Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem

Har störiga grafiska artefakter i flight simulator med G2. Syns tydligt när man har inställningsfönstret uppe. Syns även i mirror på skärmen. Små segment som hoppar runt. Inte sett detta i andra program.

https://youtu.be/jEQXFRStFrE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag är närsynt och en kompis till mig är väldigt närsynt (ser typ inget utan brillor).
Har inte behövt glasögon i nått VR-headset.
Måste väll ha att göra med att man är så pass när och synfelet "översätts" inte in i VR fast man tittar på avstånd, det är ju fortfarande bara en skärm framför ögonen

jag vet inte riktigt hur det fungerar, men det kanske är mest problem om man ser dåligt på nära håll?

Fått mitt VR headset nu. Jag behöver definitivt glasögon. Om man är närsynt så kan det funka om ögat kan fokusera på något som är ca 1.5m bort, det är det upplevda avståndet från ögat till bilden med Reverb G2. I mitt fall är närsyntheten så kraftig att ögat som längst kan se något klart som är max 15cm bort. Funkar ändå bra med glasögon men långsiktigt får de nog bli linsinsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Någon här med erfarenhet av Reverb G2 och 6800XT eller 6900XT?

Hur funkar det, någon som provat det med flight simulator? Finns tyvärr inte så mycket VR tester med de nya AMD korten och vet inte om 4k testerna är representativa.

Nu har jag testat lite med Flight Simulator i mitt Reverb G2. Har 5900X och 6800 XT.

Till att börja med har jag i normalt läge inställt på ULTRA med en 3440x1440 skärm och ligger stadigt runt 60FPS. För en flygsimulator som denna räcker det mer än väl.

Jag testade med att ställa in 100% render scale i spelet, bara för att se hur det skulle se ut. Det var fullt spelbart om än lite småhackigt när jag flög över Manhattan. Inte så att det störde mig särskilt mycket dock. Vet inte hur jag kan se FPS när jag är i VR-läge så vet inte hur hög, eller låg, den var.

Ska prova ställa ner till 80% och se hur det ser ut då. Det borde nog räcka för att få bort det värsta hackandet.

I det stora hela tycker jag det fungerade fint. Har inte hunnit testa så mycket då jag nyss köpt spelet så det finns säkert en del tweakande att göra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nu har jag testat lite med Flight Simulator i mitt Reverb G2. Har 5900X och 6800 XT.

Till att börja med har jag i normalt läge inställt på ULTRA med en 3440x1440 skärm och ligger stadigt runt 60FPS. För en flygsimulator som denna räcker det mer än väl.

Jag testade med att ställa in 100% render scale i spelet, bara för att se hur det skulle se ut. Det var fullt spelbart om än lite småhackigt när jag flög över Manhattan. Inte så att det störde mig särskilt mycket dock. Vet inte hur jag kan se FPS när jag är i VR-läge så vet inte hur hög, eller låg, den var.

Ska prova ställa ner till 80% och se hur det ser ut då. Det borde nog räcka för att få bort det värsta hackandet.

I det stora hela tycker jag det fungerade fint. Har inte hunnit testa så mycket då jag nyss köpt spelet så det finns säkert en del tweakande att göra.

Nice, sitter själv med 5700XT och 3440x1440 skärm, funderar nu på nästa uppgraderingssteg. 5700XT har en del hyss för sig som jag inte kunnat lösa och vill vara säker på att det inte är en AMD artefakt med video transcoding eller liknande, har bara sett det i FS. Här är ett video exempel, har filmat det som samtidigt visas på skärmen, syns inte lika bra där, någon slags brusig tearing som får ögonen att gå i kors till slut. Märks tydligast i inställningarna för FS.

https://www.sweclockers.com/forum/post/18925485

Köpt FS via Microsoft Store, kör med OpenXR och har inte klurat ut hur render scale här relaterar till inställningen i FS. Känns som att det finns ganska många fallgropar med inställningar på olika ställen.

Kör Du 90Hz och Motion Reprojection? Avseende FPS, i OpenXR Developer Settings kan Du kryssa i Display Frame timing overlay.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Nice, sitter själv med 5700XT och 3440x1440 skärm, funderar nu på nästa uppgraderingssteg. 5700XT har en del hyss för sig som jag inte kunnat lösa och vill vara säker på att det inte är en AMD artefakt med video transcoding eller liknande, har bara sett det i FS. Här är ett video exempel, har filmat det som samtidigt visas på skärmen, syns inte lika bra där, någon slags brusig tearing som får ögonen att gå i kors till slut. Märks tydligast i inställningarna för FS.

https://www.sweclockers.com/forum/post/18925485

Köpt FS via Microsoft Store, kör med OpenXR och har inte klurat ut hur render scale här relaterar till inställningen i FS. Känns som att det finns ganska många fallgropar med inställningar på olika ställen.

Kör Du 90Hz och Motion Reprojection? Avseende FPS, i OpenXR Developer Settings kan Du kryssa i Display Frame timing overlay.

Jag vet ärligt talat inte vad jag kör. Köpte spelet via steam och har bara aktiverat VR inne i spelet. SteamVR verkar inte gå igång så har faktiskt inte koll på hur det körs. Har bara testat lite snabbt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Inte mycket liv i den här tråden längre. Har alla lämnat tillbaka sina G2?

Ville bara tipsa om att VR Cover facial interface finns nu i EU store att beställa till Reverb G2 för 29€ om någon är intresserad. Vad jag förstått så är den snarlig originalet men har två olika tjocklekar, så kanske kan förbättra FOV något. Men sannolikt inte lika bra som 3D printade / frankenfov etc.

https://eu.vrcover.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Ville bara tipsa om att VR Cover facial interface finns nu i EU store att beställa till Reverb G2 för 29€ om någon är intresserad. Vad jag förstått så är den snarlig originalet men har två olika tjocklekar, så kanske kan förbättra FOV något. Men sannolikt inte lika bra som 3D printade / frankenfov etc.

Jag har fullt upp med att använda mitt G2 till MSFS och simracing.. med glasögon.
Jag har förmodligen haft tur för jag har inga av dom problem man kan läsa om med G2.
Uppgraderade från Rift S och är hur nöjd som helst.

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Nope. Upptagen med att ha kul med min G2. Den ultimata VR upplevelsen till dagens datum.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 32GB@3600MHz DDR4 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Sitter och väntar till 3080FE går att få tag på i Sverige... Kan säkert bli vilket år som helst...

Men ska erkänna min entusiasm blev lite dämpad med G2 väl i näven:
edge to edge clarityn är irriterande dålig, och trackingen under de ljusförhållandena jag har är lite för oförutsägbar för att vara helt effektiv eller "immersive".
(Resten är acceptabelt eller bättre )

Så det har inte blivit så mycket testkört med mitt gamla 1080!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Använder också mitt och är hur nöjd som helst. Bara väntar på linserna så jag slipper ha glasögonen på och det blir förhoppningsvis ännu bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Använder också mitt och är hur nöjd som helst. Bara väntar på linserna så jag slipper ha glasögonen på och det blir förhoppningsvis ännu bättre.

Vanliga linser från en optiker att peta in i ögat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDuke:

Vanliga linser från en optiker att peta in i ögat?

Nej, linser till headsetet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av P.E:

Jag har fullt upp med att använda mitt G2 till MSFS och simracing.. med glasögon.
Jag har förmodligen haft tur för jag har inga av dom problem man kan läsa om med G2.
Uppgraderade från Rift S och är hur nöjd som helst.

Skrivet av hulkenstrong:

Nope. Upptagen med att ha kul med min G2. Den ultimata VR upplevelsen till dagens datum.

Skrivet av Alphahanne:

Kul att höra! Jag har följt utvecklingen av Reverb G2 sedan jag returnerade mitt första efter jul med en besviken känsla. Inte riktigt kunna släppa att det är så många olika uppfattningar om framförallt sweetspot, så i veckan skaffade jag mitt andra G2. Det är avsevärt bättre när det gäller sweetspot, vilket på sätt och vis gör mig förbryllad då ex. "MRTV" kom fram till att alla var precis likadana, sen låter jag det vara osagt hur pålitlig han egentligen är. Han har ett nära samarbete med ex. HP och vill inte bränna några broar där, var inte direkt någon väl utförd testmetodik heller. Bestämde mig helt enkelt för att ta reda på mer själv!

Nu har det ju gått några månader och det verkar ha tillkommit en del uppdateringar både kring OpenXR och Nvidias drivrutiner som enligt trådar på reddit och flightsim forum påstås förändra sweetspot till det bättre bara genom mjukvara. Är det något ni märkt av?

Kanske det som jag nu märker, eller att jag fått ett headset med bättre kalibrerade linser?! Det är i vilket fall en mycket bättre upplevelse och sweetspot är inte störande på något vis längre som mitt första G2, datorn är hårdvarumässigt likadan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej, linser till headsetet.

Intressant,
Jag har missat nåt, har du en länk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDuke:

Intressant,
Jag har missat nåt, har du en länk?

Finns massor i tråden redan men t.ex. dessa:

https://vroptician.com/prescription-lens-inserts/hp-reverb-g2...

https://widmovr.com/product/hp-reverb-g2-prescription-lens-ad...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det där komplett med lins för 69$? Eller bara en hållare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigDuke:

Är det där komplett med lins för 69$? Eller bara en hållare?

Det är för slipade linser.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet någon var man kan hitta någon lämplig gummiduk att skära näsflärpar av till en FOV-mod?

Permalänk
Medlem

Trots olika internetåsikter så beställde jag denna idag för att det är mest SIM jag kommer leka med och Behöver detaljerna och, jag utgår från att man måste lära sig röra på, aima med huvudet hur som
Denna uppdateringen är inte supergammal https://support.hp.com/us-en/drivers/selfservice/hp-reverb-g2...

Och eftersom jag själv inväntar datordelar (snart all AMD) så ser jag att dem fixat USB relaterade problem där med med nya BIOS som kommer in.
Menar att en del gnäll/problem kanske har ett förfallodatum?
Hoppas ni snart kan få en till rackare med förhoppningsvis positiva åsikter

Om låt oss säga man sitter i 120FPS+ iaf minimum, så hoppas jag att headtrackingens fördröjning är minimal, thats what i wanna know.

Permalänk
Medlem

För övrigt, det har kommit en firmware-uppdatering till G2 som tydligen ska förbättra vissa situationer.

https://support.hp.com/se-sv/drivers/selfservice/hp-reverb-g2...

Edit: Jag var visst tvåa på den.

Oops
Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Trots olika internetåsikter så beställde jag denna idag för att det är mest SIM jag kommer leka med och Behöver detaljerna och, jag utgår från att man måste lära sig röra på, aima med huvudet hur som
Denna uppdateringen är inte supergammal https://support.hp.com/us-en/drivers/selfservice/hp-reverb-g2...

Och eftersom jag själv inväntar datordelar (snart all AMD) så ser jag att dem fixat USB relaterade problem där med med nya BIOS som kommer in.
Menar att en del gnäll/problem kanske har ett förfallodatum?
Hoppas ni snart kan få en till rackare med förhoppningsvis positiva åsikter

Om låt oss säga man sitter i 120FPS+ iaf minimum, så hoppas jag att headtrackingens fördröjning är minimal, thats what i wanna know.

120FPS är bara att glömma
Eller beror väll på men det är inte trackingen av huvudet som är problem (om någonsin?) utan kontrollerna/händerna men det slipper du bekymra dig över om du enda ska spela sim-spel
Dessutom är inte trackingen så dålig om man bara spelar under rätta rumsförhållanden.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

120FPS är bara att glömma
Eller beror väll på men det är inte trackingen av huvudet som är problem (om någonsin?) utan kontrollerna/händerna men det slipper du bekymra dig över om du enda ska spela sim-spel
Dessutom är inte trackingen så dålig om man bara spelar under rätta rumsförhållanden.

Jo jag har läst om att dem kontrollerna kan vara lite känsliga av hur ljussättningen är i rummet och på den fronten kanske inte the best, t.ex om man har kontrollerna för nära kroppen, men det räcker med casual gameing för min del där jepps och Alyx är det ju nästan LAG på att testa en gång, minst
Om du säger att själva headsettrackingen på denna är responsiv ala "low input-lag" så kommer jag sova gott inatt
Om VR funkar på t.ex rFactor2 som det ska så lär nog inte 4K vara ett problem, går ju att köra det spelet på en potatis
Kan inte vänta!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Jo jag har läst om att dem kontrollerna kan vara lite känsliga av hur ljussättningen är i rummet och på den fronten kanske inte the best, t.ex om man har kontrollerna för nära kroppen, men det räcker med casual gameing för min del där jepps och Alyx är det ju nästan LAG på att testa en gång, minst
Om du säger att själva headsettrackingen på denna är responsiv ala "low input-lag" så kommer jag sova gott inatt
Om VR funkar på t.ex rFactor2 som det ska så lär nog inte 4K vara ett problem, går ju att köra det spelet på en potatis
Kan inte vänta!!!

Nej huvudrörelser är det aldrig fördröjning på om inget fel insträffar och då brukar det visa sig som sk "black bars" där det inte hinner rendera grafiken.
Nu kan man mäta sig till latency men du rör aldrig huvudet så snabbt att det skulle bli ett problem i praktiken om allt fungerar som det ska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Nej huvudrörelser är det aldrig fördröjning på om inget fel insträffar och då brukar det visa sig som sk "black bars" där det inte hinner rendera grafiken.
Nu kan man mäta sig till latency men du rör aldrig huvudet så snabbt att det skulle bli ett problem i praktiken om allt fungerar som det ska.

Då har Molotov säkrat min sömn inatt då
Det här kommer bli min första VR-upplevelse med..
Försöker bingewatcha lite Youtube om just denna huvudprydnaden och vet inte vad jag pratar om än men man kan tydligen gå in i konfigs för ett spel för att tvinga den att andvända annat än SteamVR om det är till ett visst spels fördel osv osv, men, vet inte vad jag pratar om, än
Menar bara att jag kommer ge den Mer än ett fjuttigt plug n play försök, får ju leka med att trixa inställningar och vad har vi med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Låter konstigt, varför skulle det aldrig kunna bli fördröjning på huvudrörelser?
Det finns ju reprojection men det är ju inget som är perfekt, och det funkar ju inte om frameraten dippar hur djupt som helst.
Jag håller med om att det är kontrollerna som verkar balla ut mest och tydligast på det jag testat när frameraten dippar, men "aldrig fördröjning" låter lite väl tillspetsat?
*edit*
Se Pasens inlägg här i andra tråden tex för mer utlägg kring prestanda:
(gäller lite samma ämne också )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Låter konstigt, varför skulle det aldrig kunna bli fördröjning på huvudrörelser?
Det finns ju reprojection men det är ju inget som är perfekt, och det funkar ju inte om frameraten dippar hur djupt som helst.
Jag håller med om att det är kontrollerna som verkar balla ut mest och tydligast på det jag testat när frameraten dippar, men "aldrig fördröjning" låter lite väl tillspetsat?
*edit*
Se Pasens inlägg här i andra tråden tex för mer utlägg kring prestanda:
(gäller lite samma ämne också )

Det är klart det kan bli fördröjning. Men som jag skrev om allt fungerar som det ska så upplever man det inte.
Sen kan fördröjningar vara mätbara men inget man upplever i praktiken.
Jag har då aldrig upplevt det jag tänker på fördröjning på huvudrörelse. Utan endast black bars och låg FPS men jag vill inte kalla det fördröjning på så sätt att rörelsen kommer efter man rör på huvudet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man behöver ju inte köra full Rambo-mode på alla spel settings för att det ska se bra ut, kan fortfarande tweaka som vanligt eller, tydligen så kan man köra i half-resolution-mode https://www.youtube.com/watch?v=-NT1GFgMsqw&t=290s
Ooom det skulle behövas.beroende på spel. "som att köra 1080p på sin 4K TV" såg jag en höfta ur sig och det händer jag gör det redan

PS: Bra, tack! Det är ju viktigt annars blir man ju konstant påmind om att man Inte är in the Matrix..

Permalänk
Medlem

Det visa sig att fördröjningarna på både hjälmen och kontrollerna är hur rappa som helst ju! så att man skulle kunna ha e-sport i e-ping pong eller något, jag satt min på sittande/stående läge om det nu spelar roll, inte ens problem intill kroppen som jag har hört, men jag har bara medelvarm 2700K belysning och monitorn igång.

Med DCS instumentbräda som exempel så kan man läsa av panelen, pyyyttelite mer kunde man önska i skärpa och den där sweetspotten som omgiver själva optimala skärpan får dem gärna trolla fram bättre till nästa gen ja, men efter ett par timmar så anpassar hönshjärnan sig väldigt mycket tydligen till det bättre, blir ju bara roligare.
Tvivlar inte på att det finns inställningar och mer man kan göra för att få det bästa ur den, inte haft den så länge och, Inet får inte tillbaka den iaf!

Kan ju säga att det är så pass häftigt så jag önskar Alla tillverkare lycka med nästa Gen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Det visa sig att fördröjningarna på både hjälmen och kontrollerna är hur rappa som helst ju! så att man skulle kunna ha e-sport i e-ping pong eller något, jag satt min på sittande/stående läge om det nu spelar roll, inte ens problem intill kroppen som jag har hört, men jag har bara medelvarm 2700K belysning och monitorn igång.

Med DCS instumentbräda som exempel så kan man läsa av panelen, pyyyttelite mer kunde man önska i skärpa och den där sweetspotten som omgiver själva optimala skärpan får dem gärna trolla fram bättre till nästa gen ja, men efter ett par timmar så anpassar hönshjärnan sig väldigt mycket tydligen till det bättre, blir ju bara roligare.
Tvivlar inte på att det finns inställningar och mer man kan göra för att få det bästa ur den, inte haft den så länge och, Inet får inte tillbaka den iaf!

Kan ju säga att det är så pass häftigt så jag önskar Alla tillverkare lycka med nästa Gen!

Om du vill ha lite bättre field of view kan du prova https://eu.vrcover.com/ tyvärr slutsålda för tillfället.
Har en själv och man kommer några grader närmare utlovade 114 grader fov.

Visa signatur

PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm
Pimax Crystal Light

Permalänk
Medlem

Den kommer via windows update och heter
Microsoft - Holographic - 10.0.19041.2041

Titta i er windows update historik om ni redan fått den installerad.

Mycket Smidigt att få VR upplevelsen förbättrad direkt via windows update, en av de kanske få fördelar att det är ett mixed reality headset.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|