3080 Memory temp = 110 grader

Permalänk
Medlem

3080 Memory temp = 110 grader

Häromdagen fick jag hem ett 3080 från MSI, tanken är att datorn skall få stå och tugga Nicehash medans jag inte spelar. Har dock uppmärksammat ett problem som tyvärr verkar vara väldigt vanligt, nämligen att minnet blir väldigt varmt. Vid load går tempen upp till 108-110 grader vilket är precis vid gränsen för thermal throttling som jag förstått det. Detta händer även då jag begränsat power till 65%..

Vill därav undersöka hur jag kan göra för att kyla minnet, förövrigt ligger GPUn på knappa 45-50 grader under samma load som får minnet närma sig 110 grader. Har sett att man kan byta eller lägga till thermal pads men detta är inget jag har erfarenhet utan. Någon som kan komma med några förslag på hur jag bör gå till väga?

Permalänk
Avstängd

Det jag gärna skulle veta är om byte av thermal pads leder till att man kan mista garantin. Har ett 3090 vision vilket har ökänt dålig kylning för minnen.

Permalänk
Medlem

Bättre pads och höj fläkthastigheten så får du ner tempsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brillmongot:

Det jag gärna skulle veta är om byte av thermal pads leder till att man kan mista garantin. Har ett 3090 vision vilket har ökänt dålig kylning för minnen.

Alla modifikationer du gör själv åsidosätter garantin för produkten.

Permalänk
Medlem

Kör 3080 vision, 97c hamnar mina minnen på. Ej rört några inställningar på kortet så stock

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Jag har själv MSI 3080 Trio och hade samma problem. Jag köpte bra 1mm pads (https://www.amazon.se/gp/product/B01AAHM1WW) för själva minneskretsarna. Sen köpte jag 2mm att ha mot backplaten men det var tyvärr fel tjocklek, det ska vara 3mm! Jag lade också till små kylflänsar (https://www.amazon.se/gp/product/B08F24XZ46) på backplaten rakt ovanför minnena, men vet inte om det hjälpte... detta sänkte tempen från ca 106 grader till 98-100 grader.

Sen ska du vara medveten om också att även om du fixar tempen kommer du inte kunna mata tillräckligt med ström till minneskretsarna pga en BIOS-begränsning. Man kan flasha om kortet med Suprim BIOS och då låser man upp lite mer strömbudget och då får man dra upp power limit till 116% i Afterburner. För att dra ner strömkonsumptionen överlag (på core) ska man sedan fixa en bra strömkurva där man sänker Vcore rejält och samtidigt klockar ner. Jag har testat t.ex. 1125 MHz på 731 mV.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Alla modifikationer du gör själv åsidosätter garantin för produkten.

Inte på produkter från MSI 😁
Men om själva modifikationen är orsaken till att produkten går sönder gäller givetvis inte garantin.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk

Låda med fläkt i sidoplåten (som blåser rakt på GPU) är en lösning.

Permalänk
Medlem

Har själv fått ner VRM-temperaturen på några grafikkort mer än 10 grader genom att byta standard thermal pads till några på 11 W/(m*k). Dock tror jag inte att skillnaden blir lika stor för minnet då värmedensiteten lär vara lägre.

Höj upp fläkthastigheten på grafikkortet. Standardfläktkurvan är enbart baserad på kärntemperaturen och bryr sig inte om minnestemperaturen med mera. Om du har underklockat kärnan för mining innebär detta att grafikkortet kommer att köra onödigt låg fläkthastighet då kärnan går svalt även om minnet ligger vid maxtemperaturen.

Antar för övrigt att ljudnivån inte är högsta prioritet om du använder det till mining. Köp någon 92 mm fläkt på 3000+ RPM och rikta den direkt mot baksidan av grafikkortskärnan så att minnet får lite extra kylning från baksidan också.

Permalänk
Medlem

Läst lite om höga temperaturer på bl a 3080 vision oc men gäller det endast vid mining eller? Verkar som jag endast kommer kunna få tag på denna model inom den närmsta tiden och tänker aldrig sätta dit egna pads osv och riskera att man fuckar upp allt. Men jag tänker bara använda kortet till gaming, och då bör väl temperaturen inte vara ett problem, eller? 5 chassi-fläktar + en noctua nh-u12s kommer vara min kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Har själv fått ner VRM-temperaturen på några grafikkort mer än 10 grader genom att byta standard thermal pads till några på 11 W/(m*k). Dock tror jag inte att skillnaden blir lika stor för minnet då värmedensiteten lär vara lägre.

Höj upp fläkthastigheten på grafikkortet. Standardfläktkurvan är enbart baserad på kärntemperaturen och bryr sig inte om minnestemperaturen med mera. Om du har underklockat kärnan för mining innebär detta att grafikkortet kommer att köra onödigt låg fläkthastighet då kärnan går svalt även om minnet ligger vid maxtemperaturen.

Antar för övrigt att ljudnivån inte är högsta prioritet om du använder det till mining. Köp någon 92 mm fläkt på 3000+ RPM och rikta den direkt mot baksidan av grafikkortskärnan så att minnet får lite extra kylning från baksidan också.

Tack så mycket för svar, tyvärr är dock ljudnivå ganska viktigt för mig. Är student och har datorn 5 meter från sängen, hehe. Kör på 75% fan speed vilket också markerar smärtgränsen för ljudnivå, iallafall när jag ska sova. Tänker att det kan vara värt att prova lägga till thermal pads och eventuellt en fläkt riktad mot backplate. Har du några tips på bra thermal pads och fläkt?

Vill även tacka er andra som kommenterat, har läst och tar till mig

Permalänk
Skrivet av Sebune:

Tack så mycket för svar, tyvärr är dock ljudnivå ganska viktigt för mig. Är student och har datorn 5 meter från sängen, hehe. Kör på 75% fan speed vilket också markerar smärtgränsen för ljudnivå, iallafall när jag ska sova. Tänker att det kan vara värt att prova lägga till thermal pads och eventuellt en fläkt riktad mot backplate. Har du några tips på bra thermal pads och fläkt?

Vill även tacka er andra som kommenterat, har läst och tar till mig

Om du stänger av datorn när du skall sova så är alla fläktar på 0 rpm.

Permalänk
Skrivet av JonkenPonken:

Om du stänger av datorn när du skall sova så är alla fläktar på 0 rpm.

Det är ju ganska uppenbarlig att han minea med grafikkortet när han sover. Har troligtvis överklockat minne också.:)

Mitt förslag är ganska du strama åt budgetstödet eller gå ned i frekvensens om du har överklockat det.

Permalänk
Skrivet av Blueice87:

Det är ju ganska uppenbarlig att han minea med grafikkortet när han sover. Har troligtvis överklockat minne också.:)

Mitt förslag är ganska du strama åt budgetstödet eller gå ned i frekvensens om du har överklockat det.

Om sömnen blir lidande så finns det ju inga alternativ. Ärligt menat alltså.

Permalänk
Medlem

Sover gott när datorn ligger på 75% fan speed, däremot är tempen på minnet fortfarande väldigt varm vilket jag vill undvika. Även om jag höjer till 100% fan speed blir inte minnena märkvärt kallare, troligtvis till följd av avsaknade thermal pads.

Ingen som har tips på vettiga pads till hyffsat pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebune:

Sover gott när datorn ligger på 75% fan speed, däremot är tempen på minnet fortfarande väldigt varm vilket jag vill undvika. Även om jag höjer till 100% fan speed blir inte minnena märkvärt kallare, troligtvis till följd av avsaknade thermal pads.

Ingen som har tips på vettiga pads till hyffsat pris?

https://www.inet.se/produkt/5320333/alphacool-eisschicht-11w-...

Tror dock inte att endast byte av thermal pads kommer att påverka temperaturerna mer än några grader i ditt fall. Se också till att köpa rätt tjocklek; den ovan är 1 mm vilket är vanligast, men vissa grafikkort använder tjockare eller tunnare.

Permalänk
Medlem

Jag har sett lyckade resultat på 3080 genom att sätta flänsar där minnena sitter fast modell större: https://www.inet.se/produkt/5322472/alphacool-gpu-ram-alu-hea...
Det kan knappast påverka garantin

Permalänk
Medlem

Är din backplate i plast eller metall? MSI verkar köra i plast, med följd att det bara stänger in värmen.

Permalänk
Medlem

@Sebune: Är det MSI RTX 3080 Gaming X Trio som du har? Jag kollade just på en teardown av den och det verkar som att MSI använder en riktigt dålig kylningslösning för minnet. Istället för att designa kylaren korrekt så att minnet är i direkt kontakt med kylaren har de valt att sätta en plåtbit som en distans emellan vilket vanligtvis försämrar värmeöverföringsförmågan markant. Vissa på internet rapporterar även att MSI inte ens använder kylpasta mellan denna plåten och resten av kylaren.

Mitt tips är att du köper nya thermal pads med hög prestanda och samtidigt monterar loss distansplåten för att applicera kylpasta mellan den och resten av kylaren. MSI tyckte tydligen även att det var för dyrt att ha thermal pads mellan baksidan av minnet och bakplattan. Passa på att lägga på thermal pads där också när du ändå monterar isär det. Bästa skulle nog vara att skippa bakplattan helt, men det är möjligt att den måste vara monterad för att skruvarna ska sitta rätt. Låter dig bedöma huruvida det är fallet när du monterar isär kylaren.

Tror säkert att du kan få ner temperaturen med runt 10 grader eller mer efter att ha sett hur dålig deras kylarlösning är, särskilt om de inte har applicerat kylpasta mellan kylaren och distansplåtbiten som vissa påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

@Sebune: Är det MSI RTX 3080 Gaming X Trio som du har? Jag kollade just på en teardown av den och det verkar som att MSI använder en riktigt dålig kylningslösning för minnet. Istället för att designa kylaren korrekt så att minnet är i direkt kontakt med kylaren har de valt att sätta en plåtbit som en distans emellan vilket vanligtvis försämrar värmeöverföringsförmågan markant. Vissa på internet rapporterar även att MSI inte ens använder kylpasta mellan denna plåten och resten av kylaren.

Mitt tips är att du köper nya thermal pads med hög prestanda och samtidigt monterar loss distansplåten för att applicera kylpasta mellan den och resten av kylaren. MSI tyckte tydligen även att det var för dyrt att ha thermal pads mellan baksidan av minnet och bakplattan. Passa på att lägga på thermal pads där också när du ändå monterar isär det. Bästa skulle nog vara att skippa bakplattan helt, men det är möjligt att den måste vara monterad för att skruvarna ska sitta rätt. Låter dig bedöma huruvida det är fallet när du monterar isär kylaren.

Tror säkert att du kan få ner temperaturen med runt 10 grader eller mer efter att ha sett hur dålig deras kylarlösning är, särskilt om de inte har applicerat kylpasta mellan kylaren och distansplåtbiten som vissa påstår.

Det stämmer, det är Gaming X Trio jag fick tag på. Riktigt bra information du kommer med, tackar så mycket! Du råkar inte veta hur MSI förhåller sig till eftermontering av thermal pads? Bryts garantin av att lägga till sådant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebune:

Det stämmer, det är Gaming X Trio jag fick tag på. Riktigt bra information du kommer med, tackar så mycket! Du råkar inte veta hur MSI förhåller sig till eftermontering av thermal pads? Bryts garantin av att lägga till sådant?

Jag tror nog att Bing kan svara på det (eller Google om du föredrar).

För att underlätta för dig själv kan du alltid spara original thermal pads om du tar bort dem försiktigt. Använd en bit papper eller tunt tyg mellan skruvmejseln och skruven för att inte lämna några märken. Det går alltid att köpa nya "warranty void if removed"-klistermärken om du inte lyckas pilla bort dem.

Permalänk

antar att det är plåtramen runtom gpu som det pratas om när det nämdes en plåt mot minnena.

ser ut som att det kan vara ett utmärkt jobb för lite kylpasta även på undersidan om denna plåten om inte sådan redan finns där.

kanske t.om. flytande metall beroende på om materialen på kylaren tål det.

ja skulle nog kolla med en maskinist om att fräsa fram en annan aluplatta med bättre kontakt mot kylaren typ bara hål för skruvarna och gpu´n i mitten resten täckt av plåten och ett lager kylpasta mellan kylaren och plåten orginalet ser ju ut att knappt ligga mot kylningen öht orginal...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag bumpar den här en aning med en fråga, har inte läst igenom allt men förstår att fler har högre temps på just dessa två. Jag har precis byggt en ny dator med ett MSI RTX 3080 och har byggt den i ett Fractal Design compact chassi vilket jag såhär i efterhand är lite frågande till om det kanske behöver uppgraderas till modellen större.

Siffrorna är enligt HWmonitor, efter en stunds spelande så har jag en GPU temp 79c vilket vad jag vet inte ska vara några problem när den är under högre load. Memory samt hotspot kom dock upp i max 92c. Det två sistnämnda tempsen är jag inte riktigt insatt i men behöver jag vara orolig för dessa siffror?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbansj:

Jag bumpar den här en aning med en fråga, har inte läst igenom allt men förstår att fler har högre temps på just dessa två. Jag har precis byggt en ny dator med ett MSI RTX 3080 och har byggt den i ett Fractal Design compact chassi vilket jag såhär i efterhand är lite frågande till om det kanske behöver uppgraderas till modellen större.

Siffrorna är enligt HWmonitor, efter en stunds spelande så har jag en GPU temp 79c vilket vad jag vet inte ska vara några problem när den är under högre load. Memory samt hotspot kom dock upp i max 92c. Det två sistnämnda tempsen är jag inte riktigt insatt i men behöver jag vara orolig för dessa siffror?

Tack på förhand!

Memory är minnet. Hotspot är den varmaste temperatursensorn i grafikprocessorn, till skillnad från vanliga GPU temp som är en sensor i kanten av grafikprocessorn. Du behöver inte vara orolig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Memory är minnet. Hotspot är den varmaste temperatursensorn i grafikprocessorn, till skillnad från vanliga GPU temp som är en sensor i kanten av grafikprocessorn. Du behöver inte vara orolig.

Vad skönt, stort tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Alla modifikationer du gör själv åsidosätter garantin för produkten.

Falskt, har själv ställt frågan till MSI, så länge man kan återställa den till originalskick ( pasta var OK att byta, borde då gälla padsen eller så behåller man gamla ) utan några fysiska skador så är det OK.

Men det är svaret har jag fått, är man smart så skickar man frågan till supporten och får det svart och vitt till sin egen mail så slipper man eventuella tvister vid garantiärende.

Andra som ASUS/Gigabyte är mer kinkiga, andra får man kolla med helt enkelt.

Montera av kylare, byta pasta och damma av bör ju ses som vanligt underhåll för att hålla sina komponenter friska.