Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Coolt, kan köpa att det går ut snabbare än posten men hur kan det vara snabbare med Kivra än Skatteverket självt?

Det är politik, mindre papper så de sponsrar systemet ur en miljövänlig synvinkel.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem

Ca 60 000 i skatt för att fonderna råkade gå så bra.. hmf

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk

Har inte fått någon deklaration än. När kan man förvänta sig det som senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaa:

Aktieutdelning har man fått varje år från jobbet.
Så varje år/gång man fått, har aktie haft olika värde.
Blir ju jättejobbigt att räkna ut, och man har säkert inte ens papper kvar på när man fick värdepappren.
Finns det nåt sätt att se och räkna ut?
Kan banken räkna ut det åt en?

Tack på förhand

Fast vad menar du med aktieutdelning? Menar du när du fått aktier? För dessa skall tas upp till beskattning det året du får dem, inte när du säljer dem. Så har du inte tagit upp det då så har du redan undanhållit skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast vad menar du med aktieutdelning? Menar du när du fått aktier? För dessa skall tas upp till beskattning det året du får dem, inte när du säljer dem. Så har du inte tagit upp det då så har du redan undanhållit skatt.

Inte jag som det gäller utan försöker förstå för att hjälpa en annan person.

Man har fått värdepapper varje år, säg år1 10 aktier värd 10kr/st, år2 5 aktier värd 15kr/st och sen säljer det år 3 på 20kr/st för alla 25 aktier.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Har du fått deklarationen så står det på näst sista sidan i sammanställningen där.

Jag fattar ingenting! Det är inte ens numrerat. Och det står ingenting summerat på näst sista sidan.

Jag fattaringenting!

Permalänk
Medlem

Känner mig lite förvirrad över året deklaration, trodde det skulle landa några hundra i rätt riktning men ska få tillbaka närmare 7k. Klagar dock inte!

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast vad menar du med aktieutdelning? Menar du när du fått aktier? För dessa skall tas upp till beskattning det året du får dem, inte när du säljer dem. Så har du inte tagit upp det då så har du redan undanhållit skatt.

Oftast beskattas dessa med förmånsbeskattning när man får dem. Gissar att han fått dem lagda i en vanlig depå sedan så att han ska skatta vinsten sen dess.
Är själv i samma läge iår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Oftast beskattas dessa med förmånsbeskattning när man får dem. Gissar att han fått dem lagda i en vanlig depå sedan så att han ska skatta vinsten sen dess.
Är själv i samma läge iår.

Ja, i en depå i banken.
Bara ta totala summan som det såldes för och dra av 30%?

Tack på förhand

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Har inte fått någon deklaration än. När kan man förvänta sig det som senast?

9:e Mars om du har digital brevlåda.
https://www.skatteverket.se/privat/deklaration.4.2b543913a421...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Verkar vara många som får tillbaka rätt stora summor? själv brukar jag alltid får betala tillbaka någon tusenlapp

Skulder och avdrag ger mycket återbäring. Räntekostnader för lån brukar ofta ge mycket återbäring. Reseavdrag för resor till och från jobb (du kan få även om kollektivtrafik finns om du jobbar skift) ger 18,5:- milen i avdrag över kostnader på 11 000 (räknat på 18,5:- milen) med.

Permalänk
Medlem

Det ser ut att bli knappt 15000 tillbaka i år, om jag inte har något att dra av. Trevligt tillskott till renovera-sommarstugan-fonden

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elixx:

Det är politik, mindre papper så de sponsrar systemet ur en miljövänlig synvinkel.

Fast de måste ju inte skicka ut pappren till alla. Kunde jag välja att inte få på papper så skulle jag. Det räcker med att de skickar en notifikation per mejl och sms så man ser att infon finns på skatteverkets hemsida.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Har inte fått någon deklaration än. När kan man förvänta sig det som senast?

9:e mars med digital brevlåda, varpå deklarationen öppnar den 16:e.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag fattar ingenting! Det är inte ens numrerat. Och det står ingenting summerat på näst sista sidan.

Jag fattaringenting!

Googlade fram denna bilden, precis så ser det ut. Det står i klartext hur mycket du får tillbaka, eller hur mycket du ska betala.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Fast de måste ju inte skicka ut pappren till alla. Kunde jag välja att inte få på papper så skulle jag. Det räcker med att de skickar en notifikation per mejl och sms så man ser att infon finns på skatteverkets hemsida.

Lösningen på det du beskriver är Kivra...

SKV slipper ha ett eget system, de kan "skicka" alla digitala deklarationer till samma ställe (kivra) och får (antagligen) tillskott i årsbudgeten av regeringen för besväret, win win win om du frågar mig.

Jag kan tycka det är en ganska bra sak att relativt små företag som Kivra kan lösa ett problem åt staten och bli belönade för det, det inspirerar andra företag att göra samma sak och på så sätt avlasta myndigheter

Visa signatur

Ryzen 5 3600
B550 Gaming X V2
RTX 3060 Ti
Corsair Vengeance Pro SL 32Gb
Lian Li O11 Dynamic White med en satans massa fläktar

Permalänk
Medlem

Jag föreslår "Min myndighetspost" i stället för Kivra. För dit är det bara myndigheter och liknande som får skicka. Kivra kan alla möjliga skicka till, även privata företag, och de sniffar reda på att du har en sån och skickar allt möjligt dit.

https://www.minmyndighetspost.se/

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Finns även en statlig digital brevlåda för de som av någon anledning inte vill att myndighetspost ska ligga hos privata aktörer i Wallenberg-sfären. För sent att använda för nuvarande deklarationen men bra att veta till nästa år.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Sista siffran i personnumret kan inte stämma. 8 och fick besked idag

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Sista siffran i personnumret kan inte stämma. 8 och fick besked idag

Det finns inte någon regel om vem som får först beroende på personnummer. Kanske varit så förr eller så är det bara ett rykte

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Tror inte att det finns någon regel om vem som får först beroende på personnummer. Kanske varit så förr eller så är det bara ett rykte.

Hehe ja jag vill debunka ryktet men missade att denna tråd var från 2015 ...
Jag är för trött

Visa signatur

"When elephants fight, it is the grass that suffers"

Permalänk
Medlem

Fick deklarationen igår. Ska få tillbaka. Men - sen kommer det issues. Får aktier i en ESPP hos E-Trade. Skattat förmån för dessa, det blev mindre lön i september. Då kommer det lilla trasslet - vad är anskaffningsvärdet på aktierna? Sålde några och tog hem en del vinst. Tänker ju inte skatta dubbelt på förtjänsten.

Tänker jag rätt här? Pris vid tilldelning: 137.25 USD. Mitt pris: 112.50 USD. Försäljningspris: 246.78 USD.
Förtjänst per aktie till K4:an: 109.53 USD. Alltså anskaffningspris 137.25 USD.
Räkna om till dollarkurs vid försäljningsdagen. Eller ska man räkna om till SEK när man fick tilldelning och sen SEK när man sålde? Dra bort transaktionsavgifter från förtjänsten?

Ska maila min HR, sen Skatteverket. Dom har skrivit en del om ESPP, men har inte hittat något exempel med kurser och belopp som förklarar detta... sen blir det K4 och pengar i juni.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

ca 15000kr tillbaka på skatten, så man får vara nöjd även om det brukar vara högre.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Får tillbaka mer än jag vill ha, vem bjuder jag på glass?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Verkar vara många som får tillbaka rätt stora summor? själv brukar jag alltid få betala tillbaka någon tusenlapp

har medvetet sagt att löncentrum & försäkringskassan drar extra skatt.
till Semesterpengar för barnen

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mathrohas:

Hehe ja jag vill debunka ryktet men missade att denna tråd var från 2015 ...
Jag är för trött

Den väcks till liv varje år när det börjar bli dags att deklarera och de sista 7 sidorna är från i år.

Skrivet av Vinolik:

Det finns inte någon regel om vem som får först beroende på personnummer. Kanske varit så förr eller så är det bara ett rykte

Om man inte har att man får deklarationen digitalt utan på papper, så gås det efter första boktaven i ens efternamn.
(Så det kanske är samma med den digitala.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbit:

Ca 60 000 i skatt för att fonderna råkade gå så bra.. hmf

Det är nog hög tid att fundera på att skaffa en ISK

Visa signatur

Intel Core i9-10850K
2x1TB Samsung 970 EVO Plus
G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo C
NZXT Kraken X73 / 360mm
Lian Li PC-O11 Dynamic / Tempered Glass

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Googlade fram denna bilden, precis så ser det ut. Det står i klartext hur mycket du får tillbaka, eller hur mycket du ska betala.

https://pbs.twimg.com/media/ESXAkxKXQAAA_Uq.jpg

Tack så mycket! Riktigt uppskattat!

Men det är inte public service uppgift jag ska betala? Eller varför är den rödmarkerad?

Permalänk
Medlem

Fick några hundralappar i restskatt. Men föredrar att betala en liten summa än att få något tillbaka. Pengar man får tillbaka är ju pengar man har legat ute med utan någon ränta eller avkastning. Bättre då att få för mycket som man förvaltar och sen betalar in.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men det är inte public service uppgift jag ska betala? Eller varför är den rödmarkerad?

Förmodligen för att kommer från någon sida där någon har uttryckt ogillande eller liknande mot avgiften.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.