Seriöst vad är det för fel med typ alla spel?

Permalänk
Medlem

Seriöst vad är det för fel med typ alla spel?

Till exempel du är i ett spel och sparar fil då säger den till dig "Saving content. Please don't turn off your computer" som kan ta några sekunder när det egentligen är bluff! Även ett annat exempel är när man startar upp ett spel då säger den "Loading offline content" eller random skit som är bara struntprat.

Varför är alla dessa meddelanden nästan alltid en överdrift?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hahaha

Permalänk
Medlem

Det där med "saving content, do not turn off your console "började när konsolerna fick minneskort och hårddiskar. Konsoler brukar ju stängas av direkt med strömknappen och man ville varna spelare för att undvika att få korrupta sparfiler. Spel med multiplattform inkl pc översatte helt enkelt "console" med "computer", även om knappast någon skulle få för sig att stänga av en pc på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tengle:

Det där med "saving content, do not turn off your console "började när konsolerna fick minneskort och hårddiskar. Konsoler brukar ju stängas av direkt med strömknappen och man ville varna spelare för att undvika att få korrupta sparfiler. Spel med multiplattform inkl pc översatte helt enkelt "console" med "computer", även om knappast någon skulle få för sig att stänga av en pc på samma sätt.

Det är ingen ursäkt att släppa det till PC och bete sig likadant isåfall. Men det är ändå typ alla spel som överdriver rejält med sina meddelanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Till exempel du är i ett spel och sparar fil då säger den till dig "Saving content. Please don't turn off your computer" som kan ta några sekunder när det egentligen är bluff!

Vad är bluff, menar du?

Den som kodat kan ju inte veta exakt hur lång tid det kommer att ta att spara. Kanske sparas det på en hårddisk som har hunnit varva ner till viloläge och behöver få upp ångan igen. Kan ta flera sekunder. Systemet kanske fick nåt extra att göra i bakgrunden så att filsparningen fördröjdes nån sekund eller två.

Om man har begränsat med tid för att utveckla ett spel, tror jag nog att man hellre väljer att visa ett meddelande under en bestämd tid för att täcka även lite fördröjd filhantering, än att koda en hel skog av checker på att allt är klart och sen anpassa det, när det ändå bara handlar om kanske 2-3 sekunder...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad är bluff, menar du?

Den som kodat kan ju inte veta exakt hur lång tid det kommer att ta att spara. Kanske sparas det på en hårddisk som har hunnit varva ner till viloläge och behöver få upp ångan igen. Kan ta flera sekunder. Systemet kanske fick nåt extra att göra i bakgrunden så att filsparningen fördröjdes nån sekund eller två.

Om man har begränsat med tid för att utveckla ett spel, tror jag nog att man hellre väljer att visa ett meddelande under en bestämd tid för att täcka även lite fördröjd filhantering, än att koda en hel skog av checker på att allt är klart och sen anpassa det, när det ändå bara handlar om kanske 2-3 sekunder...

Då är man en skitstövel som gör så. Man betalar ju hundratals kronor för några tiotal timmar skitspel! Då ska den bete sig rätt punkt slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Då är man en skitstövel som gör så. Man betalar ju hundratals kronor för några tiotal timmar skitspel! Då ska den bete sig rätt punkt slut!

Jag antar att du inte är spelutvecklare...

Jobbigt för dig att ha förlorat kanske ETT PAR MINUTER av ditt liv på att se sparmeddelanden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag antar att du inte är spelutvecklare...

Jobbigt för dig att ha förlorat kanske ETT PAR MINUTER av ditt liv på att se sparmeddelanden...

Nja.. Jag har faktiskt spelat ett par indiespel som faktiskt gör helt rätt och t.ex. sparar fil omedelbart. Så svårt kan det inte vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Nja.. Jag har faktiskt spelat ett par indiespel som faktiskt gör helt rätt och t.ex. sparar fil omedelbart. Så svårt kan det inte vara?

Nej dom gör det nog alla bara för att jävlas med dig... SUCK..

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Nej dom gör det nog alla bara för att jävlas med dig... SUCK..

Jag har inte sagt att dom gör det bara för att jävlas med dig? Nää...

Vad jag säger är de kan fan göra rätt. Så svårt kan det fan inte vara?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Jag har inte sagt att dom gör det bara för att jävlas med dig? Nää...

Vad jag säger är de kan fan göra rätt. Så svårt kan det fan inte vara?!

Men spela endast dina indiespel som "gör det rätt" då ? Jesus christ dessa "problem"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Men spela endast dina indiespel som "gör det rätt" då ? Jesus christ dessa "problem"...

Ingen ide att prata med dig längre. Hejdå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Till exempel du är i ett spel och sparar fil då säger den till dig "Saving content. Please don't turn off your computer" som kan ta några sekunder när det egentligen är bluff! Även ett annat exempel är när man startar upp ett spel då säger den "Loading offline content" eller random skit som är bara struntprat.

Varför är alla dessa meddelanden nästan alltid en överdrift?

Skrivet av Mateush:

Nja.. Jag har faktiskt spelat ett par indiespel som faktiskt gör helt rätt och t.ex. sparar fil omedelbart. Så svårt kan det inte vara?

Kan som exempel nämna några släktingars barn.
När de ansåg att det var dags att stänga av datorn så var deras logik att man håller in knappen på datorn till den stängs av.
Detta är helt logist för någon som är uppväxt med mobiltelefoner och liknande, att stänga av datorn via startmenyn var inget de hade någon aning om och det var av en slump jag upptäckte att de stängde av datorn på detta sätt.
Kan därför säga att jag tycker det där meddelandet är fullt logiskt.

"Loading offline content" ser jag inte heller som något konstigt. Gärna någon form av information med "laddnings-indikator" så man vet att skiten inte hängt sig. Jag är inte ett dugg förvånad om det är många som tröttnar under tiden de väntar på vad som nu skall laddas, laddas och börjar klicka frenetiskt och får upp rutan "Detta program svarar inte" och sedan alternativen "Vill du stänga programmet" eller "Vill du vänta på att programmet svarar?" och sedan får utvecklarna en hel hög med felaktiga bug-rapporter.
Det finns spel på steam som har OLIKA spar-kataloger beroende på om Steam-klienten körs i online-mode eller offline-mode även om du aktivt valt att spela "offline-mode" i spelet! Sug på den!
Har man haft klienten ansluten mot internet, förlorar internetuppkopplingen men vill fortsätta spela med klienten i offline-läge så får man helt enkelt flytta på katalogen med sparfilerna!

Är dessa indiespel du tänker på endast utvecklade för PC? I sådant fall är det också logiskt att de skippat sådant.
Är de stora utrymmesmässigt?
Jämför vi tex valfri FirstPersonShooter, så är det typ Spelarens position, spelarens "story-läge", vilka vapen/tillbehör som är upplåsta, hur mycket ammunition/inventarie-enheter man har som skall sparas, det går ganska fort att spara.
Tittar vi istället på spel som tex diablo II, så skall inte bara spelarens position och story-läge sparas utan även allt i inventarier. Här blir det extra intressant, särskillt om finns ett antal tusen olika vapen/uppgraderingar/rustningar/drycker etc, då kan det snabbt bli ganska komplext hur allt skall vara organiserat.
Har spelet dessutom en dynamisk karta som generaras när spelet startas så är det här något som måste in i sparfilerna.

Lägg sedan till att många spel inte bara utvecklas mot PC utan även mot konsoller så blir det enklare att endast dela på källkoden i spelen spelen på de ställen där det krävs, dvs, platformsspecifka krav, det blir annars ganska lätt "flera olika spel som markant skiljer sig åt".

Man kan som datorspelsentusiast tycka att det är ganska trivila saker som borde vara "lätta att fixa", men i realiteten kan det lätt bli extremt komplext.
Jag förstår om det är så att man sitter med en NVMe-hårddisk och utvecklaren har lagt till en 10s minsta laddningstid och blir irriterad över "lång laddningstid", men det kan mycket väl finnas andra anledningar till att man valt att göra så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Kan som exempel nämna några släktingars barn.
När de ansåg att det var dags att stänga av datorn så var deras logik att man håller in knappen på datorn till den stängs av.
Detta är helt logist för någon som är uppväxt med mobiltelefoner och liknande, att stänga av datorn via startmenyn var inget de hade någon aning om och det var av en slump jag upptäckte att de stängde av datorn på detta sätt.
Kan därför säga att jag tycker det där meddelandet är fullt logiskt.

"Loading offline content" ser jag inte heller som något konstigt. Gärna någon form av information med "laddnings-indikator" så man vet att skiten inte hängt sig. Jag är inte ett dugg förvånad om det är många som tröttnar under tiden de väntar på vad som nu skall laddas, laddas och börjar klicka frenetiskt och får upp rutan "Detta program svarar inte" och sedan alternativen "Vill du stänga programmet" eller "Vill du vänta på att programmet svarar?" och sedan får utvecklarna en hel hög med felaktiga bug-rapporter.
Det finns spel på steam som har OLIKA spar-kataloger beroende på om Steam-klienten körs i online-mode eller offline-mode även om du aktivt valt att spela "offline-mode" i spelet! Sug på den!
Har man haft klienten ansluten mot internet, förlorar internetuppkopplingen men vill fortsätta spela med klienten i offline-läge så får man helt enkelt flytta på katalogen med sparfilerna!

Är dessa indiespel du tänker på endast utvecklade för PC? I sådant fall är det också logiskt att de skippat sådant.
Är de stora utrymmesmässigt?
Jämför vi tex valfri FirstPersonShooter, så är det typ Spelarens position, spelarens "story-läge", vilka vapen/tillbehör som är upplåsta, hur mycket ammunition/inventarie-enheter man har som skall sparas, det går ganska fort att spara.
Tittar vi istället på spel som tex diablo II, så skall inte bara spelarens position och story-läge sparas utan även allt i inventarier. Här blir det extra intressant, särskillt om finns ett antal tusen olika vapen/uppgraderingar/rustningar/drycker etc, då kan det snabbt bli ganska komplext hur allt skall vara organiserat.
Har spelet dessutom en dynamisk karta som generaras när spelet startas så är det här något som måste in i sparfilerna.

Lägg sedan till att många spel inte bara utvecklas mot PC utan även mot konsoller så blir det enklare att endast dela på källkoden i spelen spelen på de ställen där det krävs, dvs, platformsspecifka krav, det blir annars ganska lätt "flera olika spel som markant skiljer sig åt".

Man kan som datorspelsentusiast tycka att det är ganska trivila saker som borde vara "lätta att fixa", men i realiteten kan det lätt bli extremt komplext.
Jag förstår om det är så att man sitter med en NVMe-hårddisk och utvecklaren har lagt till en 10s minsta laddningstid och blir irriterad över "lång laddningstid", men det kan mycket väl finnas andra anledningar till att man valt att göra så.

Jag tror det beror mer på hur man kodat ett spel. Det är inte så mycket som behöver sparas om man behöver bara nämna item id, position och sånt? Är väl sånt som programmerare som inte tänkt eller vet om från början.

Permalänk
Medlem

troll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Jag tror det beror mer på hur man kodat ett spel. Det är inte så mycket som behöver sparas om man behöver bara nämna item id, position och sånt? Är väl sånt som programmerare som inte tänkt eller vet om från början.

Som sagt, det beror ju på vad det är för spel. Prova spara Dwarf Fortress när du har tresiffriga dvärgar. Spelet måste spara positioner för allt och alla.