Ljudbortfall, vid ansluten hembio

Permalänk
Medlem

Ljudbortfall, vid ansluten hembio

Hej
Sitter med en Samsung q85r 2019 årsmodell, samt nytt hembiosystem marantz sr6015 7,1 atmos
Klipsch högtalare. Vid tv tittande,streama,netflix,Youtube etc,så upplever jag korta avbrott i ljudet nån sekund ibland fler,inträffar aldrid när ja tittar på min uhd spelare i 4k dolby atmos,spelar tv spel
Eller streamar spotify. Varpå jag undrar om någon har någon kunskap om detta?
Själv ,efter lite googlande, tror med största sannolikhet att det är tv'n (one connect box)
Som inte klarar av att koda signalerna korrekt. Talat med samsung support,som tyckte jag skulle ställa ljudinställning på pcm,vilket jag motvilligt gjorde,utan nån förändring, provat byta hdmi kablar,
Har nu en med stöd för 8k60hz samt 4k120hz, men det vill sig inte, tycker mig sett på nätet att samsung
Även q90 haft/har problem med externt anslutna ljudenheter.
Så om någon sitter inne med relevant information så skulle det uppskattas mycket med lite feedback om
Ämnet. Mvh

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har själv suttit med det här problemet! LG oled 65cx och en Marantz-stärkare. Hände bara med ljud på e-arc, och aldrig om jag stängde av receivern och körde på TVns ljud.

När jag tände lampan i kök eller badrum (lysrör) så blippade ljudet ur i takt med att glimtändaren tände. Och ibland bara rent slumpmässigt, jag tänker att t.ex. kompressorn i kyl/frys hoppade igång.

Jag blev helt GALEN, och gick och köpte ny sånt där skyddat grenuttag, och separerade HDMI-sladdar från strömsladdar och allt.

Sen gick jag och testade en annan HDMI-kabel (vanlig high speed hdmi för hdmi 2.0) och då försvann det.

Den jag använder nu är den som ingick med Xboxen. Jag kör allt ljud ut från TVn via e-arc, men det blev samma fel med vanlig ARC. Det spelade heller ingen roll om jag växlade mellan PCM och Pass-through, det var bara ny HDMIkabel för e-arc som hjälpte.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tackar för svar,även om ja blev förvånad över att jag ska prova en mindre "avancerad " hdmi kabel, tror nog ja har min gamla ps4 kabel i nån låda,så jag ska göra ett försök, tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag har själv suttit med det här problemet! LG oled 65cx och en Marantz-stärkare. Hände bara med ljud på e-arc, och aldrig om jag stängde av receivern och körde på TVns ljud.

När jag tände lampan i kök eller badrum (lysrör) så blippade ljudet ur i takt med att glimtändaren tände. Och ibland bara rent slumpmässigt, jag tänker att t.ex. kompressorn i kyl/frys hoppade igång.

Jag blev helt GALEN, och gick och köpte ny sånt där skyddat grenuttag, och separerade HDMI-sladdar från strömsladdar och allt.

Sen gick jag och testade en annan HDMI-kabel (vanlig high speed hdmi för hdmi 2.0) och då försvann det.

Den jag använder nu är den som ingick med Xboxen. Jag kör allt ljud ut från TVn via e-arc, men det blev samma fel med vanlig ARC. Det spelade heller ingen roll om jag växlade mellan PCM och Pass-through, det var bara ny HDMIkabel för e-arc som hjälpte.

Vet du att något mer än kyl/frys går på samma grupp?
Man ska helat ha kyl/frys på en helt egen grupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka55:

Tackar för svar,även om ja blev förvånad över att jag ska prova en mindre "avancerad " hdmi kabel, tror nog ja har min gamla ps4 kabel i nån låda,så jag ska göra ett försök, tack för tipset

Värt ett försök. Jag köpte en certifierad hi-speed 5m hdmi kabel till min projektor som fungerade ibland. Bytte till en gammal kabel som jag hade hemma och den har fungerar perfekt trots den saknar klassifieringen.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Jerka55:

Tackar för svar,även om ja blev förvånad över att jag ska prova en mindre "avancerad " hdmi kabel, tror nog ja har min gamla ps4 kabel i nån låda,så jag ska göra ett försök, tack för tipset

Jag körde inte en 2.1-kabel från TVn till receivern innan, det var nog bara nån billig typ "iigloo" från webhallen eller något.

Jag kör bara HDMI 2.1 från datorn till TVn, för att få 4K 120hz.

Skrivet av Dem8n:

Vet du att något mer än kyl/frys går på samma grupp?
Man ska helat ha kyl/frys på en helt egen grupp.

Faktiskt så flyttade jag ut receivern från väggen en bit så att den gick att stoppa in i eluttag som gick på annan säkring, då upplevde jag inga problem, men jag kan ju inte köra så till vardags direkt, det såg ju inte klokt ut

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hej. Får tacka för feedbacken.
Har nu googlat o sökt på internet, och det visar sig att samsung har problem
Med mjukvara när det gäller externa ljudenheter, sett på många forum att även folk med q90 modellen
Sitter o väntar på uppdatering till bla hdmi 2.1 vilket inte skett än, och verkar dröja,
Talade även med en support agent där ja köpt mitt biosystem, fick höra att supra tydligen ska
Försöka tillverka en hdmi kabel med ett chip som ska kunna koda signalerna du kopplat mellan
Tv och din externa enhet,hur mycket sanning som ligger bakom det kan jag inte verifiera,
Men ska ju inte ligga på kabeltillverkarnas ansvar att framställa en kabel för att kunna koda signalerna,
När det verkliga problemet ligger hos tv tillverkaren, som tydligen inte verkar hänga med i utvecklingen ang detta,som sagt googla vidare kan ni se många missnöjda personer i samma situation och väntar på en lösning

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Jerka55:

Hej. Får tacka för feedbacken.
Har nu googlat o sökt på internet, och det visar sig att samsung har problem
Med mjukvara när det gäller externa ljudenheter, sett på många forum att även folk med q90 modellen
Sitter o väntar på uppdatering till bla hdmi 2.1 vilket inte skett än, och verkar dröja,
Talade även med en support agent där ja köpt mitt biosystem, fick höra att supra tydligen ska
Försöka tillverka en hdmi kabel med ett chip som ska kunna koda signalerna du kopplat mellan
Tv och din externa enhet,hur mycket sanning som ligger bakom det kan jag inte verifiera,
Men ska ju inte ligga på kabeltillverkarnas ansvar att framställa en kabel för att kunna koda signalerna,
När det verkliga problemet ligger hos tv tillverkaren, som tydligen inte verkar hänga med i utvecklingen ang detta,som sagt googla vidare kan ni se många missnöjda personer i samma situation och väntar på en lösning

Det där låter väldigt konstigt. HDMI är en industristandard som din TV är certifierad för.

Har du alltså testat med en annan HDMI-kabel för arc/e-arc?

Svaret du återberättar är lite luddigt och otydligt, så jag tolkar det som att supportpersonen "drog till" med något för att bli av med dig. "Tillverka HDMI kabel med chip"... det är ju liksom HDMI. Det antingen följer standarden eller inte. Det görs en digital handskakning i båda ändarna för att komma överens vilka protokoll som kan pratas, något specialchip ska inte behövas.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Angåede "handskaking" via HDMI, har 3 olika märkren som körs via HDMI - Sony UBP - X700 4k Blu ray - receiver Yamaha RX - V.685 - TV Panasonic 4k TX - 58HX810E å tidigare TV var en 4k LG55UM7400 någoting, funkar hur bra som helst. Där jag köpte Panasonicen (hade först tänkt att köpa en samsung), sa försäljaren att det TV märke dom hade mest problem/repationer med är samsung. Naturligtvis så köpte jag (inte) 3st samsung TVar.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av seville57:

sa försäljaren att det TV märke dom hade mest problem/repationer med är samsung.

Undrar om det beror på att Samsung är störst på marknaden och säljer flest TV-apparater. Får man gissa på att LG låg tvåa på försäljarens lista?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jerka55:

Hej. Får tacka för feedbacken.
Har nu googlat o sökt på internet, och det visar sig att samsung har problem
Med mjukvara när det gäller externa ljudenheter, sett på många forum att även folk med q90 modellen
Sitter o väntar på uppdatering till bla hdmi 2.1 vilket inte skett än, och verkar dröja,
Talade även med en support agent där ja köpt mitt biosystem, fick höra att supra tydligen ska
Försöka tillverka en hdmi kabel med ett chip som ska kunna koda signalerna du kopplat mellan
Tv och din externa enhet,hur mycket sanning som ligger bakom det kan jag inte verifiera,
Men ska ju inte ligga på kabeltillverkarnas ansvar att framställa en kabel för att kunna koda signalerna,
När det verkliga problemet ligger hos tv tillverkaren, som tydligen inte verkar hänga med i utvecklingen ang detta,som sagt googla vidare kan ni se många missnöjda personer i samma situation och väntar på en lösning

Skrivet av Printscreen:

Det där låter väldigt konstigt. HDMI är en industristandard som din TV är certifierad för.

Har du alltså testat med en annan HDMI-kabel för arc/e-arc?

Svaret du återberättar är lite luddigt och otydligt, så jag tolkar det som att supportpersonen "drog till" med något för att bli av med dig. "Tillverka HDMI kabel med chip"... det är ju liksom HDMI. Det antingen följer standarden eller inte. Det görs en digital handskakning i båda ändarna för att komma överens vilka protokoll som kan pratas, något specialchip ska inte behövas.

Supra gör bra kablar men jag tror försäljaren var otydlig eller att du fattade fel, det syftade säkert på en aktiv kabel och inte på någon kabel som specifikt ska lösa problem med andra apparater, aktiva kablar är inget ovanligt idag om det ska fungera och handlar det om lite längre kablage använder man fiberoptik mellan hdmi kontakterna i stället för koppar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Undrar om det beror på att Samsung är störst på marknaden och säljer flest TV-apparater. Får man gissa på att LG låg tvåa på försäljarens lista?

Nä, dom har inte LG i sortimentet, detta är bonnhålans enda TV handlare. Sony, Panasonic, Philips å samsung. Dom vet knapp vad en Ultra High Speed HDMI kabel är å jättebilliga är dom osså , 1m ca 800kr, vet ej märke på kabeln.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Vid närmare research ang ljudbortfall, så har samsung kraftiga problem med
Anslutna externa ljudenheter på sina tv, årets modeller har även nu uppdaterats till earc kontakt,
Som tydligen inte heller verkar fungera som den ska, då jag kollat antal Youtube videos bla
Fr privatpersoner. Men som ja ser i tråden så är det tydligen inte bara samsung som
Är drabbade. Hade soundbaren som släpptes samtidigt somq90 modellen,
Ja ni som läst recensionerna om den, kan se problem folk haft med den,även jag,
Då den inte kunde "lokalisera" bla var,vilket ljud som skulle spelas upp,ps4,blu-ray, tv etc
Dryga "allvetare" som tidigare inlägg prata om bonnhålan,kan väl ist sitta o va dryg på fb ist,
Så kan vi andra dela med oss av våra erfarenheter, möjligen hitta en lösning.
Fast efter antal samtal med samsung support, så verkar det som dom inte kan lösa problemet,
Men kommer fortsätta att ringa tills något positivt sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka55:

Vid närmare research ang ljudbortfall, så har samsung kraftiga problem med
Anslutna externa ljudenheter på sina tv, årets modeller har även nu uppdaterats till earc kontakt,
Som tydligen inte heller verkar fungera som den ska, då jag kollat antal Youtube videos bla
Fr privatpersoner. Men som ja ser i tråden så är det tydligen inte bara samsung som
Är drabbade. Hade soundbaren som släpptes samtidigt somq90 modellen,
Ja ni som läst recensionerna om den, kan se problem folk haft med den,även jag,
Då den inte kunde "lokalisera" bla var,vilket ljud som skulle spelas upp,ps4,blu-ray, tv etc
Dryga "allvetare" som tidigare inlägg prata om bonnhålan,kan väl ist sitta o va dryg på fb ist,
Så kan vi andra dela med oss av våra erfarenheter, möjligen hitta en lösning.
Fast efter antal samtal med samsung support, så verkar det som dom inte kan lösa problemet,
Men kommer fortsätta att ringa tills något positivt sker.

Vadå dryg? Jag skrev bara vad TV försäljaren sa till mig. Då han själv är "Panasonic bög", vad han sa till mig. Jag ville bara ha en TV med eARC. Jag kan inte hjälpa att Samsung har problem med sina grejor. Jag hade hellre tagit en Samsung TV än en Philips TV i alla fall å jag har inte FB, hatar skiten.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.