Starta Onkyo receiver med TV?

Permalänk
Medlem

Starta Onkyo receiver med TV?

Hej,

Har en äldre receiver (7.1) som fortfarande fungerar fint. Onkyo TX-SR706.
Tyvärr så har den en äldre standard och stöder endast upp till 1080p. Vilket i nuläget inte gör något då jag har en 55" Full-HD TV. Planen är att uppgradera till 4K TV snart. Men jag vill inte tappa smidigheten som jag har nu.
I dagsläget är min Chromecast with Google TV kopplad till förstärkaren och sen är förstärkaren kopplad till TV. Detta betyder att förstärkaren vaknar och TV vaknar via CEC.
Om jag vill behålla förstärkaren så måste jag koppla in min Chromecast with Google TV direkt in i den nya 4K TVn för att få tillgång till 4K. Jag kan därefter koppla förstärkaren via optisk eller analog kabel utan problem.

Men hur får jag den att slå på och av sig med TV/Chromecast with Google TV?

Kan jag på något sätt splitta HDMI-signalen från Chromecasten och dra en till 4K TV och en till förstärkare, och på så sätt skicka CEC-signalen till båda?

Om det inte finns någon lösning. Vad bör jag satsa på för förstärkare som fungerar som jag vill? Jag behöver endast 2.1 ljud då jag har slutat använda bakhögtalare.
Gärna prisvärda grejer.

Tack!

Permalänk
Medlem

Finns mig veterligen inga vettiga 2.1 prylar, du får man kolla på soundbars och andra inredningsdetaljer istället.
Personlig preferens: Yamaha's RX-V serie är prisvärd. Aventage (RX-A) serien är premium, också prisvärd, man får det man betalar för.

Lite beroende på hur tillverkarna implementerat HDMI-CEC stödjet, därav väldigt svårt att garantera något, men signalen bör väl gå till alla enheter utan några splitters. Vaknar TVn så bör den kunna se till att väcka receivern också, förutsatt att den är kopplad till ARC porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Hej,

Har en äldre receiver (7.1) som fortfarande fungerar fint. Onkyo TX-SR706.
Tyvärr så har den en äldre standard och stöder endast upp till 1080p. Vilket i nuläget inte gör något då jag har en 55" Full-HD TV. Planen är att uppgradera till 4K TV snart. Men jag vill inte tappa smidigheten som jag har nu.
I dagsläget är min Chromecast with Google TV kopplad till förstärkaren och sen är förstärkaren kopplad till TV. Detta betyder att förstärkaren vaknar och TV vaknar via CEC.
Om jag vill behålla förstärkaren så måste jag koppla in min Chromecast with Google TV direkt in i den nya 4K TVn för att få tillgång till 4K. Jag kan därefter koppla förstärkaren via optisk eller analog kabel utan problem.

Men hur får jag den att slå på och av sig med TV/Chromecast with Google TV?

Kan jag på något sätt splitta HDMI-signalen från Chromecasten och dra en till 4K TV och en till förstärkare, och på så sätt skicka CEC-signalen till båda?

Om det inte finns någon lösning. Vad bör jag satsa på för förstärkare som fungerar som jag vill? Jag behöver endast 2.1 ljud då jag har slutat använda bakhögtalare.
Gärna prisvärda grejer.

Tack!

Eftersom det verkar fungera med CEC med receivern du har så låter det som att du helt enkelt kan koppla i denna ordning:

Chomecast <- HDMI -> TV <- HDMI -> Receiver.

Du kan ju testa om det fungerar på sådant sätt nu också med de sakerna du har. Koppla allt med HDMI, inte med optiskt eller något annat.

Jag har så nu med en LG OLED och en Sony 860 förstärkare. När jag trycker på Google fjärr så startar tv:n och receivern automatiskt.
Edit: Som @Jimi84 påpekar. Jag har tv-receiver i ARC-portarna.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Chomecast <- HDMI -> TV <- HDMI-ARC -> Receiver.
Såhär har jag det fast byt ut chromecast till Shield och min relativt nya onkyo receiver startar med tv. Den fattar även automatiskt att receivern sköter ljudet så volymknapparna på tvkontrollen ändrar volym på receivern.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Detta låter ju lovande. Men till vilken port på förstärkaren ska HDMI kopplas från TV'ns HDMI-ARC?

Permalänk
Medlem

Låter näst intill identiskt med min setup. Jag har dock en Onkyo 607 och en Sony Bravia KD-65XF9005 (med inbyggd cromecast).
Jag kan inte riktigt minnas hur jag ställde in förstärkaren men HDMI-kabeln från TVn sitter i "out" på förstärkaren.
Förstärkaren startar automatiskt, höj/sänk fungerar med TVns fjärr.
Till förstärkaren kör jag med Canton 490 GLE (dvs 2.0) då fullt 5.1 inte var estetiskt accepterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Detta låter ju lovande. Men till vilken port på förstärkaren ska HDMI kopplas från TV'ns HDMI-ARC?
https://i.imgur.com/Py9M6b8.jpg

Jag ser inget om ARC på din Receivers manual vilket är en nackdel.

Det jag skulle göra om jag vore dig är att helt enkelt sätta i Chromecasten i en ledig port i tvn, sedan prova om det fungerar som det är nu. Rör inga andra kablar, sätt tv:n input så du ser Chromecasten och sedan provar du om du får ljudet att fungera och även CEC att fungera genom bara en HDMI-kabel. Annars kanske man får använda Optisk och ha två fjärrkontroller för att lösa det. Det blir nog ingen skillnad när du köper en ny tv eftersom det ser ut som Receivern inte har ARC.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bödvar:

Låter näst intill identiskt med min setup. Jag har dock en Onkyo 607 och en Sony Bravia KD-65XF9005 (med inbyggd cromecast).
Jag kan inte riktigt minnas hur jag ställde in förstärkaren men HDMI-kabeln från TVn sitter i "out" på förstärkaren.
Förstärkaren startar automatiskt, höj/sänk fungerar med TVns fjärr.
Till förstärkaren kör jag med Canton 490 GLE (dvs 2.0) då fullt 5.1 inte var estetiskt accepterat.

Det låter jättebra! 607 är väl samma generation som min 706 antar jag?
Så HDMI-kabeln sitter i TV'ns ARC och till OUT?

Har du möjlighet att kolla vad du har för inställningar? För detta låter lovande

Permalänk
Rekordmedlem

Onkyo TX-SR706 har nog inte HDMI CEC då den har en RS232 port för fjärrkontoll.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Det låter jättebra! 607 är väl samma generation som min 706 antar jag?
Så HDMI-kabeln sitter i TV'ns ARC och till OUT?

Har du möjlighet att kolla vad du har för inställningar? För detta låter lovande

Ja det är samma generation vill jag minnas.
Ja TVns ARC och till OUT på förstärkaren. Det finns en risk att det är min TV som räddar situationen
https://imgur.com/TvX2Kmd
det är nog inte säkert att det fungerar på alla apparater.
Förstärkarinställningar under 7.2 HDMI >
HDMI ctrl ON
Power ctrl ON
TV Ctrl ON

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bödvar:

Ja det är samma generation vill jag minnas.
Ja TVns ARC och till OUT på förstärkaren. Det finns en risk att det är min TV som räddar situationen
https://imgur.com/TvX2Kmd
det är nog inte säkert att det fungerar på alla apparater.
Förstärkarinställningar under 7.2 HDMI >
HDMI ctrl ON
Power ctrl ON
TV Ctrl ON

Tack så hemskt mycket för att du tog dig tiden! Ja min TV kanske inte kommer klara det, men utan ditt tips hade jag nog aldrig försökt mig på att ha den kopplad till OUT i förstärkaren.
Min gamla Samsung UE55ES7005 har iaf ARC och CEC, ska göra ett försök sen och se om den klarar det. Annars hoppas jag att en ny QLED som vi tittar på klarar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Onkyo TX-SR706 har nog inte HDMI CEC då den har en RS232 port för fjärrkontoll.

Jodå, HDMI CEC har den. Den startar iaf automatiskt när jag slår på Chromecast, och den startar TVn via CEC. Med ARC har den nog inte.
I värsta fall, undra om man kan använda sig av någon Arduino till RS232-porten och emulera On/Off och källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bödvar:

Ja det är samma generation vill jag minnas.
Ja TVns ARC och till OUT på förstärkaren. Det finns en risk att det är min TV som räddar situationen
https://imgur.com/TvX2Kmd
det är nog inte säkert att det fungerar på alla apparater.
Förstärkarinställningar under 7.2 HDMI >
HDMI ctrl ON
Power ctrl ON
TV Ctrl ON

Sitter och pillar med inställningar nu. Har satt hdmi kabel från HDMI 2 (ARC) på tvn till HDMI OUT på förstärkaren. Alla andra hdmi-kablar sitter i tvn. Så min Chromrcast sitter i HDMI 1 och där fungerar CEC men verkar inte hitta förstärkaren. Har samma inställningar som dig. Vad har du satt input assignment till på den Input du använder? Och vilken Input använder du på förstärkaren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Sitter och pillar med inställningar nu. Har satt hdmi kabel från HDMI 2 (ARC) på tvn till HDMI OUT på förstärkaren. Alla andra hdmi-kablar sitter i tvn. Så min Chromrcast sitter i HDMI 1 och där fungerar CEC men verkar inte hitta förstärkaren. Har samma inställningar som dig. Vad har du satt input assignment till på den Input du använder? Och vilken Input använder du på förstärkaren?

Sorry! Kröp runt vid tv-bänken nu o pillade i menyerna. Jag har ju optiska kabeln ikopplad och jag får ljudet den vägen! Så input assign > digital > så har jag tv/tape som opt1. Använder med andra ord tv/tape som läge men det gör man ju som man vill. Trots det här med optiska så fungerar ju av/på o höj/sänk via hdmi som vi vill
Vet inte riktigt hur jag kom fram till det här från början...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bödvar:

Sorry! Kröp runt vid tv-bänken nu o pillade i menyerna. Jag har ju optiska kabeln ikopplad och jag får ljudet den vägen! Så input assign > digital > så har jag tv/tape som opt1. Använder med andra ord tv/tape som läge men det gör man ju som man vill. Trots det här med optiska så fungerar ju av/på o höj/sänk via hdmi som vi vill
Vet inte riktigt hur jag kom fram till det här från början...

Tack för tipset! Jag lyckades faktiskt lösa det till slut. HDMI-kabeln jag använde från HDMI ARC till HDMI OUT klarade tydligen in CEC eller ARC, så när jag bytte så fungerade det kanon. Kör också optisk nu och nu startar TV+Förstärkare+Chromecast with Google TV samtidigt och stängs av samtidigt. Allt fungerar perfekt! Bara märkt av att när jag slår på Chromecast så startar förstärkare och TVn går först till förstärkarens HDMI-källa och visar en blå bild (samt lite brusigt ljud) innan den slår över till Chromecastens HDMI-källa.
Är detta något du har märkt av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockebq:

Tack för tipset! Jag lyckades faktiskt lösa det till slut. HDMI-kabeln jag använde från HDMI ARC till HDMI OUT klarade tydligen in CEC eller ARC, så när jag bytte så fungerade det kanon. Kör också optisk nu och nu startar TV+Förstärkare+Chromecast with Google TV samtidigt och stängs av samtidigt. Allt fungerar perfekt! Bara märkt av att när jag slår på Chromecast så startar förstärkare och TVn går först till förstärkarens HDMI-källa och visar en blå bild (samt lite brusigt ljud) innan den slår över till Chromecastens HDMI-källa.
Är detta något du har märkt av?

Vad skönt! Slapp du köpa ny förstärkare
Nej det är inget jag råkat ut för men jag använder heller inga ingångar direkt i Tvn (pga inbyggd chromecast i sonys OS)
Jag har en gammal HTPC men den sitter i en av förstärkarens ingångar och skickar ljud och bild den traditionella vägen till TVn (upplever att bilden är väldigt färglös och trisst och inga inställningsändringar har gjort att bilden förbättrats).
När jag använder den behöver jag dock ändra till rätt ingång i förstärkaren och byta till HDMI1 på Tvn. så det kräver tyvärr användande av förstärkarens fjärr.