AMD Radeon RX 6700 XT tar sikte på 1440p-spelande den 18 mars

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 6700 XT tar sikte på 1440p-spelande den 18 mars

Om två veckor får mellanklassen sällskap av RDNA 2-arkitekturen, när AMD släpper lös den fjärde medlemmen i Radeon RX 6000-serien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag är först:
Ser bättre ut än 3060. Undrar om så är fallet när allt kommer till kritan? (Troligtvis)

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk

Tittar man på GFLOPS, så kommer det ligga närmare 6800, än 6800 ligger mot 6800XT. Så kanske i närheten av ett RTX 3070 då?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Ser bättre ut än 3060. Undrar om så är fallet när allt kommer till kritan? (Troligtvis)

Om det presterar som ett 3070 och kostar som ett 3070, är det nog bäst att jämföra mot ett 3070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Jag är först:
Ser bättre ut än 3060. Undrar om så är fallet när allt kommer till kritan? (Troligtvis)

RTX 3070 är konkurrent.

RX 6700XT har en MSRP på 479 dollar bara 20 dollar under RTX 3070.

Ifall vi väger in flera spel så gissar jag på att RX 6700XT och RTX 3070 kommer ha ganska likvärdig prestanda så frågan är väl vad man föredrar 4GB mer VRAM eller bättre extra funktioner som NVENC, DLSS och bättre Ray Tracing prestanda.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Avstängd

Varför nämner ni inte att de ska aktivera smart memory access för 3000-seriens amd cpu'er? Var i.a.f nyhet för mig och gör ju helt klart den "gamla" serien ryzen cpu'er mer attraktiv.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en gång ett kort
Med bildrutor och spoltjut
Men det var för länge sen, så länge sen
Svara mig du
Var är de nu?
Jag bara undrar... Var är de nu?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Varför nämner ni inte att de ska aktivera smart memory access för 3000-seriens amd cpu'er?

Är detta sant? Då blir jag iaf glad som ägare till en 3900x processor 🙂
Och frågan efter det blir givetvis om detta enbart gäller de nya grafikkorten eller om detta blir möjligt med 5000-serien också.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Är detta sant? Då blir jag iaf glad som ägare till en 3900x processor 🙂
Och frågan efter det blir givetvis om detta enbart gäller de nya grafikkorten eller om detta blir möjligt med 5000-serien också.

Enbart nya 6000-serien stöds. Tekniskt sett borde det vara möjligt med stöd även för 5000-serien men antar att detta kräver ett nytt bios till GPUn och tveksamt om tillverkarna och AMD vill ha den potentiella soppan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Är detta sant? Då blir jag iaf glad som ägare till en 3900x processor 🙂
Och frågan efter det blir givetvis om detta enbart gäller de nya grafikkorten eller om detta blir möjligt med 5000-serien också.

Står i releasen:

"AMD Smart Access Memory – Unlocks higher performance when pairing AMD Radeon RX 6000 Series graphics cards with AMD Ryzen 5000 or select Ryzen 3000 Series Desktop Processors and AMD 500-series motherboards. "

Vad som sedan är "select" är ännu höljt i dunkel? Fungerar bara med 500-serien moderkort?

https://ir.amd.com/news-events/press-releases/detail/990/amd-...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

17% lägre pris än RX 6800 med rätt kraftigt nedbantade specifikationer och lär ha riktigt dålig prestanda/watt i jämförelse med RX 6800. Nedbantat men med uppskruvade klockfrekvenser... men lär trots detta sälja slut på releasedagen eftersom folk/scalpers/miners åtminstone har en chans att klicka hem ett ex till skillnad från övriga sortimentet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Miners lär va nöjda.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Hjälpsam

Låter som ett intressant kort, synd bara att man inte kommer kunna köpa det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Tillgången blir lika med noll ändå.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Hoppas man får tag på 6700XT!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Varför nämner ni inte att de ska aktivera smart memory access för 3000-seriens amd cpu'er? Var i.a.f nyhet för mig och gör ju helt klart den "gamla" serien ryzen cpu'er mer attraktiv.

Har inte detta redan testats och visat sig ge tveksam prestanda och crasher? Eller tänker jag på någon annan teknik här.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

RTX 3070 är konkurrent.

RX 6700XT har en MSRP på 479 dollar bara 20 dollar under RTX 3070.

Ifall vi väger in flera spel så gissar jag på att RX 6700XT och RTX 3070 kommer ha ganska likvärdig prestanda så frågan är väl vad man föredrar 4GB mer VRAM eller bättre extra funktioner som NVENC, DLSS och bättre Ray Tracing prestanda.

Frågan är om det kommer att orka följa med 3070 upp i 4k. Vore intressant att se vad kortet kan göra i 1440p UW.

För övrigt tycker jag att det är uppfriskande med grafer som börjar från 0 och som visar kortets styrkor likväl som svagheter. Till skillnad från många andra företags grafer brukar AMDs grafer och datapunkter gå att replikera så det ska bli intressant att se hela bilden om ett par veckor. (För är det något fel som AMD gör sig skyldiga till så är det ofta att välja de bästa scenariorna. Men de är iaf replikerbara)

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Klubba:

Varför nämner ni inte att de ska aktivera smart memory access för 3000-seriens amd cpu'er? Var i.a.f nyhet för mig och gör ju helt klart den "gamla" serien ryzen cpu'er mer attraktiv.

Det är helt klart en intressant nyhet och kommer att täckas i en separat artikel under morgondagen. Nu har jag utökat den här artikeln genom att nämna att det är på G

Permalänk
Medlem

Jag förväntar mig en prestanda mer som RTX3060Ti eller RTX2080 super, jag tror inte den kommer prestera som RTX3070.

Permalänk
Medlem

Ska man tro AMDs grafer så presterar 6700XT väldigt nära 6800, i 1440p. Ok...

Permalänk

6000- samt 3000-serien är fasiken bland det minst intressanta på länge. Inga av dem är spelbara med rt i 1440p ens än gång. What's the point med att lägga 10k på kort som inte kan leverera den funktionalitet som påstås.
Att då lägga 5k på något som är ännu sämre är ju inte bättre utan svider än mer. Då har man ju lagt 5k på något som absolut inte pallar RT.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

100 dollar billigare än 6800 som går lös på 8-9 k i dag så en tusenlapp billigare . Priserna är inte roliga speciellt efter som jag gärna vill bygga nytt men väntar nog .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Borde inte ha skrivit när man kan börja köpa, om det bara fanns något sätt att blockera bots.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The Kristoffer:

6000- samt 3000-serien är fasiken bland det minst intressanta på länge. Inga av dem är spelbara med rt i 1440p ens än gång. What's the point med att lägga 10k på kort som inte kan leverera den funktionalitet som påstås.
Att då lägga 5k på något som är ännu sämre är ju inte bättre utan svider än mer. Då har man ju lagt 5k på något som absolut inte pallar RT.

Varför ens lägga vikt på RT(X) just nu? Så få spel som har den funktionaliteten och ännu färre som har märkbar skillnad med det påslaget, för att inte nämna prestandastöten som det ger. Det är bara marknadsföring...

Permalänk
Medlem

Blir väl för dyrt för att kännas som ett bra köp (som 90% av alla andra kort), MSRP kan man ju bara glömma att det kommer att ha något med verkligheten att göra. Dessutom blir väl tillgängligheten lika med noll, varför lansera ett billigare "Mainstream" kort när man inte ens kan leverera topp korten till alla som vill köpa? Trodde marginalerna var större där?
Riktigt tråkigt mer hårdvara nu, skulle hellre lägga pengarna på en ny tv + PS5/Xbox series X än bygga en ny dator nu, även om det gick att köpa delarna....inte för att det är lätt att få tag i en konsol heller....suck

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Blir väl för dyrt för att kännas som ett bra köp (som 90% av alla andra kort), MSRP kan man ju bara glömma att det kommer att ha något med verkligheten att göra. Dessutom blir väl tillgängligheten lika med noll, varför lansera ett billigare "Mainstream" kort när man inte ens kan leverera topp korten till alla som vill köpa? Trodde marginalerna var större där?
Riktigt tråkigt mer hårdvara nu, skulle hellre lägga pengarna på en ny tv + PS5/Xbox series X än bygga en ny dator nu, även om det gick att köpa delarna....inte för att det är lätt att få tag i en konsol heller....suck

Fast du har inte olika band för varje modell. De binnas utefter prestanda. Desto högre prestandakrav, desto färre av varje batch får du ut.

Klart, är det helt olika kretsar har de olika band. Men annars handlar det helt enkelt om vinst per sälj.

Visa signatur

öh öh har den äran!

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att RX6700xt kommer ligga över RTX3070 i pris ärligt talat, även om MSRP är under.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

6000- samt 3000-serien är fasiken bland det minst intressanta på länge. Inga av dem är spelbara med rt i 1440p ens än gång. What's the point med att lägga 10k på kort som inte kan leverera den funktionalitet som påstås.
Att då lägga 5k på något som är ännu sämre är ju inte bättre utan svider än mer. Då har man ju lagt 5k på något som absolut inte pallar RT.

Därför går 6000 serien före 3000 serien för mig. Ingen av dem klarar RT med riktig upplösning så då går jag på ren rasteringkraft istället, och där är 6000 serien oftast vassast. I WOW däremot är 6000 serien snabbare än 3000 serien med RT.....

Ja, dagens grafikkort ÄR för dyra. 3-6k är rimligt som max.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Proffsmoddare

Härligt med ännu ett kort som inte går att köpa.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Det som verkligen fick mig att studsa till vid presentationen var delen om "över 3 miljarder gamers som omsätter över ..."
I en presentation av sitt nya grafikkort för stationära PC refererar AMD till - mobilspel? Eh? Varför?

Det som hade varit relevant hade t.ex. varit att säga något om hur stor top-end grafikkortsmarknaden är, "...så därför presenterar vi nu Radeon 6700xt för resterande 96% av PC gamers" eller något i den stilen. Men att i en presentation av desktop PC grafikkort presentera mobilanvändardata är väldigt märkligt. Den naturliga frågan blir ju då:
"OK, om vi har 3,2 miljarder gamers i världen, hur stor andel av dem vill köpa de nya grafikkorten ni presenterar?"