [ Samsung 870 QVO 2TB MZ-77Q2T0BW ]
[ ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC ]
[ Corsair AX860 80 Plus Platinum ] [ Gigabyte 32" M32U IPS 4K 144 Hz HDMI 2.1 ]

Permalänk
Medlem

Som sagt, den enklaste (nästintill) router kan göra det du verkar vilja sedan minst 5 år tillbaka.
Att sedan GÖRA något med den data du ser, det är en helt annan sak; vanliga konsumentroutrar är generellt extremt kassa på QoS så där säger jag stenhårt ASUS om du vill begränsa vad som ska begränsas, eller i princip vad som helst med QoS för att begränsa enskilda enheter då det är lite svårare att misslyckas med.
Det är svårt att ge exakta råd utan att få en mer detaljerad kravspec.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730