AMD Radeon RX 6000 Owners Club

Permalänk

Jag tror att det ändå måste vara att kortet inte går ned ordentligt i pci-E slotten. Har ni några tips här hur jag ska få ned den, där fram, ni vet där skruvarna ska in. Chassit är i vägen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Jag tror att det ändå måste vara att kortet inte går ned ordentligt i pci-E slotten. Har ni några tips här hur jag ska få ned den, där fram, ni vet där skruvarna ska in. Chassit är i vägen...

Om du orkar testa med moderkortet utanför chassit och tryck ner grafikkortet

Permalänk

oj tveksamt. Finns det inget annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

oj tveksamt. Finns det inget annat sätt?

Lägg upp någon bild på varför det inte passar så kanske vi kan se problemet. Är grafikkortet för stort för chassit?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

oj tveksamt. Finns det inget annat sätt?

Har du fler slottar på moderkortet kan du ju prova en annan bara för att. Finns en bios-switch på grafikkortet prova byta läge på den också.

Om inte annat för att ha provat allt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

oj tveksamt. Finns det inget annat sätt?

Du kan ju prova att försiktigt böja plåten på grafikkortet så den passar mot chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Hur har din klockning gått till, vilken del i klockningen gav mest prestanda?

Klockningen av GPUN gav mest ökning total, det funkar ju i alla spel. SAM kommer på andra plats, men funkar inte i alla spel. Klockning av CPUn gav ingenting i spel vilket inte är konstigt eftersom den tuffar på med typ 30-40% belastning i de flesta spel.

Jag överklockade kortet i radeon programmet.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av Reiker:

Lägg upp någon bild på varför det inte passar så kanske vi kan se problemet. Är grafikkortet för stort för chassit?

Ok det ska jag göra.

Skrivet av Alphahanne:

Har du fler slottar på moderkortet kan du ju prova en annan bara för att. Finns en bios-switch på grafikkortet prova byta läge på den också.
Om inte annat för att ha provat allt.

Detta kort är enormt så den andra slotten sitter för nära kanten för att funka. Provat att byta läge på switchen, ingen skillnad.

Skrivet av Novdid:

Du kan ju prova att försiktigt böja plåten på grafikkortet så den passar mot chassit.

Men då blir det ju svårt att skicka tillbaka va? Kan man inte höja upp moderkortet istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Ok det ska jag göra.

Detta kort är enormt så den andra slotten sitter för nära kanten för att funka. Provat att byta läge på switchen, ingen skillnad.

Men då blir det ju svårt att skicka tillbaka va? Kan man inte höja upp moderkortet istället?

Kan du inte ta en bild så vi får se hur det ser ut?

En del moderkort/grafikkort med sämre toleranser kan behöva lite vickande för att gå i ordentligt.

Permalänk

Jag skickar tillbaka till Inet nu för felsökning. Återkommer med vad de kommer fram till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Jag skickar tillbaka till Inet nu för felsökning. Återkommer med vad de kommer fram till.

Hade varit bra med en bild för att andra ska kunna ta del av eventuella monteringsproblem med 6000-serien.
Då kanske man redan innan kan se att kortet inte kommer att kunna monteras i sin burk.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraps:

Hade varit bra med en bild för att andra ska kunna ta del av eventuella monteringsproblem med 6000-serien.
Då kanske man redan innan kan se att kortet inte kommer att kunna monteras i sin burk.

Kan inte tänka mig att det är något som rör hela serien, det borde visat sig för längesedan i sådana fall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Kan inte tänka mig att det är något som rör hela serien, det borde visat sig för längesedan i sådana fall.

Det tror egentligen inte jag heller. Men det är ändå väldigt intressant hur ett kort inte går att montera korrekt.
Jag har både haft ett 6800 och 6800XT i min låda utan problem. Vore ju trevligt att kunna avfärda GPU-problem, och att det är chassi/moderkortsrelaterat istället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Denna är det riktigt bra pris på, tyvärr finns den bara kvar i ett fåtal butiker: https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Mvh

Hur är den länken relaterad till tråden?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av farbrorjoakim:

Jag skickar tillbaka till Inet nu för felsökning. Återkommer med vad de kommer fram till.

Om inte monteringsplåten lagt sig dikt an så har inte heller PCBn full kontakt med sloten. Om du inte är beredd att fixera in 6800ans plåt på ett kort som med hög sannolikhet kommer att återkomma med rapportering; testad och kontrollerad, hur tänkte du i så fall gå vidare med monteringen?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Om inte monteringsplåten lagt sig dikt an så har inte heller PCBn full kontakt med sloten. Om du inte är beredd att fixera in 6800ans plåt på ett kort som med hög sannolikhet kommer att återkomma med rapportering; testad och kontrollerad, hur tänkte du i så fall gå vidare med monteringen?

isf hoppar jag det kortet. Jag är inte mkt för att sitta hemma och felsöka varför inte min dator klarar just det kortet. Jag vet att det är stor brist så allt detta är ju galet olustigt. En annan hade ju verkligen sett fram mot 200 fps i Hunt Showdown..

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

isf hoppar jag det kortet. Jag är inte mkt för att sitta hemma och felsöka varför inte min dator klarar just det kortet. Jag vet att det är stor brist så allt detta är ju galet olustigt. En annan hade ju verkligen sett fram mot 200 fps i Hunt Showdown..

Men har du testat att lirka in kortet? Min erfarenhet är att gpu's inte alltid bara smidigt glider ner i sin slot (oavsett amd eller Nvidia).

Hur blev det med bilden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

isf hoppar jag det kortet. Jag är inte mkt för att sitta hemma och felsöka varför inte min dator klarar just det kortet. Jag vet att det är stor brist så allt detta är ju galet olustigt. En annan hade ju verkligen sett fram mot 200 fps i Hunt Showdown..

Det kan kanske vara lite skrämmande att ta ur moderkortet ur chassit och prova köra med grafikkortet rejält sätat i porten. Men det är ett dyrt och bra kort med sannolikt något böjd plåt från fabrik som behöver bändas rätt om det funkar då. Det är verkligen inte något avancerat och går fort.

Jag hade försökt det först innan jag skickar tillbaka det. Vi får vänta och se vad felsökningen på Inet ger först.

Permalänk
Skrivet av eriksson850:

Men har du testat att lirka in kortet? Min erfarenhet är att gpu's inte alltid bara smidigt glider ner i sin slot (oavsett amd eller Nvidia).

Hur blev det med bilden?

Just det, här har ni den. Visst går den inte in mer? Jag får inte in den mer iaf. Mitt 5700xt sitter inte bättre än sådär heller och då får jag bild utan problem.

https://imgshare.io/image/img-3002.paC9DQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Klockningen av GPUN gav mest ökning total, det funkar ju i alla spel. SAM kommer på andra plats, men funkar inte i alla spel. Klockning av CPUn gav ingenting i spel vilket inte är konstigt eftersom den tuffar på med typ 30-40% belastning i de flesta spel.

Jag överklockade kortet i radeon programmet.

Hade känn på det.

När du klockade gpun, vad gav mest för dig att klocka rent i prestanda?

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Just det, här har ni den. Visst går den inte in mer? Jag får inte in den mer iaf. Mitt 5700xt sitter inte bättre än sådär heller och då får jag bild utan problem.

https://imgshare.io/image/img-3002.paC9DQ

På den bilden ser det ut som att den är i botten av slotten. Men vilken kant är det du syftar på?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D - GPU: Gigabyte Aorus Master RX 6800 XT 16GB - Moderkort: MSI MPG 570X Gaming Plus - RAM: HyperX Fury 32GB DDR4 3200mhz - SSD NVMe: Kioxia Exceria Plus 1TB SSD: Kingston 960GB - SSD: Samsung 850 EVO 500GB - Nätagg: Antec HCG Gold 850w - Chassi: MSI MPG Gungnir 300R Airflow - OS: Win11 PRO

Permalänk
Skrivet av Fraps:

På den bilden ser det ut som att den är i botten av slotten. Men vilken kant är det du syftar på?

Det är just den kanten. Bra, då kan vi komma fram till att den sitter i ordenligt iaf. Trots detta ingen bild.

Permalänk
Medlem

Tjena!
Har läst i den här tråden i ett par dagar men bestämde mig för att regga mig och ge lite feedback på mitt nya kort!

Lyckades få tag på en PowerColor Fighter RX 6800 förra veckan och installerade den idag. Kommer tidigare från en gammal ASUS 290X som jag kört med i 6 år nu, så herrejäklar vilken uppgradering, nästan 3x bättre i benchmarks, förmodligen mer när jag väl uppgraderar min processor. Sitter tyvärr fortf kvar med min gamla 4690K som väldigt tydligt flaskhalsar grafikkortet i spel och tester, men ska försöka att uppgradera den så snart som möjligt.

Kan inte annat än säga att jag är extremt imponerad av detta kort. Utöver att det är kraftfullt så är det också väldigt tyst och svalt. Nu gör ju tyvärr min gamla processor att jag inte kan utnyttja kortet till 100% i spel etc., men i flera spel ligger jag runt kanske 80%, och jag tror aldrig kortet har gått över 50°. Just nu idlar den nere på 35°.

Har som tur är inte haft några problem över huvud taget, utöver att (som tidigare nämnts i tråden) minnet idlar runt 1980 MHz. Hoppas vi kan få en fix på det snart. Var lite rädd att jag skulle stöta på något av de andra problemen som nämnts i tråden, men jag hade tur.

Hade från början velat få tag på en av Sapphires modeller, men jag måste säga att jag är imponerad av PowerColor's design också.

Kan också tillägga att detta kort är helt befriat från RGB och belysning, något som jag gillar då jag har det i en burk utan fönster under mitt skrivbord.

Kul att se AMD leverera riktigt kraftiga grafikkort igen.

Permalänk
Medlem

@Marma
Ang. minnet så kan du göra en quickfix med Monitor Profile Switcher där du gör X antal profiler med uppdateringsfrekvenen av monitorn. Har det själv och fungerar klanderfritt, får ner min klocka på 4hz med dubbla skärmar så ta en titt på det tills AMD löser den biten.

skrivfel
Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@Marma
Ang. minnet så kan du göra en quickfix med Monitor Profile Switcher där du gör X antal profiler med uppdateringsfrekvenen av monitorn. Har det själv och fungerar klanderfritt, får mer min klocka på 4hz med dubbla skärmar så ta en titt på det tills AMD löser den biten.

Tack för tipset, ska ta en titt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av farbrorjoakim:

Det är just den kanten. Bra, då kan vi komma fram till att den sitter i ordenligt iaf. Trots detta ingen bild.

Du skrev tidigare att grafikkortet tog i där skruvarna i chassit går i, hur menar du? Kanske bra att ta en bild på det så vi ser vad det är som tar i. Antar att du menar i chassits bakkant där signalutgångarna från grafikkortet går ut genom täckplåten?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marma:

Tack för tipset, ska ta en titt!

För mig funkar det även att göra en custom profil i Radeon software med 142Hz istället för 144Hz så går minnena ner vid idle. Funkar dock bara när jag kör med en skärm, när jag slår på min andra skärm så kör de för fullt hela tiden.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

För mig funkar det även att göra en custom profil i Radeon software med 142Hz istället för 144Hz så går minnena ner vid idle. Funkar dock bara när jag kör med en skärm, när jag slår på min andra skärm så kör de för fullt hela tiden.

Hmm, kör tyvärr två skärmar och föredrar att använda båda, så vet inte om det är någon värd fix för mig för tillfället isf :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marma:

Hmm, kör tyvärr två skärmar och föredrar att använda båda, så vet inte om det är någon värd fix för mig för tillfället isf :/

Beror nog på vilken upplösning och uppdatering man kör på skärmarna så kan funka om du man inte som mig kör en sekundär skärm med 2880x1800 @ 60Hz 😇

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Skrivet av farbrorjoakim:

Jag skickar tillbaka till Inet nu för felsökning. Återkommer med vad de kommer fram till.

ok tänkte berätta lite hur det gått...

Fick hem kortet från Inet och där hade de satt igång direkt varpå jag fick det tillbaka. Jag spenderade sedan en förmiddag i två datorer utan att lyckas få bild. Den ena datorn har ett 650w agg och min ett på 700. Med åren har jag bytt kanske 8-10 grafikkort så jag har en del erfarenhet hur sånt här ska gå till. Anyways, jag tröttande och gjorde ett återköp som senare gick igenom utan problem. Inet har verkligen bra service.

Häromdagen lyckades jag komma över ett 3070 istället och datorn gav bild omgående. Min gissning är att nätagget kanske inte klarade av att boota upp kortet trots allt. På Powercolors hemsida rekommenderar de 850w men det låter ju otroligt.