Permalänk
Medlem

Dator bootar inte (ASUS ROG X570-F)

Yo!

Idag kom min väldigt efterlängtade 5900x tillsammans med mitt moderkort ASUS ROG X570-F. Jag installerade allt precis som vanligt fast installerade även en M2-disk och uppdaterade BIOS via BIOS-uttaget på moderkortet. Jag installerade Windows 10 på M2-disken och allt såg ut att flyta på som vanligt och när Windowsinstallationen var färdig så startade datorn om.

Därefter ville datorn inte boota utan LED-lampan på moderkortet lyste vitt (VGA). Det är här jag är nu. Jag har testat att flasha bios ett fleral gånger. Jag har dessutom testat att plocka ur M2-disken samt byta plats på grafikkortet utan framgång.

Grafikkortet lirade bra med mitt förra moderkort/processor.

Någon som har några tips? Skulle uppskattas otroligt mycket.

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming
CPU: AMD Ryzen 9 5900x
Moderkort: ASUS ROG X570-F
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB
CPU-kylare: Corsair Hydro H115i RGB Platinum
PSU: Corsair RM850X 850W

Permalänk
Skrivet av d925:

Yo!

Idag kom min väldigt efterlängtade 5900x tillsammans med mitt moderkort ASUS ROG X570-F. Jag installerade allt precis som vanligt fast installerade även en M2-disk och uppdaterade BIOS via BIOS-uttaget på moderkortet. Jag installerade Windows 10 på M2-disken och allt såg ut att flyta på som vanligt och när Windowsinstallationen var färdig så startade datorn om.

Därefter ville datorn inte boota utan LED-lampan på moderkortet lyste vitt (VGA). Det är här jag är nu. Jag har testat att flasha bios ett fleral gånger. Jag har dessutom testat att plocka ur M2-disken samt byta plats på grafikkortet utan framgång.

Grafikkortet lirade bra med mitt förra moderkort/processor.

Någon som har några tips? Skulle uppskattas otroligt mycket.

GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 8GB XTREME Gaming
CPU: AMD Ryzen 9 5900x
Moderkort: ASUS ROG X570-F
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB
CPU-kylare: Corsair Hydro H115i RGB Platinum
PSU: Corsair RM850X 850W

fråga inte varför. men prova skifta kontakterna på gpu, alltså pci kablarna. alternativt testa med andra kablar.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men om det lyser vitt konstant indikerar det väl på problem med minnena? Fick ta ut ena stickan på ena datorn och gå in och ändra XMP i BIOS innan jag kunde boota med resterande stickor. Tror jag valde RAM-minnets XMP-settings istället för ASUS egna. Kanske kan vara något.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Har nu testat med helt nya PCI-kablar i grafikkortet, och även bytt plats på kablarna.

Testade även köra grafikkortet i farsans burk och där fungerade det felfritt. Testade dessutom att köra farsans Palit 3080 i min burk utan framgång. Suck...

Har även testat att Flasha BIOS ett fleral gånger och flyttat runt på RAM-minnena.

Blir väl snart att skicka tillbaks allt till Inet så att de får prova.

Permalänk
Medlem

Prova endast ett minne på slot 4 om du inte gjort det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrnez:

Prova endast ett minne på slot 4 om du inte gjort det.

Har nu testat att köra endast ett minne i slot 1 och en gång med endast ett minne i slot 4. Samma vita lampa...

Permalänk
Medlem

Seeegt. Jag är bara amatör så jag kan nog inte hjälpa mer men ska bli spännande att höra. Var precis på Webhallen och bytte ut samma minnesmodell i 3200MHz där ena minnet började fela igår och blådumpade. Hade typ 20 errors på 30 sekunder.. Fick ut dom utan problem. Så snacka med Inet. De löser nog nåt.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Kan du komma in i bios?

Visa signatur

5900x
RTX 2070
96 GB DDR4
1TB SSD 6TB HDD

Permalänk
Medlem

Har du resettat Cmos?
Gör det isådana fall.
Och det viktigaste med dual channel:
Sätt stickorna i A2 och B2 slotten, detta enligt manualen.

Jag har nyss köpt följande
Moderkort :Asus x570-E Gaming
CPU: AMD 5800x
Kylare: Noctua D15S.chromax (jag har monterat en extra 120mm fläkt)
MInne: Corsair Vengenace 32GB (2x16) Pro Sl 3600 Mhz
M.2 Samsung 980 Pro
Allt monterat i mitt über gamla chassi Chieftec Mesh CA-01B-BL-B, full tower

Jag hade samma problem med att minnen inte ville starta moderkortet med 3600mhz i CL18.
Moderkortet bootade inte ens.
Så jag googlade i ca 4-5 dagar och fann lösningen.
Men detta ser jag bara som en start som jag kanske måste tweaka och testa om minnena fungerar med angivna värden.

Jag följde denna persons iställlningar i bioset till pungt och pricka, förutom fläktkurvor och det som inte berörde cpu och minnen, och vissa inställningar finns inte ens på Strix korten.
Och för mig har det fungerat, men jag måste förmodligen stresstesta minnena och se ifall nåt måste tweakas.
Men datorn bootar i rätt minnenhastighet och hat inga instabliitets problem vad jag vet.
Jag ändrade till precis samma värden som han hade gjort.

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?112717-Asus-ROG-CRO...

Visa signatur

Moderkort: Asus X570-E Gaming, CPU: Ryzen 5800x, Kylning: Noctua D15S.chromax, Minne: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32 GB 3600 MHz, PSU: EVGA 750W G2, Lagring: Sandisk 256 GB SSD (Systemdisk), M.2 Samsung 980 PRO 512GB (Spel), 4 mekaniska i olika storlekar + 4 externa usb diskar.
Chassi: Cheifetc Mesh ca-01b-bl-b Full Tower.
Skärm: Innicn 27M2V