Blindtest på Cola Zero - var det bättre förr?

Permalänk
Medlem

Återigen har placebo segrat, en har redan testat det förut, den som inte hade det märkte inte skillnad.

Och det från personer tom tar läsk på lite för stort allvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Återigen har placebo segrat, en har redan testat det förut, den som inte hade det märkte inte skillnad.

Och det från personer tom tar läsk på lite för stort allvar.

Om man dricker det som vatten är det väl ganska stort allvar ändå..

Permalänk
Medlem

Var en hel del snack om att de skapade zero för att dietvarianten hade en för feminin i reklamen. Sen ändrade man receptet mer än en gång på zero, aspartam, sukralos, den där som var en molekyl låst istället för oh gruppen. Ta detta med salt då jag inte minns alla
Life som var delvis sötningsmedel delvis socker för att få socker smaken.
Mänga länder har tagit bort aspartan i sinna men inte pepsi då pepsi max är favoriten här i sverige.

Men man kan nog säja att gemene man eller de de frågade inte läser på innehållsförteckningen på det de köper. Dessvärre.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hur vet du att det inte var det svenska ordet jag avsåg?

Vi kan väl nästan förutse att Jonas kommer att skulptera en bild av den fulländade drycken ?

Permalänk
Medlem

Ny smak, åhå måste testas!

När det gäller Zero och Light, var det inte bara marknadsföring och således samma innehåll?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ny smak, åhå måste testas!

När det gäller Zero och Light, var det inte bara marknadsföring och således samma innehåll?

Nej.

Permalänk
Medlem

Dricker vanlig cola för tycker den är godast.
Får väl testa nya någon dag har en 10 pack hemma som jag köpte i måndags (dottern som dricker och hennes kompisar)

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Gamla zero var ju inte god (eftersmaken förstör), får väl se om de löst det nu. Nästa steg blir en utan koffein men det kanske aldrig händer :/

Skulle nog köpa en burk om dagen om den var utan koffein men nu får man hålla sig till helgerna istället.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, jag har gett upp det här och köper typ Willys "Premier Zero Sugar Cola ", tycker den är riktigt god av någon knasig anledning

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Återigen har placebo segrat, en har redan testat det förut, den som inte hade det märkte inte skillnad.

Och det från personer tom tar läsk på lite för stort allvar.

Lite svårt att förstå vad du skriver men om du menar att den som inte testat gamla och nya receptet inte känner skillnad så stämmer det ju, man kan inte jämföra med något man inte upplevt. Om du i stället menar att du inte känner någon skillnad beror det nog mer på dig. Om det är pga Covid-19 eller allmänt underutvecklat smaksinne låter jag vara osagt. Du är knappast representativ för kollektivet i alla fall.

Jag noterade ny smak på CZ redan för ett par veckor sedan innan jag visste att det var officiellt. Smakmässigt har man positionerat sig en aning närmare Pepsi Max i mitt tycke.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

eller varför inte oldscool varianten med riktigt kokain i colan 😋 dom har ju blivit hälsosammare sedan dom
började tillverka coca cola iaf 😁

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Ska hålla ett utkik nu efter den nya. Snurrigt universum man hamnade i, ett där Covid-19 finns och ett nytt kola-recept faktiskt får en på bättre humör. Kunde varit värre, ett universum där Sweclockers inte finns. Tack SweC.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Moderator
Testpilot

Jag är både imponerad och lite mörkrädd.

Själv dricker jag mest mjöd och naturtrampat vin.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Får åka till Ica och se ifall de har den nya, testar alla nya smaker, bäst hittils var Raspberry, sämst var cinnamon

Permalänk
Medlem

Själv har jag alltid gillat Pepsi Max bäst av alla Cola drycker. Coca Cola Zero har varit lägst på min lista (väljer nog hellre nån annan smak isåfall) så knappast tycker man den kan bli sämre.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

<Jonas> Jag köper bara på burk
<Jonas> köper aldrig på petflaska
<Kennet> Burk e ju go
<Jonas> burk e f_n superior

Coca Cola på glasflaska tycker jag är riktigt god (med socker).
Men det är inte så vanligt att det säljs.
Brukar typ finnas runt jul i en del butiker. Eller att det är någon speciell kampanj eller dyl.
Ofta dyrare än burk eller petflaska.
Tyngre förpackning (flaska) än burk/petflaska.

Även andra drycker som öl och cider är generellt godare på glasflaska.

Men finns praktiska fördelar med burk eller petflaska.
Framförallt om det är någon kraftigt onykter person som går och dricker ute på stan eller på någon gång/cykelbana eller dyl. Som antingen tappar eller får för sig att flaskan ska kastas i marken och det är massa glasskärvor överallt.

Men om man ska findricka i godan ro så föredrar jag glasflaska.

Permalänk
Medlem

Köpte min sista coke zero förra veckan. Tydligen är jag för vit för de så jag slutade helt enkelt. Vatten från kranen är nyttigare ändå...

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Det var rea på 10pack Cola Zero igår på ICA när jag skulle handla så köpte en sådan, blev lite besviken idag när jag smakade den. Men tror att det bara är vanesak och att jag inte alls kommer tänka på det när de tio burkarna är tomma.

Permalänk
Medlem

Cola Light på 90- talet hade en smak som påminde lite om tandkräm. Jag vande mig, som tur var förbättrades smakerna över tid.

Permalänk
Medlem

Tycker Cola Zero från burk smakar distinkt annorlunda än från flaska. Och tyvärr inte åt det bättre hållet. Gillar burk pga "portionsstorleken" och alltid ha fräsch kolsyrad dryck, men förpackningen färgar av smaken på något sätt som jag inte föredrar.

Jag blindtestade mig själv en gång för jag vet att Coca Cola dementerar alla påståenden om detta fenomen, så jag lurade på om jag höll på att bli knäpp* men kunde träffsäkert sätta vad som kom från PET och vad som kom från burk.

Aspartamlös sockrad dryck har i princip inte detta problem, eller inte till den nivån att jag tänker på det.

*som såna där som dricker vin och tror sig ana sig toner av saker som definitivt inte finns i vinet och hade jag hällt upp något från en bag in box in i flaskan så hade de aldrig märkt det, varav anledningen till att de vill vara med när korken ska bort.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Köpte min sista coke zero förra veckan. Vatten från kranen är nyttigare ändå...

Tandläkaren brukar tycka att man ska dricka vatten eller mjölk istället.
Jag dricker ändå mestadels vatten.

Permalänk
Medlem

Jag tror upphällningen är nästan viktigare. Det avgör i princip allt, hur god läsken är/blir. Om skillnaden är liten i smak dvs, men ska bli intressant att testa.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Det är slut med cola för min del. Jag är för vit.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Coca-cola anordnade en riktigt usel giweaway nära där jag bor igår, inte direkt imponerad över arrangemanget
https://static-cdn.sr.se/images/125/025e0a44-a591-412d-b2fb-407b3f236c9e.jpg
https://sverigesradio.se/artikel/coca-cola-kaos-pa-44an-lastb...

Wtf, öppnade de bara dörrarna bak på lastbilen och susade förbi er eller?

Skrivet av IceMan(FZ):

Cola vanilj och cola kärsbär ska de va. Även om jag är lite emot knark-drycker så gillar jag denna. Man får dricka med måtta!

Ja, älskar de två varianterna. Har försökt mailat och få dem sälja i 1,5l och kanske tom 2l-flaskor men de säger det inte finns något intresse för det i vårt land Men nu finns ju vanilla i 0,5l-flaskor iaf så det är ju ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem

Finns bara Coca Cola Orginal.
Går varken o dricka Zero eller annan icke riktig Coca Cola, (Pepsi etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Va! Vad är detta.. ny smak
Dricker 1,5 L per dag så hoppas verkligen att den nya är god!

Edit: Är det stor skillnad tycker ni som smakat??

Perfekt tillfälle att dra ner då ju

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Kan intyga att för personer som föredrar originalet så är den nya Zero betydligt godare. Framförallt den dåliga eftersmaken som inte längre känns av i samma utsträckning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Har missat refreshen men ska helt klart testa. I mitt tycke smakar Pepsi Max helt klart bättre än Coca Cola Zero. Coca Cola i glasflaska slår nog däremot Pepsi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Ny smak, åhå måste testas!

När det gäller Zero och Light, var det inte bara marknadsföring och således samma innehåll?

Har ändrats genom åren. Ett tag körde de olika sötningsmedel. Men markansföring var grunden så vitt jag vet. Diet coke var inte så manligt då det inte var manligt att banta så zero. Hitta coke light i dag i sv, lite svårt. Men det fanns under några år.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Var finns videon där ni smaktestar med handsprit i?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S