Permalänk
Medlem

Frågan är ju varför de ens har Oculus TV om allt material ser riktigt dåligt ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Såhär har jag gjort med min router:

Jag är kopplad från PC:n med nätverkskabel till accesspunktens LAN 1. Accesspunkten är kopplad från LAN 2 till huvudroutern. Exakt hur din accesspunkt ska kopplas (från en valfri LAN-port eller från WAN-porten) märker du genom att Internet helt enkelt inte går att nå från PC:n när du kopplar fel. Men från valfri LAN-port är det som bör fungera.

Logga in på accesspunkten.
Om du inte redan gjort det, uppdatera till senaste firmware.
Klicka på Quick Internet Setup (se bild).
Klicka på Advanced Settings (se bild).
Klicka på Choose operation mode.
Välj Access Point (AP) mode.
Välj Automatic IP.
Konfigurera dina trådlösa nätverk som du önskar. Apply.

Under Wireless -> General har jag ställt in Channel Bandwith till 80 Mhz. Control Channel valde jag till en tom kanal enligt min telefon (appen WiFi Analyzer), i mitt fall kanal 124.
Under Wireless -> Professional har jag stängt av radion på 2,4 GHz-bandet.

Tack för utförliga instruktioner. Gjorde detta och fick det att funka (även om det funkade dåligt). Idag när jag skulle köra så kunde jag inte koppla upp mot min extra router i över huvud taget. Gick till Virtual Desktop-Discorden och frågade och då sa de att man inte skulle köra i Access Point-läge utan i router mode. Ställde in på detta istället, men kunde inte koppla upp mot den då heller.

Varför kan inte företag fixa lösningar som bara fungerar? Varför måste jag sluta på mitt jobb och bli ingengör bara för att jag vill skjuta huvudet av några zombies i VR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pluffo:

Tack för utförliga instruktioner. Gjorde detta och fick det att funka (även om det funkade dåligt). Idag när jag skulle köra så kunde jag inte koppla upp mot min extra router i över huvud taget. Gick till Virtual Desktop-Discorden och frågade och då sa de att man inte skulle köra i Access Point-läge utan i router mode. Ställde in på detta istället, men kunde inte koppla upp mot den då heller.

Varför kan inte företag fixa lösningar som bara fungerar? Varför måste jag sluta på mitt jobb och bli ingengör bara för att jag vill skjuta huvudet av några zombies i VR?

Vad är det du inte kan koppla mot?
Questen med virtual desktop eller datorn mot internet?

Questen ansluts via wifi så det har ingen betydelse om det är router eller accesspunkt men det bör vara accesspunkt för att ha router på router är inte rekomenderat.
Det måste vara nån annan inställning som spökar för dig.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Idag kommer min Quest 2! Riktigt taggad!

Har ni tips på spel, tillbehör och/eller mods? Har beställt en Gomrvr som @Nästrimmarmannen tipsade om. Rekommenderar ni även att man ska köpa ansiktsskydd, och isåfall vilket material?

Har redan en USB-kabel som ska fungera för Link och en router som ska klara av VRDesktop. Funkar det bättre direkt till datorn via Hotspot?

Just nu är jag mest taggad på:
DCS
Eleven Table Tennis
Half-Life: Alyx
Beat Saber

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Har ni tips på spel, tillbehör och/eller mods? Har beställt en Gomrvr som @Nästrimmarmannen tipsade om. Rekommenderar ni även att man ska köpa ansiktsskydd, och isåfall vilket material?

Har redan en USB-kabel som ska fungera för Link och en router som ska klara av VRDesktop. Funkar det bättre direkt till datorn via Hotspot?

DCS
Eleven Table Tennis
Beat Saber

Jag köpte ett set på aliexpress:

Vr Accessories Eye Mask Cover For Oculus Quest 2 VR Glasses Light Blocking Soft PU Leather Face Eye Cover Pad With VR Lens Cover

Paketet har två masker (en är 10 mm och en är 8 mm), nässkydd föe mindre ljusinsläpp, linsskydd och ett sk facial interface.
Gjorde min fov betydligt större tillsammans med gomvr-strapen än vad jag fick när jag använde masken som följde med questen.

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

DCS
Eleven Table Tennis
Beat Saber

Välkommen till vr världen! Kan rekommendera att köra med virtual desktop, funkar otroligt bra..
Har själv bytt cover till silicon - mycket bättre.
Men glöm inte att du får ett gratis ersättnings cover från oculus som ska vara betydligt skönare än original. Väntar på mitt nu - tar några veckor med leverans dock. Tror ochså att amvr eller vr cover grips är sköna!
Spelar mest beat saber, population one och elite dangerous, finns många guldkorn.
Lycka till!

Visa signatur

Cpu Intel i5 8600k Moderkort Gigabyte GA-Z87-HD3 ,Minne
Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz,Nätagg fractal design 650 w psu,
Hårddisk Adata sp 900 pro 128 gb ssd+ 2ggr western digital caviar 500gb i raid,Grafik amd vega 64 Lurar Beyerdynamic dt 990 proTangentbord Qpad mk-50 Ljudkort [xonar essence stx - ALLT frodas i en Fractal Define R4 Vit

Permalänk

Förresten så kan jag rekommendera streamingtjänsten prime video (finns som app till quest 2).
Kostar 69 kr per månad och har en del intressanta filmer.
Dragplåstret för min del är serien the expanse.
Då prime kör i full hd så blir kvaliteten riktigt bra på quest 2:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

DCS
Eleven Table Tennis
Beat Saber

Hotspot brukar inte fungera, bättre köra med kabel till router.
Ang dina spel så kan jag rekomendera följande.

DCS - Link
Eleven table tennis - Quest
Half life Alyx - Virtual Desktop
Beat Saber - Quest

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Eleven table tennis - Quest

Är det stor skillnad mellan native på Quest och via Link på Steam?

EDIT: Läst runt lite och det verkar vara tillräcklig skillnad för att motivera köpet på Quest Samma med Beat Saber

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Saddl3r:

Är det stor skillnad mellan native på Quest och via Link på Steam?

EDIT: Läst runt lite och det verkar vara tillräcklig skillnad för att motivera köpet på Quest Samma med Beat Saber

Eleven är dessutom crossbuy, så köper du det till Quest kan du köra PC-versionen via Rift store med Link (eller Virtual Desktop).

Permalänk
VR-fantast

3D Puzzler ‘Cubism’ to Get Hand-tracking Support on Quest This Wednesday

https://www.roadtovr.com/cubism-hand-tracking-update-quest-re...

Permalänk
VR-fantast

Har alltid kört med silikon, men har testat den tjockare VRCover-vadderingen lite nu och den är nog ändå några snäpp gosigare. Kör min Quest 2 så här, Vive DAS + VRCover DAS-vaddering + AMVR:s batterihållare + VRCover och sammantaget är det bekvämt, men kan bli lite varmt:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Har alltid kört med silikon, men har testat den tjockare VRCover-vadderingen lite nu och den är nog ändå några snäpp gosigare. Kör min Quest 2 så här, Vive DAS + VRCover DAS-vaddering + AMVR:s batterihållare + VRCover och sammantaget är det bekvämt, men kan bli lite varmt:

https://i.ibb.co/f2RVzT1/quest2-mod.png

Föredrar silicon faktiskt, får ljusinsläpp runtomkring ist för näsan vilket jag tycker stör mer än vid näsan.
provade både tjock och tunn, tyckte fov vart sämre också.
Skönt var det dock

Visa signatur

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Molotov:

Föredrar silicon faktiskt, får ljusinsläpp runtomkring ist för näsan vilket jag tycker stör mer än vid näsan.
provade både tjock och tunn, tyckte fov vart sämre också.
Skönt var det dock

Har inte märkt av ljusinsläpp runtomkring, det kan inte ha att göra med hur du fäste den mot kardborren? Näsflärpen har jag vikt in under vadderingen, tror den blockerar lite mer än vad silikonen gör. Vad gäller FOV har jag inte märkt det som något problem, kan skruva åt den ganska hårt åt ansiktet och då hjälper vadderingen. Har dock inte testat den smalare varianten.

Men silikon är absolut fullgott, brukar kännas lite svalare när man tar på sig den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Har inte märkt av ljusinsläpp runtomkring, det kan inte ha att göra med hur du fäste den mot kardborren? Näsflärpen har jag vikt in under vadderingen, tror den blockerar lite mer än vad silikonen gör. Vad gäller FOV har jag inte märkt det som något problem, kan skruva åt den ganska hårt åt ansiktet och då hjälper vadderingen. Har dock inte testat den smalare varianten.

Men silikon är absolut fullgott, brukar kännas lite svalare när man tar på sig den också.

Satte om den flera ggr på kardborren. Tycker det som aldrig blir perfekt runt om. AMVR variant ser jämförelsevis mycket bättre ut då utan veck osv men jag är nöjd med silicon så det får duga på den ena

Visa signatur

Permalänk

Ni som beställt den gratis ersättningsmasken från oculus, syns ordern på ert konto på oculus.com? Jag har fått bekräftelsemail med ordernummer osv. men när jag försöker klicka in mig på ordern syns bara mina köpta spel + elite strap:en jag beställt. Undrar bara om något blivit knas eller om den kommer dyka upp ändå så småningom.

Visa signatur

7800X3D | Asrock B650m pg riptide | Kingston 32GB Fury Beast 6000MHz | Asus RTX 4070 Dual | Corsair RM750x 750W | Fractal Design Meshify 2 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollywoog:

Ni som beställt den gratis ersättningsmasken från oculus, syns ordern på ert konto på oculus.com? Jag har fått bekräftelsemail med ordernummer osv. men när jag försöker klicka in mig på ordern syns bara mina köpta spel + elite strap:en jag beställt. Undrar bara om något blivit knas eller om den kommer dyka upp ändå så småningom.

Det var samma för mig. Inget att oroa sig för, skulle jag säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Skrivet av Quenya:

Det var samma för mig. Inget att oroa sig för, skulle jag säga.

Ah vad bra, då låter jag det vara så länge och hoppas den dyker upp. Tack för svar

Visa signatur

7800X3D | Asrock B650m pg riptide | Kingston 32GB Fury Beast 6000MHz | Asus RTX 4070 Dual | Corsair RM750x 750W | Fractal Design Meshify 2 Mini

Permalänk

Någon som vet om man kan köpa business / enterprise version i Sverige? Någon som testat dem?

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
VR-fantast

En varning om nån mer kör med den tjocka VRCover-vadderingen, det är någonting med den som gör att man får en helt svart skärm i tid och otid. Det går att hålla inne Oculusknappen (som när man ska centrera) och se Oculussymbolen och man hör ljud, men det är kolsvart. Funkar direkt när man tar av den.

Begriper inte vad det beror på då proximity sensorn inte borde bete sig så, men googlar man är det fler som har noterat samma sak.

Har testat lite med den tunnare och har inte märkt några problem ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

En varning om nån mer kör med den tjocka VRCover-vadderingen, det är någonting med den som gör att man får en helt svart skärm i tid och otid. Det går att hålla inne Oculusknappen (som när man ska centrera) och se Oculussymbolen och man hör ljud, men det är kolsvart. Funkar direkt när man tar av den.

Begriper inte vad det beror på då proximity sensorn inte borde bete sig så, men googlar man är det fler som har noterat samma sak.

Sett det på Reddit också och där verkar slutsatsen vara att det är just det ökade avståndet (även om det är väldigt, väldigt lite som skiljer) som ställer till det för avståndssensorn mellan linserna. Testa sätta tejp över den och se om det hjälper dig.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Har du testat att stänga av proximity sensorn?

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Skrivet av Exydia:

Har du testat att stänga av proximity sensorn?

Jag kör med tjocka. Har redan sedan innan jag fick VR Cover stängt av närhetssensoren efter att ha blivit närmast galen på att den väckte enheten i lite som den ville när enheten bara låg på laddning. Summa summarum, inga problem med svarta skärmar.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Mikrofonproblem med videoinspelningsfunktionen i Oculus Quest2

Det blir inget ljud när jag spelar in Microsoft Flightsimulator 2020 med videoinspelningsfunktionen i Oculus Quest2. Mikrofonen är öppen och fungerar med annan programvara. När jag spelar in FS2020 med O.B.S Studio och Oculus Mirror fungerar det bra. Det fungerar också när jag spelar in från grafikkortet och Oculus Mirror. Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Kommer inte in i min Q2 längre!

När jag sätter på enheten får jag meddelandet "Bluetooth keeps stopping" och alternativen "App info" & "Close app". När jag trycker på någon av dem dyker samma meddelande upp på nytt, hinner inte komma in i inställningar eller något. Har testat att starta om på olika vis utan framgång, detta har hållit på i flera dagar nu.

Har någon varit med om detta? Jag har inte haft någon bluetooth-enhet kopplad och gjorde inget speciellt innan det dykte upp. Online hittar jag folk med liknande problem men ingen lösning.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av EnJoker:

När jag sätter på enheten får jag meddelandet "Bluetooth keeps stopping" och alternativen "App info" & "Close app". När jag trycker på någon av dem dyker samma meddelande upp på nytt, hinner inte komma in i inställningar eller något. Har testat att starta om på olika vis utan framgång, detta har hållit på i flera dagar nu.

Har någon varit med om detta? Jag har inte haft någon bluetooth-enhet kopplad och gjorde inget speciellt innan det dykte upp. Online hittar jag folk med liknande problem men ingen lösning.

Jag hade mailat supporten, deras första svar är troligen fabriksåterställning så testa det om du inte gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag hade mailat supporten, deras första svar är troligen fabriksåterställning så testa det om du inte gjort det.

Brukar hålla mig att göra återställning men det fick bli en sådan nu vilket verkar ha löst problemet! Nu måste jag bara fixa BMBF och sådant igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Kanske inte till någon större hjälp just nu men jag fick också upp samma dialogfönster för någon vecka sen efter varje omstart. Var något med blåtandskopplingen till Oculus-appen på mobilen som strulade. Löste det då genom att uppdatera mobilappen och starta om mobilen/appen. Efter det har jag inte haft problemen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EnJoker:

Fick också ett sånt meddelande en gång mitt i allt när jag skulle ta på mig headsetet från att ha lagt ifrån mig det.

Jag måste säga att massa buggar och "problem" har försvunnit för mig sen jag satte en tejpbit på sensorn så den är påverkad hela tiden, den verkar vara en orsak till en del buggar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Brukar det vara sales på oculus store likt steam? Har just nu en "welcome25" kod, så om det är det bästa tänkte jag passa på.

Vilka av dessa spel rekommenderas?
Lone Echo
Chronos
Edge of Nowhere