Nvidia återintroducerar fler gamla grafikkort – för kryptobrytning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Bra att Nvidia tog tag i detta och försöker separera bort miners från gamingkorten!

Bra att Nvidia tog tag i detta och försöker separera bort gamers från miningkorten?

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Svaren på dina frågor står i texten som du citerade.

Uh? Jag fattar inte! Miners och vanliga gamers är inte samma sak så min fråga lyder fortarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Vad var poängen i din kommentar då?

Att mining av kryptovaluta använder lika mycket ström som Argentina.........

Klockan är bara 12:36 och det känns fortfarande för tidigt för detta.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Att Nvidia tar Turing kretsar och gör dessa till miningkort för att minska trycket på 3000-serien samtidigt som dom tjänar lite extra pengar.

Tack för hjälpen! 😅

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Uh? Jag fattar inte! Miners och vanliga gamers är inte samma sak så min fråga lyder fortarande.

Köra på igpu och klara sig utan spel ett tag eller om man har ett gammalt i reserv.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Köra på igpu och klara sig utan spel ett tag eller om man har ett gammalt i reserv.

Alla har inte en igpu. Och alla har inte ett kort i reserv. Majoriteten har inget av dem. Ditt konstaterande fungerar inte.

Men vad har det med miners att göra? De vill ju ha kort som går att sälja i andrahand. Du rör bara till det och mitt konstanterande kvarstår. Det finns ingen anledning för miners att köpa kryptokort som blir helt värdelösa i andrahand, de kommer fortsätta köpa RTX kort som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vem kommer köpa CMP kort för säg 70% av kostnaden av ett RTX 3000 serie när man inte kan sälja det för 35-40% av värdet efter 1-2 år och därmed öka vinsten.

Alla som räknar med att kunna gå med vinst genom att använda kortet nu i stället för att vänta några månader på att få tag på tillräckligt många GeForce-kort.

Alla som köper korten för att tjäna pengar vill ha dem fortast möjligt, och köper allt som inte förväntas bli en förlustaffär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Alla har inte en igpu. Och alla har inte ett kort i reserv. Majoriteten har inget av dem. Ditt konstaterande fungerar inte.

Men vad har det med miners att göra? De vill ju ha kort som går att sälja i andrahand. Du rör bara till det och mitt konstanterande kvarstår. Det finns ingen anledning för miners att köpa kryptokort som blir helt värdelösa i andrahand, de kommer fortsätta köpa RTX kort som vanligt.

Andrahandsvärdet kan du se om du söker på avslutade auktioner. Jag tror du hänger upp dig lite för mycket på en mening i mitt första inlägg.

För att förenkla vad jag menade i mitt ursprungliga inlägg: om man vill så kan man passa på att sälja sitt kort nu eftersom andrahandsmarknaden värderar grafikkort bra mycket mer nu än för några månader sedan. Klarnar det lite nu vad jag menade i mitt inlägg?

Permalänk
Medlem

Fy satan va mycket material -och energiförstöring som sker via mining... tänk alla komponenter som skapas, tänk alla kw/h som av kolkraft pumpas in i miningriggar världen över... hela industrier hängivna till att skapa antalsdelar i en speculativ valuta utan något egentligt värde.

Jag är värken hippie eller miljöpartist, men detta är lite oroande....

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Andrahandsvärdet kan du se om du söker på avslutade auktioner. Jag tror du hänger upp dig lite för mycket på en mening i mitt första inlägg.

För att förenkla vad jag menade i mitt ursprungliga inlägg: om man vill så kan man passa på att sälja sitt kort nu eftersom andrahandsmarknaden värderar grafikkort bra mycket mer nu än för några månader sedan. Klarnar det lite nu vad jag menade i mitt inlägg?

Du svarar med ett svar som inte har något med min fråga att göra. Min fråga var varför miners kommer köpa kryptokorten istället för vanliga rtx korten. Jag tänker inte drabbla något mer med dig för du svarar mig med något helt annat som inte är relevant till min fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Att mining av kryptovaluta använder lika mycket ström som Argentina.........

Klockan är bara 12:36 och det känns fortfarande för tidigt för detta.

Ja, och jag drog slutsatsen att det var menat som något slags miljöstatement, var det felaktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det är enorm skillnad i energieffektivitet på turing och Ampere! Ampere var ett imponerande kliv uppåt i spelprestanda men mycket mer imponerande kliv i miningprestanda där ett 3080 vid MSRP var nästan dubbla prestandan av 2080Ti till nästan halva priset.

2080Ti ger ca 50 MH/S runt 250W, 3080 kan ge 97 MH/S vid 250W, så nära dubbelt. 3060Ti har högre hashrate än 2080Ti med lite över 60MH/S för enbart runt 140-150W.

I spel är skillnaden mindre tydlig om man jämför till exempel 3070 och 2080Ti:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/21269?key=35ad8aa30031b15d57f857d91bfaa49e

Enbart större operations. Vilket är trist då man optimalt vill fördela mining över så många individider som möjligt för att demokratisera valutan. Ethereum står just nu inför problemet att de försöker genomföra en EIP för att ändra lite i koden så de blir av med höga transaction fees/congestion och förhindrar inflation- problemet är att det är direkt i miners intresse att inte stödja denna då det minskar deras profitability och två specifika mining pools som har nästan hälften av totala säger att de inte tänker stötta denna EIP. Så centraliserad hashrate är redan ett issue, om det blir att mininghårdvara är något som enbart är värt för folk som livnär sig på störra mining operations att skaffa så kommer det garanterat centraliseras ännu mer.

Och igen så har vi det faktum att CMP måste konsekvent utprestera vanliga kort i prestanda, pris och tillgänglighet då störra miners annars sannolikt kommer börja skriva egna bios för att komma runt begränsningarna.

Jag är inte övertygad om denna approach än- om de hade börjat med saker som att kräva att Captcha används samt 1 kort per kund och möjligen något sätt att ha en unifierad kö eller något så att en person inte kan köpa på sig kort från alla hemsidor osv så skulle de lösa majoriteten av dessa problem utan att begränsa hårdvaran/drivers.

För mining är 3070 bättre än 3060ti eller hur funkar det?

Blir mest bara fundersam när jag ser 60ti sälja för mer än 70 korten

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

För mining är 3070 bättre än 3060ti eller hur funkar det?

Blir mest bara fundersam när jag ser 60ti sälja för mer än 70 korten

Dom är väl relativt likvärdiga som jag förstår det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Mina 2080 Ti ger 62 MH/s vid 135-145 W. FYI. Hur det nu påverkar din kalkyl.

Ah, bra info! Var lite för snabb med siffrorna där- har inte själv kört 2080Ti. Det påverkar lite for sure - ser inte så låg power draw rapporteras riktigt så lågt någon annanstans, vad kör du med för miner? Bästa jag sett någonstans var något i stil med 50% PL fär typ 55MH/s men då rätt instabilt. Tror att 3080 går att få ner en bit till säg 220 eller något, men definitivt inte 150. Om det nu går att får 2080Ti stabilt på 60+ för ~150 så konkurrerar det iallafall med 5700/3060Ti typ, förutsatt att du hittar det i dagens läge för samma pris. Givetvis även vid 250W är ett 3080 alltid en mycket mycket bättre deal sålänge man inte får tag i två 2080Ti båda för under 4-5000 kr st vilket känns osannolikt nu.

Har beställt ett 3060 att experimentera med mest för rent intresses skull, var förvånad att se dem i lager på inet överhuvudtaget imorse. Tänka bencha lite och framförallt se hur pass stabilt/snabbt det är med DLSS och defnitivt ta en titt på om det faktiskt diskriminerar typ av workload typ allt daggerhashimoto eller om det går på något mer specifikt- alltså kan det inte mina några derivata av ethash elller kan det till exempel köra Etchash men inte ETH osv. Sedan antingen går det till en polare som bett hjälp att bygga dator eller så säljer jag vidare det för inköpspris utan budgivning. Ser ut att vara ett perfekt ITX kort om inte annat.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Dom är väl relativt likvärdiga som jag förstår det?

De är nog ganska likvärdiga vad jag sett ja, sålämge inget ändrats. Detta för ethereum då, minnes är detsamma sånär sol på frekvenser så ingen stor skillnad.

I stock så drar 3070 mer och får aningen mer hash rate, om man lägger möda på att manuellt tuna powerlimit, mimnesklocka och eventuellt sänker core clock så kan man nog få båda till nästan exakt samma läge.

3060Ti hade ju ett ganska utmärkt pris när det kom, men undrar om det faktiskt är miners man se betala till exempel 9000-10000 för 3070. Känns skumt då de i sådant fall lunde köpt 3090 som tips nyligen fanns att få tag i för aningen mer och ta mindre space för nästan samma hash rate som två 3070, förhoppningsvis behålla värdet bättre.

Jag skulle verkligen vilja se lite definitiva siffror på levererade kort i Sverige, undrar om hur mycket av detta som är miner/scamper hysteri och hur mycket som bara är dåligt supply, nu när de börjar bli flera månader sedan releases så blir det svårare och svårare att köpa att det främst är miners/scalpers.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du svarar med ett svar som inte har något med min fråga att göra. Min fråga var varför miners kommer köpa kryptokorten istället för vanliga rtx korten. Jag tänker inte drabbla något mer med dig för du svarar mig med något helt annat som inte är relevant till min fråga.

Det är väl skitsamma vem som köper kortet om man säljer det, om det är en som ska mine:a eller en som skall spela. Anledningen till att jag besvara dig är för att du citerade vad jag hade skrivit. Tyvärr har du missförstått mina inlägg. Mina inlägg har aldrig handlat om kryptokort som inte går att spela på. Min första inlägg var en respons på en kommentar gällande priser på andrahandsmarknaden.

Vi kan släppa det, ingen mening att fylla ut tråden med 20 inlägg för att förklara vad jag menar.

Permalänk

Köpte mitt 1080ti strix för 5000 kr 2018, nu kostar de 4-5000 igen
Är väl redan finansierat kan man väl tänka.

Hashrate på 45mhs undervoltat (200w max på 1.0v, 2000mhz/5600), vilket i runda slängar ger (just nu) mellan 1000-1500 kr per månad efter elräkning.
Det där kortet var tveklöst ett bra datorköp.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Shit, det är ju sinnessjukt... Jag köpte mitt MSI GTX 1080 Ti för fyra år sen för 7700 kr. Nu säljs det såna för >5000 kr på Tradera.

Är det alltså på grund av tomma lager av nya kort som det blir så här? Kollade lite snabbt på Tradera efter RTX 3060 (som enligt SweClockers senaste GPU-test verkar gå jämt upp med 1080 Ti) och såg gröna lagerstatus-symboler överallt. Men när jag tittade närmare i en faktisk butik var det bara rött överallt...

Ännu sjukare är att jag köpte ett Radeon VII för 7990 vid lansering i början av 2019. Nu säljs dom grafikkorten för ca 15000 på Tradera Men jag förstår varför iofs. 100 MH/s på Ethereum är en bra förtjänst! Betalar man 15000 så är ROI endast 200 dagar (just nu)...

Permalänk
Medlem

Mmm, jag får ut c:a 100mhs på mitt 3090. Funderar starkt på att låta det stå o tugga. Dock undervolta så inte fläktarna slits så jäkla mycket.

Permalänk
Medlem

Vad händer med miningkorten efter de inte längre duger eller är utdaterade? Andrahandsvärdet blir ju klappkasst och det går ju inte sälja dem till gamers. Rent spontant känns det som att många av dessa kort kommer dumpas i nån grop i Kina..

Permalänk
Skrivet av 9inety9ine:

Vad händer med miningkorten efter de inte längre duger eller är utdaterade? Andrahandsvärdet blir ju klappkasst och det går ju inte sälja dem till gamers. Rent spontant känns det som att många av dessa kort kommer dumpas i nån grop i Kina..

Förhoppningsvis är de betalade sedan länge. Ska väl egentligen inte vara problem med dem om de är kylda slitagemässigt. Annars tippen om de är förbrukade?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Vad händer med miningkorten efter de inte längre duger eller är utdaterade? Andrahandsvärdet blir ju klappkasst och det går ju inte sälja dem till gamers. Rent spontant känns det som att många av dessa kort kommer dumpas i nån grop i Kina..

Om du tänker på korten som är speciellt tillverkade för mining och som inte går att använda som vanliga grafikkort (ingen displayport och miningbios), så kommer de att bli ren e-waste och ligga på soptippen efter att cirkusen är över för den här gången.

Om du tänker på vanliga gpu's så säljs dom på andrahandsmarknaden som vanliga grafikkort. Många tester visar väl att bara för att ett kort har använts till mining så behöver det inte vara slutkört, om det handlar om Rtx 30xx så ser jag verkligen inte problemet i närtid då de inte funnits så länge.

Permalänk
Medlem

Det är ju tydligt att Nvidia planerat för att det inte ska gå att spela på CMP-korten. Men att de saknar videoutgångar tror jag inte räcker för att göra korten obrukbara för spel, för det går att kopiera mellan framebuffers, så att ett annat kort kan mata ut bilden. Det nyttjas t.ex. i Looking glass.

(Själv har jag upptäckt möjligheten av en slump, när jag skulle prestandatesta ett Radeon 7990 (klenare) när jag hade ett GTX 970 (vassare) i burken. Skärmen var kopplad till radeon-kortet, men FPS i Unigine Heaven blev alldeles för hög. Tydligen så valde programmet att rendera på Nvidia-kortet, fastän AMD-kortet visade bilden.)

Vi lär ju minst se en begränsning i drivaren. Så den behöver hackas runt. Jag vet dock inte om möjligheten att rendera till ett annat korts framebuffer kan begränsas på annat sätt, t.ex. i firmware eller genom att lämna någon krets inaktiv vid tillverkningen. Man måste ju ha något annat kort med videoutgång, men många med Intel-CPU kommer ju att ha det "gratis".

Detta är bara spekulationer, jag har ingen aning om det i praktiken kommer att vara möjligt/lösbart/enkelt att använda CMP till spel. Men det är åtminstone inte så enkelt att det står och faller med bristen på videoutgång.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Fy satan va mycket material -och energiförstöring som sker via mining... tänk alla komponenter som skapas, tänk alla kw/h som av kolkraft pumpas in i miningriggar världen över... hela industrier hängivna till att skapa antalsdelar i en speculativ valuta utan något egentligt värde.

Jag är värken hippie eller miljöpartist, men detta är lite oroande....

Du är inte för att åka på semester då också antar jag? Eller anser du att resan till Thailand genererar mer "värde" än kryptovaluta? Tar du bilen till ICA eller cyklar du?

Det är en ganska liten del av världens tillgängliga energi som används till matproduktion och tak över huvudet. Allt annat är mer eller mindre onödigt, eller?

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Det är ju tydligt att Nvidia planerat för att det inte ska gå att spela på CMP-korten. Men att de saknar videoutgångar tror jag inte räcker för att göra korten obrukbara för spel, för det går att kopiera mellan framebuffers, så att ett annat kort kan mata ut bilden. Det nyttjas t.ex. i Looking glass.

(Själv har jag upptäckt möjligheten av en slump, när jag skulle prestandatesta ett Radeon 7990 (klenare) när jag hade ett GTX 970 (vassare) i burken. Skärmen var kopplad till radeon-kortet, men FPS i Unigine Heaven blev alldeles för hög. Tydligen så valde programmet att rendera på Nvidia-kortet, fastän AMD-kortet visade bilden.)

Vi lär ju minst se en begränsning i drivaren. Så den behöver hackas runt. Jag vet dock inte om möjligheten att rendera till ett annat korts framebuffer kan begränsas på annat sätt, t.ex. i firmware eller genom att lämna någon krets inaktiv vid tillverkningen. Man måste ju ha något annat kort med videoutgång, men många med Intel-CPU kommer ju att ha det "gratis".

Detta är bara spekulationer, jag har ingen aning om det i praktiken kommer att vara möjligt/lösbart/enkelt att använda CMP till spel. Men det är åtminstone inte så enkelt att det står och faller med bristen på videoutgång.

Ja, en sådan drivrutin gjordes för att kunna sälja p106 miningkortet som jag har för mig var ett rx480 4gb? Med hjälp av en extra diskret gpu eller gpu på moderkortet kunde du spela med det genom att koppla in skärmen i den andra skärmporten men låta p106 utföra beräkningen.

Grejen är att när miners har fått kortet sålt så bryr de sig inte att hacka nästa drivrutinsuppdatering som kom.

Idag går det tydligen inte att spela på ett p106 pga av att spelen kräver att du måste uppdatera ditt grafikkorts drivrutin.

Permalänk
Medlem

vilken tur att nvidia hjälper till att rädda planeten genom att ta fram produkter till meningslöst slöseri med resurser

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte alls hur miners kan vara minsta intresserad över kort som ger sämre hash/kWh än 3000-serien?
För grafikkort vill man ju ha många fps/watt för att kunna minska värmeutvecklingen och få tänker på strömförbrukningen ut ett kostnads/miljöperspektiv.
Men miner handlar ju bara om att omvandla köpt kWh till så många hash som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Jag fattar inte alls hur miners kan vara minsta intresserad över kort som ger sämre hash/kWh än 3000-serien?
För grafikkort vill man ju ha många fps/watt för att kunna minska värmeutvecklingen och få tänker på strömförbrukningen ut ett kostnads/miljöperspektiv.
Men miner handlar ju bara om att omvandla köpt kWh till så många hash som möjligt.

Fps och mhs är inte samma sak och bra fps i spel betyder inte att kortet direkt är bra för mining och vise versa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Ja, och jag drog slutsatsen att det var menat som något slags miljöstatement, var det felaktigt?

Problemet jag hade var at du skrev dette som svar

Citat:

Säkert, men Argentina är ett ganska varmt land där man inte behöver bränna kolossala mängder energi på uppvärmning. Å andra sidan har de en stor köttindustri som förorenar bra mycket mer än vad mining gör.

Kryptomining använder nu mer energi än Argentina. Men Argentina i sig har ingenting med detta att göra, det kunde lika gärna varit Nederländerna, det var bara så att det var landet vars energiförbrukning det hade gått om. Det är ju möjligt att Argentinas köttindustri har något med diskussionen att göra och att jag missat kopplingen.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Problemet jag hade var at du skrev dette som svar

Kryptomining använder nu mer energi än Argentina. Men Argentina i sig har ingenting med detta att göra, det kunde lika gärna varit Nederländerna, det var bara så att det var landet vars energiförbrukning det hade gått om. Det är ju möjligt att Argentinas köttindustri har något med diskussionen att göra och att jag missat kopplingen.

Tolkade det som sagt som att det var miljön som var baktanken, vad var det annars du syftade på? Både Norge och Sverige t.ex. går ensamma igenom mer el per år än Argentina trots att vi tillsammans har en tredjedel av Argentinas befolkning. Var det bara menat som kuriosa? Varför valde du Argentina istället för något av de mycket mindre länderna som använder ungefär lika mycket el?